Jump to content

Photo

Äkta Människor


  • Please log in to reply
54 replies to this topic

#26 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 January 2012 - 22:08

Avsnitt 3



Jag kopplade inte förrän det här avsnittet att Mimi och Anita var samma person. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Undrar också om den där drunkningsolyckan med är det som kommer initiera att han blir skapad till typ en cyborg.

#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 January 2012 - 09:34

Kan ju vara så. Kan också vara något som hänt senare. Undrar just hur mycket maskin han är. Han verkar ju inte vara helt robot i alla fall, eftersom han har minnen av att vara barn. De kan ju i och för sig vara kopierade eller fabricerade.

#28 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 30 January 2012 - 18:13

Kan ju vara så. Kan också vara något som hänt senare. Undrar just hur mycket maskin han är. Han verkar ju inte vara helt robot i alla fall, eftersom han har minnen av att vara barn. De kan ju i och för sig vara kopierade eller fabricerade.

Jag tolkar det som om minnen är äkta efterom Anita/Mimi om du kommer ihåg var lite tveksam där när familjen var vid stranden.
Dessutom verkar han förutom el behöva mat, eftersom han bad om mat och husrum.

#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 January 2012 - 12:28

Jo, men man vet ju inte vilka delar av honom som är kvar.

Hur som helst, så associerar jag lite till Del Spooner i I, Robot (Filmen. Jag har inte läst boken.) Båda räddas av en robot från drunkning, och blir själva reparerade med typ robotdelar . En avsevärd skillnad är dock att Spooner blir robothatare av detta, eftersom han tyckte att roboten borde ha valt att rädda någon annan i stället .

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2012 - 19:12

Avsnitt 1 & 2 (sorry halkade efter med all TV förra veckan).
Jag valde att vara positivt inställd till "svensk sci-fi", här slösade jag lite med positiv inställning skulle det visa sig. Med en tung doft av svensk dramaserie (och den beska eftersmaken av gammal såpa) så misslyckas den här med att väcka mitt intresse på alla plan. Jag har stött på det här fenomenet tidigare där jag känner att "jag borde gilla det här" men det blir bara segt och långtråkigt, större delen av tiden flackar blicken mellan bilden och klockan. Missade spela in 3e avsnittet - slösade inte med ström på serien iaf för jag tror inte jag mäktar med att se mer av serien. Därmed inte sagt att allt är dåligt, mycket i produktionen är bra - skådespelarna överlag tex. Det tilltalar tyvärr inte bara mig.

BTW - jag fattade att Anita var Mimmi. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 04 February 2012 - 19:47

Serien finns alltid på svtplay om du missar att spela in ;)

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2012 - 22:09

Kommer antagligen inte se mer avsnitt - har samma känsla av likgiltighet nu som under True Blood och Stargate Universe.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 February 2012 - 15:50

BTW - jag fattade att Anita var Mimmi. :)

Jag tror att de flesta fattade det.

#34 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 February 2012 - 12:00

Jahaja... Där vreds en grej till ganska plötsligt. Undrade just om Beas avslöjande att hon var allergisk mot nötter skulle få konsekvenser senare, men det fanns visst annat bakom. Där blev det tydligt varför hon inte angav Niska och gänget när hon hittade dem. Undrar om hon är samma person som i tillbakablickarna eller om hon är en kopia av Leos mamma som har skapats efteråt.

Och det här att vissa hubotar inte är som vanliga hubotar... Innebär Leos omkodningar att de liksom förvandlas från vanliga till vissa?

#35 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 19 February 2012 - 22:42

Avsnitt 6

Höjdpunkten på dagens avsnitt var ju när mannen pratade om att man kunde göra olagliga modifieringar på hubotarna som att ta bort Asimov-spärren. Gillade den referensen . ^^

#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 March 2012 - 14:08

Några saker jag funderat över är...

Finns det några robotar som inte ser ut som människor? Det verkar som att man får acceptera att alla har mänsklig form, och att detta undantagslöst inkluderar könsorgan. I likhet med vissa andra saker som tagits upp tidigare, känns det inte särskilt logiskt. Men... Okej då!

Och kunde de inte ha hittat på några intressantare benämningar än hubbis och pacman?


För övrigt fick jag nyss veta att Utopi #4 har just "Äkta människor" som titel, och innehåller ett antal serier inspirerade av tv-serien. Bara en av dem har samma huvudpersoner som tv-serien, och de ser helt annorlunda ut, så gissningsvis är den tecknad innan tv-serien spelades in. Serierna finns att läsa här.

Intressant samarbete, tycker jag. Misstänker att det kommer av att Levan Akin och Sara Bergmark Elfgren har samarbetat förr. Han skulle ha regisserat Cirkeln-filmen var det till exempel tänkt ett tag.

#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 March 2012 - 13:50

Fler relaterade projekt. Det ska visst bli en engelskspråkig upplaga också. Det står det om bland annat här.

Tolkar jag det som sägs rätt, så är det fråga om en remake. Jag tänker dock hoppas på att de skiter i det och gör en spinoff/uppföljare i stället. I den serie vi ser nu, får vi ju bara se hur det ser ut i Sverige. Det skulle ju kunna vara intressant att se hur hubotarnas existens har påverkat saker och ting i andra delar av världen också. Så att det gjordes en fortsättning som huvudsakligen är på engelska skulle ju inte kännas helt dumt. Då skulle man antingen kunna plocka med några av personerna från första serien, eller också låta det handla om helt andra personer/robotar, och smälla till med en crossover som tredje serie.

#38 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 March 2012 - 15:21

Det var visst sista avsnittet igår, men som slut betraktat var det väldigt fransigt, så man kan nog räkna med en fortsättning. Finns ju ett gäng frågor som är obesvarade, och som inte känns som om de är det enligt klassiskt öppetslutmanér. Lite kul på något vis i alla fall att det slutar med att Mimi och Tobias har var sin del av koden. Det innebär ju liksom att de (i likhet med mer konventionellt sammansatta par) kan skapa liv tillsammans. I och för sig verkar ju Bea också ha den ena delen och borde kunna leta rätt på den andra om hon vill, men jag har inte riktigt fattat vad hon är ute efter .

#39 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 March 2012 - 15:33

Hörde på radion förra veckan, fick in SR Uppland, och där pratade de (upphovsmannen, tror jag det var) om att de höll på att skriva för en andra säsong, eller en film.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#40 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 March 2012 - 17:59

Som vanligt med svenska genreserier så håller de sällan hela vägen och inte detta heller. Var ju hela tiden halvkasst genomfört och mot slutet så funkade inte så mycket. Vart mest löjligt tyvärr.

Winter is Coming


#41 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 November 2012 - 12:17

Andra säsongen ska spelas in nästa år. Statister söks.

#42 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2013 - 15:00

SVT sparkar igång den andra säsongen med start söndag den 1 december klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play. 

 

I säsong två av Äkta människor suddas gränserna mellan människa och maskin ut ytterligare, samtidigt som konflikterna hårdnar. Ett virus sprider sig som en pandemi och gör de smittade hubotarna okontrollerbara och farliga för sin omgivning. Mimi (Lisette Pagler) har inrättat sig som en självklar medlem hemma hos familjen Engman. Men hon kämpar med sin identitet. Hör hon hemma hos hubotarna eller hos människorna? Inger Engman (Pia Halvorsen) involveras i ett komplicerat rättsfall som kan innebära att hubotar får samma rättigheter som människor. Roger (Leif Andrée) är arbetslös och tvingas ta jobb på Hubbattle Land, ett slags nöjespark där människor får jaga och skjuta ner hubotar.

 

I övriga roller i Äkta männskor ses bland andra Alexander Karim, Lars-Erik Berenett, Marie Robertson, Måns Nathanaelson, Alexander Stocks, Josephine Alhanko, Fredrik Silbersky och Johan Paulsen.

 

Äkta människor är en samproduktion mellan SVT och Matador film.

 

Äkta människor, som skapats av författaren Lars Lundström och regissören Harald Hamrell, har det senaste året rönt stora internationella framgångar. Dramaserien har sålts till nära 50 länder, bland annat Frankrike, Tyskland och Australien. Den 5 september var Äkta människor med och tävlade i två kategorier, både bästa miniserie och bästa manusförfattare, vid Seoul Drama Awards, en av Asiens största tv-festivaler. Där den sedan vann pris för bästa manusförfattare.


Edited by Garm, 12 September 2013 - 15:02.


#43 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 September 2013 - 20:55

... och Säsong 1 finns på netflix.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#44 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 24 November 2013 - 14:35

Så nu på söndag om 1 vecka börjar säsong 2.



#45 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 December 2013 - 01:55

Såatte... Är det bara jag som tittar?



#46 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 06 January 2014 - 21:28

Nope, inte nu längre, nu har jag iallafall sett första avsnittet på säsong 2,



#47 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 January 2014 - 21:00

Öka farta!



#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 January 2015 - 20:55

Grattis världen, nu kommer den amerikanska remaken på Äkta Människor:

  • »After years of bringing us rotting undead people, AMC is planning to bring us some shiny synthetic people. The cable network has unveiled the first look at its new sci-fi drama Humans, based on the Swedish show Äkta människor (a.k.a. Real Humans, pictured above). {//} Humans was originally developed for Xbox Entertainment Studios, but after the studio shut down last year AMC stepped in to pick up the project. It’ll play on Channel 4 in the U.K. No premiere date has been announced, but look for the eight-episode first season to air sometime this year.« — [Källa]

Jag hoppade av ÄM rätt tidigt och vet inte om jag känner mig så sugen på en remake på serien. Eller remake och remake, "baserad på" kan ju betyda precis vad som helst.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 January 2015 - 16:50

Jag har inte några större förväntningar på den, men ger den säkert en chans precis som jag gjorde med den svenska. Den lämnade för övrigt mycket att önska. Inte alls min typ av tv-serie.



#50 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 January 2015 - 17:20

Jag hoppade av ÄM rätt tidigt och vet inte om jag känner mig så sugen på en remake på serien. Eller remake och remake, "baserad på" kan ju betyda precis vad som helst.

 
Det mesta tycks tyda på att det är just en remake.
 

Parkinson and Goodman-Hill star as the wife and husband of the family. Chan (pictured) is their new Synth, Anita, who seems pliable and servile at first but soon reveals a different side. Hurt plays George, a widower who treats his own outdated Synth, Odi, like a son. Colin MorganRebecca Front, and Neil Maskell round out the cast.

 

Och jag säger usch!

 

Som jag möjligen redan påpekat hade jag hemskt mycket hellre sett en spinoff än en remake.

 

Intressant dock att få veta att hubot heter synth på engelska.

 

Fel! Men intressant.