Jump to content

Photo

Ny Doctor Who-spinoff


  • Please log in to reply
47 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 August 2006 - 16:31

Efter succén med den nya Doctor Who-serien i England så har BBC inte legat på latsidan när det gäller att försöka utnyttja dess popularitet.

Först så rapporterades det om spinoffen 'Torchwood' (börjar i höst i England) som är lite mer "vuxen" och kommer att sändas efter klockan 21:00 på BBC.

Nu verkar det också som om CBBC (Childrens BBC) kommer att sända en serie som riktar sig till de något yngre. Denna serie kommer att handla om Sarah Jane Smith (journalist och gammal följeslagare till Doktorn på 70-talet).

Sarah Jane Smith, som spelas av Elizabeth Sladen, repriserade sin roll i ett säsong 2-avsnitt av Doctor Who.

Denna nya serie kommer alltså att rikta sig till de yngre. Ingen uppgift ännu om robothunden K9 kommer att vara med i denna serie. Skaparen av nya Doctor Who, Russell T. Davies, kommer uppenbarligen även här att skriva och producera.

K9 kommer enligt tidigare uppgifter att vara med i en egen serie, som BBC inte har något med att göra. Den har istället sålts till Jetix. Denna serie övervakas av Bob Baker, skaparen av K9.



Originalartikeln

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 August 2006 - 17:09

Det börjar nästan bli lite mycket nu?

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 August 2006 - 17:12

Tre serier? En för alla, en för vuxna och en för barn... :P

Jag håller inte med. Speciellt inte som huvudserien bara har 13 avsnitt/säsong.. Ja, och ett julavsnitt då.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 August 2006 - 17:25

Barnserien (-erna?) bryr jag mig inte om, så det blir DW och Torchwood då - och den får leva på egna meriter för mig, jag tittar inte om jag inte gillar. Tycker jag inte är så mycket. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 August 2006 - 18:13

Jag tycker barnseriern verkar vara att ta i, det känns som det börjar bli för mycket. Ser hellre en koncentration på mindre och bra.

Finns det inte någon sånt redan för barn också? Tycker jag har sett bland alla torrents...

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 August 2006 - 18:23

Du kanske tänker på Totally Doctor Who, men det är snarare nån info- och lekshow. Companion Academy, intervjuer och sådant.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 August 2006 - 19:10

Jo, det är säkert den jag tänker på, och den är ju riktiad till barn. Något mer i detalj om den vet jag inte.

#8 Xado

Xado

    Ensign

  • Members
  • 33 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Film, serietidningar, musik, böcker, tv-serier, kaffe.

Posted 02 August 2006 - 21:13

Det jag kan känna mig lite orolig för är att RTD ska sprida sig lite tunnt, om han tänker vara väldigt inblandad i Sara Jane Smith-serien också. Jag älskar det RTD gjort innan, fast tyvärr och oväntat har han varit mycket starkare som producent på Doctor Who än som manusförfattare. Till säsong 2-avslutningen, som var alldeles förbaskat bra, stark och uppe i klassisk RTD-klass, vilket gav mig extra mycket hopp inför framtida säsonger. Då vore det synd om för mycket uppmärksamhet på de andra projekten gör honom mindre inblandad i doktorns äventyr.
Stolt medlem av the Riley Finn Appreciation Society

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 August 2006 - 21:21

Mjo. Men å andra sidan så har inget datum satts för den här spinoffen än. Det dröjer nog till minst nästa år innan den kommer.

Tycker det är kul att en del på andra forums skriker "overkill" vid det här laget. Efter 27 avsnitt?

Nä, eftersom serierna riktar sig till olika målgrupper så tror jag inte att det är nåt problem. De som ser alla serier är ju fansen, och de köper ju böcker och audios också, så de har nog inga problem med att stoppa in ännu en serie i kalendern.

För övrigt så räknar jag med att RTD hoppar av som producent efter säsong 3 eller 4 och låter nån annan ta över. Det finns många inom branchen som skulle döda för RTD:s titel, så jag tror inte de har nåt problem med att hitta en ersättare.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 August 2006 - 09:22

Dom verkar visst ha lite problem med kamerorna.

"Doctor Who" spin-off series "Torchwood" that was due to premier in winter has run into technical problems which has apparently forced the BBC to re-shoot much of the series.

According to a source for the Sci-Fi Pulse website, "What was originally going to be a dark and brooding series has suddenly gone all bright and glossy". Why? Seems the flashy Panasonic HD cameras are having problems working in low light. He adds "A lot of tape has been junked. Scenes re-shot in full lighting".

The series follows a group of renegade criminal investigators in modern-day Cardiff who make use of alien technology that has fallen to Earth. Production was originally scheduled to run from May to October, with airing to begin around October/November. No word on what delays will ensue due to these problems.

Dark Horizons
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 August 2006 - 16:18

Hoppas det inte blir försenat mycket.

#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 August 2006 - 17:21

Jag törs inte berätta det här för Nisse3, han har väntat ända sedan sista avsnittet av Doctor Who... :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 August 2006 - 19:31

Enligt vad jag vet så finns det ingen sanning bakom det här ryktet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#14 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 August 2006 - 19:39

Det låter ju konstigt att de inte tittar på dailies och upptäcker ett sånt fel snabbt.

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 August 2006 - 20:07

För att hoppa tillbaka till spinoffen så delar jag lite grann av Illyrias känslor om att det kanske är nog nu. Säsong två har varit skakig och det känns redan som om RTD har varit för splittrad för att ge samma kvalité han gjorde i ettan. Så det här är ett dåligt omen så som jag tycker.

Och visst, det är en poäng i att det är färre avsnitt. Men det är egentligen rätt mycket energi bakom dem ändå. Och det är lättare att ha fler avsnitt i en serie, än att dela upp sitt intresse på flera serier. Det är inte bara hålla storylines igång, utan så mycket mer administrativa saker som måste tas ställning till. Det sliter ut en helt enkelt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 August 2006 - 22:23

Säsong två har varit skakig och det känns redan som om RTD har varit för splittrad för att ge samma kvalité han gjorde i ettan.


Just det där håller jag inte med om. Säsong 2 har haft fler fullpoängare än säsong 1. RTD skrev visserligen inte lika många avsnitt i säsong 2 som i säsong 1, men den förlusten märker man knappt, tycker jag. Säsongsfinalen är också mycket starkare än den i säsong 1, imho. Även om vissa tycker den är lite väl snyftig (jaja, jag är en softie at heart :P )

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 August 2006 - 22:39

Jag måste nog se om s. 1 för att kunna göra en sådan jämförelse med s. 2, medan jag tyckte att topparna i s. 2 var absolut super, så minns jag inte att de låga punkterna i s. 1 var så många och så låga. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 August 2006 - 23:08

Jag tycker det var ungefär lika många toppar i s1 som s2 fast kanske snäppet högre i s2 men s2 har fler bottennapp och är generellt sämre. Och det är framför allt RTD som sjunkit i kvalitet.

Sen så föredrar jag personligen Eccleston över Tennant, fast båda två är väldigt bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 August 2006 - 23:24

Nåja, jag var inte ensam om att gilla säsong 2. AI (Appreciation Index) för avsnitten var i genomsnitt högre. Tittarsiffrorna höll också, trots att säsong 2 visades senare än säsong 1 (=vanligtvis mindre tittare på somrarna när det är varmt och skönt.. :P )

Och jag föredrar absolut Tennant, även om Eccleston är mycket bra han också. :)

Säsong 28 (inte två.. :P ) är mer "klassisk" DW, tycker jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 05 August 2006 - 23:28

Jag vet inte vem jag föredrar som doktorn, borde se om båda säsongerna för att bättre kunna jämföra, men David ser klart bättre ut. ;)

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 August 2006 - 23:56

Just det där håller jag inte med om. Säsong 2 har haft fler fullpoängare än säsong 1.


Har inte sett avslutningen ännu, så jag tror den säkerligen kommer bli bra. Och säsong två har haft bra avsnitt. Och avsnitt som jag gillar också (Girl in the Fireplace i första fallet t.ex. och New Earth i det andra för att nämna några exempel). Men Det finns bottennapp (teveavsnittet) och svaga avsnitt (cyberman-storyn i mitten av säsongen).

Ser man till ren kvalitéet, planering och produktion är säsong två avgjort sämre. Eller snarare, den är mer stressad och hafsig. Som Buffy sjunger "going through the motion" beskriver rätt bra säsong två. Fokuset verkar snarare ligga på allt annat förutom själva Dr. Who.

Sedan betyder det ju inte att folk inte gillar det. Eller att det är genomgående dåligt heller. Men att slå fast fler spinoff ökar splittringen som redan är symptomatisk för serien. Det gör mig orolig.

Jag tycker det var ungefär lika många toppar i s1 som s2 fast kanske snäppet högre i s2 men s2 har fler bottennapp och är generellt sämre. Och det är framför allt RTD som sjunkit i kvalitet.


Whoa! Jag håller med Wylie om något :blink:

Wylie speaks the truth!

Sen så föredrar jag personligen Eccleston över Tennant, fast båda två är väldigt bra.


Samma här. Tennant är en underbar skådis, men i bland tycker jag han överspelar lite för mycket för vad som faller i min smak. :( Men det är inget dåligt val dock.


Nåja, jag var inte ensam om att gilla säsong 2. AI (Appreciation Index) för avsnitten var i genomsnitt högre.


Som sagt, det är skillnad på tycke och smak. Säsong två är sämre kvalitétsmässigt och det har inte med smaken att göra. De flesta tittar ju på skräp (=dokusåpor) så det är ju inte något underlag för någon sorts bevis för att säsong 28 är bättre än 27. Du kan bara säga att den är mer populär.

Säsong 28 (inte två.. :P ) är mer "klassisk" DW, tycker jag.


Åh, ja. Sa han som själv fallerat på punkten ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#22 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 August 2006 - 23:57

Överspelet i rollen som The Doctor är inte mindre hos Eccleston och jag tycker att det är något som följer med rollen. Han ska vara skruvad bortom det "normala" och "hälsosamma". ;) Båda är utmärkta skådisar, så jag har ingen egentlig favorit av de två, förutom att Tennat är charmigare. :blush:

Får nog ta och införskaffa den där boxen snart om det inte börjar på tv nån gång. Kom igen nu SVT!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 August 2006 - 00:10

Jo, jag håller med att Doktorn är extravagant och flamboyant. Men jag drar inte likhetstecken mellan flamboyant och överspel. Överspel är enbart negativt för mig och kan ALDRIG uppfattas som något positivt. Flamboyant däremot...

Givetvis är inte Ecclestone alltid på rätt sida av gränsen, men han är mycket mer sällan över den än Tennant.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 August 2006 - 01:04

Whoa! Jag håller med Wylie om något :blink:


Haha, ja det är inte så ofta vi har samma åsikt.

Jag håller även med dig om anledningen till att Tennant är sämre är hans överspel. Jag tycker att överspel kan vara kul ibland och Doktorn ska vara överdriven men Tennant tenderar att göra det lite för mycket, lite för ofta. Sen gillade jag det mörkare, lite sorgsna hos Eccleston. Jag borde också se om s1 s27 snart.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 September 2006 - 23:43

Jag befinner mig i djup sorg nu! :upset:

Doctor Who spin-off 'cancelled'

The show would have starred Bille Piper's character, Rose Tyler
Plans for a Doctor Who spin-off show starring Billie Piper were scrapped at the last minute, series producer Russell T Davies has revealed.

"It was actually commissioned by the controller of BBC One and budgeted," the writer told Doctor Who Magazine.

Davies later decided the programme, Rose Tyler: Earth Defence, was "a spin-off too far" and called it off.

Piper, 23, left Doctor Who earlier this year. She will be replaced by Freema Agyeman, 27, in the next series.

"We hadn't formally approached Billie," said Davies, "although we'd mentioned it to her."

Cold feet

"It was going to be fantastic. We'd have had a lovely budget and done brilliant things with it, maybe one Bank Holiday special a year."

However, the writer said he got cold feet while filming Piper's final appearance as Rose Tyler earlier this year.

Captain Jack meets the Doctor
A separate spin-off, Torchwood, stars John Barrowman as Captain Jack
"It spoils Doctor Who if we can see Rose... if we see as a concrete fact that her life continues to be as exciting without the Doctor," he said.

Davies added that the decision to abandon the programme cost him "a fortune".

A separate spin-off from the science fiction series is still going ahead, and will be shown on BBC Three this autumn.

Called Torchwood, it focuses on a squad of secret agents facing human and alien enemies, with actor John Barrowman reprising his role as time traveller Captain Jack.

The 13-part series will also be written by Davies, who acts as executive producer for the Doctor Who programmes.

Meanwhile, the third series of Doctor Who is currently being filmed in Wales.

Källa: http://news.bbc.co.u...ent/5271054.stm


Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«