Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27


  • Please log in to reply
489 replies to this topic

#76 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2007 - 16:09

Peak kommer väl här och skryter om den senare ikväll :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#77 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 March 2007 - 16:37

Om man har så stora och djupgående kunskaper som Peak har så är det helt okej att skryta med dem. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#78 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 March 2007 - 17:33

[skrytläge på].. :P

Nejdå. Jo. DW-serien är rätt så rättfram. 26 säsonger av mestadels 30-minuterslånga avsnitt som i sin tur ingår i en längre berättelse (som kan gå över 4-6 avsnitt eller så). En 90-minutersspecial och en TV-film.

Sedan finns det två filmer, som dock inte har så mycket med serien att göra. De är remakes (fast i färg och med större budget) av två tidiga Dalek-historier. Ingår inte i "canon" (om det nu finns nåt som heter så i den krångliga kronologi som är DW.

Vi kan ju utvigda begreppen lite också... Böckerna...

De första böckerna var bokversioner av avsnitten (Target). Ibland skrivna av personen som skrev avsnittet. Dessutom så ingick också några bokversioner av tidiga audios. Sedan, när serien lades ner så plockade Virgin upp licensen och startade upp två bokserier. En som fortsatte där TV-serien slutade med sjunde doktorns äventyr, och en som utspelade sig tidigare i serien mellan avsnittt.

Virgin förlorade licensen så småningom omkring 1996, och BBC började istället ge ut böckerna. En serie var, precis som förut, nya äventyr inklämda bland avsnitten, medan den andra fortsatte åttonde doktorns äventyr (detta var efter TV-filmen). Samtidigt så fick Big Finish chansen att göra audioäventyr med 4 av doktorerna. De funkar som BBC-böckerna. Med doktor 5-7 så ligger äventyren lite här och var i kronologin medan doktor 8 fortsätter sina äventyr från filmen med sin nya companion Charlie.

BBC har även dem gett ut en hel del audios. Del några audioversioner av Target-böckerna, dels soundtracks till saknade avsnitt (en hel del avsnitt förstördes på 60- och början av 70-talet och bara soundtracket återstår), dels annat skrot och korn.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#79 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 March 2007 - 18:22

Till de som sett s1 (s27eller vad det är) och framåt: När kommer den 10e doktorn? Är det under s1 eller?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#80 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 March 2007 - 18:49

Till de som sett s1 (s27eller vad det är) och framåt: När kommer den 10e doktorn? Är det under s1 eller?

Han dyker upp i julspecialen mellan s27(1) och s28(2) Eller egentligen i den korta Children in need specialen men jag undrar om SVT kommer att visa den.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#81 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2007 - 19:26

Sluta ljug, Wylie!

Han dyker upp i de sista sekunderna av säsong 27.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#82 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 March 2007 - 20:01

Sluta ljug, Wylie!

Han dyker upp i de sista sekunderna av säsong 27.

Jag ville inte spoilra för mycket.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#83 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2007 - 13:14

[skrytläge på].. :P

Nejdå. Jo. DW-serien är rätt så rättfram. 26 säsonger av mestadels 30-minuterslånga avsnitt som i sin tur ingår i en längre berättelse (som kan gå över 4-6 avsnitt eller så). En 90-minutersspecial och en TV-film.


Imponerande fakta Peak. :thumbsup:

Under den serien som SVT nu visar, finns det någon berättelse där som löper över flera avsnitt. Personligen är jag väldigt förtjust i serier som har en viss kontinuitet.

#84 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 March 2007 - 14:15

Ja.


Det finns ett återkommande tema i varje säsong. Tips för den här säsongen: Leta efter ett djur.
;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#85 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2007 - 10:43

I kväll är det dags igen.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#86 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 March 2007 - 15:55

Ska bli intressant och se hur det ser ut miljarder år i framtiden.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#87 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2007 - 15:57

Tja, mänskligheten är aningen... smalare... bland annat.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#88 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 March 2007 - 16:32

:lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#89 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 16:33

:lol2:
Skulle nog själv säga tunnare än smalare ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#90 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2007 - 16:36

Jag skrev faktiskt "tunnare" först, men ändrade det till "smalare" eftersom jag tyckte det var roligare.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#91 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 March 2007 - 19:03

Cassandra! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#92 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 20:45

Snygg iPod :lol2:
Liten och smidig :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#93 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 15 March 2007 - 20:47

Doktorn som förklarar det helcoola "Psychic paper" som visar det man vill se eller nåt för Rose och Rose säger bara helchockad "He's blue". Så gulligt! Tyckte jag iallafall. ;)

Jag gillar detta avsnitt. Spännande scener, trevliga utomjordingar - speciellt träden, och lite ångest där Doktorn hämnades på Cassandra genom att låta henne explodera.

Hur sexig kan doktorn vara? Långa ben och cool nord-engelsk accent. Rolig och söt.
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#94 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 March 2007 - 20:59

Japp. Bättre avsnitt än piloten och hur söta läbbiga är inte de små "spindlarna"? :ph34r:

Cassandra är cool och jag fascineras ännu av hur de lyckats göra en platt yta att likna Zöe Wanamaker (skådespelerskan som gestaltar karaktären). :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#95 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2007 - 21:00

Väldigt bra avsnitt. Och Doktorn visade en alvarligare och mörkare sida. Sättet han lät "Michael Jackson" stelna och explodera. Han verkar ha ett starkt hämndbegär. Hemskt när trädet dog. Han verkade verkligen få kontakt med henne vilket väl är orsaken att hennes död tog honom hårt.
Och man fick veta att han var en Tidsherre från en planet som blev sönderbränd före sin tid och att han är den sista av sitt slag. Jag undrar lite om de som förstörde hans värld inte är seriens huvudfiender, om serien har någon sådan.
Iallafall bra att de visade ett sånt djup till Doktorn och Dr Who universumet. Måste säga att serien är verkligen inte alls som jag förväntade mig. Jag väntade mig en Red Dwarf aktig serie men fick en mer seriös serie i dess ställe men som fortfarande är härligt bizzar. Mycket bättre än jag vågat hoppas.

Jag ser fram mot att få veta mer om Doktorn samt att se seriens första dubbel avsnitt, när nu det kommer. :)

Heh, IPoden som spelade klassisk musik var verkligen mitt i prick. :D Samt Strutsen med en 15 meter vingbrädd som sprutade eld. :P

Edited by Crusader, 15 March 2007 - 21:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#96 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2007 - 21:07

Dr Who 01x02

Smart. Verkligen smart att avklara jordens öde redan i andra avsnittet. En hel del roliga detaljer lanseras - som tex Cassandra den sista "rena" jordmänniskan. Aneroxi och skönhetsoperationer blev tydligen en livsstil till slut. :P Mest lyckade aliens var ändå träden och det är en gullig detalj när Jabe stolt tillkännager att hon stammar från regnskogarna.

Även om storylinen hålls ihop och drivs framåt så gillar jag inte riktigt Cassandras motiv till sabotaget. Visserligen stämmer även det in på den lilla satir-inspirerade bild som Cassandra förmedlar av människan att det är girighet och inget annat. Men det känns nästan lite som om det lagts till som en eftertanke - som om det ursprungligen glömdes bort att det skulle funnits ett motiv också.

I förra avsnittet så hade Rose en mer centrerad roll, men här så hålls hon lite i kulisserna, förhoppningsvis kommer karaktären växa till sig och komplettera den gode doktorn lite bättre. :)

Doktorn då? Vi fick veta lite om honom, även om det inte är mycket. Kanske hade han rätt, killen i förra avsnittet om att kaos och förödelse följer i doktorns spår - är det en instinkt doktorn har att vända sig dit där trubbel stundar? Eller är det hans blotta närvaro som utomstående som bringar tiden i kaos?

På det hela taget är jag nöjd med upplevelsen, jag skulle inte kalla mig frälst (Xena spöar doktorn vilken dag som helst om du frågar mig) men jag kommer helt klart fortsätta titta. :)

Edit: Jag tycker också att "iPoden" var helt urgullig - men gavs verkligen Brittney Spears "Toxic" ut som vinyl? :unsure: Jag vill ha en jukebox, snyggare sätt att förvara sina skivor får man leta efter. :D (Beskrivningen av strutsen. aka Cassandras 5e make, är inte helt fel den heller. :P )

Betyg: BRA.

Edited by XC, 15 March 2007 - 21:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#97 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 21:28

Edit: Jag tycker också att "iPoden" var helt urgullig - men gavs verkligen Brittney Spears "Toxic" ut som vinyl?

Ingen aning.
Men jag vet att Tainted Love med Soft Cell gavs ut på vinyl i alla fall :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#98 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2007 - 21:34

Jag tror att det går att specialbeställa vinyl-versioner av de flesta låtar just för att kunna användas i en Jukebox.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#99 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 March 2007 - 22:00

Överlag blev jag besviken på detta andra avsnitt, speciellt tempot som segade sig nåt fruktat fram till slutet. Även mycket av humorn från första avsnittet verkade ha fallit bort. Behållningen blev istället expansionen av universumet. Jag undrar hur mycket de som följt hela serien från början eller under en längre tid känner igen...

Så, två avsnitt, ett bra, ett sämre. Fortsätter titta så får jag se hur det artar sig, några av mina favoritserier tog flera säsonger på sig att bli bra så man ska inte ge upp för fort.

#100 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2007 - 22:12

En fördel med Doctor Who är att den kan glida ut och in i olika genres. Först hade vi ett nutida invasionförsök, eller vad man skall kalla det. Sedan ett Lexx-liknande avsnitt och nästa vecka blir det lite historik och skräck.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."