Jump to content

Photo

Tips om bok


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Krister77

Krister77

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 12 January 2005 - 22:12

Har precis sträckläst Da vinci koden å älskade den.... Skulle någon kunna tipsa mig om nån annan bok som griper tag i en på samma hårda grepp som Browns alster gjorde...

Jag slukar d mesta vill bara ha den där känslan som gör d svårt att lägga ifrån sig boken,Intresserad av allt ge mig tips...

Tack på förhand Mvh Krister :D

#2 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 January 2005 - 22:22

- Sagan om ringen (åtminstone så fort man kommer förbi de första 100 sidorna)

- Kavalier och Clays fantastiska äventyr (ett måste om du gillar serier)

- Pestens tid

- Populärmusik från Vittula

- Det mesta av Nick Horby

- Neverwhere

- Ondskan

Fast det kanske inte riktigt var den typen av böcker du menade...Dan Brown har ju skrivit lite andra böcker också kolla upp dem...Agatha Christie var ganska förtjust i koder och sådant om jag inte minns fel från min Agatha Christie period...Om det är det Ockulta du är intresserad av föreslår jag Ann Rice eller varför inte Hellboy...

#3 Krister77

Krister77

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 13 January 2005 - 14:48

Tack för tipsen!!!

Sagan om ringen har jag redan läst igenom två gånger :thumbsup:

Den ända känslan jag är ute efter är att det finns spänning så det är svårt att lägga ifrån sig boken,har läst mycket fantasi,koontz men vill bredda mitt läsande....

Har inte läst så mycket Deckare men kanske Mankell,Nesser å så vidare har gjort några bra böcker?

P.s Extra plus om d är en bok som man inte behöver kämpa sig in 150 sidor innan det blir intressant :blink:

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 13 January 2005 - 15:05

Fossum är en av de nya deckar författarna som skriver hyfsat smart...

...en ovanligt torr sommar är en annan deckare som jag varmt kan rekommendera vet dock inte vad författaren heter.

Eureka Street
Dumskallarnas Sammansvärjning
Liftarens Guide Till Galaxen
Ängeln På Sjunde Trappsteget
På Drift
Röde Orm
Alla familjer är psykotiska


är andra sträckläsare som inte går av för hackor....

#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 January 2005 - 15:19

Både Mankell och Nesser skriver böcker som fångar en direkt. Jag har en annan favorit i samma genre, Ian Rankin, vars polisman bor och arbetar i Edinburgh.

Åke Edwardssons böcker är också av samma typ, med kommissarie Eric Winter i huvudrollen. Hans böcker utspelar sig i Göteborg och av och till i Storbritannien. Kanske inte riktigt i samma klass som Håkan Nessers egna universum i Maardam och Henning Mankells Ystad, men klart läsvärda. Edwardssons rivalitet och konflikter mellan karaktärerna (poliserna) finner man inte på samma sätt hos de andra.

Alla dessa har en likartad mörk och pessimistisk samhällssyn, vilket jag är väldigt förtjust i att läsa. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Krister77

Krister77

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 13 January 2005 - 16:46

tack alla för era tips blev intresserad av Några böcker.
Nån som kan nämna nån titel till Nesser eller Mankel/edvardsson som är värd att börja med :cool2: