Jump to content

Photo

Svenska SuperSeriers TEMAnummer!


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#51 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 May 2013 - 14:43



THE VIKTOR DEMAND STEAMPUNK!!!

Hm... Där sa du något. Det vore faktiskt ganska trevligt. Får fundera, som sagt...


 
Kanske vi kan hjälpa varandra med det lite?


Gärna det. Då får vi börja med att komma på en idé.
 
 
 
Gör er fantasy-serie som NI vill, inte som vi vill.
Givetvis ska man göra den serie man själv vill göra. Förmår man sig inte att engagera sig i det man gör för att man egentligen vill göra något annat, finns ju en risk att det blir kasst. Men vi vill ju givetvis ha variation i tidningen, och då kan det vara värt att vi berättar vad vi redan har. Dessutom kan det stimulera kreativiteten att få en riktlinje kastad till sig.

 
ELLER så sparar vi den NS-serien till nummer 19 och kan faktiskt ha svartvit material nog att räcka oss fram till nummer 20.
Nox vs zombies kan klassas som fantasy, men jag skulle placera den i utkanten av den genren, så jag kan mycket väl tänka mig att vi sparar den till ett annat nummer.


 
Förgöraren del 4
Slice of Life
Law for Hire
Ångestmannen
 
Ser ut som en fullgod blandning även om vi inte får några fler serier inskickade. Så jag tror vi klarar oss utan ett helt renodlat NS-äventyr. MEN ett soloäventyr med en NS-medlem känns dock som ett fullt fungerande kryphål som ni kan dra nytta av. ^_^
Jag tycker att det vi eventuellt lägger till antingen ska följa temat eller vara en kort NS-serie (gärna både och på samma gång). Får vi in serier som är bra och följer temat och är klara i tid kan jag finna mig i att tidningen blir tjock.


 
Ni kanske tycker jag styr och ställer mycket nu, men min originalplan var att ha Förgöraren del 4 och del 5 i nummer 17 (Med "Fy 17 vilket tjockt nummer" som slogan) så att NS kunde börja igen i nummer 18. Dock så tänkte jag över det och insåg att detta inte var rätt då det drygt 50-sidiga verket med epilogen skulle ta åt sig för mycket plats av tidningen.
Får vi in någon fantasyserie till kan vi ju kanske använda den där raden i alla fall. Fast det ska ju förmodligen också finnas någågot som syftar på temat, så man får väl ta ställning till om det blir snyggt att ha både och.
 

 
Jag hade en idé till lite steampunk, men jag har för lite kunskap inom den genrén för att kunna komma med något hållbart.
Tja, man behöver väl inte ha en massa kunskap om genren? Det bygger på att det finns en massa uppfinningar med samma funktioner som nutidens eller framtidens, men som baseras på en typ av teknologi som mer eller mindre redan har övergivits i vår tidslinje. Utifrån det är det väl bara att använda sin fantasi? Eller?

 
 
Ingen fara, jag och Sandra Lindblom kokade ihop lite idéer och fick ihop en idé för en steampunk story. Ingen solitt än, men vi har skissat fram en kvinnlig demon som jobbar som en privateer för drottningen. Det kommer att vara mycket fantasy riktat, typ Skies of Arcadia hållet.
Vad har ni kommit fram till? En handling? En beskrivning av världen? Både och? Inget av det? Något annat?

#52 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 May 2013 - 13:40

För övrigt, en uppmaning till både redaktörer och övriga: Skvallra gärna till andra forum, grupper och människor hos vilka intresse för serier och/eller fantasy förekommer, om att vi önskar oss fantasyserier till #17!

#53 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 June 2013 - 19:46

Nu har jag flyttat på diskussionen om en demon till http://www.scifinytt...ic=7075&page=62 . Alltså "figurer-tråden".


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#54 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 June 2013 - 11:14

Nu har jag flyttat på diskussionen om en demon
Bra.


till http://www.scifinytt...ic=7075&page=62 . Alltså "figurer-tråden".
Inte så bra. Om jag inte har fattat helt fel, så har Ingela ingenting med Nordens Stjärnor att göra.

#55 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 June 2013 - 17:27

jag håller med, vi borde ha en egen tråd


Edited by DarkPaladin300, 03 June 2013 - 17:27.


#56 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 June 2013 - 18:34

Gör så att du skapar en egen tråd så flyttar jag över alla meddelanden dit.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#57 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 June 2013 - 18:40

http://www.scifinytt...showtopic=11066 Så fixat



#58 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 June 2013 - 18:41

Angående fantasytema. Jag har tjatat om Stefan Nagys serier i andra trådar. Hans gamla fanzin Android och Fantasi är guldgruvor och tänker ni er ett fantasytema så måste ni gräva lite i Fantasi. Givet!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#59 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 June 2013 - 19:57

Vi får kolla med Bergqvist om vi kan få tillgång till Nagys arkiv av serier, fast problemet är ju det att SSS är mer om att sätta in orginella serier som inte lagts in i andra serier, även om vi har gjort det just nu, plus vii är inte så pass poppis nog att få in en sån legendarisk tecknare



#60 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 June 2013 - 20:14

Nagys serier är originella. Eller menar du orginal? Skit samma, de allra flesta har inte läst hans serier. Har ni?

 

Vadå poppis? Nagy ville själv bli publicerad i SSS! Han var aldrig för fin för någon, jag vet, vi hade lite kontakt under 80-talet och han ställde upp med material till mitt då usla fanzin.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#61 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 June 2013 - 20:20

Sant, vem kan vi argumentera mot en död mans önskan? ;_;



#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 June 2013 - 20:35

(det kan man ju om man nu måste)

Jag tycker ni skådar en given oxe i käften. Kom först överens inom red, kolla sedan med Bergkvist. Det kan inte skada.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 June 2013 - 20:58

uppfattat



#64 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 June 2013 - 15:25

Jag tycker att det skulle sitta fint med en fantasy-serie till i #17. Som Viktor säger kanske vi helst vill ha en ny serie, men allra helst vill vi ju ha bra serier. Och har Nagy gjort en serie som anses vara detta, och som dessutom passar temat finns det ju ingen anledning att inte ta med den. I alla fall inte så länge vi inte får in någon annan serie som vill slåss om utrymmet.

Är det så att du har så bra koll på serierna, Thomas, att du rentav har förslag på vilken/vilka som skulle lämpa sig?

#65 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 June 2013 - 16:26

The Viktor wants to know



#66 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 June 2013 - 16:47

Nästan alla mina gamla fanzin är hermetsikt tillslutet undanplockade pga platsbrist. Bara minns att Android (scifi) och Fantasi (fantasy) gjorde ett mycket starkt intryck på mig och att Stefans serier var unika på den tiden. Minns knappt några specifika serier.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#67 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 June 2013 - 18:04

Nåväl, vi kanske ska snacka med herr Bergkvist då. Ska du eller jag göra det, Viktor?



#68 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 June 2013 - 18:25

Du kan försöka, Johan



#69 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 June 2013 - 18:52

Så där. Nu är ett meddelande skickat.



#70 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 June 2013 - 19:42

Undrar fan om vi inte kunde få in Ninni Landin att bidra med nån serie, fast hon är upptagen



#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 June 2013 - 21:12

Åh! En idé! Jag älskar idéer! Dock tvingas jag erkänna att jag inte har en aning om vem Ninni Landin är.



#72 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 12 June 2013 - 21:15

Åh! En idé! Jag älskar idéer! Dock tvingas jag erkänna att jag inte har en aning om vem Ninni Landin är.

 

Well, to the google! För liksom dig så har jag ingen aning om vem det är heller.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#73 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 June 2013 - 08:30

Ninni Landin är en tecknare som gör parodi stripp serier av World of Warcraft och andra online spel på magasinet Level presenterar World of Warcraft, hon gör även en webserie kallad Warmongers. Tycker att hon har en skön stil igång, men som sagt hon är redan upptagen med det jag nämnde så att fråga henne är som att fråga Alan Moore att skriva en serie för oss, det är lite omöjligt



#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 June 2013 - 13:18

Att fråga är knappast omöjligt. Att få ett ja är måhända svårare. Men ett nej är i det närmaste garanterat om man inte frågar. Så man har ju inte precis något att förlora på en fråga. Kanske tycker hon att det skulle vara kul. Hinner hon inte få ihop en tjockis kanske hon kan ha en ensiding att bidra med. Eller en strip. Eller en ruta. Så fråga kan man alltid. Känner du henne eller?

Jag har fått svar från Mikael. Han meddelar att han inte har rättigheterna eller originalen till Stefan Nagys serier. Det är Stefans familj som har dem. Men Mikael föreslog sin egen serie Shadow falls. Vad tror ni om den?

 

SF-page-1.jpg

 

 

För övrigt är jag mäktig idag och har därför passat på att göra den här tråden lite kortare genom att flytta över ytterligare några av inläggen till Ingela-tråden.



#75 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 June 2013 - 17:36

Okej, låter kul det, men har han rättigheter att trycka ut det via andra serier? Jag vill inte uppleva en Marc Saunders här (jag använder den incidenten då vi blev nästan anmälda av de som trycker ut serier som en term av just en incident som orsakar copyright issues)

 

Och jag känner henne inte personligen, men man gillar ju ens verk plus så kanske så känner man en vän som känner en vän som bor i samma stad som Ninni, eller liknande


Edited by DarkPaladin300, 13 June 2013 - 17:37.