Jump to content

Photo

Bokkompassen - Bokfrågor


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2005 - 16:31

Edit: Extream thread makeover! Välkommen Bokkompassen. I den här tråden kan man fråga forumets medlemmar om kronologi, be om omdömen och liknande angående fantasy, scifi- och skräck böcker. /XC

--
Japp... Fortfarande medlem där [Fantasy BokKlubben]... Och jag behöver moraliskt stöd.

Månadens bok (Augusti) är Sista Avfarten till Älvalandet (Blommornas Krig 1) av Tad Williams. Jag skäms för att erkänna det men jag har inte läst en bokstav av denna författare... :blush: Har tänkt många gånger men andra böcker har hela tiden kommit emellan... Och nu står jag i valet och kvalet om man skall köpa denna eller inte... :unsure:

Är det någon som har erfarenthet av av T. W.?

Är blommornas krig fristående från hans tidigare böcker?

Har dessutom tänkt och läsa mer av hans böcker, men är osäker på i vilken ände jag skall börja...

*Kryper in i min GizmoQuack dräkt för att skydda mig från lynchningen* :ph34r:

Edited by XC, 24 July 2007 - 14:18.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2005 - 16:43

Verkar inte som om Blommornas Krig är någon fortsättning på någon av hans serier efter att ha läst vad den handlar om.

Håller faktiskt på att läsa Tad Williams just nu.
Hans 'Minne, Sorg & Törne' serie, som har 12 böcker totalt i svensk översättning.
Första boken 'Tronen av Drakben' är på 3 delar det är andra boken 'Avskedets Sten' också. Den sista boken 'Gröna Ängelns Torn' är på 6 delar. Totalt 12 böcker.
Är just nu på bok 1 del 3 och kan knappt sluta läsa (varför kan man inte få ligga på soffan hela dagarna och bara läsa ;) )

Jag har även Otherland, men bara de 4 första böckerna och därför inte börjat läsa dom ännu, men min mamma läste dom och lånade resterande 4 på biblioteket och enligt henne var dom bra men lite mysko innan man kom in i handlingen, inte riktigt Fantasy eftersom det är nutid, utan mer åt Sci-Fi hållet. Inte vet jag... har ju inte läst dom
:unsure:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2005 - 16:49

Minne, Sorg, Törne står på min köpa lista... :) Tänker köpa den iaf... Om det visar sig att den kräver MST eller annan serie så får jag köpa till det i efterhand.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2005 - 16:52

Minne, Sorg & Törne är ren Fantasy, så jag tror inte att de har något samband med Blommornas Krig.
Men kanske det finns en koppling till Otherland, eftersom den också är nutid.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2005 - 16:56

Blommornas Krig handlar om Älvor.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2005 - 17:02

Aha, det stod det inget om på Wahlströms sida. Bara att det handlade om en rockmusiker.
Man kan alltså kalla den för Fantasy i nutid ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2005 - 17:09

Här är den info som jag fick om boken:

Blommornas Krig 1
SISTA AVFARTEN TILL ÄLVALANDET
WILLIAMS TAD

Posted Image

Det mesta har gått snett för Theo Vilmos. Han har hankat sig fram på ströjobb i väntan på det stora genombrottet som rockmusiker. Men nu vill killarna i bandet inte längre ha honom kvar som sångare, hans flickvän lämnar honom och hans mor dör i cancer. För att slicka sina sår och tänka över sitt liv hyr han en stuga i bergen ovanför San Francisco. Det är där som Theos liv med ens tar en överrumplande vändning. Plötsligt befinner han sig i en annan tillvaro - i de odödligas värld. Men varför?

Kanske har det något med hans gammelmorbrors efterlämnade bok att göra? Den som skildrar en resa i ett sagoland som Theo trodde var en ren skröna. Mycket stämmer överens med det han upplever i denna märkliga värld, befolkad av underliga figurer, en del välvilliga, andra synnerligen hotfulla.

Här härskar sex mäktiga blomfamiljer som är missnöjda med resursslöseriet i Theos värld. Balansen är rubbad och hotar villkoren för de odödliga. Därför har man låtit hämta Theo från de dödliga. Men vad kan han göra? Och varför är just han utvald?

Sista avfarten till Älvalandet är första delen i serien Blommornas krig.

Kartonnage, 352s, 149:-


Skamlöst stulet från FantasyKlubbens Medlemssidor! :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2005 - 17:20

Intressant, den ska jag ta och köpa när den kommer i pocket :)

Verkar bara var 2 böcker (som tur är) så då behöver bok 1 kanske inte ligga och vänta så länge tills bok 2 kommer.
Har ju så mycket annat att läsa medan jag väntar.

Edit: Kom ju på att de flesta böckerna blir uppdelade i 2-3 delar här i sverige, så kanske bok 1 i original är 2 böcker på svenska. Då dyker det säkert upp fler delar.

Edited by Georgia, 08 August 2005 - 17:21.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2005 - 17:23

Pocket: Guds gåva till fattiga bokmalar! :) Köper nästan alla mina böcker som pocket numera. (FantasyKlubben är ett undantag mer eller mindre)

Edited by XC-SE, 08 August 2005 - 17:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2005 - 18:10

Blommernas krig er så Tråkiggggggggggggggggg ! Posted Image

Men de andra han skrivet er bra :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2005 - 20:32

Hmm... Och så kom du expert utlåtandet... Nu blidde ju jag osäker igen :evil: :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 11 August 2005 - 17:27

Jag er ingen expert ;) :lol: men jag tyckte denna var tråkig , jag har den här på engelska om du vill ha den :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 August 2005 - 07:39

Tack för erbjudandet men jag tror det är försent och avbeställa den från FK nu... :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 12 August 2005 - 10:59

Okay :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#15 juana

juana

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 24 December 2005 - 21:20

För 15 år sedan läste jag en bok som jag tror hette något i still med "Resan till Ganymedes",
det handlade om en man som ska förbereda sig för att åka till Ganymedes och först åker någonstans
till Alperna, tror jag, där får dem lära sig olika saker bland annat att äta rätt, jag tror även
att det var två böcker, andra boken handlade om när de kom fram till Ganymedes.

Tacksam för ideer om vad det kan vara för bok (enkelt med denna yppeliga beskrivning va, hi, hi)

Jeanet

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 December 2005 - 22:02

Välkommen! :)

Hmm... Vet inte vilken bok du talar om tyvärr... :( Du minns inte författaren? Var boken på svenska eller engelska? Minns du några namn från själva boken?

Ganymede är dels en karaktär i den grekiska mytologin, och dels en av jupiters månar.

Några kända scifi författare har skrivit på temat att befolka månen Ganymede.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 December 2005 - 22:14

Japp. Heinlein med Farmer in the Sky bland annat (svenskt namn 'Nybyggare i Rymden')...

Verkar dock inte vara den.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 December 2005 - 22:29

Mike Resnick (Michael Diamond Resnick) har dock givit ut en serie på två böcker på temat Ganymede (The Adam Thane Series):
1. The Goddess of Ganymede (1968)
2. Pursuit on Ganymede (1968)

Svensk utgivning verkar dock inte finnas.

Edited by XC-SE, 24 December 2005 - 22:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 juana

juana

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 26 December 2005 - 11:45

nej tyvärr kommer jag inte ihåg författarens namn, men jag läste den på spanska och den handlade om att resa till Jupiters månen Ganimede.
tack för hjälpen :)


Välkommen! :)

Hmm... Vet inte vilken bok du talar om tyvärr... :( Du minns inte författaren? Var boken på svenska eller engelska? Minns du några namn från själva boken?

Ganymede är dels en karaktär i den grekiska mytologin, och dels en av jupiters månar.

Några kända scifi författare har skrivit på temat att befolka månen Ganymede.



En annan sak jag glömde tala om är att han blev hämtat av folk från ganimedes, jag tyckte om boken jag skulle vilja läsa den igen.

XC Edit: Tog bort dubbelciteringen

Edited by XC-SE, 05 January 2006 - 12:07.


#20 juana

juana

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 05 January 2006 - 11:30

Författaren hette Yosip Ibrahim kommer från Argentina.
Böckerna:
"Mi preparación para Ganímedes"
och "Jo visite Ganimedes"
Finns inta vad jag kan se på svenska.
Tack för att ni försökte!
//Jeanet

#21 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 05 January 2006 - 12:04

Japp. Heinlein med Farmer in the Sky bland annat (svenskt namn 'Nybyggare i Rymden')...

Verkar dock inte vara den.


Är det inte den där de färdas till nya planeter via maskhål och blir varnade för "stoborer"?


edit: Såg nu att det var "Tunnel i skyn" som hade med stoborerna. En bra bok den också.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#22 Agrippa

Agrippa

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 19 October 2006 - 06:14

Har arbetat mig igenom många sci-fi-författare, och hamnade slutligen på K Dick. Köpte Lies, Inc. och den var fruktansvärt dålig. Efter en tredjedel av boken spårar den ur totalt, så jag bad en vän om andra tips.
Han har minnen från sin "barndom" om två sci-fi-böcker han älskade fast han nästan totalt glömt bort, iaf titel och författare. Kanske ni kan hjälpa mig med vilka böcker han berättade om:

Bok 1. Han minns att det är framtid på jorden(?). Bokens hjälte flyr till öknen undan någon ond makt. Det är mycket robotar i handlingen (det är inte Asimov), vissa av robotarna är gigantiska. I boken kan man styra robotarna med sinnet (tror jag), och hjälten lyckas genom motstridiga order(?) få en robot att kollapsa. Han minns ett specifikt citat efter denna händelse (ur en svensk översättning): "Den lånade roboten hade nämligen blivit sinnessjuk". Denna bok lät mycket intressant, men ingen aning vem som skrivit denna eller något! Nån som vet?

Bok 2. Denna ska också utspelas på jorden. Forskare upptäcker en glömd civilisation under isen(?). Denna civilisation är långt före resten av världen teknologiskt och forskarna finner att en man och en kvinna är nedfrusna. Han minns att mannens namn är Paikan eller något liknande. Vad kan detta vara?

Hoppas nån har någon ide vad detta kan vara. Kanske andra tips på mycket högkvalitativ sci-fi? Fick tips om Bester men har ej kommit över någon bok än, men fick även tips om David Brin men det var inte min tekopp.

Tack på förhand

#23 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 19 October 2006 - 07:52

Hoppas Peak eller nån annan här ( vi ha flera bra scifi experter här )kan hjälpa dig med det här :) Scifi er inte rigtig mitt områda , fast jag tyckar bok 2 låter bekant.

Väntar med spänning på Peaks och de andras svar :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 October 2006 - 10:00

Sorry, låter tyvärr inte bekant.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 19 October 2006 - 10:05

Jag måste ju erkänna att båda böckerna verkar bekanta men jag kan varken komma på titel eller författare. Väntar med spänning på andras svar.
"There once was a man from Nantucket..."