Jump to content

Photo

Game of Thrones - Säsong 4


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#51 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 June 2014 - 22:16

4x09

 

Kul att se ett helt avsnitt som bara utspelade sig från The Wall och denna gång ett jäkligt snyggt och väl genomfört storslag mot vildar, kannibaler, jättar och en jäkla mammut! Några mindre karaktärer dog från The Wall, ett par karaktärer man egentligen aldrig lärt känna precis och så Ygritte då förstås. Och hennes sista ord vart så klart "you know nothing Jon Snow"  :P

Men Sam klarar sig sig då jämnt, jäkla tur han har alltså!

 

Läste dock att man har sparat på krutet rejält till sista avsnittet så det kommer nog bli nått utöver det vanliga tror jag! Ett ännu större slag än detta, Tyrions öde och efterspelet av The Mountain/Oberyn duellen. Plus allt annat så klart, hur ska de få plats med allt detta i ett avsnitt?

 

Vågar man förresten hoppas på att The Mountain dör en plågsam död? Visst han är knappt mänsklig men han vart ju för fan spetsad av ett spjut? Kanske hade Oberyn förgiftat spjutspetsen? Han hade ju kunskap om gifter...


Edited by Rick Hunter, 12 June 2014 - 22:17.

Winter is Coming


#52 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 June 2014 - 20:49

Även om det fanns en liten besvikelse över att inte få se något annat än The Wall som brukligt var det ett väldigt bra avsnitt. Framför allt välregisserat (av Neil Marshall, som också rattade "Blackwater" i S2), med bra balans mellan lugn och action. Sörjde nästan mer att Jons gamla vänner strök med än Ygritte, men mer kanske för att jag glömt den biten. Riktigt bra att commander'n fick framstå som så stridsduglig och som en ledare; en skitstövel ja, men inte utan styrkor.

Och ikväll blir det säsongsfinal. Tyvärr måste jag hålla mig till på torsdag eftersom jag inte är hemma. Blir tufft :(.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 June 2014 - 22:09

Bra final var det också. Riktigt snyggt drag av manusförfattarna att låta Brienne och The Hound mötas. Utgången blev densamma, men med mycket mer nerv och en riktigt bra, skitig strid (i boken är det bara några namnlösa banditer). Bra också att lägga till lite dramatik för Bran & Co, minns inget sånt från böckerna. Scenen med Tyrion följde boken närmast till punkt och pricka, men var exemplariskt gjord. Enda jag saknar var väl möjligen "Lady Stoneheart" , men det kanske de sparar som ett lämpligt intro till nästa säsong. Som inte kan komma snabbt nog ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#54 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 June 2014 - 12:30

4x10

 

Oja riktigt bra final! Och precis som jag misstänkte så hade Oberyn förgiftat sitt spjut! Nu är det bara att hoppas på att The Mountain dör så sakta som det bara går! Inte helt oväntat så kom Stannis till The Wall och besegrade Mance & Co ganska enkelt? Hade inte Mance enat typ 100 000 man? Såg nästan för enkelt ut, nåja.

 

Brienne/The Hound striden var bland de bästa denna serie bjudit på i svärdduell och som blev värre än så till slut. Gillade hur Arya bara såg på den döende The Hound tog hans pengar och gick trots att han försökte på alla sätt och vis att få henne att leverera nådastöten. Just Aryas framtid i Braavos ska bli mycket intressant nästa säsong. 

 

Gillade inte hur Dany låste in 2 av sina 3 drakar, ibland blir hon bara för blödig. Släpp lös drakarna över Kings Landing vetja och låt dem härja fritt! ;)

 

Och slutet sen då med Tyrion som först ströp Shae och sedan sköt Tywin på dasset! Om man tyckte att han hade kokat över med sitt tal i rättegången vad var då detta? Jösses! Väntade bara på att han skulle söka upp Cersei också...

 

Detta har nog varit den bästa säsongen tror jag! Inte många svaga stunder har det varit. AHHHHHHH 40 jäkla veckor till femte säsongen!


Winter is Coming


#55 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2014 - 00:02

Säsong 4 startar i SVT onsdag 7:e januari om man ska tro följande artikel.

Edited by Garm, 28 November 2014 - 02:21.


#56 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 November 2014 - 02:20

Säsong 4 startar i SVT onsdag 7:e januari om man ska tro följande artikel.


Vilket stämde. Närmare bestämt klockan 22.15 i SVT2.

#57 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 March 2015 - 23:39

Verkar inte finnas nån säsong 5 tråd ännu, bara en dryg månad bort nu!

 

Nån som va på Game of Thrones The Exhibtion i Stockholm som började i lördags och slutade idag? Själv var jag där idag, inte så jättestor utställning men jäklar va välbesökt den verkar ha varit, rejäl kö var det i alla fall.

Nu har man i alla fall sett både järntronen, dräkter, svärd och drakägg irl. En riktig upplevelse :thumbsup:


Winter is Coming