Jump to content

Photo

Windows 10


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 July 2015 - 17:19

Nån mer än jag som har uppgraderat ännu? Tog hela kvällen i går, så jag har inte hunnit sätta mig med den förrän nu, men so far gillar jag den skarpt.

Personligen hade jag inget emot 8:ans utseende, men det går inte att komma undan att startknappens återkomst var välkommet även av mig.

Otroligt nog verkar alla drivrutiner fungera smärtfritt från 8.1 till 10. Ljud och bild och allt verkar så här långt fungera.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2015 - 17:43

Jag har uppgraderat ena datorn, men som du har jag inte haft mycket tid att göra mer än kolla runt. nygamla startmenyn ser som du säger riktigt bra.

jag har haft lite bökigt med tid, så jag har inte hunnit uppgradera min Surface2 än.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2015 - 20:38

Det visade sig att min dator inte är kompatibel med Win10 så det blev en snabb sorti för egen del.

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 July 2015 - 22:48

Jag får inte min Windows 10-version av Minecraft att funka.. :(

Jag har redeemat koden på Mojang.com, och den finns ibland mina köpta grejer på mitt Microsoft-konto, men försöker jag ladda ner den så vill den att jag skall betala ändå..

*snyft*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2015 - 18:24

Sådär, Win 10 inmatad på både laptopen och surface:en. Gick smärtfritt och det mesta känns bra så här långt. En sak som jag inte riktigt uppskattade var att Microsoft pajjade min startmeny på plattan -- alla mina gruppen slogs ihop till en stor. Men det är relativt lätt att fixa. Förvånande måste jag erkänna att det var att jag fick ställa in surfplatteläge manuellt på surface:en, den bootade till skrivbordsläge som default.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 August 2015 - 22:49

Haha.

Antar att de fick så mycket kritik för "surfplatteläget" i Win 8 att de bestämde sig för att defaulta till skrivbordet.

Ser det ut som Win 8, förresten? Eftersom jag bara har laptop just nu så har jag inte kikat på hur det ser ut för tablets.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 August 2015 - 09:07

Antagligen, personligen hade jag gärna sett att man iaf fått en fråga -- iaf för mindre erfarna användare skulle det vara att föredra.

 

Surfplatteläget påminner om Win8, men man rullar lodrätt istället för horinsontellt. Och den där fåniga isoleringen av skrivbordet är borta, nu ligger tablett-start lite mer uppe på skrivbordet. Jag gillade inte riktigt att det kändes som att gå in i en skyddad verkstad så fort jag körde ett Win-program och inte en Win-app.

 

Man kan slå av och på surfplatteläget i åtgärdscentret (pratbubblan nere vid klockan). På det hela taget tycker jag ändringarna så här långt är till det bättre.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 August 2015 - 11:44

Bytte till 10 på min stationära direkt. Gillar det, men får känslan av att en del internetanslutning går trögare. Framför allt är det "handskakningen" i början (DNS lookup för den mer tekniskt bevandrade) som ibland tar lång tid och hakar upp sig. Drabbar mig främst vid online-spel, så på ett plan är det väl bara bra ;).

 

Annars är det som sagt mycket att gilla (har kört tech preview på min bärbara ett tag så jag är rätt van).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 August 2015 - 20:26

Hmm. Jag känner inga problem med internet -- men så är jag ingen större gamer...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 August 2015 - 18:44

Klickade i för ett tag sedan att jag ville uppgradera på min lilla söta dator. Kanske borde starta den nu, så det blir gjort. (Oftare använder jag min större inte så söta dator.)

 

 

 

Så där, ja. Nu tryckte jag på knappen. Får se vad som händer...



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2015 - 20:54

Konstatrade iaf att mitt QuizKampen-premium jag köpte till plattan följde med över till laptopen! :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 August 2015 - 01:44

Så bra. :) Ser du skymten av några bildfrågor i den versionen?



#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2015 - 08:22

Nope. Jag har inte sett till några bildfrågor på någon av mina enheter, du?

 

Jag hade inte blivit förvånad om de velat att jag skulle köpa premium en gång till. :P


Problem med Win10-store tydligen, priser som ändras hänger tydligen inte med...

  • »If you are a dev and you change the price of your app or the description, you will not see such variations on the new Store and the same will happen to users that are looking at it. Are you planning a price-cut? Windows 10 users won’t see it, while Windows 8.1 users will do. As you can see from the pictures above the same app shows different prices and descriptions on the two Stores that are currently available to users. The new Store doesn’t show the real ones, but wrong prices and it is also charging users for the full-price of applications that are totally free (or discounted).«[Källa]
  • store-problem.jpg

Det förklarar varför en app jag läste om tidigare i veckan inte var gratis trots att jag läste att den skulle vara det.

 

Kan rekomendera myAppFree f.ö. för den som vill hålla koll på appar som är tillfälligt gratis eller nedsatta.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 August 2015 - 17:28

Själv har jag inte vågat uppdatera till Win 10. Vill först höra vad folk säger, om den är kompatibel till alla spel, skapar problem på äldre datorer, påverkar internet OSV.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 August 2015 - 21:08

Nope. Jag har inte sett till några bildfrågor på någon av mina enheter, du?


Nope. Börjar undra om det är så att dom, likt så många andra utvecklare, prioriterar ajFån och sedan kopierar changelog därifrån och klistrar in i butiken hos WP och Android. För annars kan man börja undra var dom utlovade funktionerna har tagit vägen.

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 August 2015 - 08:47

Så där. Nu finns det i min datan. Hoppades på att den skulle funka bättre därför, men det har jag ännu inte sett något som tyder på. Använder dock oftare min andra datan, så det kan ju fortfarande finnas saker att upptäcka. En bekant till mig skrev i alla fall just på Facebook att uppgraderingen medförde att han tvingas skaffa ny skrivare.



#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 August 2015 - 20:56

Har nu uppgraderat tre datorer (laptopen, min stationära och jobbdatorn).

Otroligt nog, inga som helst problem med drivrutiner eller liknande. Allt bara fungerar.. :)

(Mitt grafikkort på den bärbara bestämde sig för att uppdatera efteråt själv, men det funkade bra både före och efter den uppdateringen).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 October 2015 - 20:41

Själv lär jag aldrig uppgradera till 10:an, inget i den intresserar mig nämnvärt. Skaffade aldrig 8:an heller :P


Winter is Coming