Jump to content

Photo

Arrival


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 December 2016 - 13:00

Såg den här filmen igår, och måste faktiskt medge att den är fruktansvärt bra.

Jag brukar ju gilla lite mer "action"-betonade SF-rullar nu för tiden, men det är coolt när det kommer en film som är intelligent och bra.

Mitt spoilerfria betyg: 9/10 (den är lite seg i början, men det ordnar upp sig med råge mot slutet). Absolut en av årets bästa filmer.

Trailer:


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2016 - 21:38

Jag har bara sett filmen Enemy tidigare av regissören, men den var ett riktigt bra mindfuck till film, så jag har tänkt att utforska hans andra filmer med. Den här verkar vara riktigt intressant och bra. Jag har inte direkt läst så mycket om dess handling eller sett några trailer eller så, men det ska bli riktigt trevligt att se den. Det får dock troligtvis vänta lite, vet inte om det blir ett biobesök eller om jag fångar in den vid ett senare tillfälle.

Det har ju växt fram under dom senare åren att man släpper minst en lite mera filosofisk (om det nu är rätt benämning) SF-film varje år från Hollywood-fabriken. Gravity, Interstellar, The Martian, osv. Ett trevligt initiativ måste jag säga. Även om rymdröjaraction också kan vara kul att se.

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 December 2016 - 23:08

Det här är en sån här film som man inte skall veta alltför mycket om handlingen. Ironiskt nog, med tanke på att jag är sån spoilerhund (ser trailer, läser recensioner innan jag ser filmer osv).

Kompisen jag gick med gillade också den här filmen och tyckte den var nästan lika bra som "Ex Machina" (vilken jag fortfarande inte set men lovat att se). Kanske kan ta det till mellandagarna när jag är ledig.

Snart kommer ju nya Star Wars, så då får jag nog mitt lystmäte med rymdröj. Ja, den och naturligtvis "Guardians of the Galaxy vol. 2" senare.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 December 2016 - 03:40

Bra att jag har typ noll koll på den här filmen med andra ord. Vilket är ovanligt då jag fortfarande gillar spoilers lite för mycket för mitt eget bästa. ;)

 

Ex Machina är bra och intressant. Den hade jag inte så mycket koll på heller, men blev lite extra pepp på att se den efter att XC hade gjort det och uppskattade den. Och jag blev inte besviken. Så se gärna den när du får lust och har tid, jag tror definitivt att den kan intressera dig med och att du skulle uppskatta den.

 

Jupp. Själv så har jag inte sett The Force Awakens än, väntar med det tills jag har köpt filmen. Är både nyfiken på den, men även rätt skeptiskt till det hela. Är 90% spoilerbefriad när det gäller den, vilket är väldigt ovanligt. Men av det lilla som jag vet så har den där skepsisen fötts. Rogue One har jag inga direkta känslor för och vet knappt något om den filmen, så den kan jag nog se med ett helt öppet sinne utan några som helst förväntningar.

 

Rymdfilm har en hyfsat bra sammanställning över en del intressant att hålla ögonen på inom SF när det gäller film och tv/webb dom kommande åren.



#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 December 2016 - 23:22

Jag har också sett Arrival och tyckte också att den var bra. Jag var lite orolig då det var Eric Heisserer som hade skrivit manuset och hans första film, Final Destination 5, var uselt skriven.
Filmen är mycket som en tidig M. Night Shyamalan film och precis som med hans tidiga filmer så ska man helst gå in så blind som möjligt. Det är svårt att förklara filmen utan att spoila den. Jag kan säga att jag väntade mig att den skulle vara lite långtråkig men det var den inte.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 September 2017 - 13:31

Japp, nu har jag också sett den här filmen. Är väl som vanligt den siste som gör det...

Verkligt bra film kan jag säga, en av dessa filmer som man faktiskt måste se två gånger för att fatta fullt ut.

Det jag menar med det är att jag, även om jag naturligtvis fattar galoppen där i slutet, har missat en hel del antydningar och ledtrådar som man får tidigare i filmen. 

Helt enkelt för att jag då inte visste vad de betydde.

När man ser filmen den andra gången så vet man exempelvis att det ska vara citationstecken kring ordet "flashback" och då har man full behållning av filmen. :P