Jump to content

Photo

Star Trek: Enterprise nerlagt


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#26 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 February 2005 - 18:56

RHW ja.

Jo, av nån anledning så har Andromeda fått fortsätta till säsong 5 trots att den varit skräp ända sedan säsong 3... Den är dock slut nu efter säsong 5...

Och jaja... R ligger alldeles bredvid T, så.. felstavning.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#27 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 06 February 2005 - 19:01

Pffft... :rolleyes

SVT:s slakt då. Det är inte säkert att serien kommer tillbaka.

Angående Voyager så är det intressant, med tanke på att du såg den riktigt kassa delen av serien - alltså innan serien faktiskt var bra. Det säger ju en del om vad ENT:s kvalité borde vara i dina ögon

Innan serien var bra!? Skrev du en fiktiv säsong 8, som var bättre än den officiella avslutningssäsongen? :P Och anledningen till att jag fångades av Voyager var helt enkelt stämningen ombord på rymdskeppet (nästan lite Freja-i-Rederiet-aktig ;) ). Dessutom gillade jag flera karaktärer. Enterprise gav mig inte ett dyft, en del beror nog på den usla sändningstiden (och säsongsuppehållen). Men först och främst skyller jag på oengagerande karaktärer och noll mysfaktor.

Säsong fyra verkar riktigt lovande dock, med sina kortsiktiga actionrika avsnittsarc :)

Edited by Johannes NA, 06 February 2005 - 19:02.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#28 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 06 February 2005 - 19:55

Att ENT till stora delar skrevs av "Trekkers" vet jag inte om det är något meriterande över...Serien är överlägset den mesta "platta" av alla, relativt ointressenta karaktärer och till stora delar en upprapning av sådant som avhanlades redan i TOS dagar...Bara för att man är mest intresserad av något är det inte säkert att man är bäst skickad att utveckla det också...

Jag tror stenhårt på att ge B&B kicken.Ta in lite folk med fräscha idéer men som ändå klarar att förvalta arvet efter Roddenberry.

#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 February 2005 - 20:14

Berman har ju haft översikt över Star Trek sedan 80-talet, och eftersom han är producent och inte skriver så mycket (förutom för Ent i början då) så ser jag inte honom som nåt problem. Han har hållt Star Trek igång under alla år så...

Braga får alldeles för mycket skit, imho. Han har skrivit en hel del mycket bra avsnitt under årens lopp (med början i TNG där också).

När det gäller Voyager (där väl hans dåliga rykte kommer ifrån) så var han faktiskt bara producent under några säsonger (resten får man skylla Jeri Taylor och Kenneth Biller på.. ;)

Han har skrivit mååånga avsnitt, varav de flesta bra.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 February 2005 - 20:27

SVT:s slakt då. Det är inte säkert att serien kommer tillbaka.

<{POST_SNAPBACK}>


Bah, de har behandlat serien utmärkt, så att börja gnälla ser jag inte något annat i än ren och skär bortskämdhet.

[Innan serien var bra!? Skrev du en fiktiv säsong 8, som var bättre än den officiella avslutningssäsongen? :P

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte, men gjorde aldrig. Inte för att det skulle inneburit några som helst problem iofs. :P

Men du vet exakt vad jag menade. Du såg serien då den var skräp. Tänk om du sett den då den var som bäst. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 06 February 2005 - 21:15

Bah, de har behandlat serien utmärkt, så att börja gnälla ser jag inte något annat i än ren och skär bortskämdhet.

Jag gnäller över att de har sagt att serien möjligen inte kommer tillbaka. Det är knappast min definition av "utmärkt behandling" :rolleyes:

Men du vet exakt vad jag menade. Du såg serien då den var skräp. Tänk om du sett den då den var som bäst.

Jo, jag vet. Är frustrerad över att jag aldrig fick sett de första sex säsongerna. Samtidigt är jag ite säker på om om jag är motiverad till att se hela serien från början.

Edit: Jag tyckte ju iofs inte att serien var skräp, annars hade jag ju aldrig fångats av den ;)

Edited by Johannes NA, 06 February 2005 - 21:18.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#32 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 February 2005 - 21:52

Jag är absolut inte skadeglad för någonting men jag har aldrig heller fastnat för star trek, tycker inte det finns något fascinerande i den världen, lite kult kanske...men i övrigt...kan inte någon beskriva exakt varför man ska följa en sådan serie?

#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 February 2005 - 23:52

Jag gnäller över att de har sagt att serien möjligen inte kommer tillbaka. Det är knappast min definition av "utmärkt behandling" :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Återkom med gnället om två år om de fortfarande inte visat den. Då är det något annat än bortskämdhet. :rolleyes

Jo, jag vet. Är frustrerad över att jag aldrig fick sett de första sex säsongerna. Samtidigt är jag ite säker på om om jag är motiverad till att se hela serien från början.

<{POST_SNAPBACK}>


Så den var inte ås bra med andra ord? :P

Edit: Jag tyckte ju iofs inte att serien var skräp, annars hade jag ju aldrig fångats av den ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, jag sade ju inget om vad du tyckte. Jag sa hur det de facto stod till... ;)

Om du sett de tidigare säsongerna hade du nog också sagt så. Vi ser det ur olika glasögon mao.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 07 February 2005 - 00:37

Återkom med gnället om två år om de fortfarande inte visat den. Då är det något annat än bortskämdhet. :rolleyes

Eh, det räknas knappast som bortskämdhet att bli sur på en public service-kanal som avbryter en serie innan dess säsong ens tagit slut. En kanal som berättar att de tänker göra ett uppehåll på minst ett år, och att det nog mycket väl kan vara så att vi faktiskt sett det sista av serien på kanalen. :rolleyes: Lägg sedan till relativt dålig sändningstid och ett långt uppehåll mellan säsongerna.

Du måste sätta det i rätt kontext: SVT är ett public service-kanal som ska främja mångfald och inte bara förlita sig på tittarsiffror. Dessutom, och det vassaste argumentet är på väg, SVT har två stora kanaler (och flera mindre) där Enterprise mycket väl kan ges plats. Det finns ingen som helst anledning för SVT att irritera tittarna med alla dessa uppehåll. TV4 hade ursäkter, SVT har det inte. Eller jo, de sade något om att de ville byta inrikting och att Enterprise nog inte passade sig hos dem längre :rolleyes:

Det är misshandel eftersom SVT helt saknar grund för sitt agerande. En kanal som TV4 hade haft skäl till att behandla serien så här. Enterprise sänds inte på TV4. Den sänds på SVT. Och den misshandlas.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 February 2005 - 02:39

Helt utan grund? Skulle tro att de dåliga tittarsiffrorna räcker mer än väl till grunden. Inbilla dig inte att det spelar någon roll om det är Public Service eller inte. Det fungerar inte så i den riktiga världen - särskilt inte så länge det rör sig om komersiella, inköpta serier (hade det varit någon dokumentär, studioprogram eller liknande så hade möjligen din tes kunna tillämpas, eftersom det där faktiskt stämmer till någon grad).

Tiden var inte alls dålig, tvärtom helt okej, och de pushade väldigt bra för serien (två gånger i veckan, visade den väldigt snabbt etc.). Enterprise har behandlats väl och att säga något annat? Nej, du... Det är enbart gnäll.
Hmm... Det här glider bort från huvudpoängen av ämnet... Jag känner doftning av delning komma snart :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#36 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 07 February 2005 - 17:50

Vsst är väl tittarsiffror viktiga för SVT - men först och främst på prime time. I Enterprise fall var de verkligen inte alarmerande dåliga: De låg på över 200 000 :rolleyes: Vita Huset och Six Feet Under, som behandlas ypperligt, går inte särskilt mycket bättre. SFU går dessutom på prime time. Fler argument? :P

Att som SVT gå ut att säga, "vi håller på att byta inriktning" (något i den stilen), det räcker inte. Det är alldeles för lösa grunder = misshandel av en serie. Eller så visar det på att serien inte är god nog för dem (eftersom statusserier som SFU likt förbaskat vårdas så väl). Och det är ännu värre.

Tiden var inte alls dålig, tvärtom helt okej, och de pushade väldigt bra för serien (två gånger i veckan, visade den väldigt snabbt etc.).

Sändningstiden var visst dålig: Jag hann aldrig hem till dess :P Två gånger i veckan efter ett årslångt uppehåll, ja. Ingen reklam alls. Sedan avbröt man serien något avsnitt innan den egentliga säsongne tagit slut. Och nu är det inte säkert att serien kommer tillbaka. Det är en dålig behandling, det tror jag att de flesta (förutom de som avskyr serien över allt annat, möjligen :rolleyes: ) kan skriva under på.

Edited by Johannes NA, 07 February 2005 - 17:50.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#37 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 07 February 2005 - 18:28

Sedan avbröt man serien något avsnitt innan den egentliga säsongne tagit slut. Och nu är det inte säkert att serien kommer tillbaka. Det är en dålig behandling, det tror jag att de flesta (förutom de som avskyr serien över allt annat, möjligen :rolleyes: ) kan skriva under på.

<{POST_SNAPBACK}>

Att de bröt serien ett avsnitt innan säsongen var över kan jag i och för sig tycka var vettigt. Om de nu är osäkra på att serien kommer tillbaka skulle det varit taskigt att sända cliffhangern i sista avsnittet. Vi sci-fi-nördar kanske laddar hem episoderna över Internet eller köper DVD-boxarna när de börjar släppas i vår, men den stora majoriteten tittare skulle aldrig fått en rimlig chans att se upplösningen.
Där är SVT betydligt mer hänsynsfulla än TV3, som t.ex. nöjde sig med att visa en säsong av Stargate SG-1 och lämnade tittarna med värsta cliffhangern. Jag höll på att gå upp i limningen när jag insåg att jag inte skulle få veta hur det skulle sluta.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#38 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 07 February 2005 - 18:47

Bah, jag älskar ju cliffhangers ;)
------>Sci-Fi Nytt <-------

#39 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 08 February 2005 - 19:53

nu ska jag låtsas vara opartlig här (även om jag kallar mig själv trekker :P )
jag ser båda att ni har en poäng. tyckte själv att sändningstiderna passade fint, då jag hade sommarlov hela tiden :) men när johannes tar upp det tycker jag ändå att det stämmer. svt har ju i uppdrag av staten att "främja mångfald" som johannes sa.
men sedan kan man ju påpeka att "misshandel" inte riktigt är rätt ord. jag har visserligen inget bättre, men "fysiskt våld som leder till kroppsskador" är väl inte riktigt det det gäller.
konstigt dock att svt gör såhär eftersom det är ett flertal av de som jobbar där som gillar star trek...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 February 2005 - 14:28

jag ser faktiskt hellre att SVT ser till att det finns fler inhemska produktioner än ganska halvdassiga amerikanska dito. Om man ska vara lite jobbig. :P
*Hockey och superhjältar*