Jump to content

Photo

Någon som läst Sapkowski?


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 January 2008 - 11:56

Håller just nu på att lira rollspelet The Witcher på min PC. Spelet är tydligen baserat på ett antal böcker av Andrzej Sapkowski. Spelvärlden är intressant, ganska mörk och gråtonad, dvs. inte så mycket ont mot gott, men ganska sexistisk. Nu undrar jag om någon här läst nånting i denna serie av böcker eller annat av författaren, och om han är värd att läsa helt enkelt.

F.ö. kan jag rekommendera spelet: riktigt j-la kul, bra story och snyggt. Bara kvinnosynen som är sådär, ibland.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Chemical

Chemical

    Ensign

  • Members
  • 49 posts
  • Location:Norrköping

Posted 17 February 2008 - 20:16

Jag har läst The Witcher och vart inte överdrivet imponerad,
boken utgörs av en samling korta berättelser ur "the witchers" liv

#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 17 February 2008 - 21:43

Bara kvinnosynen som är sådär, ibland.

Är inte det en del av poängen? En forntida värld utan moderna jämlikhetsideal?

#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 February 2008 - 12:50

Bara kvinnosynen som är sådär, ibland.

Är inte det en del av poängen? En forntida värld utan moderna jämlikhetsideal?

Nja, klyschor kan jag vara utan varthän de dyker upp. Man kan ju hävda att fantasy som genre i sig är klyschig med alla dess normer, men jag gillar främst böcker som beskriver "annorlunda" världar där man bryter mot "vanliga" normer. En sån är att kvinnan ska vara underordnad, bara för att hon historiskt sett har varit det.

Spelet Witcher gillar jag för att det bryter mot "onda mot goda"-normen: det finns egentligen inga av endera sorten, utan alla kämpar för sina egna mål (givetvis då på mer eller mindre skrupellösa sätt). Man får t ex rätt tidigt välja sida mellan ett antal fraktioner, mellan "religiös fanatism" kontra "frihetskämpar"/"terrorister" (ganska färgat av dagens samhälle, men här är de på olika sidor). Men då tycker jag det är synd att kvinnosynen är rätt gammaldags, standardiserad och förlegad.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 21 August 2010 - 17:43

Jag började nyligen spela The Witcher och tror att anledningen till spelets vuxna inslag - förutom att vara troget andan i Sapkowskis berättelser - kan vara att utvecklarna CD Projekt liksom författaren är polska. Polen har betydligt strängare sexualmoral än vi är vana vid och därför fanns det kanske en underliggande motivation att bryta tabun och höja ögonbryn genom nakenheten och promiskuiteten. Jag spekulerar bara men tycker det låter lustigt att du hade problem med spelets kvinnosyn men inte nämnde några betänkligheter kring att människorna är rasister som kategoriskt avskyr icke-människor, Fiskrens.

Jag läste förresten på Kotaku att CDP blev politiskt korrekta under utvecklingen av uppföljaren och bestämde sig för att ta bort inslaget med ett samlarkort för varje kvinna man belägrar. Lite synd, då det var ett unikt sätt att framhäva Geralts "manwhore"-karaktär.

Yes, the adult situations are still fully intact. But don't expect collectible cards featuring naked pictures of Geralt's conquests this time around. Acting on criticisms that the system objectified women, the romance in The Witcher 2 is another tool to help deliver a richer, deeper story, rather than a tacked on pseudo mini-game.



#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 August 2010 - 20:12

Jag spekulerar bara men tycker det låter lustigt att du hade problem med spelets kvinnosyn men inte nämnde några betänkligheter kring att människorna är rasister som kategoriskt avskyr icke-människor, Fiskrens.

Rasismen (och den religiösa fanatismen) i spelet är problematiserad, den ingår som en del i handlingen och man kan ta ställning för eller emot den. Det kan man inte med kvinnosynen, som verkar vara universell. Visst, du kan välja bort vissa situationer men den är mycket mer bara en självklarhet. Därför hade jag mer problem med den. Så jag tycker det är bra att samlarkortfunktionen.



"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 24 August 2010 - 00:29

Jag håller nog inte med, utifrån det jag har upplevt hittills. Samlagstillfällena går som sagt att välja bort och situationen med byborna som vill bränna häxan Abigail presenterar en möjlighet att ta ställning mot sexismen där. Jag har precis börjat på det andra kapitlet dock.

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 August 2010 - 19:33

Mm, du har rätt i att kvinnosynen inte är universellt usel, finns en hel del bra drag (Triss t ex). Så i eftertanke kan man väl säga att kvinnosynen är "modernt centraleuropeisk" (försöker benämna utan att det ska verka nedsättande). Det finns exempel åt båda hållen, tycker bara det är synd att inte kvinnosynen är så nyanserat skildrad som de andra problemområdena (du får se :))
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 September 2010 - 01:15

Så det här är alltså ett actionrollspel som mellan allt dödande och questande uppmuntrar en att anta rollen som familjefar tillsammans med Triss eller Shani? Ännu en poäng för The Witcher's progressiva könspolitik.

Synd bara att det är rätt halvhjärtat implementerat, likt en del andra inslag som exempelvis minispelen. Med tanke på att detta är CD Projekts första spel är det ett imponerande verk men vissa ambitioner borde de kanske ha lämnat på skrivbordet.