Jump to content

Photo

Wheel of Time Tease


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 09 February 2015 - 11:12

Uppenbarligen har någon slags pilot för Wheel of Time visats på amerikansk TV inatt, till allas (inklusive alla WoT-nyhetssiters och Brandon Sandersons) förvåning.

Det låter inte som om det var speciellt bra (en halvtimme lång, ingen promotion, sändes mitt i natten och aningarna om att detta producerades enbart för att produktionsbolaget skall få behålla rättigheterna) men jag planerar i alla fall att se det.

Läs mer om det på Reddit



Originalartikeln

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2015 - 16:36

Blir säkert succé när man droppar den ur det blå mitt i natten. :rolleyes:

 

Jag skall iaf försöka se den om jag kommer över den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 February 2015 - 16:48

Japp, folk säger att de verkar haft ungefär 1 dollar i produktionsbudget, men å andra sidan så skall den vara väldigt trogen prologen till Eye of the World.

 

Inte sett den ute i det vilda ännu, men jag anar att den dyker upp så småningom.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 February 2015 - 20:23

En liten recension:

http://observationde...ilot-1684685865
Och "piloten":


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2015 - 21:13

Tack för länken, återkommer när jag sett den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2015 - 09:05

Robert Jordans änka har uttalat sig om piloten nu:

  • »This morning brought startling news. A “pilot” for a Wheel of Time series, the "pilot" being called Winter Dragon, had appeared at 1:30 in the morning, East Coast time, on Fxx TV, a channel somewhere in the 700s (founded to concentrate on comedy, according to the Washington Post).
    It was made without my knowledge or cooperation. I never saw the script. No one associated with Bandersnatch Group, the successor-in-interest to James O. Rigney, was aware of this.
    Bandersnatch has an existing contract with Universal Pictures that grants television rights to them until this Wednesday, February 11 – at which point these rights revert to Bandersnatch.
    I see no mention of Universal in the “pilot”. Nor, I repeat, was Bandersnatch, or Robert Jordan’s estate, informed of this in any way.
    I am dumbfounded by this occurrence, and am taking steps to prevent its reoccurrence.
    Harriet P McDougal
    President and CEO Bandersnatch Group, Inc.
    February 9, 2015«
    — [Källa]

Skall bli intressant att se vad som händer, konstigt att Universal inte nämns någonstans om det är dem som har rättigheterna. (Har inte hunnit se den ännu).


Och iO9 har i en intervju med Read Eagles VD mer eller mindre fått det bekräftat att det handlade om att få ut något så man fick behålla rättigheterna:

  • »It was "client-supplied programming," according to an FXX spokesperson — which I believe means that someone rented time on FXX to show it. Similar to a late-night infomercial. So what gives? We spoke to Rick Selvage, CEO of Red Eagle Entertainment and the executive producer of Winter Dragon, who told us "it was more of an [issue of] getting it on the air."« — [Källa]

Sedan verkar det som om man lider av en viss nocalans; Harriet (dvs RJs änka) går så långt som att kalla den oauktoriserad ändå uttrycker man det som:

  • »He's [Read Eagles VD] gratified by the discussions he's seeing on the internet about the pilot. "Certainly, we want fans to find out about it and be excited that there's a lot more to come."« — [Källa]

Därför köper man programplats mitt i natten, och sänder den i princip oannonserad? Skitsnack.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 February 2015 - 15:08

Så jag har förstått det så har de en TV-serie i planerings stadiet men deras (REE) rättigheter till att göra film/TV-serie går ut imorgon och förhandlingarna att förlänga det gick inte bra. För att behålla rättigheterna så var de tvugna att producera något och sända det innan imorgon. På så kort tids varsel så var det bästa och billigaste att göra en pilot för deras planerade TV-serie och en platts på natten på komedi-kanalen FXX. Orsaken de valde en handling som utspelade sig långt före böckerna var för att inte behöva göra en remake av det hela för själva TV-serien sedan utan bara kunna plocka upp där böckerna börjar.

 

Fast hela grejen att de ville att fans skulle veta var, som du sa, skitsnack. Ända orsaken fans fick veta var för att någon snubblade över information om sändningen på deras TV-box samma dag som det skulle sändas. Det fanns ingen information om piloten på nätet och inga som jobbade på manus till t ex de tidigare planerade filmerna visste något.

 

 

Jag har inte sett piloten själv än men den ska iallafall vara bra regiserad. Regisören var ett stort Wheel of Time fan och tog jobbet i förhoppning att få göra TV-serien också sedan och piloten blev färdig filmad förra veckan. Tyvärr så omkom han i en bilolycka på vägen hem från sista filmningen. Möjligen är det orsaken till pilotens skick då de säkert drog in någon annan som snabbt skulle klippa ihop någon annans verk.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2015 - 18:52

De har haft 7 år på sig att få till något, så en panikåtgärd sista veckan för att förhandlingarna rasade samman är inte något som är förtroendeingivande i min bok.

 

Tror inte sista ordet är sagt, skall bli intressant att följa och se vad som händer.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 February 2015 - 21:46

Nej, jag håller med. Jag har kritiserat dem länge och längtade efter att de skulle förlora rättigheterna men nu när saken är som den är och de säger att de har en TV-serie planerad så hoppas jag på att de äntligen får ur sig något bra.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 February 2015 - 20:47

Producenterna bakom den plötsliga piloten stämmer nu för bla. kontraktsbrott:

  • »Red Eagle licensed the rights to the incredibly popular Wheel of Time series in 2004, and has paid over $630,000 in total to keep renewing the license ever since. In addition to trying to get a movie or TV show off the ground, they've also worked on developing comics and games. In 2009, they licensed it in turn to Universal Pictures — but when Universal failed to make a movie by Feb. 2014, the rights reverted to Red Eagle.« — [Källa]

Men de verkar inne på en snabb lösning iaf:

  • »Asked whether the lawsuit would tie up the rights to Wheel of Time for years and prevent a TV show or movie from actually getting made, Selvage [CEO of Red Eagle] replied, "Of course not. It won't prohibit anything."« — [Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)