Jump to content

Photo

Xena - Warrior Princess (Nytolkning)


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 tommie

tommie

    Senior Commander

  • Members
  • 381 posts

Posted 14 August 2015 - 12:21

Xena utan Xena - nah:

http://www.avclub.co...t-writer-223815


Posted Image
I heal and hide...


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2015 - 16:10

Mmm. Det låter inte särskilt lockande nej... :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2015 - 17:15

Vi får väl se hur det slutar, inget är ju bestämt än. Med det sagt, Xena utan LL, ROC och dom andra känns inte speciellt intressant.

Btw, borde inte tråden ligga i spoileravdelningen?

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 August 2015 - 04:46

På tal om Xena så har de hittat hennes kvarlevor nu. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 August 2015 - 08:55

Hmm. Med tanke på den geografiska platsen skulle jag snarare gissa att det handlar om Cyane, Yakut eller möjligen Otere*... Men visst, Gabrielle reste från Japan till Amphipolis för att begrava Xena och stannade kanske kvar hos de östra amasonerna... Varför hon nu skulle stanna där och inte sin egen stam hemma i Grekland.

Sorry, kunde inte låta bli.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2016 - 15:40

En vän postade lite nytt om den nya serien som jag tänkte dela med mig då jag vet att det finns några fans här på forumet. ;) :P

 

Tillochmed jag känner till de vilda diskutionerna om hurvida Xena var homosexuell eller inte. Manusförfattarna har vägrat att säga något om det medans Lucy Lawless har delat sin uppfattning om att hon tror hon var homosexuell.
Javier Grillo-Marxuach som skriver piloten till den nya serien har dock sin egen uppfattning och säger att i hans tolkning så kommer hon att vara öppet homosexuell vilket också är orsaken han vill göra den nya serien för att fullt utforska det. Han vill göra en Xena serie som har något nytt att berätta och han vill dela med sig av hans egna uppfattningar om världen och vad som pågår nu.

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2016 - 17:03

1995 när serien hade premiär var det kanske rätt otänkbart med en homosexuell huvudperson och bara det att det lämnades öppet för den tolkningen var relativt stort. Så det är väl kanske inte så konstigt att man vill sluta cirkeln nu när det är mer accepterat.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 23 September 2017 - 17:15

NBC verkar ha lagt ner planerna på en reboot.

 

http://www.hollywood...-at-nbc-1031380



#9 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 26 September 2017 - 13:58

Synd :/


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#10 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 27 September 2017 - 21:09

Vet inte hur det fungerar men bara för att NBC drar sig ur kan kanske ett annat bolag köpa rättigheterna till serien ?

Sen vet jag inte om känslan hade blivit den samma, jag tyckte att både Xena och Hercules serien kändes mysiga på något sett.

Dock kanske hade jag velat sett en ny serie som har en koppling till Hercules-Xena universumet.

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2017 - 17:31

Rättigheterna till serien har alltid varit lite märkliga (vilket är en av anledningarna till att det dröjde så här länge innan någon gjorde ett allvarligt försök).

 

Jag kan dock tycka att det är synd att det inte bar sig -- förhoppningsvis är det inte sista gången man gör ett försök.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 29 September 2017 - 10:26

Rättigheterna till serien har alltid varit lite märkliga (vilket är en av anledningarna till att det dröjde så här länge innan någon gjorde ett allvarligt försök).

 

Jag kan dock tycka att det är synd att det inte bar sig -- förhoppningsvis är det inte sista gången man gör ett försök.

Har för mig att det är Universal som äger rättigheterna.

 

Men om det kommer en ny serie så ska Lucy Lawless vara Xena som tidigare.

 

Vet inte om vad du tycker om dem borde göra en ny serie som har en koppling till Hercules-Xena universumet ?



#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2017 - 12:29

Ett tag var det ingen som riktigt visste vilka som ägde rättigheterna. :) Men eftersom man kom så här långt så har man antagligen löst det hela.

 

Jag skulle gärna också se en film/serie med Lucy och Reneé i sina roller, gärna en som tog i tu med seriens kanske något otillfredsställande slut. :)

 

För min del så funkar det både med kopplingar till Herc/Xena-univesumet, men jag ser inga problem med att man väljer "alternate universe" heller. En del av mig skulle t.ex. inte ha något emot om en ny serie börjar någonstans tidigt under conqueror-eran.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 October 2017 - 08:58

Vet inte om vad du tycker om dem borde göra en ny serie som har en koppling till Hercules-Xena universumet ?

Varför inte, liksom... Ny huvudperson, och då kan de gamla vara med som gäststjärnor lite då och då.

 

 

 

men jag ser inga problem med att man väljer "alternate universe" heller.

Kanske också kan funka. Jag föredrar ju oftast fortsättningar framför börjaomfrånbörjanar, men i vissa fall är det mer eller mindre motiverat att kasta bort allt det gamla. I vilken mån det är så i just det här fallet, är jag inte tillräckligt insatt för att ha någon riktig åsikt om.



#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 October 2017 - 10:20

men jag ser inga problem med att man väljer "alternate universe" heller.

Kanske också kan funka. Jag föredrar ju oftast fortsättningar framför börjaomfrånbörjanar, men i vissa fall är det mer eller mindre motiverat att kasta bort allt det gamla. I vilken mån det är så i just det här fallet, är jag inte tillräckligt insatt för att ha någon riktig åsikt om.

 

Så som Xena är utformat så är det ju inga problem egentligen med att både börja om och fortsätta.

 

Xena är en av de få franchiser som är så pass flexibel att man relativt enkelt skulle kunna skriva in rebooten i canon. Och komma undan med det.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 02 October 2017 - 18:26

Vi får väl se hur det blir.

 

Blev nästan en explosion av äventyrsserier på slutet av 90 talet när Hercules och Xena blev populära så började andra produktionsbolag göra liknade serier, "The Adventures of Sinbad", "Tarzan the Epic Adventures", "Conan", "The New Adventures of Robin Hood", "Sheena" och "Beastmaster" .

 

Hercules och Xena minns jag gick på TV3 och även Sheena.

 

Övriga serier vet jag inte om dem har gått på tv i Sverige, Robin Hood har jag ett svagt minne att den gick på TV4 ?

 

Conan serien har jag sett på AXN ganska nyligen med den finns inte i Sverige.



#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 October 2017 - 21:26

"Tarzan the Epic Adventures": Var väl en helt okej serie vill jag minnas som placerade den gode muskelknutten i vår tid (eller vårt 90-tal kanske snarare). Är rätt säker på att den här med gick på tv3. Skulle gärna se om den.
 
"Conan": Ahh. Den med Ralf Moeller va? Sett de två första avsnitten. Var efter det jag lärde mig uppskatta storheten i Arnold Schwarzeneggers skådespel. Minns vagt att jag sett den i tablåerna -- men kan lika gärna blanda ihop det med Conan: the Adventurer... Tv3? Kanal 5? Den här är nog den enda av de listade som jag säger: håller mig borta från den här. Jag gav den ett försök -- det var lite mer än den förtjänade.
 
"The New Adventures of Robin Hood"+"Sheena": Bara sett en handfull avsnitt vardera. Båda verkade lovade och skulle gärna ge dem en chans om de gick i repris i någon streaming kanal. Robin Hood gick väl på antingen tv4 eller kanal 5 vill jag minnas.
 
"The Adventures of Sinbad" : Vet att jag till och med följde den ett tag. Minns dock inga detaljer. Tror det är lite som de två tidigare, lovande. Rätt säker på att den här gick på tv4.

 

"Beastmaster": Har jag nog ingen erfarenhet alls av tror jag. Men jag är inte omöjlig, ser den gärna om den dyker upp någonstans bland tjänsterna. Känner inte igen titeln -- så har den gått på svensk tv hat jag missat den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2017 - 10:21

Har tittat lite på Robin Hood på Youtube och skådespeleriet var väl inte det bästa men serien gick ändå i fyra säsonger så serien blev kanske bättre med tiden, spelades för övrigt in i Litauen.

 

"The Adventures of Sinbad" finns också på Youtube och jag tycker det var nog en av dem bästa av dessa serier.

 

Tror dom flesta av dessa serier var nog ganska lågbudget, Hercules och Xena var nog mest påkostade med effekter och animationer.

 

Har i helgen kollat på dem första Hercules filmerna "Hercules and the Amazon women" och "Hercules and the Lost Kingdom" och där var effekterna dock inte så snygga som dem blev senare i serien.

 

Tycker det konstigt att Hercules och Xena har bara 6.5 och 6.7 i betyg på IMDB, dem borde ha minst 7.0 tycker jag.

 

Synd att det inte finns en kanal i Sverige som visar dessa serier, ibland känns det som att tv kanalerna repriserar det dem själva vill.


Edited by joakim95, 03 October 2017 - 11:38.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2017 - 17:57

Hercules-filmerna var väl lite av piloter för den tv-serie som kom sedan. Så att de är billigare är kanske inte så konstigt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 October 2017 - 10:23

Jag minns både Sinbad och Robin Hood. Tror båda gick på TV4. Om det är samma program vi snackar om. Finns ju hyfsat gott om olika tolkningar av båda herrarna.

 

Robin Hood vet jag inte om jag såg något helt avsnitt av, så kan inte säga mer om den att den mest verkade fånig.

 

Sinbad följde jag desto noggrannare. Och den var väl inte fantastisk heller. Kanske ungefär vad man kan vänta sig av ett amerikanskt mittpådagenäventyrsprogram. Men visst förslog det för att jag skulle fortsätta titta.

 

Verkar förresten som att programmet i fråga har en egen tråd också.



#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2017 - 17:15

@Den Gröne Hämnaren: Ser att min bild 2005 någorlunda stämmer med den bild jag har idag av Sinbad... Dock att jag kanske glorifierar antalet avsnitt jag såg... :P Men om den krockade med Xena så förstår jag varför jag inte såg hela serien. Jag tror också du har rätt om Robin Hood, minns den också med en mindre seriös ton än dramaserien från BBC eller den gamla Robin of Sherwood-serien.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 October 2017 - 12:45

Ja, jag tror inte att den hade några som helst ambitioner om historisk autenticitet. Och det är för all del inget krav. Särskilt med tanke på att Robin Hood och de flesta av hans polare troligtvis aldrig har funnits.

 

Och att min pappa reagerade på att den utspelades på vägar där någon hade kört med traktor är kanske inte något som stör större delen av publiken.



#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2017 - 18:21

Det där med traktorvägarna är kanske sådan där detalj som är lite "once you see it, it can't be unseen". 


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 07 October 2017 - 21:21

Sen får man inte glömma Young Hercules men den serien var mest anpassad för den yngre publiken.
Den gick under namnet Herkules första äventyr på TV3 och senare på Kanal 5 som Unge Herkules.

Edited by joakim95, 07 October 2017 - 21:21.


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2017 - 17:16

Ahh. Den ja, med Ryan Gosling om jag inte minns helt fel. Tycker den aldrig riktigt kom upp i samma standard som H:tLJ och X:WP.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)