Jump to content

Photo

Frank Tieris "Weapon X"


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 24 August 2005 - 19:42

Lästa nyss igenom alla Weapon X nummer som den coole snubben Frank Tieri skrev ihop. Jag måste säga att jag gillade det. Speciellt eftersom Tieri samlade ihop en massa karaktärer som känts bortglömda. Storyn är verkligen intressant, dialogen är väldigt bra nästan lite Quentin Tarantino stil på den. Karaktärerna känns levande, absolut inte i stil som Grant Morrison, Joss Whedon och Chris Claremont under sina glansdagar. Men det finns några saker som är lite dåliga: storyn är intressant men otroligt förvirrande. När man läst sista numret så känns det verkligen: "what the f*ck". Frank Tieri fick ju aldrig chansen att skriva färdigt storyn "på riktigt". Nu gör han det ju nästan gratis fast i framtidsversion. Nåja... storyn ja. Vill inte berätta alltför mycket ifall någon skulle bli intresserad av denna serie men jag sätter spoiler varning.

Weapon X programmet, som återuppstod någon gång i svenska X-Men när de körde Wolverine-solo nummer, har kommit tillbaka och den ondskefulle ledaren "Director" har samlat ihop ett gäng mutanter som sina samurajer. Dessa mutanter är: Marrow, Sauron, Mesmero, Wild Child, Sabretooth, Washout, Madison Jeffries, Aurora, Kane (Weapon X II, Wolverines uppföljare typ) och den nya agenten Agent Zero. Director och hans mer eller mindre trogna kollega Brent Jackson lyckas bygga upp ett koncentrationsläger där de lyckas fånga en massa gamla X-karaktärer som Cecilia Reyes, Maggot, Paulie Provenzano och Leech. Soldier X (även känd som Nate Summers, Cable) samlar ihop ett team mutanter kallat: "Underground". Det verkar som att det kommer bli fullskaligt krig mellan dessa. I senare numren får vi även veta hur Weapon X såg ut i början när det var en del i Weapon Plus Programmet. Vi får även träffa på en viss Mr. Sinister igen och en John Sublime...

Jag blev inte så imponerad av teckningarna. De var varken dåliga eller bra. Själva författandet var det jag blev mest imponerad av trots förvirringen framåt slutet.

Slutbetyg: 3,5/5
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#2 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 24 August 2005 - 23:31

Är inte Deadpool med i det?

finns ju en 4-6 nrs story där han rekryteras till programmet.

Edit; haha jag är verkligen besatt av Deadpool ^^

Nej, men det verkar vara en cool story, måste verkligen se om jag kan hitta några nummer när man är i Gbg eller så nån gång

Btw; får man se directors ansikte? Vill se ett äkta offer för Wolverines framfart :evil:

Edited by Hofling, 24 August 2005 - 23:32.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#3 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 25 August 2005 - 06:51

Ja, inte helt och håller kanske men ibland visar vissa serierutor mer än andra. Sedan så genomgår Director plastikkirurgi i mitten utav serien. På Auroras begäran för dessa två har en romans
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"