Jump to content

Photo

Felet med dagens Spider-man ?


  • Please log in to reply
164 replies to this topic

#1 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 19 May 2006 - 00:03

Jag läste nyligen MK Spider-man och fick åter tankarna i skallen hur fel det är att de tagit med Spider-man i Avengers, han ska helt enkelt jobba mestadels ensam och funkar bäst så.
I den här serien visas tydligt hur han är en gatans man medans Avengers är ute i rymden och bekämpar aliens ungefär.
Han litar inte på dem riktigt och känner sig inte värdig medans de är misstänksamma mot honom eftersom de inte vet vem han är.
Han kommenterar att han inte har lust att berätta sina hemligheter för en kille som har en hjälm som kan prata med myror, helrätt.
Borta är möjligheten som alltid fanns när SM dök upp som gubben i lådan och hjälpte de andra hjältarna och de undrade vem han var och vad han kunde göra, nu vet de allt om hans förmågor.
Som i nån tidning där SM dyker upp när nåt superhjälte team försöker stoppa några som sabboterar en kärnkraftsanläggning och de andra hjältarna tycker han är en pajas mest, men när de ska göra nåt åt den skenande anläggningen är det ingen som vet hur.

SM som ju är en duktig påläst kille (han var ju rena uppfinnaren en gång i tiden) går dock fram och börjar prata avancerat tekniskt språk och styra anläggningen, och alla står o glor som fån på honom, sånt var kul.

Det går liksom inte att gå tillbaka nu, han är tjenis med de här killarna och välkänd även om han kanske blir oense med en del i det här Civil War, nä det är helt öken detta "tjenare SM" ungefär när han dyker upp i framtiden.

Jag är inget jättefan av SM men jag känner att jag har tappat intresset väldigt för den nya SM, en stor del av det jag gillade med figuren är puts väck.

Det här är lika korkat som när Moon Knight var med i west coast Avengers.

Vad tycker ni?

Edited by Agentum, 19 May 2006 - 09:16.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 May 2006 - 08:01

Tycker i stort sett samma sak. Marvel har förlorat greppet om Spidde, och jag hoppas att han åtminstone inte är medlem i Avengers efter Civil War.
*Hockey och superhjältar*

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 May 2006 - 13:13

Har inte läst några serier än där Spidde är med i New Avengers och har ingen större koll på vad Civil War innebär...dock har jag läst en del andra titlar där han gästar, och visst har de ändrat honom till det sämre...håller med er i stort :) Tycker dom borde vara lite smartare på Marvel...de vet liksom att de kan spola tillbaks tiden...så de borde inte göra så stora ändringar...om de vill få tillbaks allting till hur det var tidigare kan de nog fixa det med lika magi eller nåt...inget är omöjligt i Marvels värld...de har ju ändrat på saker tidigare...hoppas Spider-man går tillbaks till rötterna, nån gång i framtiden...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 24 May 2006 - 12:41

Det här innehåller spoilers om Spider-Mans "utveckling".


Avengers medlemmen "Spider-man",En 26 årig Peter Parker. Som har ett fast jobb som lärare,är gift med en supermodell,och bor i Avengers Mansion tillsammans med frugan och Aunt May, är ungefär så långt man kan komma från den karaktären jag gillar.

Det att han har en förbannat ful dräkt och har fötts om tack vare diverse "byta skinn som spindlar" ögon-ätande och Spindel-gudar så är det ett bra skäl varför jag inte finner något läsvärt i den karaktären Marvel publicerar idag och som använder sig av Spider-Man namnet.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 11:57

Jao jag håller med helt, det fanns en tid jag simultant kunde läsa 616 SM och Ultimate SM, o njuta av båda.. Sen gick JMS överstyr med Totemstoryn, Lärarrollen försvann allt mer osv... Ja och Ultimate SM tycker jag har tappat himla mkt i kvalitét lixom många andra av Bendis titlar som ni alla säkert är bekanta med..

#6 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 14:06

Måste säga nej där, jag är inte bekant med Bendis serier alls egentligen, jag tycker hans helt egna project har varit hand bästa arbeten jag läst, som Alias eller Powers.

Ult SM har jag inte lagt ner så mycket tid på, lite utdragen och återanvändande av gammla grejor tyckte jag, inte för tat det var skit absolut inte.

Hans Dardevil har jag gillat det jag läst av eftersom det bygger så mycket på 70-80tals Dardevil som såldes här i landet tom.

#7 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 14:46

Hans Dardevil har jag gillat det jag läst av eftersom det bygger så mycket på 70-80tals Dardevil som såldes här i landet tom.


Jag vet inte om jag håller med din motivering där.. Bendis har snarare varit kreativ i sin runda av Daredevil och det är därför många vågar påstå att Bendis har varit i klass med Millar... För ja, förvisso använder Bendis samma figurer från Millers äldre stories, men det rör sig om helt nya omständigheter.. Vi kan ta och börja med den mest stora, dvs den att gå ut med Daredevils civila identitet.. Jag kan inte förnimma att det påminner alls om 70-80talet?

I det sammanhanget kan jag säga om vi vill ha 80tals spex, då ligger nog tidigt USM närmare det... Visst jag förstår vad du menar, det kan upplevas som himla utdraget av Bendis, men det är hans stil, och man brukar få en utdelning vid slutet.. Så var fallet med House of M tills nummer 7 när vi fick höra de kända orden "No More Mutants".. ;)

#8 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 20:02

[
Jag vet inte om jag håller med din motivering där.. Bendis har snarare varit kreativ i sin runda av Daredevil och det är därför många vågar påstå att Bendis har varit i klass med Millar... För ja, förvisso använder Bendis samma figurer från Millers äldre stories, men det rör sig om helt nya omständigheter.. Vi kan ta och börja med den mest stora, dvs den att gå ut med Daredevils civila identitet.. Jag kan inte förnimma att det påminner alls om 70-80talet?

Naturligtvis är berättelserna hans egna, men jag har läst nästan allt som finns med Dardevil och man känner igen scener, saker han tar sig för och själva känslan från de fantastiska åren, det funkar ännu så att säga, den glade färgsprakande 60-tals Daredevil är död.

#9 swa

swa

    Ensign

  • Members
  • 46 posts
  • Location:Gotland och Leksand
  • Interests:Film, serier och sport

Posted 26 May 2006 - 20:08

Ja hela grejen med New Avengers känns så fel och hur förklarar Mary jane och Aunt May att dom bor i Avengers Mansion?
Den nya dräkten är väll bara tillfällig? Kommer han inte att byta tillbaka efter Civil War? Har för mig att jag läste det någonstans.
www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 May 2006 - 20:48

Instämmer med alla som klagar på Spiddes medlemsskap i New Avengers. Det är fjantigt. Vill dessutom tillägga att det började gå fel redan då Peter och MJ gifte sig.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 21:23

Instämmer med alla som klagar på Spiddes medlemsskap i New Avengers. Det är fjantigt. Vill dessutom tillägga att det började gå fel redan då Peter och MJ gifte sig.

Det gick fel redan när Ditko lämnade Spider-man :D

hahaha, nädå men man kan hålla på hur länge som helst om det här, alla som läser superserier har väl en åsikt om Marvels största stjärna.

Edited by Agentum, 26 May 2006 - 21:24.


#12 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 28 May 2006 - 00:27

Alltså jag tycker det är fel att klanka ner på Spider-Mans äktenskap.. För det är en naturlig följd av Spideys uppväxt.. Visst den var påskyndad av anledningar som jag inte orkar ta upp nu, det är en helt annan story :) Men om ngn önskar en godnattsaga, en annan gång, då kan Dilly stå till tjänst ;)

Men hursomhelst! När Spider-Man startades då räknade inte Stan Lee med att Spider-Man skulle hålla så länge... Inom 5 år hade Peter Parker hunnit gå ut High School, flytta hemifrån och börja college.. Detta till skillnad från Ultimate Spideys Peter Parker som fortfarande går i High School och bor hemma :) Även den serien har gått i runt 5 år... Därmed fick 616 Spidey ett väldigt udda tidsrum då Marvel fick råd att "sakta" ner saker och ting..

Om folk påstår att Spider-Man funkar bättre singel, då vill jag säga läs Ultimate Spider-Man.. För jag har sett bra storys med 616 Spider-Man gift.. Det gäller bara att ankra honom till resten av allmänheten, istället för att höja upp honom till den nyfunna superhjältestatusen han har som New Avenger och dessutom boendes i New Avengers högkvarteret.. ! Skrämmer dessutom inte det bubblande förhållandet mellan Jarvis och Aunt May er? =) För min del, en smula.. Men tycker att Marvel kunde utnyttjat läget lite att spela på detta i Peters ögon, klart detta hamnar i skymundan när han är New Avenger..! *suck*

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 May 2006 - 07:23

Själv tycker jag Spider-man var kul fram till äktenskapet. Nu är den halvkul. Alla intriger med Betty, April Maye, Felicia och vad de nu hette är ju som bortblåsta. Klart det blev sämre.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 May 2006 - 17:58

Intressant hur populärt det där 616 uttrycket blivit,det är ändå bara något Alan Moore skrev i en Marvel UK tidning. Känns mer som något DC inspirerat,alltså vad man kallar olika universum för. Tycker att vissa saker passar DCU bättre än Marvel och tvärtom.

Men hursomhelst! När Spider-Man startades då räknade inte Stan Lee med att Spider-Man skulle hålla så länge... Inom 5 år hade Peter Parker hunnit gå ut High School, flytta hemifrån och börja college.. Detta till skillnad från Ultimate Spideys Peter Parker som fortfarande går i High School och bor hemma Även den serien har gått i runt 5 år... Därmed fick 616 Spidey ett väldigt udda tidsrum då Marvel fick råd att "sakta" ner saker och ting..



Alltså,det med att göra karaktärer äldra skall göras extremt långsamt. Det är inte menat att karaktärerna ska bli gamla. Om Spider-Man är en 30 taggare så är det något som är extremt fel, Spider-Man skall alltid vara en ung hjälte, helst fortfarande i College. Vanliga Spider-Man borde ju vara en 50-taggare idag om man skulle låta honom åldras naturligt.


Om folk påstår att Spider-Man funkar bättre singel,


Helst ja,att Spider-Man är singel. Det att han skulle vara ihop med Mary Jane är inget som måste vara negativt. Det att han är gift, det anser jag är helt och hållet fel, och tar bort mycket från karaktären. Det att han är medlem i Avengers och bor i Avengers mansion är också så otroligt fel att det gör ont. Och är ett skäl varför jag inte kan läsa något av Spider-Mans monthlys.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2006 - 18:01

Som det är nu skulle jag helst se Peter i de yngre tjugoåren, kanske 21-23. Boendes i en crappy lägenhet och hopplöst pank och singel. Men jag tycker att det skulle kunna funka med äktenskapet beroende på hur man skriver det...men det är det bara Mark Millar som har lyckats med. För vem säger att unga par inte har problem med t. ex ekonomin?
Det största problemet för mig är inte äktenskapet, utan medlemskapet i New Avengers, den nya dräkten och hela 'the Other'.
*Hockey och superhjältar*

#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 May 2006 - 18:30

Jag och Roger Stern ogillar äktenskapet. Tycker bara att det är ett steg för långt med Spider-Man. Tycker även att Superman/Lois Lane äktenskapet igentligen är en negativ sak.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2006 - 18:41

Han gifte sig ändå såpass tidigt, när jag fortfarande var liten. Och har inte haft något problem med att gilla Spidde för det. Det ultimata och mest spännande hade kanske varit att låta Peter vara singel, men nu är det som det är där. Det är väldigt svårt att ändra på det, en skilsmässa eller att MJ dog skulle inte alls vara att föredra. Och jag är övertygad att äktenskapet skulle funka om det skrev rätt. Felet är att MJ ett tag var en "super-modell", tror det var John Byrne och Howard Mackie som kom med det där, eller kanske David Michelinie.
*Hockey och superhjältar*

#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 June 2006 - 16:55

Civil War Spoilers.

*
*
*
Ska bli intresant att se hur det blir nu när hela världen vet att Spider-Man är Peter Parker.
Efter Civil War så lär inget vara det samma längre. Undrar hur långtid det tar tills vi ser det i Sverige.

Edited by super85, 15 June 2006 - 19:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 June 2006 - 19:33

Det jag läst om varför Peter gör som han gör i Civil War känns bara lamt. Och det här är ännu ett skäl varför jag inte har något intresse av Marvels Spider-Man utbud.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 June 2006 - 21:27

Tja, han hade ju inte mycket till val. Antingen göra det eller bli efterlyst och jagad (Mer än vanligt). Men vad jag hört så kommer han att ångra sig skarpt senare.

Många verkar tro att allt kommer bli bra för Spider-Man nu. All kommer att älska honom och han kommer bli rik och omtyckt. (Vilket är en av orsakerna att så många hatar att han gör det)
Men Marvel svarade på det med den här bilden på hur Spider-Mans framtid kommer vara pga det här: New Life

Edited by Crusader, 15 June 2006 - 21:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 June 2006 - 22:32

Tja, han hade ju inte mycket till val. Antingen göra det eller bli efterlyst och jagad (Mer än vanligt). Men vad jag hört så kommer han att ångra sig skarpt senare.

Många verkar tro att allt kommer bli bra för Spider-Man nu. All kommer att älska honom och han kommer bli rik och omtyckt. (Vilket är en av orsakerna att så många hatar att han gör det)
Men Marvel svarade på det med den här bilden på hur Spider-Mans framtid kommer vara pga det här: New Life


Såg det där tidigare idag...ser inte fram emot det...dock vet jag inte så mycket om det alla ogillar...jag läser nämligen svenska Spider-man-tidningen och har inte hunnit dit än...däremot har jag läst en del andra serier där Spidde figurerat i New Avengers och i sin nya dräkt...gillar det inte riktigt...Civil War är dock bra, riktigt bra t.o.m.! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 15 June 2006 - 23:16

Jag kan inte riktigt kommentera det eftersom jag inte läser nya Spiderman. Men i Avengers #235-237 från 1983 gästspelade Spindeln i Avengers och ville gå med i gruppen. Avengers ville inte ha honom först eftersom dom såg honom som enstörning som inte kunde arbeta i grupp men när dom ändrade uppfattning kom Spindeln på att det inte var något för honom ändå. Ganska kul läsning där. Jag har bara hunnit läsa Spiderman till 1991 eller 92. Fick för mig att läsa alla nummer från #1 men kom av mig på vägen. Serierna började kännas tjatigare och tråkigare efter 80-talet, vet inte hur det är nu. Ska nog göra ett litet hopp till 2000 och försöka komma ikapp dagens serier när jag får tid. Det är så mycket man vill läsa att det nästan blir mer jobbigt än kul ibland.

Edited by Nille, 15 June 2006 - 23:18.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 June 2006 - 23:26

Tja, han hade ju inte mycket till val. Antingen göra det eller bli efterlyst och jagad (Mer än vanligt). Men vad jag hört så kommer han att ångra sig skarpt senare.



Eller så kunde Marvel ha valt att inte berätta en historia där han gör något sådant.

Många verkar tro att allt kommer bli bra för Spider-Man nu. All kommer att älska honom och han kommer bli rik och omtyckt. (Vilket är en av orsakerna att så många hatar att han gör det)



Nej det tror jag inte. Själv ogillar jag det eftersom att jag tycker att det här är bland de sämsta,av de senare årens Spider-Man idéer Marvel haft. Och det säger rätt mycket,eftersom jag tycker att det mesta man gjort med den karaktären har varit misstag och rent av egoism av de som jobbat med att skriva karaktären.


Men Marvel svarade på det med den här bilden på hur Spider-Mans framtid kommer vara pga det



Hälften av de där skurkarna på bilden (Goblin och Venom) vet ju redan att han är Peter Parker,varför ska de hoppa på honom nu?.

Edited by super85, 15 June 2006 - 23:29.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 June 2006 - 23:38

Jag tror nog att de bara är symboler. Om jag fattat det riktigt så blir det "Alla mot SpiderMan" utan nån vila för honom.

Jag vet inte riktigt om sättet som han avslöjar identiteten är så bra men själva identitetsavslöjandet gillar jag. Jag har väntat i många år på det. En av orsakerna jag började tappa intresset var att det aldrig hände och allt började bli upprepningar eller nya sjuka kriser om hans förflutna osv.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 June 2006 - 00:43

Ok. Jag själv tycker det där är tendenser på att man kanske borde läsa något annat än superhjältar,och att man är för gammal(I hjärtat) för den här genren. Vi har klart totalt olika åsikter om det här.

Edited by super85, 16 June 2006 - 00:45.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight