Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers


  • Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#276 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 23:00

Tror inte det då det sker i bakgrunden so to speak. Inget jag märkt iaf. Inte tänkt så mycket på det, bara nöjd att det sker per automatik. :)

Skönt att det ordnat sig för dig, Rick, med strulet!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#277 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 March 2011 - 11:28

Man kan se i Chrome om det behövs uppdatering eller om en pågår genom att välja Settings->Om Google Chrome.

Det där med uppdateringar är f.ö. en sak som Chrome fortfarande sköter mycket bättre än FF eftersom man inte behöver tänka på om add-ons behöver uppdateras, eller starta om browsern för dem. Funkar så självklart där att det var först när det "kom tillbaks" iom FF 4 som jag tänkte på det.

Jag såg också att IE9 har en snygg feature som varnar om ett tillägg gör att en sida laddas långsamt: man kan få den att visa alla tillägg och hur mycket extra tid varje tillägg tar av sidladdningar, och sedan välja att stänga av de man vill. Snyggt! Det skulle jag vilja ha i FF/Chrome.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#278 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 March 2011 - 12:44

Jo, jag tänkte mer på att det visades per default att uppgradering sker. Vilket det ju inte gör. :)

Den piffiga grejen i IE 9: vänta du bara... Gör den succé hos den stora massan så lär vi snart se den både hos Chrome och FF!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#279 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 April 2011 - 11:07

Mozilla har vaknat till liv. 21 juni är FF 5 planerad för lansering. Wow.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#280 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 April 2011 - 13:16

Med tanke på hur försenad 4:an var kanske man ska ta det där med en nypa salt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#281 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2011 - 19:53

Men de kanske lärde sig något på vägen och är bättre förberedda denna gång? :P

Och Microsoft är redan på g med IE 10. Här händer det grejer minsann! Tack Google. :D

Hoppas ingen här använder Flock? De kastar in handduken och supporten upphör redan 26 april. Källa: idg

Glömde bort att nämna att norska Opera numera är uppe i version 11.10 och har det tjusiga namnet "Barracuda". Källa: sweclockers

Edited by Synon, 13 April 2011 - 19:56.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#282 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 April 2011 - 21:07

Flock? Har jag aldrig hört talas om :huh:

Winter is Coming


#283 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 April 2011 - 21:22

Flock var rätt hypeat ett tag. En Webbläsare som byggde på samma motor som firefox (tror jag) och skräddarsydd för sociala medier.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#284 farmorgreta

farmorgreta

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 22 April 2011 - 17:27

Är det nån mer än jag som har problemet att Flash krashar i Chrome hela tiden? Man märker det på att hela browsern först låser sig, och sedan får man i bästa fall att ett okänt plugin (oftast) slutat att fungera och frågan om man skall döda den. I vissa fall så får man inte ens frågan utan man får bara meddelandet om att Flash har krashat.

Jag har problem framförallt när jag spelar cityville på facebook. Någon som vet vad jag kan göra för att få bort detta+

#285 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 April 2011 - 10:54

Hm... Chrome blir mer och mer intressant och jag märker att jag själv alltmer sitter i den browsern. Och nu börjar en massa tillägg ploppa upp för den vilket gör den till ett ännu starkare hot mot FF. Anledningen till att jag håller fast vid FF är just alla tilläggen som är oumbärliga för mig i mitt dagliga arbete, men nu är ju Chrome på fram marsch så...

25 Chrome-tillägg för webbutvecklare

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#286 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 June 2011 - 21:05

Fr o m 1 augusti lägger Google ner stödet för webbläsare som inte stöder HTML 5: FF 3.5, IE 7 och Safari 3 och självklart tidigare versioner av dessa.

Källa: PC för Alla

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#287 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 June 2011 - 07:07

Firefox 5.0 finns nu officiellt för nedladdning: mozilla.com. Utseendemässigt densamma, under skalet som den hottats till en aning. Och 6:an sägs komma i höst. :)

På ytan ser Firefox 5 mer eller mindre exakt likadan ut som sin föregångare, men under ytan finns en del nyheter. Bland annat har det tillkommit stöd för css-animationer samt en funktion som gör att du kan tacka nej till kakor som har för avsikt att spåra dig. Dessutom har man förbättrat html5-stödet, javascript-prestandan, rättstavningen, minnesanvändningen och prestandan för bakgrundsflikar.

idg.se


Och kör du Chrome och använder dig av Google Docs finns några tips på idg hur du kan skräddarsy Chrome för det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#288 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2011 - 18:31

Hmm, samma problem med "Save Tabes". Funkar det likadant på Win 7?

Edit: ja. :P

Edited by Crusader, 22 June 2011 - 18:53.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#289 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 June 2011 - 18:58

Jag använder inte den funktionen så jag kan inte hjälpa dig där.

Det går att återaktivera funktionen i v4.

Står här hur man gör.

Edited by XC, 22 June 2011 - 18:58.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#290 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 July 2011 - 20:37

Senaste statistiken från StatCounter visar glädjande nog att IE stadigt är på väg neråt, vilket tyvärr (?) även gäller för Firefox. Uppstickaren Chrome tar i stället deras andelar och tågar stolt uppåt. Safari och norska Opera tuffar sakta på i sin egen takt. :)

(Ovanstående gäller inte bara Sverige utan det ser snarlikt ut även på världskartan.)

Edited by Synon, 01 July 2011 - 20:38.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#291 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 July 2011 - 21:03

Läste en intressant liten krönika i Allt om Windows nyhetsbrev idag på ämnet:

Mozilla gräver sin egen grav för Firefox

Att Mozilla efter släppet av Firefox 4 skulle trappa upp lanseringstakten och innan årets slut närma sig version 10 har varit känt sedan länge. Nu har man släppt version 5 och samtidigt meddelat att man med omedelbar verkan inte längre uppdaterar version 4 och rekommenderar alla Firefox 4-användare att uppgradera till femman. Detta är ett effektivt sätt att gräva sin egen grav och på sikt ta död eller åtminstone minska Firefox användarbas. Firefox är ingenting för företagen och hemanvändare som kör Firefox kommer med stor sannolikhet (det har redan inträffat för vissa) att få problem med internetbanker och liknande tjänster. Problemet kommer att växa större om lanseringstakten av nya versioner håller i sig.

Jag måste säga att Internet Explorer är och förblir webbläsaren nummer ett för företagen och även om Microsoft också ökar lanseringstakten något så vet vi att supporten vad gäller exempelvis säkerhetsuppdateringar och andra uppdateringar kvarstår även om det släpps en ny version. Dessutom uppdateras Internet Explorer på samma sätt och med samma infrastruktur som alla andra Microsoftapplikationer vilket är en viktig fördel för Internet Explorer. Internet Explorer är kort och gott det enda reella webbläsaren för företagen.

Med det sagt önskar jag dig en riktigt skön sommar!

/Andreas Stenhall
www.alltomwindows.se


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#292 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 July 2011 - 20:49

Fast en del av det har väl ändå att göra med hur pass bra, och välkänd Chrome har blivit, ändå?

Rent fantastisk browser, och Google är ju kända för att producera rent fantastiska tjänster och mjukvaror, så varumärket bakom är ju starkt. Men kanske viktigast av allt, är väl att Chrome är som en sorts... DESTILATKOMBINATION av både Firefox och IE. 0o

Basen bygger på Open Source chromium-projektet, som Google backar, och resten är sen Googles egna välkända finslip och sofistikering. Google's Summer of Code, har nog säkerligen påverkat många diehards också, där Google trots allt går emot sin vanliga allt mer Microsoft-liknande världsherravälde-taktik och stödjer öppen källkod på ett rent otroligt sätt.

Ja... Inte så konstigt att browsern växer, när man väl tittar på bakgrunden till det hela, va?

#293 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 July 2011 - 17:22

IE-användare har lägre IQ än övriga browseranvändare... Men det visste vi väl redan? :P

Mashable

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#294 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2011 - 19:37

Opera användarna ligger i topp ja. Ganska väntat det också. ;)

#295 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 30 July 2011 - 21:56

Jo. Synd bara att det är lite tveeggat. ^_^
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#296 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2011 - 16:59

IE-användare har lägre IQ än övriga browseranvändare... Men det visste vi väl redan? :P
Mashable

Och som väntat så är hela den storyn en bluff.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#297 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 August 2011 - 20:56


Är det nån mer än jag som har problemet att Flash krashar i Chrome hela tiden? Man märker det på att hela browsern först låser sig, och sedan får man i bästa fall att ett okänt plugin (oftast) slutat att fungera och frågan om man skall döda den. I vissa fall så får man inte ens frågan utan man får bara meddelandet om att Flash har krashat.

Jag har problem framförallt när jag spelar cityville på facebook. Någon som vet vad jag kan göra för att få bort detta+


Kan påpeka att jag hittade mitt problem för ett bra tag sedan: Mycket damm på kylflänsen = väldigt varm dator + Flash tar mycket CPU-kraft = Flash krashar pga att datorn säger till Flash att den inte klarar av Flash just nu.

Sedan tar Flash mycket kraft från datorn (den är ju inte den nyaste precis), men det får man väl stå ut med.. :P Man får döda lite Chrome-processer när den börjar ta lite väl mycket minne.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#298 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 August 2011 - 21:01

Alla har väl sett att Firefox 6 finns att hämta hem? De som uppgraderat till den upplever FF som avsevärt snabbare. Men det var version 8 jag tänkte nämna. Beräknad att släppas 8 november och nytt där är att Mozilla tar ett krafttag mot alla plugins som har ställt till det emellanåt med skadlig kod. Med denna version så måste du själv - manuellt - godkänna nya plugins. Och uppgraderar du måste du godkänna befintliga. Ja, vad säger du om det, XC? Dags att rensa ordentligt bland dina plugins innan uppgraderingen? :P

Källa: idg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#299 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 August 2011 - 21:10

Jag tror det är smidigare att helt enkelt förchroma sig va? :P Jag tror jag redan börjar få mardrömmar om den där uppgraderingen - och jag ligger inte ens i säng än. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#300 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 September 2011 - 07:34

Aj då. Företaget som har hand om olika säkerhetscertifikat har blivit hackade och igår fick Microsoft, Mozilla och Google göra panikuppdateringar pga detta.

Läs mer på idg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.