Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27


  • Please log in to reply
489 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 March 2007 - 15:25

Äntligen! Doktorn rockar! Säsong 27 rockar! Billie Piper rockar! Christopher Ecclestone rockar! Allting rockar! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 08 March 2007 - 16:10

Ser fram emot detta ikväll! :D
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2007 - 20:17

Hmm, Doktorn har kortare hår än jag väntade mig. :P Och det utspelar sig i Nu Tid? :o Jag trodde serien utspelade sig i en sådan där konstig avlägsen framtid. :unsure:

Om jag fattar det rätt så heter den Dr Who för man får inte veta hans namn. Stämmer det?

Fästlig karaktär iallafall, Doktorn. :D

Lite mindre komedi än jag väntade mig.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 20:45

1/27x01 - Rose

Inte direkt ett av mina favoritavsnitt, det funkar dock som introduktionsavsnitt av Rose. Mickey är dock mest pinsam här (både vanliga och Auton-versionen). En intressant sak som är genomgående i nya serien är att nya tittare inte överöses av en massa infodumpar, utan grejer portioneras ut lite då och då när det verkar vettigt. Här kan man jämföra med den USA-producerade TV-filmen från 1996, som var ett litet test inför en eventuell ny serie samproducerat med FOX i USA. Där fick man reda på det mesta + lite till under 90 minuter. Dåliga tittarsiffror i USA dödade idén då.

Trivia om avsnitt 1:
* Den här nya serien är en direkt fortsättning på den gamla serien + TV-filmen. Ingen remake, alltså. Men gjord så att man inte behöver ha sett gamla serien för att fatta nya.
* Christopher Eccleston spelar här den 9:e doktorn. 1-7 betades av i den gamla serien, och den 8:e i TV-filmen från 1996. Hur/varför olika skådisar spelar samma person avslöjas så småningom i serien.
* Autons (skyltdockorna) har dykt upp 2 gånger tidigare i Doctor Who. "7x01 - Spearhead From Space" och "8x01 - Terror of the Autons". Det har dessutom producerats en trilogi filmer ("Auton", "Auton 2: Sentinel" och "Auton 3: Awakening"). Dessa är lågbudget-filmer som inte producerats av BBC. Möjliga på grund av att varelser i Doctor Who för det mesta ägs av författarna som uppfann dem, och inte BBC. De har också varit med i Doctor Who-böckerna "Business Unusual" (1997) och "Synthespians™" (2004).
* Huvudförfattare/producent Russell T. Davies ("Queer as Folks" med mera) har länge varit stor Doctor Who-fan som dels skrivit en Doctor Who-bok ("Damaged Goods", 1996), dels haft med K9 (robothund från DW) i ett avsnitt av QaF.




Om jag fattar det rätt så heter den Dr Who för man får inte veta hans namn. Stämmer det?


Jo, han går under namnet "Doctor". Vad hans riktiga namn, om han över huvud taget har någon, vete fåglarna.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 March 2007 - 20:46

Helt OK. Småfånigt, underhållande och brittiskt! Jag kommer fortsätta titta! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#31 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 08 March 2007 - 20:48

Älskar den efter 5 minuter. Helt underbar! Rolig, spännande och crazy. ;) Rose är modig och nyfiken, ingen blond bimo här som skriker efter hjälp hela tiden. Doktorn är fruktansvärt knäpp och det gillar jag. :) Christopher Eccleston har en sån där min som är bara helgalen.

Jag gillar!
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2007 - 20:49

Håller med. Bättre än jag trodde. Väntade mig ett sjukare Red Dwarf men det här var mycket bättre. Som sagt, småfåning, underhållande, brittiskt, bizzart... en del komik men samtidigt lite alvarligt, mass död osv. Allt vad man kan begära. :D

Och Doktorn är verkligen alien. Får man veta varför han gör vad han gör någon gång?

Edited by Crusader, 08 March 2007 - 20:51.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2007 - 21:04

8 Användare samtidigt. Festligt. :rolleyes:

01x01 (27x01 "P.T.", Peaks Tideräkning) -- Rose

Lite annorlunda, jag hade inga förväntningar egentligen men de flesta dragen av vad som gör en bra tv-serien finns här. Har inte sett mer än ett par minuter av gamla serien (eller de 26 första säsongerna. P.T.) Fartfylld och relativt lätt och komma in i, gillar humorn som genomsyrar avsnittet och det är både fartfyllt utan att springa iväg utan tittaren. Man har gjort ett bra jobb med att få folk kunna hoppa in direkt här tycker jag - relativt lätt att sätta sig in i temologin.

Doktorn verkar vara en riktig filur och det var faktiskt lite X-Files känsla när Rose fick doktorns avtramp i historien beskriven för sig. Rose är så där lagom förvirrad och lagom gåpåig för att inte bli orealistikt dum i huvudet. Vissa saker kändes lite väl uppenbara (som att soptunnan skulle sluka Mickey) och andra lyckades överraska (som plastkopian och att Rose skulle vara så wrapped up så hon missade det).

De flesta skådespelarna skötte sig bra även om det skedde ett par missar här och där bland skyltdockorna - men det är inte så allvarligt. På det hela taget så gillade vad jag såg, och kommer antagligen se nästa avsnitt också. (Har tom lagt in Dr Who i kalendern bara utifall att ;) )

Betyg: OK.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 March 2007 - 21:14

Har ju sett det här en gång redan tack vare herr Peak, men framförallt charmen och...obegränsningen (om det nu kan kallas ett ord) i serien fångar mig. Precis vad som helst kan hända! Och de kan således färdas vart som helst också...nu var det nutid idag (kanske smart för att börja i vår verklighet för att sedan ta oss med till något helt annat) men redan i nästa avsnitt ser vi ju var vi hamnar. Och på så sätt var det väldigt bra berättartekniskt att vi följde Rose och fick lära oss om doktorn genom hennes ögon, och också att avsnittet slutade som det gjorde. Iväg mot äventyret!!! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#35 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 21:16

Hur många avsnitt av serien är det Grodan sett?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2007 - 21:25

Det nämndes en hel del misslyckanden för Doktorn genom avsnittet. Hur kan han misslyckas om han kan resa i tid och rum?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 21:33

Det har med omöjligheten att korsa sin egen tidsström och sånt att göras. Kommer att förklaras bättre i ett senare avsnitt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#38 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2007 - 21:38

Tyckte faktiskt att avsnitt var bättre den här gången än förra gången jag såg det.
Förutom när Mickey var en plastdocka, lika dåligt nu som då ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#39 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 21:43

Talkback på Aftonbladet:

http://www.aftonblad...1017647,00.html

:D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#40 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2007 - 22:02

Från början var det meningen att serien skulle vara en pedagogisk historielektion för unga tittare.
Efter en säsong stod det dock klart att utomjordingar var mycket populärare än de historiska pekpinnarna och ”Doctor Who” förvandlades till att enbart vara underhållande sci-fi.

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#41 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 22:29

Det stämmer på sätt och vis. Vissa avsnitt var rent "historiska" utan några större SF-element (The Massacre, The Aztecs med mera). Detta tog slut i och med andra doktorns andra avsnitt (The Highlanders).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#42 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 March 2007 - 11:03

Lägger in tittarsiffror i första posten nu. Enklare att hitta då.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#43 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 March 2007 - 11:44

Det ligger mot Antikrundan, så inga förvånande siffror. Hur jämför sig DW mot de andra kanalernas program samma tid?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#44 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 March 2007 - 11:50

SVT 1: Antikrundan: 1 810 000
TV 3: Du är vad du äter: 415 000
TV 4: Time Out: 460 000
Kanal 5: Hello Africa 120 000

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#45 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 March 2007 - 11:53

Roligt att det var så jämnt mellan tjejer och killar som tittade också! :)
*Hockey och superhjältar*

#46 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 March 2007 - 12:04

Nya Doctor Who - En Flopp:

http://www.aftonblad...1017647,00.html

Aftonbladet gillar sina braskande rubriker iaf...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#47 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 March 2007 - 12:57

Time Out på samma tid också. :( Ännu ett svenssonprogram. *suck*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 March 2007 - 13:08

Har ingen tidigare erfarenhet av Doctor Who så det var med spänning som jag satte mig framför TV:n igår för att avnjuta det första avsnittet som SVT sände.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad, okej att det inte är någon hårdkokt Sci-Fi som vi har att göra med men handlingen hade ett bra flyt och karaktärerna fick man ett hyfsat grep om. Skådespelarna var helt okej och förstärkte helhetsintrycket. Handlingen var kanske inte fullt lika bra men den var både rolig och intressant för att nästan hålla hela vägen.

Effekterna var okej överlag och fungerade i sin helhet. Musiken var riktigt bra och jag gillar titelmusiken och den som spelas under eftertexterna.

Jag ska helt klart kolla in kommande avsnitt och med lite tur så blir det en serien att följa fullt ut.

#49 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 March 2007 - 13:51

Jodå, jag är inte själv sådär jätteförtjust i piloten och tycker att det blir bra mycket bättre framöver.. :) Redan nästa vecka, då man får se en version av en iPod jag tror ni inte sett förut.. :P

Tjuvkikade i Aftonbladet och Expressen och såg att TV-krönikörerna båda gillade serien.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#50 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 March 2007 - 17:27

Tyckte serien var riktigt skön och härligt bisarr, speciellt slutet. Den höll ett beundransvärt tempo rakt genom, inte vad jag väntat mig av en brittisk serie. Ett plus för musiken och färgsättaren. Kommer följa den ett tag helt klart.