Jump to content

Photo

Superman-boken här


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#26 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 December 2005 - 00:35

Golden age superman är trevlig på sitt sätt, jag undantar den perioden.



Den som var med i Action Comics #1 gillade jag med, men den Golden Age versionen som kastade nazister i flygplans motorer och garvade gillar jag däremot inte.




Men nej jag har aldrig sett nån karraktär i den figuren, som du säger är det upp till författaren, men de har verkligen inte gjort särskilt mycket med honom.



Det har gjorts enormt mycket med honom, men oftast tar han tillbaka till en rätt klassisk tolkning. Om något inte har gått sönder så ska man inte "fixa" det heller.


Batman är verkligen inte den amerikanske store hjälten som stålmannen är, stålmannen slåss för the american way och allt vad det är.



Och Captain America är inte det? :) . Stålmanen slåss för en "neverending battle, for truth, justice, and peace" som det kallats i åratal, "American Way" har inte nämts speciellt många gånger i moderna serier, och har aldrig sett det som något som skulle göra karaktären sämre.


Man förstår liksom inte varför han inte bara far runt i superhastighet och gör slut på alla brott.




Han kan inte göra slut på alla brott, finns flera karaktärer med gudlika krafter som inte kan själva göra slut på världens lidande. Om FLASH t ex skulle skrivas "realistiskt" så skulle det ta 2 serierutor för honom att spöa skurken, eller Quicksilver, eller vilken superhjälte som helst med superhastighet.


Nu är inte serier om realism, men nån måtta får det vara.



Då borde man kan kanske sluta läsa om superhjältar?, om man kan acceptera sättet som karaktärer som Spider-Man och hur han fått sina krafter, eller nån annan Marvel eller DC hjälte, så borde inte Superman vara något problem.

Jag avskyr de 60tals historier där stålmannen gör saker utanför serierutorna, kul kanske att läsa nångång och garva åt men fy fasen för att verkligen läsa det, de måste ju ha hittat på historierna medan de skrev.




Men du var kanske inte målgruppen? målgruppen för 50 och 60-tals Superman var barn, och de serier lästes i säkert 700-800 tusen ex per nummer. Jag läser inte heller de serierna, men barn över hela världen (ja, inte enbart i USA) läste dem.



Smaksak förstås men för mig är han ingen intressant karraktär till sammans med tex Hal Jordan GL, en typisk hjältepersonlighet det med.




Exakt en smaksak. Många skulle kunna säga att Batman är en typisk hjältepersonlighet. Eller Steve Rogers, eller även Peter Parker.



Att det går hem i USA är inte förvånande, men jag tror inte en tidning bara om honom bär sig här.



Superman har bra publik utanför USA i reprints, Sverige är ett U-land när det gäller serier, det har dock blivit en förbättring nu när man ger ut SUperman, Neal Adams Batman, och diverse Marvel grejer i bokform. Men runt om i europa så säljer DCs reprints (och Marvels) i en bra mängd, behöver bara åka till Finland för att läsa DC Special som ger ut Superman;Tomorrow, Superman/Batman och vissa utvalda Batman serier i en tidning.



Seriehjältar på film är väldigt inne nu och säkert komer även supermanfilmen bli stor, de tycks dock inte locka folk till att läsa serier.



I en liten mängd så gör filmerna dock det att de lockar nya läsare, och läsare som lagt av med serier men gillat filmen så har de valt att läsa lite serier också. Största problemet med superhjälte-seriers försäljning i USA har handlat om att det är svårt att hitta tidningar i vanliga kiosker och affärer som förut, numera säljs ju det mesta i lösnummersväg i seriebutiker. Europa har inte riktigt det problemet. Marvels "Ultimate" och DCs "All-Star" line är en sådana, som skapats mycket för att de versionerna ska passa den publiken som sett filmerna.



Din kommentar om att inga superhjältar skulle finnas alls utan superman, möjligt,. men troligen hade de ändå funnits.




Troligtvis hade de inte funnits. T ex utan Superman hade Batman aldrig funnits. Och det är bara ett av de oändligt många exemplen. Folk brukar ofta nämna Fantomen, som jag tror kom ut innan Superman, och diverse Pulp-figurer, men den riktiga superhjälten föddes med Superman.

men det gör inte att jag gillar honom mer, för mitt inlägg var om vad JAG tyckte.



Jo, och det jag sa var mina synpunkter. Det är ju därför sådana här forum finns, för att diskutera och debatera saker? :)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 17 December 2005 - 21:27

Jo Capt. America är Marvels motsvarighet till Superman egentligen.

Man ska väl inte överanalysera, men det blir lätt så när man som "vuxen" läser sånt här :)

När det gäller Spiderman och hjältepersonlighet så vet jag inte, han var väl bland de första hjältarna som bröt mot detta, han var självisk, hade egna problem och drev med det mesta.

DCs klassiska hjältar var just hjältar utan personliga problem.

Mycket ändras med åren, Batman är ju ett exempel tex, men jag tycker Superman har varit betydligt med statisk och det ä väl det som gör tat jag inte rankar honom så högt.

Fantomen är egentligen väldigt karrakärslös han men, allt återgår till det ursprungliga efter varje äventyr.
Undantaget är DCs The Phantom som gjorde honom intresantare, tyvärr höll det ju inte eftersom han är okänd i USA.

Jag har en viss dragning till karraktärer med inga eller svaga krafter helt enkelt, de måste använda list och kan inte så som tex Hal Jordan förlita sig på sin kraftring, han är ju ingenting utan sin ring.

Visst klart man kan disskutera sånt här, at man inet tycker likadant är ju intressant, då får man ju nån nanas input på sånt man funderat över och man kan kanske tom ändra uppfattning ibland.

#28 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 December 2005 - 21:39

Håller med Agentum om en del här. Visst, Superman är den förste hjälten, grunden till alla andra kommande superhjältar, men det innebär också att han är "standardformulär 1A" och därmed mycket mindre spännande och intressant.
Och det är vad jag tror du menade med hjältepersonlighet, Agentum? Den lite mer träiga typen, en "boyscout". Det stämmer verkligen på både stålis och Hal Jordan IMHO, men inte på Peter Parker eller t. om Bruce Wayne (i viss mån) som har sina brister.

Att Superman fortfarande är populär ser jag inte som ett argument, folk letar helt enkelt efter olika saker hos sina favoritfigurer. Vill man ha en perfekt superhjälte som babblar på om "truth, justice and the american way" och om mammas äppelpaj så väljer man såklart Superman. Och att flera läser är inte alltid ett argument, ska man göra en liten liknelse om att man inte ska foga sig efter folkmassor så röstade en väldigt stor mängd amerikaner på George Bush.
*Hockey och superhjältar*

#29 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 17 December 2005 - 23:02

Kermit, det var presis så jag menade, jag var lite otydlig där.

#30 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 December 2005 - 01:37

Och att flera läser är inte alltid ett argument, ska man göra en liten liknelse om att man inte ska foga sig efter folkmassor så röstade en väldigt stor mängd amerikaner på George Bush.



Om vi är inne på Gogge Bush så kan jag väl också säga då att Superman har varit populär i 70 år,medans Dubya tappat mycket av sin populäritet i USA under de åren han varit president....Eller att Spider-Man filmen var så populär behöver ju inte heller betyda att de som gillade den är smarta då..om folkmassor lockade att rösta på W Bush, och så lockades de för att se Spider-Man på bio.....






Att Superman fortfarande är populär ser jag inte som ett argument,



Men jag gör.




Vill man ha en perfekt superhjälte



Den ultimate Superhjälten. Inte den perfekta.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2005 - 11:21

Ja, stora folkmassor behöver inte alltid ha rätt, det var min poäng. Gillade själv Spidde-filmerna (även om de filmerna inte har så mycket med vad vi pratade om att göra) och är glad att andra gjorde det också.
Men jag, och de flesta hoppas jag, går inte enbart efter om något är en succé eller inte utan mer efter personlig smak. Det faktum att Stålmannen lockar många läsare kommer aldrig vara ett argument för mig att börja tycka om honom som figur eller tycka att han är något annat än en stel, präktig boyscout.

För mig är det mest just att Stålmannen kanske är originalet men att han saknar något som senare superhjältar fick, som gjorde dem mer spännande.
*Hockey och superhjältar*

#32 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 December 2005 - 14:55

Man får väl tillägga att jag respekterar om nån annan gillar Superman eller GL Hal, och jag blir heller inte arg om någon tycker Grells GA är det löjligaste som finns, jag håller inte med men det är just inget jag tänker starta bråk om.

En sak jag tycker är lite tråkigt är att de mer och mer gör alla tittlar likadana, varför inte ha lite mer spridning på sina superhjältar, jag är rätt less på att se GA jaga rymdmonster och superskurkar, det finns det ju hundratals andra hjältar som passar bättre för.

När en sak visar sig sälja är de för fega enl. min mening, de måste våga satsa på lite alternativa storys.

Marvel har ju verkat gått in sig i sitt gamla tankesätt och därmed har DC åter kommit i kapp för första gången på sådär 30 år eller nåt.
Alltså hur många x-böckervarianter kan man ha? hur många skumma omstarter med gamla hjältegrupper och figurer kan man ha?, ta och starta nåt nytt i stället.

Folk skäller om att de gör serier för en äldre publik och därför vill inte ungarna läsa, jag är tveksam, ungarna har tecknat på tv hela dagarna idag och spel som är helt otroliga mot vad jag hade (tecknat på tv var väldigt ovanligt när jag var liten och man hade 2 kanaler).
Det är vi äldre som är kunderna nu helt enkelt därför ser jag inget fel med att skriva för oss lite mer och dumpa barnprägeln ännu mer på många titlar.

#33 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 December 2005 - 16:13

Det är vi äldre som är kunderna nu helt enkelt därför ser jag inget fel med att skriva för oss lite mer och dumpa barnprägeln ännu mer på många titlar.



Det där ser jag som något väldigt tragiskt. Superman, Spider-Man X-men, Batman etc borde alltid vara all-ages, om man känner att man är för gammal för superhjältar så borde man helt enkelt skippa att läsa dem och läsa något som är menad för vuxna människor, inte bara folk i färglada dräkter som spöar upp andra människor med färglada dräkter. Serier ska inte skrivas enbart för 8 åringar, de borde skrivas så att ungarna har något att digga, och likaså vi som är lite äldre. Den nivån av "vuxenhet" som t ex X-men filmerna, och Batman Begins har är helt ok för min del. Jag själv är i allafall ointresserad av en Nick Fury som har sex med asiatiska prostituerade,tycker att sådant är väldigt långt från "mature readers". Brad Meltzers "identity Crisis", så väl som han tolkade många av DCs karaktärer,så är den serien också gränsfall för vad som superhjälteserier med etablerade karaktärer kan innehålla. Om man satsar enbart på en åldrande publik så kommer den här industrin att dö ut.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#34 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 December 2005 - 16:27

Det håller jag med om, det borde ju gå att göra dem för en större åldersgrupp.
Fats varför måste jag dumpa superhältar och börja läsa nåt för vuxna menar du?
Varför ska jag inte kunna läsa om superhjältar?
Jag hör ofta just den inställningen du har, att duger inte serierna som de är så ska man sluta läsa,men alltså vad är felet att ändra serierna efter publiken?
Jag tycker de ju är kul att läsa ännu, mne jag har ju åsikter om vad jag vill ha, jag sväljer liksom inte vad som helst bara för att jag måste gilla det för att få fortsätta läsa.

Sen att det kan anses bansligt att läsa dessa serier kanske en del tycker, men alltså en del samlar ju på dockor eller leksaksbilar, vad är barnslgt egentligen, alla har vi väl nåt intresse som andra kanske kan skratta åt.

Vad jag menar är att ungarna har så många andra källor till input idag än vad jag hade, serier var mer naturligt då på nåt sätt, nu är filmer om seriefigurer inne och ingen anses ju löjlig för att han såg nyaste Batman på bio.

Jag tror inte serier kan bli stort som det var igen, utan det är vi som köper de måste anpassa sig efter, det blir en nichgrej till komplement till alla andra media som finns.

Jag tycker iaf att de trampar i gamla spår aldeles för mycket 80 talet är över nu och världen ser annorlunda ut.
Jag tror heller inte att imitera manga är nåt att satsa på, det finns redan orginalen och varför skulle amerikansk stil vara sämmre på något sätt, det är ju en smaksak.

Serier som Tintin kan väl anses för alla åldrar och de gör sig ju inte till för att locka barn extra eller någonting.

Edited by Agentum, 20 December 2005 - 16:36.


#35 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 December 2005 - 20:18

ats varför måste jag dumpa superhältar och börja läsa nåt för vuxna menar du?
Varför ska jag inte kunna läsa om superhjältar?



Naturligtvis ska du kunna läsa om superhjältar, men om man är av den inställningen som många har att de serierna med superhjältarna borde alltid innehålla enbart "vuxna" handlingar,etc, då har man kanske läst serier för länge. Jag sa ju redan "all-ages", vilket betyder att jag inte vill att serierna ska vara enbart för kids, eller något extremt "mature" heller. Man kan hitta en balans, Joss Whedons TV serier hade den balansen t ex. "Buffy" hade mycket våld, och t om en hel del sex , likaså Angel. Och de hade en rätt stor publik bland 11-13 åriga kids. Den nivån är bra, t ex.



Vad jag menar är att ungarna har så många andra källor till input idag än vad jag hade, serier var mer naturligt då på nåt sätt, nu är filmer om seriefigurer inne och ingen anses ju löjlig för att han såg nyaste Batman på bio.



Och då borde det vara mer än naturligt att få en massa kids att läsa lite serier.

Jag tror inte serier kan bli stort som det var igen, utan det är vi som köper de måste anpassa sig efter, det blir en nichgrej till komplement till alla andra media som finns.



Manga serier säljer enormt bra, i Europa och USA snarare så att superhjälteserier inte gör det. I Europa säljer serier allmänt bra.

Jag tror inte serier kan bli stort som det var igen, utan det är vi som köper de måste anpassa sig efter, det blir en nichgrej till komplement till alla andra media som finns.



superhjälte serier är en nichgrej för det mesta. TPBs finns i bokhandeln, men Manga regerar där också. Det enda positiva superhjälteförlagen som DC och Marvel åstadkommit är att deras TPbs och hardcovers, likaså "Ultimate Guide to Superman" etc liknande böcker finns i vanliga bokhandeln. Annars är det en nichgrej, i allafall i USA där vanliga lösnummer nästan enbart säljs i seriebutikerna.



Jag tycker iaf att de trampar i gamla spår aldeles för mycket 80 talet är över nu



Beror på vad du menar. Om du menar 80-talet på det sättet att alla envisas med att göra serier som är "precis som Watchmen eller Dark Knight Returns" så håller jag med dig, men om 80-talet skulle betyda att man skulle minska på Cross-over historierna, och istället hade serier som bara är 1-3 nummer långa istället för 14 delar, då man måste läsa en massa andra tidningar för att hänga med... Då kan man gärna imitera 80-tal.



Serier som Tintin kan väl anses för alla åldrar och de gör sig ju inte till för att locka barn extra eller någonting.




Nej, men det är just det. Europa i sin helhet har inte ett sånt problem som USA med att serier är en nichgrej, när man är ute i butikerna i Europa så kan man hitta Tintin och andra serier i nästan alla matbutiker, och nästan alla kiosker jag har varit på i Finland, Tyskland, Belgien,Frankrike,Spanien och Holland har alltid haft DC och Marvel reprints i sina hyllor.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#36 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 December 2005 - 22:32

Visst kan man hoppas på en renäsans, men vad jag hör så säljer de inte värst mycket mer serier i USA när filmerna går.

Jag minns när jag läste fantasyböcker på 80-talet, då var det inte så vanligt med den typen av böcker så folk tyckte att jag skulle läsa riktiga böcker i stället.
Sen kom 90-talet och plötsligt exploderade marknaden med översatta fantasyböcker och nu senast kom LOTR filmerna, nu är det ingen som komenterar när jag visar min bokhylla eller nämner nåt om att fantasy inte är riktiga böcker, det är accepterat nu.
Men på sitt sätt växte väl den generen upp med, böcker finns ju för alla åldrar där, de är inte låsta vid barn på nåt sätt även om det förstås finns böcker för barn.

Det liknar egentligen superhjälteserier på ett sätt, totalt omöjliga saker händer i en värld med folk som kan ha förmågor som inte existerar i verkligheten, det goda mot det onda.
Fast jag tror inte folk ser den likheten.

Edited by Agentum, 20 December 2005 - 22:38.


#37 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 December 2005 - 14:20

men vad jag hör så säljer de inte värst mycket mer serier i USA när filmerna går.



Nej inte värst mycket, men alltid när de filmerna kommer så blir det hype och TPBs etc med de karaktärerna säljer bra. Det är inget sätt att få en helt ny generation att läsa serier regelbundet, men det hjälper, vet många som börjat läsa serier igen efter X-men ,Spider-MAn, och Batman Begins filmernas framgångar. Oftast är de "nya" läsarna gamla läsare som lagt av, och sen blivit intresserade igen.




Det liknar egentligen superhjälteserier på ett sätt, totalt omöjliga saker händer i en värld med folk som kan ha förmågor som inte existerar i verkligheten, det goda mot det onda.
Fast jag tror inte folk ser den likheten.



Tror inte det heller. Den dagen då en superhjältefilm, som baserar sig på en tidning från DC eller Marvel får en oscarsnominering för bästa film, eller att huvudrollsinnehavaren får en nominering för bästa manliga/kvinnliga skådespelare så tror jag att den genren faktiskt respekteras. Men så lär det inte händai en snar framtid, Fantasy ses som något "bättre" och mindre barnsligt , något frustrerande när folk säger "Serier, det är väl typ Bamse och Fantomen?"...men jag har börjat skita i det nuförtiden, "Civila" som John Byrne kallar dem, fattar aldrig poängen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#38 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 April 2006 - 12:56

Mer grejer är på gång. Så mycket kan jag säga. ;)


Mer DC-serier på g i Svedala? Berätta mera, det var i okt du skrev detta och nu är det april, kommer det något kul att läsa? Väntar med spänning!
I love the smell of napalm in the morning

#39 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 April 2006 - 15:24

Köpte själv denna bok, och det var mycket skoj i den. :) Läsaren får en bra idé om vem Superman är, och hur hans historia ser ut. Extra trevligt var det då man kom till det sista Supergirl-kapitlet, och fick läsa ett nummer av Superman/Batman! :D

Det hade man aldrig väntat sig att få se i sverige, i nåt som helst sammanhang.

#40 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 April 2006 - 00:06

Jo. rätt speciellt att man ger ut Jeph Loeb och Michael Turner serier i en fin hard cover i sverige :) . Den där 2-3 sidor långa "When Clark met Bruce" är ju också en kort serie från Superman/Batman Secret Files av Jeph Loeb och Tim Sale.


Så som jag uppfattade det så sålde i allafall Batman boken ok,eftersom det är planerat att ge ut Volym 2 av Neal Adams Batman snart. Hoppas de här böckerna hittar sin publik.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#41 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 18 April 2006 - 15:52

Kommer Neal Adams boken med Denny O'neil som författare då, eller har de kastat om tidningarna så sånt redan fanns i förra boken?

Den korta eran är högintressant nämligen.

#42 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 April 2006 - 21:38

Lånade Batman-boken från biblioteket för en månad eller två sen, eftersom jag inte kunde justifiera på mitt lilla studiebidrag att köpa några mer böcker än dom med karaktärer som jag verkligen gillar skarpt, FF och Stålis.

Och jag får då säga att detta var verkligen underhållande Batman-serier! :) Här framställs hans ju som mänsklig och som en person man faktiskt kan tycka om, och inte en psykotisk skitstövel vilket ju tyvärr alla författare sen Miller har gjort honom till...

Och bäst av allt... ^_^ Inte bara rent detektiv-göra för Batman utan lite mer äventyrsbetonade serier, han opererar till och med utanför Gotham minsann. Sånt vill jag gärna se mer av i Batman. Kom igen Morrison... gor det..!

Men menar ni att Superman-boken inte sålde så bra?? :( Och att det förmodligen inte blir fler såna här godingar med Stålmannen i sverige?? Snyft!

Edited by PredaBot, 18 April 2006 - 21:40.


#43 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 28 April 2006 - 15:01

Jag har precis blivit klar med översättning och textning av Batman: Klassiska serier av Neal Adams 1971-1996, och ska precis sätta igång och layouta de redaktionella sidorna.

Innehållet ser ut som följer:

* Batman nr 232 (juni 1971): "Daughter of the Demon" (första Râ's al Ghûl)
* Batman nr 234 (augusti 1971): "Half an Evil" (med Two-Face)
* Batman nr 237 (december 1971): "Night of the Reaper" (Halloweenskräck i Rutland, Vermont)
* Batman nr 243 (augusti 1972): "The Lazarus Pit!" (mer Râ's al Ghûl)
* Batman nr 244 (september 1972): "The Demon Lives Again!" (ännu mer Râ's al Ghûl)
* Batman nr 245 (oktober 1972): "The Bruce Wayne Murder Case!" (politiskt rävspel i Gotham)
* Batman nr 251 (september 1973): "The Joker's Five-Way Revenge!" (någon har rymt från Arkham Asylum)
* Batman nr 255 (mars-april 1974): "Moon of the Wolf" (varning för varulven)
* Power Records PR-27 (1975): "Stacked Cards" (någon har rymt från Arkham Asylum igen)
* Power Records PR-30 (1976): "Robin Meets Man-Bat" (Kirk Langstrom är tillbaka)

Batman nr 232-251 är skrivna av Denny O'Neil, nr 255 av Len Wein och de två "musiksagorna" är påhittade av Neal Adams och Frank Robbins (vem som skrivit själva manusen är mer osäkert).
Dick Giordano har tuschat allt utom de två Jokerserierna, som Adams själv har tuschat.

Övrigt i boken är förord av Neal Adams och Denny O'Neil, ett gäng omslagsbilder och pinups från 1971 (Batman nr 232) till 1996 (Batman Black and White nr 4), en drös skisser och ett antal biografier.
Sammanlagt 280 sidor!

Dessutom kan jag berätta att X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont har gått iväg till tryckeriet ...

Edited by wookiee, 05 May 2006 - 18:37.

Posted Image

#44 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 April 2006 - 16:01

Dessutom kan jag berätta att X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont har gått iväg till tryckeriet ...

Det var som f-n..! :thumbsup: Den får man grunna på att införskaffa tror jag, och denna gång då man inhandlar dessa godingar, så bör man nog höra vars det är billigast, med hjälp av dom eminenta herrarna på detta forum, så man slipper betala 300kr per bok. :)

Men Wookie, vem e du egentligen som gör allt det här?? :huh: Hur fick du jobb som översättare?

#45 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 April 2006 - 16:14

X-Men! Ljuvligt! Hoppas inte jag har allt bara, hr ju ett antal Essentials.
*Hockey och superhjältar*

#46 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 April 2006 - 16:15

Jag vill veta mer om X-Menboken!! Claremonts klassiska serier, menar man då de historier han samskrev med Byrne, om Dark Phoenix? Dessutom har de för länge sedan utannonserat en X-Menpocket, utöver boken, så vad innehåller den då?

Och PredaBot, Wookie presenterar sig lite närmre på första sidan i denna tråd. Men han får hemskt gärna återkomma och bertätta lite mer om sitt arbete och vad som är på gång för min del :D
I love the smell of napalm in the morning

#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 April 2006 - 16:39

Och PredaBot, Wookie presenterar sig lite närmre på första sidan i denna tråd. Men han får hemskt gärna återkomma och bertätta lite mer om sitt arbete och vad som är på gång för min del :D

Heh, ja det märkte jag nu. :D En riktig frilansare minsann. :)

Undrans... Kanske Wookie kan förklara lite för mig om hur Reprostugan, som är ett reklambolag mestadels, tycks det, har fått uppdraget att utföra viss färgläggning och annan pre-pressverksamhet åt tex Fantomen?

Har ofta fått sitta och beklaga mig dom senaste åren om att färgläggningen är lite väl grundläggande ibland.

#48 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 28 April 2006 - 16:48

X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont innehåller följande serier:

* X-Men (vol. 1) nr 141 (januari 1981): "Days of Future Past" (ja, ni vet den med Kate/Kitty Prydes tidsresa)
* Uncanny X-Men nr 142 (februari 1981): "Mind Out of Time" (del två av "Days of Future Past")
* Uncanny X-Men nr 174 (oktober 1983): "Romances" (alla gullar med alla och Cyclops fattar misstankar mot Madelyne Pryor)
* Uncanny X-Men nr 175 (november 1983): "Phoenix" (någon är tillbaka, dock ej från Arkham Asylum)
* New Mutants Special Edition nr 1 (december 1985): "Home Is Where the Heart Is" (småmutisarna hälsar på hos farbror Loki)
* X-Men Annual nr 9 (december 1985): "There Is No Place Like Home" (stormutisarna kraschar partyt)
* Uncanny X-Men nr 205 (maj 1986): "Wounded Wolf" (Wolverine vs. Lady Deathstrike, med en PowePackPingla som sekond)

Jag har textat rubbet och översatt allt utom de två Asgardäventyren, som Göran Semb har översatt.
Göran har också skrivit ett helt nytt förord om Chris Claremont som jag tyvärr inte har haft tillfälle att läsa ännu.
Sidantalet är ca 250.

Edited by wookiee, 28 April 2006 - 16:50.

Posted Image

#49 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 April 2006 - 17:15

Jag tycker vi skramlar ihop lite pengar och ger ut samtliga Marvel Essentials. Naturligtvis sätter vi Wookiee på att översätta rubbet, så det blir bra.

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#50 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 April 2006 - 18:53

Jag tycker vi skramlar ihop lite pengar och ger ut samtliga Marvel Essentials. Naturligtvis sätter vi Wookiee på att översätta rubbet, så det blir bra.

:P


:lol2:

Då får han mycket att översätta eftersom det har kommit lite mer än 70 essential-album och samtliga ligger på mellan 500-600 sidor per album.


Den här X-Men-boken kommer jag inte köpa till mig själv, men däremot kan det bli en perfekt julklapp till den ena systern. :)