Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2006


  • This topic is locked This topic is locked
96 replies to this topic

#51 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 16 March 2006 - 18:30

Ja, jag hoppas också på att Carola inte ska vinna, vilket känns lite taskigt - men jag tror att BWO skulle göra bättre ifrån sig och vara lite mer nyskapande i schlagersammanhang.
Posted ImagePosted Image

#52 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2006 - 21:52

Slog precis över till SVT1 när jury rösterna nu meddelas
:lol2:
Fredrik Lindström är Juryröstare från alla områden med olika dialekter :lol:

Efter juryns röster så ser topp 3 ut så här:

Andreas Johnson: "Sing for me"
Carola: "Evighet"
BWO: Temple of Love



Och efter folkets röster blev det:

Carola: "Evighet"
BWO: Temple of Love
Andreas Johnson: "Sing for me"
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#53 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 March 2006 - 22:05

Slog precis över till SVT1 när jury rösterna nu meddelas
:lol2:
Fredrik Lindström är Juryröstare från alla områden med olika dialekter :lol:

tyckte han inte var så bra på det speciellt för de norrländska. :huh:

hmm, kommer carola sjunga på engelska i aten. :blink: varför inte ha engelska på en gång.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2006 - 22:11

Kan inte påstå att jag tycker fel låt vann. Tycker Kicki Dee ( :P ) fick oförtjänt lite röster och Linda B var bra mycket bättre än sina låga poäng. Synd att man redan efter 3-4 jury resultat vet ungefär hur landet ligger.

Fredrik Lindström hade jag svårt för i början, när han började dyka upp i TV, men växer hela tiden och numera är han ju riktigt rolig. :) (Skämtet med ångervecka var obetalbart!)

Skulle inte förvåna mig om BWO tråcklar in sig som pausunderhållning eller liknande i ESC. :P :lol: Fame-Magnus låt påminde verkligen om en OS-invigning som Expressen uttryckte det. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 March 2006 - 22:16

Pinsamt att vi skickar iväg Carola. Obehaglig typ det där. Nej, av de låtarna som var med hade jag hoppats på BWO eller Andreas Johnson i så fall.
*Hockey och superhjältar*

#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2006 - 22:20

Kicki Dee's Vinnarodds på Svenska Spel låg på 100.0 Carola's på 1.01.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2006 - 22:20

Här hemma gick telefon rösten till Andreas Johnsom ialla fall.

Carolas låt var ju inte en höjdare precis, det lät Carola liksom och eftersom jag aldrig gillat henne ger jag tummen ner.
Men jag tror att hon klarar kvalet ialla fall och får vara med i finalen nere i Athen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#58 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 March 2006 - 22:25

haha, Carola sa i en interjuv (på svt24) att hon inte visste om att hon måste sjunga i semifinalen. :lol:

Jag röstade på BWO.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#59 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 March 2006 - 22:35

Det är skrämmande att ingen nämnt det enda riktigt bra bandet i Melodifestivalen ännu. Jag röstade i alla fall på det och är rätt nöjd med platsen för den. Sverige är inte redo ännu, men på god väg för riktig kvalitétsmusik. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#60 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 March 2006 - 01:24

Undrar om Carola ens klarar kvalet? Låten är ju inte mycket bättre än förra årets bidrag i alla fall. Jo kanske, "Las Vegas" var pinsamt dålig. Såg inte finalen ikväll, var Carolas låt bättre på engelska eller?

Winter is Coming


#61 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 March 2006 - 01:38

Såg inte finalen ikväll, var Carolas låt bättre på engelska eller?

vi fick bara höra en vers på engelska. evighet blev invinsible på engelska, hörde jag.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2006 - 08:26

Låten är ju ursprungligen skriven på egelska, och översattes sedan till svenska. Det kan ju inte vara sämre.

Cappy: Är det Pudlarna du tänker på? *röstade på dem*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Danzleiy

Danzleiy

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 19 March 2006 - 11:34

Det står nu på aftonbladet.se att telenätet igår kväll blev överbelastat så att många av dom som ville rösta på Andreas Johnsson inte kom fram. Det var någon som hade provat att ringa 100 gånger men bara kom fram 10 gånger vilket jag tycker är dåligt för jag ville inte att Carola skulle vinna :angry:

Angående Fredrik Lindströms representation av respektive jurygrupper så tycker jag han gjorde hyffsat bra ifrån sig men vissa dialekter lyckades han mindre bra med dock ;)

#64 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 March 2006 - 11:56

Det står nu på aftonbladet.se att telenätet igår kväll blev överbelastat så att många av dom som ville rösta på Andreas Johnsson inte kom fram. Det var någon som hade provat att ringa 100 gånger men bara kom fram 10 gånger vilket jag tycker är dåligt för jag ville inte att Carola skulle vinna :angry:

Jag fick försöka 3-4 gånger innan jag kunde rösta på BWO.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#65 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 March 2006 - 12:39

Cappy: Är det Pudlarna du tänker på? *röstade på dem*


Helt korrekt. :)

FYI - De fick en 6:a av Örebros jury och 66 poäng av tittarrösterna. Everybody, do the math. Se hur gott Örebro och hårdrock är ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#66 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 March 2006 - 13:42

Det står nu på aftonbladet.se att telenätet igår kväll blev överbelastat så att många av dom som ville rösta på Andreas Johnsson inte kom fram.

I så fall var det väl inte bara AJ som drabbades. Problem med telenätet lär väl ha drabbat alla bidragen lika mycket. Annars handlar det om sabotage och det känns inte sannolikt. Hur viktig är MF egentligen på en skala? B)

FYI - De fick en 6:a av Örebros jury och 66 poäng av tittarrösterna. Everybody, do the math. Se hur gott Örebro och hårdrock är ;)

Att Örebro är Sveriges centrum för The Dark Side visste vi i det här forumet redan innan. No surprise there. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#67 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 March 2006 - 13:49

Det står nu på aftonbladet.se att telenätet igår kväll blev överbelastat så att många av dom som ville rösta på Andreas Johnsson inte kom fram.

I så fall var det väl inte bara AJ som drabbades. Problem med telenätet lär väl ha drabbat alla bidragen lika mycket. Annars handlar det om sabotage och det känns inte sannolikt. Hur viktig är MF egentligen på en skala? B)

FYI - De fick en 6:a av Örebros jury och 66 poäng av tittarrösterna. Everybody, do the math. Se hur gott Örebro och hårdrock är ;)

Att Örebro är Sveriges centrum för The Dark Side visste vi i det här forumet redan innan. No surprise there. :P



Men att det även var centrum för dålig smak visste jag inte...pudelrock? :P
*Hockey och superhjältar*

#68 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2006 - 14:01

Telenätet är ju ett återkommande problem... det är ju klart att det blir överbelastat om man ringer flera ggr. Jag röstade en gång på 4 olika låtar (Bengtzing, Pudlarna, KickiDee och BWO) kom fram på första försöket på alla... tror det var 5 min efter att alla bidragen spelats upp.

Om man gav sjutton i att ringa om och om igen så kanske alla skulle få komma till tals? Kanske är det tom så att det skulle behövas ett filter som bara tillåter ett visst antal röster per telefon nummer?

Det var någon som hade provat att ringa 100 gånger men bara kom fram 10 gånger vilket jag tycker är dåligt för jag ville inte att Carola skulle vinna

100 samtal från en och samma person? 10 röster från en och samma person? I rest my case. ;) Tycker attdet är bra att både folket och juryn får säga sitt i finalen, men systemet borde ses över.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 March 2006 - 14:24

Att Örebro är Sveriges centrum för The Dark Side visste vi i det här forumet redan innan. No surprise there. :P


Tänkte bara att för en gångs skull fick ni något att knyta det kring, istället för grundlöst tyckande ;)

Men att det även var centrum för dålig smak visste jag inte...pudelrock? :P


*trampar på grodan* :rambo:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#70 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 March 2006 - 14:30

"Grundlöst tyckande"? Jag ser hur örebroare strömmar till forumet i en takt som vida överstiger resten av landet. Det är ett bevis så gott som något för att ni har ett eget 'verse i de trakterna och att ni otvetydigt kommer att ta över landet så småningom. ;)

Skyltarna på infarterna till Örebro borde kompletteras med texten "Welcome to the Dark Side". Någon som känner sig manad? :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#71 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 March 2006 - 14:32

Vad gäller pudelrocken kan väl det räcka med att finnarna skämmer ut sig genom att ge ut sådan musik och t. om skicka det att tävla i melodifestivalen. :P
*Hockey och superhjältar*

#72 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2006 - 14:39

Att Örebro är Sveriges centrum för The Dark Side visste vi i det här forumet redan innan. No surprise there. :P


:lol:

Men att det även var centrum för dålig smak visste jag inte...pudelrock? :P


Vilken överraskning ;)

Skyltarna på infarterna till Örebro borde kompletteras med texten "Welcome to the Dark Side". Någon som känner sig manad? :D

Nu får du inte ge Cappy några idéer här :lol2:
*ser framför mig Cappy smyga runt vid Örebros infarter med nytryckta klisterbanners som reflekterar i mörkret*
:P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#73 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 March 2006 - 15:07

Örebros Turistguide 2006 kommer tydligen tituleras: "Örebro - Din Port till Mörkret" alternativet "Örebro - Din Port från Semestermörkret" fann ingen respons. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#74 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 March 2006 - 15:56

Skyltarna på infarterna till Örebro borde kompletteras med texten "Welcome to the Dark Side". Någon som känner sig manad? :D


:evil:

Vad gäller pudelrocken kan väl det räcka med att finnarna skämmer ut sig genom att ge ut sådan musik och t. om skicka det att tävla i melodifestivalen. :P


Det gick ju betydligt bättre (WigWam) än vad Sverige skickade förra året så... ;)

Hårdrock går alltid hem överallt - det är inte en stor grupp som dominerar på något sätt, men det har alltid en garant på röster till skillnad från mycket annan musik.

Sedan deltar inte Finland med pudelrock - Lordi är snarare skräckrockare, väldig skillnad. Det är som att säga att DC och Marvel är samma sak. Gör inte det igen. :angry:

Nu får du inte ge Cappy några idéer här :lol2:
*ser framför mig Cappy smyga runt vid Örebros infarter med nytryckta klisterbanners som reflekterar i mörkret*
:P


:batman:

B)

Örebros Turistguide 2006 kommer tydligen tituleras: "Örebro - Din Port till Mörkret" alternativet "Örebro - Din Port från Semestermörkret" fann ingen respons. :P


Jag skulle lätt resa till en turistort som hette "Din port till Mörkret" :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#75 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 March 2006 - 16:38

Vad gäller pudelrocken kan väl det räcka med att finnarna skämmer ut sig genom att ge ut sådan musik och t. om skicka det att tävla i melodifestivalen. :P

Hårdrock går alltid hem överallt - det är inte en stor grupp som dominerar på något sätt, men det har alltid en garant på röster till skillnad från mycket annan musik.

Sedan deltar inte Finland med pudelrock - Lordi är snarare skräckrockare, väldig skillnad.

Nu har jag iofs bara hört Lordi en gång, men inte sjutton var det någon hårdrockslåt. Det var en standardschlager med lite rockriff på + en hårdrocksångare som vrålade fram texten så att den knappt gick att höra. Hur de låter i vanliga fall har jag ingen aning om, men ska de gå hem i hårdrockkretsar kan inte detta vara ett av deras standardnummer. Mesigt var det. :P

The Poodles låt var betydligt rockigare än Lordis nummer.

Melodifestivalen är ju traditionellt orienterad åt helt annan stil musikmässigt och jag inte se att den blir någon större arena för hårdrock. Dess publik dras åt mainstreamhållet med enkla trallvänliga låtar som sätter sig efter en halv lyssning. Hårdrockpubliken väljer nog ofta bort MF också, så jag förväntar mig ingen invasion av rock framöver heller. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.