Jump to content

Photo

Spider-man 4/06


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 March 2006 - 12:00

Nu är nummer 4/06 av svenska Spider-man här! Detta nummer innehåller slutet på den sköna Marvel Knights-storyn som pågått under de senaste månaderna i den svenska tidningen. Jag trodde inte att de skulle kunna avsluta det hela på ett hyfsat sätt, men jag tycker att de klarade sig riktigt bra. Det är spännande, underhållande och snyggt. Att säga något mer skulle vara att avslöja för mycket, och jag tycker faktiskt att ni ska få läsa själva.

Nu över till en upprörande (?) nyhet...Håll i er nu! Från och med nu är svenska Spider-man inte längre en månadstidning! Istället ska det komma ett 100-sidigt nummer varannan månad, precis som med X-Men. Egentligen blir det ju lika många Spindel-sidor per år, men det känns ju ändå lite plötsligt. Jag misstänker att tidningen inte säljer tillräckligt och att det är därför de tvingas göra så här. Tydligen ska det också komma en ny Marvel-titel som riktar sig direkt mot barn. Den tidningen kommer heta något i stil med "Spider-man - superhjälten" och innehålla mer barnvänliga serier som inte är så "storybaserade". På ett sätt är detta positivt, då man delar upp Spider-mans målgrupp i två delar. Barntidningen riktar sig till de yngre läsarna, medan fansen får en egen vuxnare och tjockare tidning, precis som fallet är med X-Men. Vad tycker ni ?!?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 31 March 2006 - 12:29

Ja detta snacket om en Marvelbarntidning snackade MarvleJanne om i höstas, så nu har det blivit av... Tja, det kan nog få upp ögonen på barn angående Marvel. Men frågan är om det lockar extra Marvelläsare, eller stjäl de yngsta Spidermanläsarna? Och hur barnsliga är serierna? Kommer antagligen köpa förstanumret för att studera, och sen får vi väl se hur intressant den kan vara...

Angående Spidde varannan månad... tja, det stör mig ringa, bara man får lika många sidantal, och det verkar ju så. Hoppas de släpper tidningen på den månaden X-Men inte kommer ut, så man får sin dos Marvel någorlunda hyggligt fördelad. Det enda orosmålnet är väl att meningen med att släppa färre utgivningar av en tidning är ju för att den har dåligt med läsare....
I love the smell of napalm in the morning

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 March 2006 - 12:30

Har inget emot att Spider-Man blir en tdining som kommer ut varannan månad. Kan tvärtom vara skönt på sätt och vis, jag är inte prenumerant längre och då behlver jag inte lägga lika mycket pengar på att köpa tidningen. Men allt beror på vilka serier som är med, är inte så överdrivet förtjust i vad de håller på med med Spidde i USA just nu.
*Hockey och superhjältar*

#4 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 31 March 2006 - 12:37

Nu över till en upprörande (?) nyhet...Håll i er nu! Från och med nu är svenska Spider-man inte längre en månadstidning! Istället ska det komma ett 100-sidigt nummer varannan månad, precis som med X-Men. Egentligen blir det ju lika många Spindel-sidor per år, men det känns ju ändå lite plötsligt. Jag misstänker att tidningen inte säljer tillräckligt och att det är därför de tvingas göra så här.


Sådana här ändringar i utgivningstakt o.dyl. brukar vara ett säkert tecken på att lönsamheten inte är lika stor längre för en tidning :(
Jag har inget emot formatet (tycker X-Men funkar riktigt bra med 100-sidiga nummer) men det känns som sagt lite "påtvingat". Det nämndes väl inget om detta i föregående nummer, eller minns jag fel?

Sen kan man alltid spekulera i om tidningen gått sämre i Sverige, eller i något annat av länderna som samproducerar. Om utgåvan i ett land måste läggas ner blir det givetvis dyrare för de kvarvarande länderna, vilket kan tvinga fram såna här förändringar även om tidningen säljer relativt bra i Sverige. Någon som vet om alla nordiska utgåvor finns kvar fortfarande?

Edited by DarkBeast, 31 March 2006 - 12:39.


#5 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 March 2006 - 12:59

Tydligen ska det också komma en ny Marvel-titel som riktar sig direkt mot barn. Den tidningen kommer heta något i stil med "Spider-man - superhjälten" och innehålla mer barnvänliga serier som inte är så "storybaserade". På ett sätt är detta positivt, då man delar upp Spider-mans målgrupp i två delar. Barntidningen riktar sig till de yngre läsarna, medan fansen får en egen vuxnare och tjockare tidning, precis som fallet är med X-Men. Vad tycker ni ?!?


Är det någon av Marvel Age/Marvel Adventures/eller-vad-den-linjen-kan-tänkas-heta-nuförtiden-titlarna?
Jag har läst några nummer av Marvel Age-Fantastic Four och de var inte särskilt bra.

#6 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 31 March 2006 - 13:16

Då går det åt skogen snart, barn är nämligen inte längre den stora gruppen som läser sånna här serier längre.

Jaha spiken i kistan för en sån populär karaktär, det gissade jag aldrig faktiskt.


Inte för att jag kommer lida då jag inte ha en enda sån här tidning, men det käns lite botten ändå när kanske Fantomen blir sista hjälten i landet en dag.

Och ju mer de lägger ner ju fler upptäcker orginalen och återvänder sen kanske aldrig, så är målgruppen borta POFF

edit: läste lite illa, det var ju en ny tidning för barn de skulle ha, finns flera myspys Spider-man i USA nämligen tex en Spider-man loves Mary Jane och Adventures of Spider-man, kanske lite mer barnvänligt så att säga.

Edited by Agentum, 31 March 2006 - 13:51.


#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 March 2006 - 13:38

Tar vi inte ut lite saker i förskott här? T. ex har Spidde bra draghjälp av filmerna, och nästa år kommer trean. Dessutom tror och inte att så få barn som vi tror läser Spidde och de serier som har getts ut med Spidde på sistone lämpar sig inte riktigt för barn. T. ex the Other.
*Hockey och superhjältar*

#8 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 31 March 2006 - 13:43

Va rett helt OK nr.

Sen ang. ett 100-sidigt nr varanann månad är jag inte helt och hållet negativ till. Så länge de inte lägger Spidde och X-men så att de kommer ut samma månad är jag nöjd :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#9 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 31 March 2006 - 14:13

Tar vi inte ut lite saker i förskott här? T. ex har Spidde bra draghjälp av filmerna, och nästa år kommer trean.

NEJ NEJ NEJ!!!!
Spiken i kistan, ond bråd död, nu är det klippt osv...

Jaha nu var det över då, 30 års utgivning är över.


:D :D :D

#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 March 2006 - 14:13

Det är väl förhoppningsvis tänkt så att det ska bli en 100-sidig Marvel-tidning varje månad, något annat vore vansinne. Fast tidningarna kommer ju säljas under två månaders tid, så om man inte är prenumerant kan man ju lägga upp det lite som man vill...

Angående den här barntidningen har jag inga större förhoppningar...Köper nog nåt nummer för att "studera", precis som Ned Flandiddelianders skrev tidigare. Hur är det med målgruppen egentligen? Jag tror det är relativt få barn (beror på vad menar med barn i och för sig, men under 14 år typ ;) ) som läser X-Men varje månad. Det är ju liksom ganska komplicerade tidningar, och i såna fall tror jag att de köper strönummer...men vad vet jag? Det här med att ge ut en Spider-man tidning för barn kan nog vara ett sätt att locka till sig kids, och förlora barn-stämpeln från vanliga tidningen...Priset på vanliga Spider-man kommer ju självklart höjas, till typ 45 spänn, och jag tror få ungar är redo att hosta upp så mycket för lite serier...det var i alla fall inte jag i den åldern ;) Då väljer man ju hellre Kalle Anka, liksom högkvalitativ serietidning (nåja) OCH überplastig leksak som går sönder när man rör vid den för en dryg tjuga ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Krian

Krian

    Commander

  • Members
  • 188 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Spider-Man serier, superhjältefilmer, musik, träning och äta gott :)

Posted 31 March 2006 - 14:18

Jag har ganska svårt att tro att det ska vara tillräckligt med läsare för att hålla uppe två Spiderman tidingar. Men det kan ju iofs vara ett sätt få fler läsare
Om de gör två tidningar finns visserligen risken att den nya stjäl läsare från den befintliga. Men samtidigt så kommer den väl troligtvis att locka nya yngre läsare till karaktären Spiderman.
Sedan efter en tid så kanske tidingarna slåss ihop igen och då tar man med sig den nya publiken till den "riktiga" tidnigen.

#12 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 31 March 2006 - 14:23

Det har gjort sånna här försök tidigare vilket har slutat med barnvariantens snara död.

Det kommer nog bero på urvalet av serier i den tidningen.

#13 RedDevil

RedDevil

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 31 March 2006 - 23:23

Vi får analysere dette litt nærmere:
I Norge har vi hatt samme Spidey som i Sverige - månedshefter på 52 sider. I tillegg kom Mega Marvel/Gigant som var de samme heftene som Danmark og Sverige gikk under Giga og Mega Marvel. I Norge gikk de etterhvert over til å være Ultimate hefter. Nå har imidlertid danskene lagt om hele sin produksjon av superhelter til å være 100-sidere hver 14. dag. Siden det er samtrykk er det nok interessant for Sverige og Norge (og Finland) å være med på en slik affære også. Det koster mindre per side å lage en 100-sider enn en 52-sider, men ulempen er selvsagt at man må opp i pris og dermed også kanskje ta et lesertap. Hvem vet. Den norske produksjonen vil få en ekstra gevinst ved denne endringen - jeg tipper at de nå er nede i et lavt antall distribuerte hefter og for å kunne endre på dette må heftet endres betydelig i omfang, pris eller innhold for å få det man kaller "ny spredning", dvs. et nytt og større forhandlerutvalg (den anses da som en ny tittel). I Norge oppgir Egmont via annonseinfo at de har et trykkopplag på 10.000, danskene oppgir 6.000 og svenskene hele 30.000 (!). For X-Men oppgis det ikke noe i Norge, danskene oppgir ca 5.000 i trykkopplag og svenskene hele 20.000 (! igjen). Jeg tviler på at de svenske tallene er korrekte, da jeg tidligere har fått opplyst at X-Men hadde ca 15.000 i opplag da de startet med de 100-siders heftene. Men, det kan selvsagt ha solgt godt i Sverige.

Så, jeg antar at lønnsomheten er NED over hele linja her og at denne endringen er for å spare litt penger. Om det går bra er jeg ikke sikker på - prisen på en 100-sider er vel ikke dobbel så høy som for en 52-sider, men vi må huske på at det er distribusjonskostader som løper på og de er dyrere for to hefter enn for ett.

Det som er interessant her er jo at Seriehuset forsøker å trappe opp sine utgivelser mens Egmont nærmest trapper ned. Vi utgir i år 6x Punisher, 2xGhost Rider, 2xSupreme Power, 4xDaredevil, 3xFF, Avengers, 2xNew Avengers, Thor og flere album... Riktignok har vi optimalisert pris/innhold osv. men markedet er fortsatt tungt - igjen en grunn til at det er sviktende inntjening for Egmont på disse heftene, selv om Michael i Danmark sier at de selger godt (Hvordan kan man selge godt om opplaget er 5.000???).

Og nå som jeg har alles oppmerksomhet - Janne (wookie) - PM meg...


Sen kan man alltid spekulera i om tidningen gått sämre i Sverige, eller i något annat av länderna som samproducerar. Om utgåvan i ett land måste läggas ner blir det givetvis dyrare för de kvarvarande länderna, vilket kan tvinga fram såna här förändringar även om tidningen säljer relativt bra i Sverige. Någon som vet om alla nordiska utgåvor finns kvar fortfarande?


Fra Egmont:
Sverige: Spider-man og X-Men (Mega Marvel med Ultimate er vel lagt ned nå?)
Norge: Spider-Man og X-Men, Mega Marvel kun med Ultimate Spider-Man
Danmark: Spider-Man, X-Men, Supreme Power, New Avengers, Superman & Batman
Finland aner jeg ikke, men så vidt jeg vet er de vel ganske aktive?

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 March 2006 - 23:52

Finland aner jeg ikke, men så vidt jeg vet er de vel ganske aktive?


Marvel: Spider-Man, MEGA (mega marvel), Marvel Special (mest Ultimate Spider-Man) X-men (varje månad)+ pocket eller digest versioner av essentials med klassiska X-men och t ex Kirby/Lee FF eller Ditko/Lee Spider-Man.+alla filmspecialer

DC: DC Special (typ best of) , barnvänliga versionen av Batman , alltså "The Batman", och filmspecialerna

sen ger de ut Conan, Star Wars och diverse specialer.


Tanken med att ge ut en barnvänlig Spider-Man är enbart positiv. Men tyvär så brukar sådana sälja rätt kasst här i Norden. Hoppas den säljer tillräckligt för att hålla i något eller några år. Och Spider-Man 3 kommer att ge tidningen lite hjälp. Så brukar det funka, X-men filmerna gav lite hjälp åt X-men tidningen här och Spidde-filmerna har hjälpt Spider-Mans tidning. Undrar dock hur det går sen när Spider-Man dyker upp med den nya kontroversiella "Tony Stark var packad och byggde den i sitt garage" dräkten?. Spider-Man lär kanske ha en svart dräkt i vissa scener i Spider-Man III ,men jag tror inte att den nya dräkten kan vara något annat än besvär för den svenska utgivningen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 April 2006 - 06:50

Jag tror inte den dräkten kommer vara särskilt långvarig ändå. Tydligen ska den symbolisera hur nära Peter står Tony Stark för tillfället, och det lär händ saker i Civil War.

Men det är en ful och helt fel dräkt, men också bara en av sakerna som är fel med Spidde just nu. Det finns så mycket mer.
*Hockey och superhjältar*

#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 April 2006 - 13:38

Det vet jag också, syftade bara på hur kortvarig en sådan grej än,så är det kanske inte så bra att man har serietidnings omslag med den dräkten när Spider-Man 3 är bioaktuell, och jag undrar just hur bra något som The Other kommer att sälja här.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Krian

Krian

    Commander

  • Members
  • 188 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Spider-Man serier, superhjältefilmer, musik, träning och äta gott :)

Posted 01 April 2006 - 16:07

Vad förvånade alla skulle bli om Sam Raimi ville överaska och ha med den gula dräkten i Spider-Man 3 :ph34r:

Nej jag håller med, att marvel ger spiderman en ny dräkt (den gula) som ungefär samtidigt som spiderman 3 är aktuell är inte speciellt klyftigt...

#18 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 02 April 2006 - 08:58

Det som er interessant her er jo at Seriehuset forsøker å trappe opp sine utgivelser mens Egmont nærmest trapper ned. Vi utgir i år 6x Punisher, 2xGhost Rider, 2xSupreme Power, 4xDaredevil, 3xFF, Avengers, 2xNew Avengers, Thor og flere album...

Allt som du skrev i ditt inlägg var mycket intressant, men framför allt detta tycker jag. Finns det någon chans att Seriehuset kan hitta en samarbetspartner i Sverige för samtryck och gemensam utgivning?
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#19 RedDevil

RedDevil

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 02 April 2006 - 09:55

Det som er interessant her er jo at Seriehuset forsøker å trappe opp sine utgivelser mens Egmont nærmest trapper ned. Vi utgir i år 6x Punisher, 2xGhost Rider, 2xSupreme Power, 4xDaredevil, 3xFF, Avengers, 2xNew Avengers, Thor og flere album...

Allt som du skrev i ditt inlägg var mycket intressant, men framför allt detta tycker jag. Finns det någon chans att Seriehuset kan hitta en samarbetspartner i Sverige för samtryck och gemensam utgivning?


Vi er mer ute etter en svensk oversetter ;) Det gjelder forsåvidt for både Sverige og Danmark, selv om Danmark er litt vanskeligere distribusjonsmessig.

Vad förvånade alla skulle bli om Sam Raimi ville överaska och ha med den gula dräkten i Spider-Man 3 :ph34r:

Nej jag håller med, att marvel ger spiderman en ny dräkt (den gula) som ungefär samtidigt som spiderman 3 är aktuell är inte speciellt klyftigt...


Den gule kan endres til akkurat hva som helst, så det er vel ikke SÅ farlig?

Edited by RedDevil, 02 April 2006 - 09:54.


#20 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 April 2006 - 07:25

Supreme power är kanon, sånt skulle de ge ut här med.

#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 April 2006 - 07:32

Supreme power är kanon, sånt skulle de ge ut här med.


Den har jag inte läst...vad handlar den om? Jag kanske borde ta och läsa den...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 RedDevil

RedDevil

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 03 April 2006 - 16:00


Supreme power är kanon, sånt skulle de ge ut här med.


Den har jag inte läst...vad handlar den om? Jag kanske borde ta och läsa den...


Supreme Power er en nyversjon av Squadron Supreme som i seg selv er en slags Marvel-pastisj over Justice League. Heltene er en for en motstykker til JL - Hyperion = Superman, Dr. Spectrum = Green Lantern, Nighthawk = Batman osv. Serien er litt mer seriøst tonet enn de fleste superhelt-ting og den er glitrende skrevet og tegnet. Er påbegynt utgitt i Danmark og kommer i Norge til høsten (kryss fingrene, søta bror).

#23 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 April 2006 - 17:08



Supreme power är kanon, sånt skulle de ge ut här med.


Den har jag inte läst...vad handlar den om? Jag kanske borde ta och läsa den...


Supreme Power er en nyversjon av Squadron Supreme som i seg selv er en slags Marvel-pastisj over Justice League. Heltene er en for en motstykker til JL - Hyperion = Superman, Dr. Spectrum = Green Lantern, Nighthawk = Batman osv. Serien er litt mer seriøst tonet enn de fleste superhelt-ting og den er glitrende skrevet og tegnet. Er påbegynt utgitt i Danmark og kommer i Norge til høsten (kryss fingrene, søta bror).


Låter ju mer eller mindra fantastiskt! Måste läsa! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 April 2006 - 19:18

Lustigt ändå att lilla Danmark som hade lägst försäljning på Spidde och X-men ändå kan hålla igång så många Marvel-titlar. :)

När det sägs att det behövs en svensk översättare, innebär det danska till svenska eller är det originalspråk engelska til svenska?

Borde nog inte vara så svårt att hitta en översättare om det är engelska till svenska.

#25 RedDevil

RedDevil

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 04 April 2006 - 07:24

Lustigt ändå att lilla Danmark som hade lägst försäljning på Spidde och X-men ändå kan hålla igång så många Marvel-titlar. :)

När det sägs att det behövs en svensk översättare, innebär det danska till svenska eller är det originalspråk engelska til svenska?

Borde nog inte vara så svårt att hitta en översättare om det är engelska till svenska.


Engelsk til svensk. Vi er inne på noe...