Jump to content

Photo

Bortom: Lögnens slöja


  • Please log in to reply
82 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 September 2006 - 10:00

Wo-ho! Jag är berömd! Eller också inte ;)

Under flera år har jag arbetat med ett projekt som kallas för In the Dark. Det främsta saken inom det var ett rollspel och därav postningen i detta forum.

Nu har det slagits fast att det kommer att komma ut i tryck och jag är så glad!

Pressmeddelandet finns på: http://www.alltidattack.se

:D

Edit: Ändrade inlägget något...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 September 2006 - 10:18

Vad kul :)

Grattis :cheer:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 September 2006 - 10:41

Vad kul :)

Grattis :cheer:


Tack! Jag är så glad just nu :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 September 2006 - 10:46

Grattis. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 September 2006 - 11:35

En glad korrekturläsare här. :D

Grattis Cappy!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 September 2006 - 14:32

Grattis. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#7 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 16 September 2006 - 04:44

Kul! :hurrah:

Jag har provat på Call of Cthulhu en gäng i tiden.Posted Image
Skrämmande upplevelse.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 September 2006 - 10:26

Tack allihopa!

Jag har provat på Call of Cthulhu en gäng i tiden.Posted Image
Skrämmande upplevelse.


Skrämmande som i krypa under täcket eller som i dålig upplevelse? I första fallet, så säger jag :thumbsup: men i andra :( .

Min förhoppning är att man med Bortom skall kunna få ut den sortens skräck man vill ha av spelet. Jag föredrar att berätta historier och berättelse, men vill inte låsa olika spelgrupper (och läsare) vid en sorts stämning. Jag vill att de ska ha en möjlighet att påverka den själv. Lyckas deras fantasi eggas så kommer de läsa in så mycket mer skräck än vad som annars går att beskriva på papper.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 01 November 2007 - 22:28

Har gjort lite illustrationer till ett nytt rollspel som kommer i december, tänkte visa upp ett par av dom här.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 November 2007 - 09:47

Snyggt! Nästan så man blir sugen på att rollspela det där spelet :) Hur kommer det ges ut?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2007 - 10:14

Spelet kommer tryckas och säljas på exempelvis SF-bokhandeln. Om allt går som det ska så det vara ute i butiken till december. Arbetet m4ed rollspelet återfinner du på spelets blogg.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 November 2007 - 15:06

Enkla illustrationer men väldigt vackra och effektiva. Jag gillar den stilen och tror dessa kommer passa bra till Bortom. :)

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 November 2007 - 17:34

Bilderna som TerrorTub bidrog med till den tryckta boken är dock utan gråskala. Men de passade in ändå. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2007 - 14:15

Finns det något rekommenderat pris satt för spelet än? :)

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 November 2007 - 17:05

Ingenting fastlaget ännu. Vi väntar på uppgifter från tryckeriet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2007 - 14:47

Jag slog ihop två trådar som båda handlade om samma sak. I alla fall, arbetet går framåt och jag sitter och redigerar två saker gratismoduler som kommer dyka upp i december om allt går som det ska. Ett av dem kommer ha ett omslag målat Hofling här på forumet. I början av nästa år kommer TerrorTubs bidrag dyka upp.

För övrigt publicerades en artikel om rollspel i vår lokala tidning idag. Jag skriver om det på bloggen och där finns också en länk vidare till artikeln. Jag fick in lite om Bortom där i alla fall. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 December 2007 - 10:54

Såja. Ni som läser bloggen Bortom.nu vet redan att boken nu äntligen är släppt. Sju års arbete har nu resulterat i en slutgiltig produkt. Det känns mycket roligt att hålla den faktiska boken i sina händer. Bidrag i boken finns från medlemmar här på forumet - Marie Morot har hjälpt till med korrekturläsning och TerrorTub har bidragit med illustrationer.

Boken finns att beställa från SF-Bokhandeln (eller att köpa från deras Stockholmsbutik.

(Det rekommendade priset är 279 kronor.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 December 2007 - 12:23

Kul att det är liv i rollspelandet fortfarande - speciellt då svenska: EON, DoD Trudvang och även detta är ju tydliga tecken på det. Måste vara extra kul att se något man varit med om att ta fram komma i tryck. Hoppas att det går bra framöver!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 December 2007 - 15:39

Kul Sentinel. Du fick väl ett gratisex? :)

Jag köpte mitt ex när jag var uppe och shoppade i SF-Bokhandeln innan Final Fantasykonserten. Hoppas får tillfälle att spela det snart när det finns lite mera tid att ta av. :)

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 December 2007 - 19:00

Kul att det är liv i rollspelandet fortfarande - speciellt då svenska: EON, DoD Trudvang och även detta är ju tydliga tecken på det. Måste vara extra kul att se något man varit med om att ta fram komma i tryck. Hoppas att det går bra framöver!


Det är väldigt mycket liv i rollspelandet för tillfället. Det finns åtminstone ett tiotal rollspel för tillfället i Sverige - kanske inte riktigt i lika stora upplagor som de tre giganterna dock (EON, DoD Trudvang och Mutant: Undergångens arvtagare). Bortom: Lögnens slöja är bara det senaste i ledet på friskhetstecken hos hobbyn.

Jo, det är mycket skoj att faktiskt få hålla boken i handen. Det är mycket tillfredsställande och jag hoppas alla hugade författare här på forumet får känna den känslan någon gång.

Tack så mycket för lyckönskningarna! :)

Kul Sentinel. Du fick väl ett gratisex? :)


Jodå, det fick jag - så jag behöver inte köpa min egen bok. ;)

Jag köpte mitt ex när jag var uppe och shoppade i SF-Bokhandeln innan Final Fantasykonserten. Hoppas får tillfälle att spela det snart när det finns lite mera tid att ta av. :)


Åh? Så snabbt! :o

Jag hör gärna ditt första intryck om boken? Och då du läst den, boken som helhet. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 December 2007 - 19:20

Det är väldigt mycket liv i rollspelandet för tillfället. Det finns åtminstone ett tiotal rollspel för tillfället i Sverige - kanske inte riktigt i lika stora upplagor som de tre giganterna dock (EON, DoD Trudvang och Mutant: Undergångens arvtagare). Bortom: Lögnens slöja är bara det senaste i ledet på friskhetstecken hos hobbyn.

Jo, det är mycket skoj att faktiskt få hålla boken i handen. Det är mycket tillfredsställande och jag hoppas alla hugade författare här på forumet får känna den känslan någon gång.


Som vän av rollspel vill jag gärna att spelen ska hitta till dom tilltänkta spelarna. Således är en stor upplaga samt bra och smart marknadsföring något att satsa på. Men, jag måste erkänna att jag älskar saker i små upplagor. Oavsett om det är Bortom som i det här fallet eller om det är en bok, serie eller något annat så känns det lite extra speciellt för mig som konsument när utgåvan och tillgången kanske inte är så stor.

Jag vet att det talar emot mitt tidgare uttalande om tillgång och marknadsföring, men ibland är det bara häftigt när något släpps i en liten eller speciell upplaga.

Som jag har tolkat det så är det bara den första upplagan av Bortom som är liten, men om det blir åtgång på spelet (vilket det givetvis blir) så kan ju framtida utgåvor bli större.

Jodå, det fick jag - så jag behöver inte köpa min egen bok. ;)


Det låter bra. Personligen tycker jag det är en självklarhet när man släpper något som man gjort själv, spel, skiva, musik, bok, serie and so on. Att man får ett eget exemplar. :)

Förstår att det känns extra speciellt att se allt arbete samlat i din hand för första gången. :thumbsup:

Åh? Så snabbt! :o

Jag hör gärna ditt första intryck om boken? Och då du läst den, boken som helhet. :)


Mina första spontana intryck är bara av positiv natur. Jag tycker att boken har rätt storlek, fint typsnitt, läckra och passande illustrationer. Den luktar nytryckt (viktigt ;) ) och det är med, som ett barns förväntan på julafton som jag ser fram emot att få sjunka ner i min fotölj och läsa lite mer ingående samt att framöver få spela det.

Jag återkommer givetvis med mer feedback allteftersom. :)

Edited by Cartman, 06 December 2007 - 19:22.


#22 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 December 2007 - 15:51

Rapport från Göteborg:

Boken finns inte inne på SF-bokhandeln och det fanns ingen notering i datorn om när den skulle komma. Han kunde dock se att både Malmö- och Sthlmsbutiken hade den till försäljning, så han var lite förvånad att den inte fanns här också. Tyvärr kunde jag inte få veta mera, då tjejen som har hand om spelsektionen var ledig idag.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 December 2007 - 15:55

Enligt SF-Bokhandelns sida för Bortom så finns den i lager, enbart i Sthlm's butiken samt via postorder. Inte i GBG och Malmö butikerna. Men jag tycker att den borde dyka upp snart även i dessa butiker.


Sentinel

Jag glömde bort att berätta att jag "lobbade" lite för Bortom när jag köpte mitt ex. Det stod två yngre tjejer och fingrade lite på boken och pratade lite med varandra och verkade allmänt nyfikna. Så jag tog mig friheten att berätta vad jag vet om Bortom och dom såg inte mindre intresserade ut efter det. Jag såg aldrig om dom köpte ett ex sedan då jag shoppade vidare, men dom fick adressen till hemsidan/bloggen för spelet av mig så dom kanske tittar in där och fördjupar sin nyfikenhet. Vem vet, det kanske leder till att någon av dom köper det framöver.

Gratisreklam FTW :lol:

Edited by Cartman, 07 December 2007 - 16:05.


#24 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 December 2007 - 18:52

Killen i butiken slog i sin dator och sa att den var levererad till Malmöbutiken också, men jag såg ju inte hans bildskärm iofs.

Hade jag bara fått boken i handen hade jag kunnat lobba för den jag med och hade jag träffat ngn ansvarig hade jag föreslagit en framträdande skyltning för den också... ^_^
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 December 2007 - 03:02

Jag vet att det talar emot mitt tidgare uttalande om tillgång och marknadsföring, men ibland är det bara häftigt när något släpps i en liten eller speciell upplaga.


Jag förstår hur du menar - trots det paradoxala. Det är bra om det når ut brett, men exklusivitet gillas. :)

Bortom är ändå i en hyfsad upplaga gentemot andra av de mindre rollspelen på marknaden. Det är inte som DoD, EON eller Mutant: Undergångens arvtagare, men jag tror definitivt den är större än t.ex. Noctum och Hammarne och trollspöet. Säljer Bortom slut kommer givetvis fler tryckas upp.

Mina första spontana intryck är bara av positiv natur. Jag tycker att boken har rätt storlek, fint typsnitt, läckra och passande illustrationer. Den luktar nytryckt (viktigt ;) ) och det är med, som ett barns förväntan på julafton som jag ser fram emot att få sjunka ner i min fotölj och läsa lite mer ingående samt att framöver få spela det.


:thumbsup:

Mycket bra första intryck skulle jag säga! :)

Jag återkommer givetvis med mer feedback allteftersom. :)


Ser fram emot det! Trevlig (skrämmande?) läsning!

Rapport från Göteborg:

Boken finns inte inne på SF-bokhandeln och det fanns ingen notering i datorn om när den skulle komma.


Ytterst tråkigt - särskilt när den finns i de andra butikerna. Verkar skumt att Göteborg inte fått den då... Men jag hoppas du tar upp det med den ansvariga då denne återvänder till jobbet! ;)

Enligt SF-Bokhandelns sida för Bortom så finns den i lager, enbart i Sthlm's butiken samt via postorder. Inte i GBG och Malmö butikerna.


SF-Bokhandelns hemsida uppdateras varje natt - och då jag kom hem nu i natt så visade den att Malmö-butiken hade den, så det var en uppdateringsfråga bara.

Nu har hemsidan också listat infon om spelet som jag skickade in.

Jag glömde bort att berätta att jag "lobbade" lite för Bortom när jag köpte mitt ex.


Oh! Gratisreklam FTW, verkligen! Det finns inget bättre sätt att få information spridd genom word of mouth, så jag tackar djupt för det! :)

Hade jag bara fått boken i handen hade jag kunnat lobba för den jag med och hade jag träffat ngn ansvarig hade jag föreslagit en framträdande skyltning för den också... ^_^


Jag gillar den idén och hoppas Göteborgsbutiken får in den snart. ;)

Jag vet också att Collector's Point i Umeå också har fått in boken nu. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«