Jump to content

Photo

Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 July 2007 - 12:24

Min syster följer också serien och hon är ochså uppvuxen med skräck och genrefilm och var den som fick mig att få upp ögonen för samma sak. Hon gillade dock inte avsnittet mycket tack vare Berenger som hon tyckte kändes oerhört tillrättalagd, sliskig och dryg. I alla fall tyckte hon att han var det i detta avsnitt och hon känner att det inte var karaktären som var så utan just Berenger själv. :)

#52 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 July 2007 - 12:42

Gårdagens avsnitt, The fifth quarter var bra.

Framförallt övertygade skådespelarna och det var en fröjd för ögat att se Jeremy Sisto i ytterliggare en bra roll. Själva handlingen var också den rent njutbar även om jag tycker att den sjönk något mot slutet. Det var en ren gissningslek om hur det skulle gå och jag är väl inte helt nöjd med att det var Karen som till slut fick bytet från rånet.

I övrigt var det minst sagt en tight vänskap mellan Willy och Barney. ;)

Musiken för detta avsnitt var bra över medel och förstärkte helhetsintrycket.

Nästa vecka kommer äntligen avsnittet jag sett fram emot. Har läst berättelsen och den är bland det bästa och obehagligaste jag läst av King dom senaste åren. Hoppas att avsnittet är minst lika bra. Håll även ögonen öppna efter Richard Thomas som spelar huvudrollen som Howard Cottrell. Ni kanske känner igen honom från Stephen King's Det (It) där han gör en bra roll som William 'Stuttering Bill' Denbrough.



Nästa veckas avsnitt: Autopsy room four.

"Affärsmannen Howard Cottrell faller livlös ned efter att ha blivit biten av en giftorm under en golfrunda. Fortfarande vid medvetande tvingas han med stegrande skräck inse att omgivningen, inklusive ett antal ambitiösa obducenter, är övertygade om att han fått en hjärtattack och redan är död. Totalt oförmögen att kommunicera kan han bara lita till att någon förstår hur det ligger till innan det är försent. I rollerna: Richard Thomas, Greta Scacchi, Linc Hasler m.fl."

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:36.


#53 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 July 2007 - 13:38

I alla fall tyckte hon att han var det i detta avsnitt och hon känner att det inte var karaktären som var så utan just Berenger själv. :)


Mm.. kan vara så, ja. Om man knyter na till skådisen så kan man ju se över andra brister och "straight stories" (som det här avsnittet var).

Gårdagens avsnitt, The fifth quarter var bra.


Vi tycker likadant om något? :o

Nästa veckas avsnitt: Autopsy room four.


Det här har jag inte sett så jag ska försöka komma ihåg att se det. Komemr säkerligen missa det som vanligt, men jag ska försöka. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#54 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2007 - 12:14

Vi har nog liknande smak i en hel del annat också kan jag tänka mig. :)

Är det någon som kan tipsa mig om vart jag kan hitta boxen, reg 1 eller 2 till ett bra pris?

#55 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2007 - 11:53

Autopsy room four

Vilken besvikelse. Har nyligen läst berättelsen och hade den färskt i minnet när jag så satte mig framför TVn igår för att se avsnittet. Tycker det började rätt bra och allt var frid och fröjd i cirka 15 minuter innan det sakta men säkert började gå utför.

Det minsta problemet är att effekterna som vanligt ser bra orealistiska och löjliga ut. Utöver det så har dom ändrat om lite för mycket i överföringen från King's berättelse till manus. En del saker som händer i avsnittet ägde aldrig rum i King's berättelse och en del saker är kvar men rätt annorlunda och omplacerade. Man får i avsnittet reda på saker för tidigt i jämförelse med sent i boken. En annan sak som inte fungerade var Richard Thomas i rollen som Howard Cottrell. Hans röst passade IMO inte alls in och förstärkte inte karaktären det minsta.

När någon ligger för döden i ett obduktionsrum där bara den personen i fråga vet att han fortfarande är i livet men kan inte tala om det på något sätt så behövs det en riktigt bra röstskådespelare som kan stärka det intrycket. Tycker att den här berättelsen fungerar betydligt bättre i det skrivna formatet och då upplevde jag den som riktigt välskriven och både spännande och obehaglig.

-Nä, det här var inget vidare. :(


Nästa veckas avsnitt är det sista.

You know they got a hell of a band. ~ SVT2 22:30-23:15

"Clark och Mary Willingham kör vilse under en biltur på den amerikanska landsbygden. När det ser som mörkast ut kommer de plötsligt fram till en till synes idyllisk lite småstad - Rock and roll heaven, Oregon - långt från civilisationen. Mary anar genast ugglor i mossen, men Clark insisterar på att undersöka den på ett märkligt sätt bekanta platsen ytterligare. Det får dock snart anledning att förbanna såväl sitt begränsade lokalsinne som sin nyfikenhet och inser att de nog blir tvungna att stanna ett litet tag. I rollerna: Steven Weber, Kim Delaney m.fl."


EDIT:

In today's Emmy nominations Nightmares & Dreamscapes: From the Stories of Stephen King (TNT) received the following nominations:

* Makeup for a Miniseries, Movie or a Special (Non-Prosthetic)

* Music Composition for a Miniseries, Movie or a Special (Original Dramatic Score)

* Lead Actor in a Miniseries or a Movie for William H Macy in 'Umney's Last Case'


Källa

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:37.


#56 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2007 - 14:21

Kvällens avsnitt av N&D är framflyttat 30 minuter med anledning av Ingmar Bergmans bortgång och extrainsatta program. Det sänds nu i SVT2 klockan 23:00-23:45.

#57 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2007 - 12:31

Här sitter jag och varnar/tipsar andra om att avsnittet har fått en ny tid och så missar jag det själv. Det är så tråkigt när man följt en serie i flera veckor och flera avsnitt och så missar man just det sista. Till råga på allt så spelade jag in serien och har alla andra avsnitt förutom detta. :(

Samma sak har hänt flera gånger tidigare, senast med Doctor Who där jag missade sista avsnittet på SVT och dessutom det avslutande avsnittet av en arc som löper över två avsnitt. Detta avhjälptes när jag köpte hela säsongen på DVD men med denna serien kommer jag inte göra det då jag tycker att den har varit lite för ojämn.

Nåväl, antar att jag får klara mig utan sista avsnittet i denna serien hel enkelt.

Var det någon som såg det? Missade jag någonting?

#58 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 July 2007 - 14:46

Nej. *suck* Jag missade det också. Förstås. De två avsnitt jag inte sett tidigare missade jag båda. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#59 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 October 2007 - 15:43

Nu släpps serien på DVD här i sverige, preliminärt den 5/12. Via Discshop kostar den bara 249:- och alla seriens 8 avsnitt finns med tillsammans med en massa trevligt extramaterial som verkar vara samma som återfinns i den amerikanska utgåvan. Tror det får bli ett köp när boxen är så billig.

Extramaterial:

» The inside look: Battleground & Crouch end
» Battleground special effects
» Eion Bailey of Crouch End
» William H Macy of Umney's last case
» From the mind of Stephen King
» Ron Livingston of The end of the whole mess
» Tom Berenger of The road virus heads north & The end of the whole mess
» The inside look: The road virus heads north
» Jeremy Sisto of The fifth quarter
» The inside look: Umney?s last stand & The end of the whole mess
» Overview: Behind the drama of nightmares & dreamscapes
» Page to picture
» Richard Thomas of Autopsy room four
» Steven Weber of You know theyve got a hell of a band
» The inside look: Autopsy room four & You know theyve got a hell of a band


Edited by Cartman, 08 October 2007 - 15:43.


#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 June 2010 - 13:39

SVT visar sin goda vilja genom att sända den här tv-serien i repris. Alla avsnitt är inte bra, men i sin helhet är den klart sevärd och då varje avsnitt är fristående så är det rätt skönt upplägg. Jag ska både se om avsnitten samt försöka att DVRa det hela så att jag kan spara dom. :)

svt.se

Skräck signerad Stephen King

Rysarserien Nightmares and dreamscapes bygger på åtta olika historier ur Stephen Kings antologi med samma namn. I serien medverkar bland andra William Hurt, William H Macy, Tom Berenger, Marsha Mason och Greta Scacchi. Serien sändes i SVT första gången sommaren 2007.

SVT1 fre 16 jul kl 23.15: Nightmares and dreamscapes (1:8)



#61 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2010 - 20:13

Tack för tipset. Stephen King, ja visst! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#62 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 June 2010 - 20:19

Såg inte alla avsnitt förra gången så det passar bra med en repris :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#63 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2010 - 23:44

Lovely :) Då kanske vi kan samlas här och diskutera avsnitten eller nåt?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#64 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 June 2010 - 11:39

Ja, det tycker jag att vi kan göra. :)

Gillar man Stephen King så lär man gilla merparten av det man får se i serien. Jag tänker själv se om avsnitten och jämföra med vad jag tyckte förra gången som jag såg dom. Dessutom missade jag det sista avsnittet förra gången för att dom flyttade på sändningstiden pga Ingmar Bergmans bortgång.

Jag ska försöka att komma ihåg att påminna när det drar ihop sig för uppstart. :)

Edited by Cartman, 03 June 2010 - 11:39.