Jump to content

Photo

Samarbete!


35 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 August 2014 - 12:28

Det kanske är en bra idé att, som du nämner, ha en person i fokus. Men för att man ska känna att det är en grupp så är det ju bra om flera figurer märks på olika sätt.

 

 :pling: Ja, det kan nog finnas en poäng med att koncentrera sig på en person, så projektet inte blir för stort för sitt eget bästa, men de andra hjältarna bör ju inte ignoreras, utan kan gärna finnas med som biroller och statister.

 

 

 

Just nu har vi pratat löst om att ev göra en kortfilm där Orientens Pärla ELLER Vita Duvan II är i fokus, dels för att de har väldigt intressanta backstorys och känns spännande. Jag skulle också tycka det var kul att ev göra något med Plågaren.

Vad har ni för tankar kring det?

 

Stereotypt nog är min första tanke: Vem ska spela Vita Duvan?



#27 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 August 2014 - 21:29

Så länge Gromköping bara nämns så är jag mer än nöjd.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#28 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 26 August 2014 - 19:55

Stockholmare? Nära och bra!

 

Jag kan se ett litet upplägg växa fram.

 

1) Vi öppnar med Nordens Stjärnor-gänget som gör något tillsammans. (Ser på en film, går på bio, äter lunch på restaurang etc)

2) En krissituation uppstår och merparten av medlemmarna ger sig av för att hantera den.

3) En eller två medlemmar som inte kunde följa med de andra blir kvar av anledningar som vi inte tänkt ut än.

4) En ny kris uppstår och NS-medlemmen/medlemmarna måste hantera den medan de andra är upptagna.

5) Vi avslutar med att Nordens Stjärnor är samlade igen och pratar om dagen som varit.

 

Bara litet som jag kastar ut sådär. Enligt min åsikt så är en bra superhjältefilm en blandning av action, humor och hjärta. Blir man för seriös (dvs mörkt och cyniskt utan någon ljusglimt alls) när det gäller superhjältar så blir det trist.

 

Kul också att ni redan fått in fokus på karaktärerna Greven, Orientens Pärla, Plågaren och Vita Duvan II. Jag tror också att dessa har potential som huvudpersoner, dom har inte synts till i större roller i senare NS-avsnitt och det är därför mycket man kan göra med dem.

 

Vita Duvan II måste dock få en kostymomdesign om lotten faller på henne. Som Captain America: The First Avenger lärt mig så är det vissa kostymer som helt enkelt inte funkar i live-action annat än som så kallade "easter eggs".



#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 August 2014 - 20:51

Det finns ju ett par olika vitaduvandräkter. Eller åtminstone så finns det bilder på sådana. Vet inte om det har blivit utrett om den alternativa dräkten förekommer i någon viss era eller så.



#30 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 August 2014 - 13:31

fast nu snackar vi om live action design här, och de vita bikinis som VD har på sig funkar inte på det sättet plus känner du nån tjej som ens skulle VILJA ha på nåt sånt? Det skulle bli ungefär så här:

 

Så vi behöver en mer realistisk kostym design för vita duvan.



#31 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 August 2014 - 18:52

Tror DGH främst menar den dräkt Daniel Olsen designade där hon bär byxor, en topp och en rock.

 

Och Viktor, jag trodde du hade koll på cosplayers. Där finns det ju folk som klär sig otroligt lättklätt.

 

Skulle man försöka göra Duvans dräkt som en replika så får den som bär den antingen köra med den typ av lim som man även fäster makeupbitar på hud eller dubbelhäftande klädtejp.

 

Vilket som så är meningen med det hela att hon ska gå från sexuellt utmanande kläder till mer sofistikerade sådana i samma takt som hon går från att vara inne i den ytliga delen av kändisskapet till att vara en person med viktigare saker för sig.



#32 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 August 2014 - 18:50

Daniel Olsén gjorde en sån bild har jag för mig



#33 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 August 2014 - 20:57

Den bilen minns jag, den finns väl i guiden? Men jag väntar på att filmskaparna återkommer med sina idéer om vilken hjälte de vill använda.

 

Men jag har alltid haft tankar på att en hjälte är på banken i civila ärenden, och banken blir rånad och hjälten bestämmer sig att tag hand om rånarna så att säga.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#34 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 30 August 2014 - 19:18

Det finns mycket bra och kul med Nordens Stjärnor, men också det som inte funkar alls. Jag ahr nu varit medskapande i snart tre färdiga äventyr och min erfarenhet är att det finns kanske ett tiotal figurer som funkar mycket bra, för mig är det t.ex. Greven, Lon, Superstjärnan, Jeanne Nocturnem Betjänten och bland superskurkarna General Winter, Doctor Dedrup, Råttan och ett par som jag läst om i skaparguiden men inte använt än. Det är kul med en Svensk Superserie som skapas i samarbete med så många serieskapare. Problemet uppstår ofta p.g. av att de flesta karaktärerna är inte användbara i seriemanus, så tillvida att de är huvudfiguren. Många av karaktärerna är för lika varandra och de kan inte beskrivas i ett par korta meningar; såsom Lon är hälften människa och hälften Lokatt, General Winter, kylig skurk med frysande egenskaper, Jeanne Nocturne, hälften vampyr, halft galen. Skall man introducera en bikaraktär i en serie kan jag som serieskapare inte ägna en halvsida med text för att förklara figuren. Karaktären måste vara enkel att förklara och förstå. Karaktärer som t.ex. Personligheten och Tin blir alldeles för komplicerade.



#35 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 September 2014 - 19:10

Tror DGH främst menar den dräkt Daniel Olsen designade där hon bär byxor, en topp och en rock.

Ja, den här var det alltså jag menade:
casualduva.jpg
Är det bestämt att hon använder den här dräkten i den senare delen av sin karriär eller är det bara ett förslag?
 

 

Och Viktor, jag trodde du hade koll på cosplayers. Där finns det ju folk som klär sig otroligt lättklätt.

Ja, att hitta en person som vill vara Vita Duvan är nog inte det svåraste man kan tänka sig. Inte lika självklart dock att man hittar någon som vill vara Vita Duvan och har Vita Duvans kroppsbyggnad och kan skådespela och låter sig anlitas i enlighet med vilken budget den här filmen nu är tänkt att ha.
 
 
 

Skulle man försöka göra Duvans dräkt som en replika så får den som bär den antingen köra med den typ av lim som man även fäster makeupbitar på hud eller dubbelhäftande klädtejp.

Jo, man kan trixa en massa på olika vis när man gör film, och blir det fel när man spelar in så gör man en ny tagning, så det är ju inte så att dräkten behöver fungera i verkligheten. Dock är det ju mycket som lätt kan bli besvärligt om man använder sig av Vita Duvans vanliga dräkt. Den avslöjar ju det mesta, vilket begränsar möjligheterna. Och det är väldigt mycket bröst som har väldigt lite kläder till stöd. Vet inte om det funkar alls, men kanske med en påhittig kostymör.
 

 

Vilket som så är meningen med det hela att hon ska gå från sexuellt utmanande kläder till mer sofistikerade sådana i samma takt som hon går från att vara inne i den ytliga delen av kändisskapet till att vara en person med viktigare saker för sig.

Så då är kanske första frågan om filmen utspelar sig före eller efter denna utveckling hos henne. Och sedan får man väl fundera över i vilken mån man vill göra avkall på hur hon så att säga borde se ut. Fast en fråga är ju också om filmen ska passa in i tidslinjen för serierna eller om den ska göras som superhjältefilmer brukar göras, att man gör en helt egen version utan att bekymra sig över om det säger emot förlagan. För min del skulle jag uppskatta om filmen räknas som kanon och alltså stämmer överens med övriga berättelser, men får jag välja mellan en apokryf film och ingen film alls är ju en apokryf att föredra. Dock tycker jag att det är helt okej att kalla en film kanonisk även om personerna inte ser exakt ut som i serierna. Alltså det är viktigare att historierna stämmer överens berättelsemässigt än visuellt. Sedan får de förstås hemskt gärna göra det också. Lyckas man hitta personer som ser precis rätt ut och få till serietrogen kostymering som de kan ha på sig är det helt klart pluspoäng för det, men jag tycker kanske inte att det är det viktigaste. För det mesta får man väl kompromissa mer eller mindre när något ska ta sig från teckning till verklighet.



#36 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 September 2014 - 15:02

Jag tycker att filmen absolut ska vara sin egen entitet med egen story och tolkningar. Men som fan av superhjältar i serier och på film kan jag tycka att om det ena mediat frångår originalet för mycket så det känns som det bara är namnet och genren som de har gemensamt så kunde det lika gärna vara helt nya figurer.





Reply to this topic