Jump to content

Photo

En tråd om Sällskapsspel/Brädspel


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#26 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 28 October 2007 - 21:13

Som GaterGirl sa finns det redan en sån här tråd, titta gärna innan ni startar en ny :) Slår ihop trådarna nu.

Edit: Det funkade ju till och med :thumbsup:

Edited by Snälle Hulken, 28 October 2007 - 21:15.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2007 - 13:31

Har köpt tre nya brädspel denna månad, att det blev så många på en och samma gång beror på att jag avsatt lite pengar till detta köp och köper inte brädspel så ofta, tyckte det var lika bra att slå till med flera på samma gång. Då har man att göra ett bra tag framöver.

Det blev.

Zooloretto

Ticket To Ride

Risk - Transformers

:)

#28 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2008 - 15:55

Saxar in dett här också, ifall det är så att en del annars kanske skulle missa mitt inlägg i nyhetestråden för BSG i spoilerdelen av forumet.

===

Här kommer något jag mycket väl skulle kunna tänka mig att köpa framöver.

Ain't It Cool - AICN Tabletop: Battlestar Galactica

Friday, November 14, 2008

Battlestar Galactica: The Boardgame

I don’t have cable. Seriously. The last time I had cable I remember thinking “Hey, I wonder if that new Ari$$ show is any good?” So, no. I have never watched the new Battlestar Galactica. And yes, my friends have all told me how awesome it is. But if I can’t get it with rabbit ears it isn’t something I’m apt to see. Which is kind of where I find the time to write 2000 word columns on tabletop wargaming, not to mention the time to play them. So when I sat down to play Fantasy Flight Games new Battlestar Galactica: The Board Game for the first time, I had very little knowledge of the show – which is very much a part of the game (but fortunately not one required to enjoy it.)

The game was pretty highly anticipated in fan circles. When FFG dropped a number of these at Gencon earlier this year, they sold out immediately and their price (of the few people were willing to let go of) in online auctions shot upwards of $200 a piece. The game streets for $50. Well, this week it is finally out and it is pretty much a MUST for boardgame fans.

BSG is a cooperative social strategy game. The premise of it is simple. You play a member of the crew of the Galactica as do all of your counterparts, and you must work together to solve crisis after crisis that befalls the ill fated ship. Your objective is to complete a number of jumps and reach your final destination before you run out of resources.

Trouble is, at least one of the players is secretly a cylon interloper who is secretly sabotaging skill checks and making decisions that could directly result in the loss of fuel, population food and water. But who’s the cylon? Who keeps blowing skill rolls? And did Harry just decide to avoid the skill check because he’s an idiot, or because he’s working for them? If the Galactica makes its final jump, the humans win. If they run out of resources beforehand – the Cylons do.

The result is a paranoid “He’s a cylon! No SHE is!” that feels like a cross between NUCLEAR WAR and, well, PARANOIA. Deals are made, kibitzing occurs and no one knows who to trust. And it’s a pretty damned good time. You can check out a basic video explaining the concepts and showcasing the game here.

If you’re a tabletop boardgame player and BSG fan, this should be pretty high on your list of things to get. This is also great for fans of cooperative play who delight in social manipulation and treacherous play. This one’s gonna get a lot of play here at the casa.


Edited by Cartman, 14 November 2008 - 17:21.


#29 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 16 November 2008 - 00:53

När jag var yngre älskade jag frågespel som Chans & TP. Nu har jag inte köpt ett nytt sällskapsspel på evigheter. Mycket därför att de i regel kostar så mycket. känns inte riktigt värt pengarna. Av de jag har kvar rekommenderar jag starkt:

* Skirrid - The shapes game.
* Svea Rike (fast man bör ha första (enda?) expansionen då också för grundspelet är lite obalanserat.
* Don Martin's kortspel. En given mungipehöjare på släktträffen eller liknande.

Sedan har jag ett numrerat frågespel på Star Trek - Orginalserien, men det är så löjligt svåra frågor att inte ens jag som sett hela serien flera gånger får ihop mer än ett par poäng. :rolleyes:

Om de här spelen går att få tag i fortfarande har jag dock ingen aning om...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#30 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 September 2014 - 15:23

There's a new magazine in town.

Jag har inte läst mitt ex. än, men jag återkommer kanske med ett omdöme efter att jag har gjort det. Kvalitén på själva tidningen känns lite sådär, men rent innehållsmässigt så verkar den tilltala den inre brädspel-nörden.

http://alltombradspel.se/

https://m.facebook.com/alltombradspel

5es3ijf.jpg

zeXiBME.jpg

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 September 2014 - 17:00

Aldrig hört talas om. Verkar vara en skoj tidning (med ett matigt pris f.ö.).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 September 2014 - 19:41

Den är ny. Första numret kom i maj. Det är tänkt att komma två per år (i alla fall till en början) och nästa dyker upp lagom till julhandeln. Den säljs på nätet direkt från utgivaren eller från deras återförsäljare. I huvudsak butiker som säljer brädspel.

http://alltombradspe...aterforsaljare/

Priset är i det mesta laget, men det skulle vara överenskomligt med bara två nummer per år. Förutsatt att den ger mig något och det återstår att se.

Annat var det när man brände ca. 150 kr per nummer på att köpa Fangoria och Rue Morgue kontinuerligt. :blink:

Tillägg: Jag tror att jag läste någonstans (hemsidan kanske?) att samtliga intäkter går tillbaka direkt till företaget som gör tidningen. Ingen enskild individ gör alltså någon ren vinst, utan allt används till att göra tidningen. Det låter som ett bra och beundransvärt beslut. Det är nog inte det lättaste att ge ut en tidning i dagesläget, speciellt inte om något så nischat som brädspel. Vi som spelar är säkert ett hyfsat stort antal, men det gäller att hitta ut till dessa och helst även till andra också som inte är helt bitna än.

Edited by Garm (M), 13 September 2014 - 19:42.


#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 September 2014 - 20:36

Hehe, tidningar är ett kärt men allt dyrare nöje. :)

 

Ser fram emot att läsa vad du tycker om tidningen. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2014 - 00:37

Indeed. Dom blir dyrare och tunnare. En tråkig trend.
 
Då ska jag försöka att bjuda på ett omdöme när jag har läst tidiningen.


Edited by Garm, 18 February 2015 - 03:32.


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 February 2015 - 03:31

Ser fram emot att läsa vad du tycker om tidningen. :)


Då ska jag försöka att bjuda på ett omdöme när jag har läst tidiningen.



Sent omsider. ;)

'Njoy.

Här kommer ett litet omdöme för det första numret av "Allt om Brädspel".

Det kom även ett nummer två i november förra året, men det valde jag att inte köpa. Mycket för att jag inte tyckte att det var värt det om man ser till prislappen (99 kr) och det som man får för det som man betalar. För mig är det helt enkelt inte värt det.

Mina största problem har jag med kvalitén på tidningen. Den är limmad, dåligt i mitt tycke. Dessutom så var mitt exemplar illa skuret vilket gjorde att omslaget var större än sidorna invändigt. Sedan så var sättningen under all kritik på sina ställen, med resultatet att när tidningen sedan limmades ihop så är det både bilder, illustrationer och text som man inte kan läsa ordentligt för dom kommer så långt in mot mitten av ryggen där själva limmningen är. Man ska inte behöva bända upp tidningen och nästan dra isär den för att kunna läsa all text. Dessutom så är en del hela uppslag ur fas, där t.ex. en illustration över båda sidorna är förskjuten uppåt/nedåt på den ena sidan och det blir inte något vidare snyggt resultat. En del skriv och stavfel fanns också, men det kan jag ha överseende med. Jag vet inte om jag bara har haft otur och fått ett exemplar som av någon anledning blev dåligt, eller om det här är något som gäller merparten av upplagan. Tyvärr så är det tillräckligt mycket för att jag inte ska vilja chansa och köpa något mer nummer om jag inte kan se tidningen med egna ögon först. Jag betalar ogärna en hundring för något som känns halvfärdigt.

Mera positivt är att jag gillar formatet på tidningen. Det har dessutom gott om sidor, vilket gör att man kan ta upp mycket i varje nummer. Om dom nu behåller ungefär samma sidantal.

Innehållet i sig är av varierande kvalité. På plussidan återfinns texter om t.ex. Lovecraft och hans mythos inverkan på spelvärlden, givetvis med fokus på brädspel. I anslutning till den texten så tipsar man om lite spel med Lovecraft-tema, intervjuar några om Lovecrafts inverkan på dom t.ex. John Ajvide Lindqvist, man berättar även om en del karaktärer från Lovecrafts mythos.

Jag uppskattade även texten (mera en intervju mellan två personer som får lägga fram sina åsikter och argument) om Ameritrash versus Eurocrap. Lite synd bara att den ena av dom hade mer uttömmande svar än den andre, men bättre än inget.

Man gav förslag på brädspel som nu även finns att spela digitalt men det var en snedvriden fördelning i mitt tycke. Först några tips på webbsajter som erbjuder digitalt brädspelande. Sedan till sådant som är till för mobil/surfplatta. 7 olika tips. 2 av dom finns till både Android och iOS. Dom övriga 5 bara till iOS och inget förslag på brädspel till WP. Really?

Jag uppskattade artikeln om det svensktillverkade brädspelet Nations.

Artikeln "Spel i fokus" tyckte jag inte var speciellt givande eller ens nödvändig att ha med. "Med `Spel i fokus´ vill vi rikta uppmärksamheten mot ett särskilt spel. Vi vill också ge en hjälp att lära ut spelet till nya spelare och tips på sådant som kan förenkla eller förbättra upplevelsen" Det är sådant som man kommer underfund med när man lär sig att spela och inget som känns speciellt givande att sitta och läsa, rad upp och rad ner, i en tidning.

4 sidor ägnas åt diverse listor. Dom spel som beskrivs är det intressant att läsa om. Listorna i sig, med speltitlar rad upp och rad ner, är helt ointressant.

Lär dig att lära ut är en artikel som handlar om exakt vad det låter. Hade kanske fungerat bra om det inte hade varit för det faktum att intervjuerna (6 stycken) med dom 5 "proffsen" är skrivna på engelska. Visst, det är det språk som dom talar, men varför kunde man inte ha översatt det till svenska? Känns bara konstigt att blanda svenska och engelska i en och samma tidning. Oavsett om målgruppen som läser den här tidningen säkert behärskar engelska väldigt bra.

Recensioner, 13 till antalet, var intressanta att läsa och välskrivna.

_____


Det var lite tankar om det hela. Sett till den fysiska kvalitén på tidingen och det något varierande innehållet så drar jag mig för att köpa fler nummer i nuläget. Min plan är att testa och köpa ett till nummer men att låta det gå ett tag, för att se om det var barnsjukdomar som en ny tidning dras med, eller om det är ihållande problem. Ett rykte säger att den lokala spelförsäljaren tar in tidningen till försäljning, så jag kan alltid knalla ner dit när jag blir sugen och titta lite i tidningen, hur det ser ut och om den är värd att köpa igen.


Edited by Garm, 18 February 2015 - 03:34.