Jump to content

Photo

Tintin - Enhörningens Hemlighet


  • Please log in to reply
198 replies to this topic

#26 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 May 2007 - 16:49

Hmm...extremt svårt att välja tre stycken. Jag skulle tänka mig "Tintin i Tibet", "Faraos Cigarrer" och "Blå Lotus" kanske...men jag har extremt svårt att välja. Ska det göras långfilmer så kanske det är mest lyckat att göra filmer av de längre historierna, "Månen tur och Retur", "Rackham..." osv.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#27 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 16 May 2007 - 17:26

"Faraos Cigarrer" och "Blå Lotus" kanske...


Har inget problem med dessa två personligen, men är inte så säker på att de skulle klara omvandligen till vita duken så bra OM nu tanken är att vara så trogen Hergé som möjligt. Faraos Cigarrer speciellt är lite väl fantastisk - hyper-Tintin snubblar in i en ny fälla var och varannan ruta.

Kanske bäst att börja med någon av de mer sansade historierna. ;)

Edited by Thinice, 16 May 2007 - 17:28.

Climbing to the Moon...

#28 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 16 May 2007 - 19:20

Ni har alldeles för höga förhoppningar, de kommer troligtvis inte basera filmen på ett riktigt album utan gör en mix/hitta på lite eget. Naturligtvis kommer Tintin vara en god amrekansk reporter och Haddock kommer varken svära eller dricka för att få filmen mer barnvänlig...

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 19:48

Jag lutar åt samma tankar som rehnvall - jag tror inte det blir baserat på ett album. Kanske ihopblandat från flera eller en helt ny story.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 May 2007 - 08:30

Hmm, jag har inte extremt höga förhoppningar men höga är de. Jackson och Spielberg verkar ha respekt för Hergé, och jag tror att projektet kan bli ganska lyckat. Och jag hoppas de håller sig till albumen, och inte börjar mixa. Men det kanske är att hoppas för mycket...om man får vara riktigt naiv skulle jag vilja ha franskt tal också, men det lär ju komma en fransk dubbning någon gång ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2007 - 08:50

Jag vill INTE ha fransk dubbning. Nej tack. Svensk däremot vore perfekt, för då är det klassiska Tintin. *myser av tanken på de svenska Tintin-rösterna*
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 17 May 2007 - 09:00

Har dom något annat val egentligen än att följa albumen? Det är väl fortfarande Hergés änka/familj som sitter på materialet, och dom har ju inte varit så sugna genom åren på att låta folk tolka fritt och hitta på nya historier.
Climbing to the Moon...

#33 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 May 2007 - 10:45

Har dom något annat val egentligen än att följa albumen? Det är väl fortfarande Hergés änka/familj som sitter på materialet, och dom har ju inte varit så sugna genom åren på att låta folk tolka fritt och hitta på nya historier.


Kan tänka mig att det är så, ja. Men jag vet inte säkert...men helt klart är det ju att det inte får komma fler serier med Tintin, det satte ju Hergé stopp för. Hur är det med de gamla och ganska usla spelfilmerna, var Hergé inblandad där?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2007 - 14:02

Har dom något annat val egentligen än att följa albumen? Det är väl fortfarande Hergés änka/familj som sitter på materialet, och dom har ju inte varit så sugna genom åren på att låta folk tolka fritt och hitta på nya historier.


Pengar har en tendens att förändra allt. Är de tillräckligt mycket har personer en tendens att ändra sig. :P

Men okej, jag kände inte till det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 17 May 2007 - 15:03

Måste erkänna att jag aldrig sett någon av filmerna, men har alltid antagit att de följt de befintliga historierna. Eller?

Hergés änka i alla fall har ju alltid (som tur är) notoriskt vägrat att låta någon annan pilla i Tintin. Men det är sant, öppna plånboken tillräckligt mycket och vem som helst kan trilla dit. *host*Clive Cussler*host*

Och Sahara blev ju ganska lyckad. :P
Climbing to the Moon...

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2007 - 15:40

Live Action filmerna är helt nya historier. Fast det är ju klart, de gjordes innan han dog.
Vad jag vet så får det göras nya serier om Hergé Foundation tillåter det. Men jag tror inte de låter någon göra det pga Hergé sista önskan.
Nu är ju film en annat media så reglerna kanske ändras där. Vet inte.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 May 2007 - 12:48

Ni har alldeles för höga förhoppningar, de kommer troligtvis inte basera filmen på ett riktigt album utan gör en mix/hitta på lite eget. Naturligtvis kommer Tintin vara en god amrekansk reporter och Haddock kommer varken svära eller dricka för att få filmen mer barnvänlig...


Jag är optimistisk och finner ingen anledning att tro att det skulle sluta så illa som du beskriver. :P :)

#38 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 May 2007 - 14:06

Ni har alldeles för höga förhoppningar, de kommer troligtvis inte basera filmen på ett riktigt album utan gör en mix/hitta på lite eget. Naturligtvis kommer Tintin vara en god amrekansk reporter och Haddock kommer varken svära eller dricka för att få filmen mer barnvänlig...


Men då blir det ju en helt annat Tintin och karaktär om man plockar bort dom mest kända företeelse som
folk har när dom yttra sig.

(Nu blommar asfalten) och (dunder och granater) är väl inga svordomar?

Jag minns inga vanliga svordomar.

Edited by Supertreck, 18 May 2007 - 14:08.


#39 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 May 2007 - 14:47

Oj oj oj! :) Det här låter riktigt bra och intressant! Hoppas innerligen att dom baserar handlingen och följer denna mycket noga, av ett eller två album ( vissa storys är ju tvådelade). Gör dom det, så kan det nog bara bli bra det här.

#40 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 May 2007 - 18:28

Vissa album hänger ihop också trots att de har olika historier.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#41 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 May 2007 - 09:14

Har jag fel när jag påstår att det funnits en äldre tecknad film som bygger på De sju kristallkulorna och Solens Tempel? Från ungefär samma tid som Tintin och Hajsjön (som iofs var rätt dålig men innehöll en väldigt rolig och skrattretande sång om Syldavien :P )

Vad tror ni annars om en långfilm baserad på De sju kristallkulorna och Solens Tempel? Jag tror nog det skulle funka rätt bra...

En annan grej jag har tänkt på är att Tintin-serierna har ett så extremt högt tempo jämfört med moderna serier, det händer ju i princip något "stort" på varje sida (förmodligen för att många av serierna publicerades sida för sida nån gång i veckan). Funkar det verkligen på film? Den tecknade TV-serien tycker jag fungerade mycket bra, men det var ju bara halvtimmesavsnitt.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#42 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 May 2007 - 12:13

Har jag fel när jag påstår att det funnits en äldre tecknad film som bygger på De sju kristallkulorna och Solens Tempel? Från ungefär samma tid som Tintin och Hajsjön (som iofs var rätt dålig men innehöll en väldigt rolig och skrattretande sång om Syldavien :P )


Vet inte om det är denna film du tänker på?

Detta står om filmen via Tintin-wikipedia

"1969 producerade Belvision den tecknade långfilmen Solens Tempel, baserad på albumen De sju kristallkulorna och Solens tempel. I den svenska dubbningen spelades Tintins röst av radiosportjournalisten Jacob Hård".

Det finns en svensk utgåva att köpa om man står ut med svensk dubb.

Edited by Cartman, 19 May 2007 - 12:15.


#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 May 2007 - 12:45

Svensk dubb är ett måste om man skall se Tintin!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 May 2007 - 12:48

För mig beror det helt och hållet på vilka som är röstskådespelare. Det finns dom som är riktigt bra och dom som är riktigt dåliga.

#45 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 May 2007 - 13:37

Cartman, det var den filmen jag syftade på! Tack för infon :)

För mig är Tintin väldigt förknippat med de svenska rösterna från TV-serien från 90-talet, men jag antar att de inte skulle få dubba den nya filmen och därför spelar det heller ingen roll vilket språk det är på egentligen.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#46 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2007 - 14:10

Samma här. De Svenska rösterna från 90-tals serierna. Och Svensk dubb ska det vara med de rätta rösterna. Brukar inte axeptera Svensk dubb annars men i det här fallet så är orginalet Franskt.

Solens Tempel filmen såg jag när jag var liten. Men det ända jag minns från den var att Milo kunde prata (Fast det var bara vi som tittade som förstod honom), vilket han inte kan i senare tolkningar av serierna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#47 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 May 2007 - 15:20

För mig beror det helt och hållet på vilka som är röstskådespelare. Det finns dom som är riktigt bra och dom som är riktigt dåliga.


Jag syyftar på de klassiska givetvis.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#48 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 May 2007 - 11:53

Det finns väldigt många intressanta Wikipedia-artiklar om Tintin som jag roat mig med den senaste tiden, och idag snubblade jag över en riktigt intressant som behandlade en grej jag tänkt på många gånger.

Tintin-serien är inte speciellt politiskt korrekt, och även om jag älskar Tintin kan man inte bortse från att Hergé hade flera fascistiska drag (som jag tror att han aldrig gjorde sig av med, även om det påstås så. Gubben var extremt högervriden, punkt slut). När de gjorde TV-serien som gick på 90-talet tvingades de ändra på ett flertal grejer för att inte uppröra någon. Den mest påtagliga ändringen är i "Koks i lasten", som i den gamla serie-versionen innehåller ett extremt rasistiskt och fördomsfullt parti om svarta. I TV-serien hade de ändrat väldigt mycket på det, de hade inte ens kvar den svarta hudfärgen och behandlades med tusen gånger mer respekt. Fler ändringar går att läsa om här: http://en.wikipedia....e...(TV_series)

Så till min fråga, tror ni att vi kommer få se fler ändringar i långfilmerna?

En annan grej jag undrar över är vilka album ni tycker är sämst. Jag håller "Castafiores juveler" som det absolut sämsta albumet. Dels därför att Castafiore är en värdelös karaktärer och dels därför att storyn är väldigt seg och underlig :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 May 2007 - 12:21

Klart som sjutton vi kommer få förändrignar där. Jag tror inte någon förväntar sig att dåtidens åsikter skall hållas i en politisk korrekt nutid.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 May 2007 - 12:29

Ja, och var det inte så att värderingarna på den tiden var annorlunda, att det var vanliga åsikter som Hergé kan tänkas ha haft?
*Hockey och superhjältar*