Jump to content

Photo

Atlantis (BBC) - Säsong 1


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 January 2014 - 00:34

Den här ska jag ge en chans.

*

Bra-Att-Ha-Länkar.

Hemsida BBC
Wikipedia
Facebook
IMDb

*

Trailer
Trailer

*

Har blivit förnyad för en andra säsong.

*

Seriestart, SVT2, lördag 18 januari, klockan 18.15-19. Ett nytt avsnitt sänds sedan vid samma dag och tid en gång i veckan, om inget annat får SVT att kasta om i sin tablå.

Varje avsnitt visas även i repris ett par gånger och jag utgår från att dom även kommer att finnas tillgängliga via SVT Play.

*

Brittisk äventyrsserie från 2013. Del 1 av 13: The Earth Bull. Pilot. Efter att Jason begett sig ut för att leta efter sin försvunna pappa vaknar han upp på stranden i ett mystiskt land befolkat av mytiska figurer, orakel och palats. Det ser dock ut som om han valt fel tillfälle och han hamnar mitt i en dödlig ritual.

I rollerna: Mark Addy, Jack Donnelly, Robert Emms, Sarah Parish, Juliet Stevenson med flera.

Även i SVT2 19/1 och SVT24 20/1

Sänds i HD



#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 January 2014 - 09:22

Tack för tipset, ställer den på inspelning direkt. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 January 2014 - 19:36

har sett pilotavsnittet men inget jag fastnade för då. men ska ge den en till chans. 


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 January 2014 - 02:05

Den verkar påminna en del om Merlin, men det kanske inte är så konstigt då många som arbetade med den tv-serien fortsatte med den här när Merlin hade sänts klart. Jag hoppas på bra underhållning för då fortsätter jag att följa den.

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 January 2014 - 22:21

1 01: Rätt bra start och avgjort lovande för de kommande 12 avsnitten. Mycket påminner om det som gjorde Merlin bra, och andas av en del av allt det jag kan sakna från tex Xena. För min del så är ju Atlantis-mytoset mer spännande än Merlin dessutom. Väldigt mycket av avsnittet går åt på att etablera karaktärerna, nykomlingen Jason och hur han, Pythagoras och Herkules svetsas samman. Man är även snabb att lägga in hintar om en större intrig: vem Jason är egentligen och varför Oraklet vill hålla det hemligt. En del av mig vill givetvis leka med tanken att Jason är den Jason som gav sig åstad och letade efter det gyllene skinnet. Troligtvis så är Jason tronens rättmätige arvtagare - vilket stämmer bra in på gyllene skinnet-myten också. Apropå Herkules måste jag erkänna att jag var aningen förvånad över den karaktären, uppenbarligen vill man inte bara kalkera av den klassiska karaktären rakt av. Jag gillar det. Intrigerna inom "kungafamiljen" är klart lovande den med. Även om Minos här inte har samma stabilitet som Uther i Merlin. Han klingar av en falskhet som jag misstänker är helt avsiktlig. Snygg rent visuellt är den också, staden och miljöerna är väldigt övertygande och cgin på den tvåhövdade draken var/är väldigt snygg. Jag tänker då fortsätta titta.

 

BTW, när vi fick se teasern inför nästa avsnitt så såg man "gänget" gåendes i en trång passage mellan klippformationer...

Spoiler

 

Jag tror den var med ett par gånger i Merlin med. :) (Jag kände igen gläntan man får se precis innan med). Det ser f.ö. ut som om Helena är en karaktär vi får lära känna närmare.


Edited by XC, 20 January 2014 - 22:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 January 2014 - 23:35

Jag bommade samtliga tre chanser att se den på SVT. Men turligt nog så finns ju deras Play att tillgå, så jag ska råda bot på det hela och återkommer med ett omdöme. Det känns riktigt lovande att du gillar det första avsnittet och kan se hur hela den första säsongen har potential att kunna bli något riktigt bra.

På tal om det där med Merlin så är flera av personerna i produktionen inblandade i båda serier, så det är mycket möjligt, för att inte säga mycket troligt, att man återanvänder lite där man kan. Både visuellt, men även i den här seriens handling och upplägg. Inget fel med det så länge det inte blir för uppenbart. Som t.ex. att en drake sveper in från höger till vänster och pratar med John Hurts röst. ;)

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 January 2014 - 23:39

Mja. Visserligen fanns det en drake med, men den talade inte... Den förskte bitas dock. ;)

 

Jo jag vet att det här är Merling-gängets nya projekt, och hittils så tycker jag det är bra. Den känns kanske lite mer "vuxen" än vad Merlin gör så här i första avsnittet iaf.

 

Jag har SVT Play inbyggt i digitalboxen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2014 - 01:02

Bra. Merlin blev ju vuxnare med tiden, så det är ju avgjort bättre om man sätter en mer vuxen ton redan från start med den här serien.

Mmm. Du vet ju vilken bakåtsträvare jag är, det lyxigaste som jag kan få till är att banda avsnitten på VHS. Gärna ett utslitet sådant och på LP. :P

Skämt åsido, det var rent slarv att jag missade avsnittet. Jag tänkte se det live, men annat kom i vägen och jag glömde att sätta timern på någon av repriserna.

Edited by Garm, 21 January 2014 - 01:02.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 January 2014 - 11:53

Ser fram emot att få läsa vad du tycker.

 

Jag måste erkänna att jag inte saknar VHS. Alls. Dock så har jag en viss faschination för LP fortfarande. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2014 - 18:58

:) Jag tänkte se avsnittet nu i dagarna.

Med LP så menade jag följande; http://en.m.wikipedi...lay_(VCR_format) Tänkte att när alla går framåt med smidigare lösningar, så tar jag tre steg bakåt och avnjuter en så lågupplöst och flimmrig version som det bara går. ;)

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 January 2014 - 19:06

Ahh. Visst ja - det fanns ju en sådan LP också. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 January 2014 - 03:08

The Earth Bull

Ett bra avsnitt som avgjort lovar gott inför fortsättningen av säsongen. Jag uppskattar att man sätter tonen för hur hela säsongen kommer att vara, jag hoppas det om inte annat att det är det som man gör. Lite verkar det ju vara just så om man ska gå efter hur tonen är i "inför nästa avsnitt" klippet. Jag skulle vilja att man har en mer vuxen och seriösare ton i varje avsnitt för att sedan blanda ut det, lite då och då, med en mer lättsam och rolig ton. Att man alltså inte gör som i Merlin, där man hade avsnitt som enbart förlitade sig på att vara roliga, och alla sådana avsnitt var ju inte ens det. Jag vill helt enkelt att det inte blir alltför mycket flams och trams.

Det är ju också oundvikligt att inte jämföra den här tv-serien med Merlin, trots att man bara har sett ett avsnitt av Atlantis än så länge. Men där Merlin var rätt "valpig" i början för att sedan utvecklas och både mogna och bli mer seriös, framförallt mot slutet, så känns det som att den här redan från start vill göra klart att man, förvisso riktar in sig till en bred skara tittare, men för den delen inte flörtar lika mycket med barnfamiljer som kanske Merlin gjorde.

Som XC redan har sagt så går mycket tid av det första avsnittet åt till att presentera och etablera karaktärerna som vi ska få lära känna framöver. Inte mig emot, för man gör det på ett bra sätt. Jag uppskattar att man ger en helt annan bild av Herkules. Inget ont om dom andra, men det är ju han som sticker ut lite mer eftersom han inte framstår som så många andra tolkningar. Till min stora glädje så kände jag direkt igen den som spelar Minos. Det är ju självaste Alexander Siddig som spelade Doctor Bashir i Star Trek: Deep Space Nine. Honom har jag inte sett i så mycket efter den tv-serien, det är väl främst i filmerna Doomsday och Clash of the Titans som jag har gjort det. Och jag kan tänka mig att Minos är en återkommande karaktär.

Handlingsmässigt sett så är avsnittet bra. Det har ett bra driv i berättandet och jag gillar all fart och fläkt som man bjuds på. Jag delar dom flesta åsikter som XC har. Jag kan lägga till att det ska bli intressant att se hur och på vilket sätt som man väljer att utveckla karaktärerna, jag tror väl inte att man kommer vara puritaner, men det är jag bara tacksam över i sådant fall. Lite eget blod måste dom ju ge serien.

Sett till det visuella så är jag lite imponerad. Det märks att man har växt med uppgiften och dom som man har anlitat till specialeffekter och liknande vet hur man ska göra ett bra jobb. Undrar om det är samma som arbetade med Merlin. Jag gillar speciellt morfning-effekten som uppstod efter att Minotauros var död. Väldigt snyggt gjort. Men jag gillar givetvis mycket annat också. Och man har verkligen lyckats med inspelningsplatserna, både interiör och exteriör. Musiken hjälper även till att sälja in helheten. Gillar den skarpt.

Och det är något som jag ska anmärka på så är det dom få scener som Jason har i vår värld, specifikt dom när han sitter i ubåten. Det kändes bara billigt gjort och inte speciellt trovärdigt. Då menar jag inte CGI-scenerna, utan mer när han sitter inne i förarhytten. Man kunde verkligen se och känna att det var något hemmasnickrat i en inspelningsstudio.

Nu ser jag fram emot nästa avsnitt.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2014 - 09:34

Man vill verkligen inte säga för mycket om Herkules va? :lol:

 

Det finns inget bolag uppgivet under special effekter på IMDb när det gäller Atlantis, dock så har ett av dem som jobbade med Merlin 3 avsnitt på sin meritlista (bland annat det första). Och visst har man växt en del sedan de första miserabla försöken i Merlins första säsong.

 

Jag kan hålla med om att Jasons tur i ubåten inte är särkillt övertygande, men å andra sidan så är vatten alltid svårt att fejka.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 January 2014 - 16:47

Nä, man vill vänta lite med att göra det tills man ser hur man presenterar karaktären. ;)

Ah, okej. Inte så viktigt egentligen, utan mer en kul grej om det visar sig att flera leverantörer av specialeffekterna var med och gjorde även Merlin. För i sådant fall så har dom verkligen växt med uppgiften.

Nu var det inte när farkosten är i vattnet som jag tänkte på, utan när dom är inne i hytten och man bara ser den och Jason. Då kändes det som något man låtit en förskoleklass snickrat ihop på en halvtimme. Eller okej, riktigt så illa var det inte men det passade rätt dåligt till hur resten av avsnittet ser ut och upplevs. Och som sagt, det är en rätt liten petitess. :)

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2014 - 17:46

Plus att man inte vill spoila överraskningen för eftersläntrare. :P

 

Få se om man kan komma ihåg till nästa avsnitt och se om man uppger där vilka som gjort special effekterna.

 

Jo interiören var lite spartansk, men kanske ville man inte bränna allt för mycket krut på en attrapp som är med några sekunder? :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2014 - 21:35

1 02: Man följer upp med ett ritkigt bra avsnitt till. Gillar känslan av äventyr i serien och intrigen med Menederna var väldigt intressant. Avsnittet påminde mig f.ö. både om Xena-avsnittet "Dreamworker" (fr. säsong 1) och Hercules-filmen "Lost City". Som båda inkluderar skruvade kulter i anslutning till gudar. Under det här avsnittet, och speciellt efter att Jason mött apmännen nere i "brunnen" börjar jag fundera om han är son till någon av gudarna. Det störde mig faktiskt lite i början av avsnittet att Jason tycks kunna stolpa in i templet och snacka med henne efter eget tycke. Känns inte särskilt realistiskt, om det nu inte är en del av att han inte är som andra. F.ö. så får jag en känsla av att oraklet kan vara hans mamma, en känsla jag fick redan under förra avsnittet som blev starkare nu. F.ö så är det en lagom dos vänskapligt gnabb mellan de tre killarna, mycket välavvägt måste jag säga. Och nu har vi fått träffa Medusa också, trevlig tjej. Undrar när förbannelsen slår in av fuyll kraft och hur mycket av vår legend hon kommer ha i sig. Hennes nödlögn mot slutet måtte gubben gått på i desperation av att få dö i frid. Bitvis snyggt foto där ute bland träd och sten.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 January 2014 - 00:25

A Girl By Any Other Name

Ser man på, precis som man ville så följer dom upp starten av serien med ett till riktigt bra avsnitt. Och det blev till och med ett kärt återseende för oss som har sett Rome. För i rollen som Itheus, far till Demetria, så ser vi ingen mindre är Karl Johnson. I Rome spelade han ju Porcius Cato väldigt bra. I sin roll här så är han helt OK. På tal om Demetria så gillar jag den lilla skruvbollen som vi fick kring att den som grabbarna trodde var henne, visade sig vara någon helt annan. Och inte vilken annan som helst, utan självaste Medusa. Jag hoppas att hon är med i fler avsnitt framöver, för karaktären som sådan är intressant och skådespelerskan gjorde en bra insats. Jag kan tycka att det är lite synd att man inte fick någon närmare förklaring på varför Demetria inte ville träffa sin far en sista gång. Handlingen i avsnittet var bra, jag gillar hela biten som XC nämner, med skruvade kulter i anslutning till gudar. Och den där offerritualen som man höll var bra och intressant utförd. Och jag kan faktiskt förstå varningen som SVT gick ut med innan avsnittet började, det var kanske i det mörkaste laget för just den sändningstiden. Men mig stör det inte det minsta. I övrigt så håller jag med XC om att man börjar få känslan att oraklet kanske är Jasons mamma. Och det känns aningen långsökt att han verkligen kan stövla sig in där lite som han känner för. Och hur många av oss tror inte att han säkert också kan komma att stöta på sin riktiga far innan den här serien är slut. Rent visuellt, ett tilltalande avsnitt. Bortsett kanske från dom där apliknade varelserna. Omnämndes inte dom som satyrer för övrigt? En ganska blek tolkning i sådant fall. Och jag gillar fortfarande Herkules. Kul med en så pass annorlunda tolkning.

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 January 2014 - 20:50

Jo, jag tror de omtalades som satyrer. En mytologiska ras som jag långt ifrån associerar med apor. Visst är det kul att man vågar tänka utanför lådan, men i den detaljen vet jag inte om det blev så bra.

Medusa var f.ö. en härlig karaktär och jag hoppas jag med att vi får träffa henne igen.

Kanske var Demetria så pass uppslukad av kulten så ordet "far" inte hade någon större innebörd för henne?

Edited by XC, 30 January 2014 - 20:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2014 - 01:05

Mmm. Då är vi enade om den uppfattningen kring satyrer och det avsnittets tolkning av densamme.

Medusa kändes ju nästa som en "series regular" på något sätt, så jag håller tummarna för att vår önskan visar sig stämma.

Kanske. Fast jag tyckte inte att hon var så värst uppslupen av kulten just när dom försökte övertala henne om att besöka sin far. Fast å andra sidan så kan ju sådant där sitta djupt rotat så man kanske inte kan förvänta sig ett rakt ut svar kring just det. Så du har säkert rätt.

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2014 - 16:31

Mmm. Inte inom grekisk mytologi vad jag förstår, men Orangutangen fick ett namn ursprungligen efter Satyrer:

  • »Satyrs and orangutan
    In the 17th century, the satyr legend came to be associated with stories of the orangutan, a great ape now found only in Sumatra and Borneo. Many early accounts which apparently refer to this animal describe the males as being sexually aggressive towards human women and towards females of its own species. The first scientific name given to this ape was
    Simia satyrus.[7]« — [Källa]

Och det står också under variationer att Bestiarium (det medeltida versionen av fauna och flora) tog upp Satyrer och jämförde dem med bl.a. apor.

  • »Medieval bestiaries also mention several varieties of satyrs, sometimes comparing them to apes or monkeys.[10]« — [Källa]

Och nu blev man lite sugen och kolla av hur lika "Satyrerna" var orangutanger. :P

 

Iaf trevligt att höra att ap-varelserna inte var helt plockade ur luften.

 

Kanske skämddes hon, eller också tar det tid och landa efter en sådan upplevelse. Kanske var det lite av båda.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2014 - 17:02

Intressant, som du säger, att det trots allt fanns en viss återanknytning i sambandet mellan apor och satyrer. Även om jag väljer att tro att det är helt oavsiktligt. ;)

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 February 2014 - 19:24

1 03: Man fortsätter mixa mytologierna friskt och jag gillar korsningen mellan Roms gladiatorspel och mango provet "tjurhoppning" som man plockar fram här. Två härliga six-pack får viss till livs också (Sofias dekolletage var mäktigt det med skall erkännas). Och jag får fortfarande små flashbacks till Dreamworker när man börjar orera om Poseidon. Avsnittet är bra, inledningsvis var jag lite avvaktande till iden med magi men de funkar faktiskt riktigt bra. Och vi får en liten bekräftelse här med att Medusa är mer än en karaktär som bara passerar. Skoj. Intrigerna i palatset fortsätter att intressera och det skall avgjort bli intressant att se hur/om hon blir av med sin trolovade.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 February 2014 - 23:06

A Boy of No Consequence

Ett helt okej avsnitt även om jag tycker att hela tjurhoppningen var aningen fjantigt presenterad. Jag gillar dock att det mer är Pasifaë som smider ränker, med viss hjälp av andra, snarare än Minos. Även om han också känns aningen lömsk. Jag var också lite skeptisk till att det användes magi, men det hela fortlöpte rätt bra trots allt och om det hålls på den nivån även i framtida avsnitt så fungerar det nog bra. Elpis var för övrigt en rätt intressant karaktär. Och det var trevligt att få återse Medusa som man kan misstänka återkommer till och från i kommande avsnitt. Här spelade hon en betydande roll, men ändå på ett rätt tillbakadraget sätt. Jag gillar den bild som man får om henne om man betänker hur hon ofta porträtteras annars. Och det där lilla smakprovet som man fick inför nästkommande avsnitt var intressant. Man blev ju lite nyfiken på vem barnet är, och kanske kommer växa upp till att bli, samt hur det hela hänger ihop med Herkules kommentar; "What have you done with my boy". Eller så läser man in för mycket som vanligt. Men barnet kan ju visa sig vara någon av vikt i alla fall. Det är bara en magkänsla som jag har.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2014 - 10:50

Tjurhoppningen hade ju inte riktigt samma energi som gladiatorspelen i tex Spartacus, men jag tyckte ändå det var ett intressant inslag.

 

Håller med om att jag gillar hur man framställer Medusa, vanligtvis är hon relativt platt och påminner om andra inkarnationer av karaktärer. Här blir hon faktiskt en ritktig karaktär.

 

Snabbtitten missade jag, stängde av innan den kom. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 February 2014 - 16:22

Förlåt om jag spoilade dig :(, det var verkligen inte avsiktligt gjort.