Jump to content

Agentum's Content

There have been 567 items by Agentum (Search limited from 30-March 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#82351 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 20:24 in Serietidningar

Nej, jag förstår tyvärr inte skillnaden, mina åsikter väger inte tyngre än dina på något sätt, det går bra at skriva at ja har fel osv.

Inget att bråka om jag missförstod hur forumet fungerar, kanske för att jag enbart hänger i seriedelen och inte känner någon annanpå forumet på något sätt, vet att seriefolk kan bli personligt förorättade över saker som sägs om deras hjältar.

Eftersom jag knappast tillför något av vikt på forumet ser jag väl inte att det är nån anledning att jag stannar och gör er mer förbannade heller.



#82346 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 20:17 in Serietidningar

Det är lugnt jag får väl be om ursäkt om nån bler förtörnad för att jag tycker Turtles är dumheter, Capshaw tycks inte vara någon som är så verksam på serieforumet hittar inga trådar med den personen alls, ville bara kolla för jag kände inte till personen alls.

Är det så att jag driver bort folk så de inet vågar säga nåt så är det bara att säga det i PM eller liknade.

Jag fixar nog inte det här forumet helt enkelt, det är för lite tamt helt enkelt :D



#82340 Andra versioner av etablerade superhjältar?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 20:01 in Serietidningar

Sant det handlar ju inte om realism egentligen, då hade de som du säger inte mantlar som kan fastna i allt möjligt under en strid, de har det ju för att det ser fränt ut.



#82338 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:56 in Serietidningar

Förstår inte problemet, vad ska tonas ner? åsikterna eller vadå?

Säg som det är i stället för att liksom tala i gåtor, det är lugnt om folk klagar på mig att du säger det så avbryter vi där så ingen blir ledsen och inte vågar säga nåt om det till mig.
Vi kanske inte ska ta det i tråden heller, finns PM om du vill säga nåt mer om saken.
Vad tycker ni andra är jag bara för mycket och bör dra nåt gammalt över mig och försvinna eller hur är det?



#82337 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:54 in Serietidningar

Jo ,men det är inget att diskutera, om allt är en smaksak så finns inget kvar att skriva, jag skriver vad JAG tycker utan att det är nån slags sanning, det är bara en åsikt, sen skriver du vad du tycker om du har nån åsikt osv.
Märker tat en del har väldiga problem med att skilja en åsikt från ett påstående ibland.



#82334 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:48 in Serietidningar

Räkna inte med att jag ändrar mig, det är bara att banna eller något liknade om det inte passar dig.
Jag likställer inte att ogilla en viss fiktiv karaktär eller liknade med personangrepp eller liknade som kan anses allvarligt, så tyvärr jag ser ingen anledning till att sluta skriva så fula ord som "dumheter" på forumet.
Du menar att jag genom att tycka att Turtles är strunt hoppar på någon medlem på forumet, det är antagligen dig jag hoppar på isf eller?, märker av en viss bitskhet från din sida väldigt ofta, vilket är hel ok om man kan backa upp lite med nåt av vikt som tex super85 ofta gör.

Så utöva gärna dina rättigheter om du känner för det.



#82330 Andra versioner av etablerade superhjältar?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:36 in Serietidningar

Håller med Stan Lee att småbarn som sidekicks inte är nåt vidare, han vägrade göra sånna serier hehe, snacka om att utsäta barn för faror om man klär dem i grälla färger för att följa med ut på skurkjakt i natten medans man själv bär mörka färger.

Fast jag vet varför det uppkom från början, för att läsaren (på den tiden ett litet barn) skulle kunna identifiera sig med någon.
Men idag tycker jag barnsidekicksen gjort sitt, jag är faktiskt inte mycket för den nya Robin, ser inte någon nytta med figuren annat än som ett upphållande av ett namn.
De kan ju ha fler team i stället, 2 vuxna helt enkelt.

Håller med om att vissa sidekicks själva slagit sig fria på äldre dagar, så tex Dick Grayson ser jag ingen vits med att bli Batman i framtiden, han är sin egen även om han är Batman-lite i mångt och mycket, om inte annat är han en bättre team ledare än Batman någonsin varit.



#82328 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:32 in Serietidningar

Bamse är ju komunist.

Vet inet om jag skulle kunna läsa Bamse och sådant nu igen, fast jag läste dem när jag var liten, Bamse är ju vår superhjälte :D

Det är ingen som säger att du eller någon annan behöver ta reda på mer om t. ex Turtles. Men uttala sig lite mer respektfullt och i annat fall åtminstone motivera sina åsikter. Forum blir heller inte särskilt bra om folk bara säger "det och det är skit!" men inte kan komma med mer än så.


Tja det finns fler som ofta inte motiverar vad de tycker, de tycker enbart inte som den andre personen.
Tja jag tycker Teenage Mutant Turtles är skit helt enkelt, vad ska jag säga mer, men jag har motiverat varför jag kan tänkas tycka så och även sagt andra saker som säkerligen är skit för mängder av andra inte är det för mig, en mans skräp är en annan mans skatter.



#82327 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:21 in Serietidningar

DC var det defenitivt men Marvel, tja en smaksak antar jag, Image var väldigt mycket yta bara ingen handling alls.
Jag har en bunt sånna tidiga Image och alltså jag skojar inte de är nästan oläsliga så dåliga är de.
Spawn sägs vara vettig i början och blev ju stor att tag men skaparen ger jag inte många korvören för måste jag säga, en viss designkänsla men inget mer.
Tänk dig de serier som Liefeld skapade själv hahahahahaha, fy fasen alltså vad lätt det var att sälja serier då.

Läste några Majestic TPB nyligen den senaste varianten då alltså och de var ju riktigt bra egentligen, gillade när han var fast i DCU och träffde Superman som han ju anses vara en ren kopia av, för att vara så lika kunde de inte vara mer olika om man säger så.
Fast Wildstorm käns intressant nu måste jag säga, med riktigt folk som försöker skriva serier och mycket "vuxenserier" som jag ju gillar.
Fast de spolar ju bort allt som Stormwatch med Ellis och även The Authority satte upp nu med omstarten, lite tråkigt jag gilar de serierna, hoppas nåt ännu bättre kommer ur det.



#82325 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 19:13 in Serietidningar: Spoilers

Hehe, appropå det så har jag sett att det finns en miniserie med Snake SD Plissken som huvudperson, fast jag har inte läst den.



#82278 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 16:21 in Serietidningar

Jaha så det var lite medvetet namn med då altså?
Det hemska är ju att WildC.A.T.S käns så 90-tal, just förkortningen och kopplingen till covert operations, kommer ni ihåg vad inne det var med special styrkor där ett tag?, Task force dit och Special team hit.

Jag tycker inte om figurerna nåt vidare heller Majestic är bättre nu för tiden och det är säkert fler av dem iofs.
Fast å andra sidan vad var bra i början från Image när det gäller de här kolla bara tidiga Stormwatch, sån smörja.

Jag är inte så beläst på Wildstorm även om jag läser mer och mer därifrån och en del figurer käns så 90-tals coola så man mår dåligt, men som sagt andra har de givit en personlighet som övertygar lite mer efter ett tag (Majestic tex).

De ska ju tydligen göra en reboot nu av WS, kanske kan bli intressant?



#82270 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 15:15 in Serietidningar

Jag tycker de var dumheter, är inte intresserad av att ta reda på mer heller, inte börjar jag leka med figurer nu eller så, jag kanske hade älskat dem om jag varit född 5 år senare det är fullt möjligt men som det är nu avfärdar jag dem helt, tyvärr.

Självklart skämdes man för barnsliga saker i tonåren, helt sant och det gjorde just tat man inte tog in nåt nytt som var för barn de åren, för mig är den personliga kopplingen mycket viktig, saker jag tyckte var fåniga eller inte har nån kopling till känner jag absolut inget för.
'
Men alltså jag har samlat en hög sånna G&W spel tex. skitbarnsligt självklart men jag minns dem och hur kul man tyckte de var och det är just sånt som ger mig nåt överhuvudtaget sen kan det vara skräp eller vad det vill om man ska analysera.
Jag är en samlarmänniska men skulle liksom aldrig komma på tanken att samla nåt jag inte känner nåt för alls, jag kan inte se något alls kul i Turtles eller nämnda TF helt enkelt och jag är övertygad att det beror på att jag har "missat" dem då det begav sig.

Det där med att serieförfattare själva inte gillar superhjältar men ändå skriver dem är ju mycket den amerikanska seriemarknadens fel, nästan inget går ju att sälja utom superhjältar, vill du skriva för de 2 stora så gäller superhjältar.
Och alltså det rör mig inte i ryggen ifall nån ogillar superhjältar heller, jag har som du vet inte nåt emot "vuxenserierna" heller så jag är väl kanske inte fullt bunden vid klassiska superhjältar heller, jag vill läsa nåt som JAG gillar bara och inte nåt som jag BÖR gilla.



#82267 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 14:58 in Serietidningar

Du tycker kanske så men för mig betyder inte de där figurerna något alls, i den åldern tänkte jag minst av allt på att bevara barnasinnet skulle jag tro och idag tycker jag verkligen att de verkade rejält fåniga såsom tydligen skaparna avsåg, sen att det blev en enorm framgång påverkar inte just mig som inte var involverad i leksaker och tecknade filmer och vad mer som fanns.

Att det kanske är politiskt korrekt att inte tycka att allt är fina fisken struntar jag i, ett forum med idel ryggdunkningar och possitiva åsikter är det värsta jag vet, fram med lite diskussioner och åsikter i stället.
Märker att vissa här alltid irriteras när just det de själva gillar ogillas av någon annan och sedan tycks sura väldigt länge.



#82263 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 14:28 in Serietidningar

Lite svårt när du kanske är en 13-15 år nåt att börja intressera dig för Turtles hehe, det gjorde man givetvis inte alls och därför förblir de ointressanta, jag söker bara upp sånt jag gillade som barn inför Turtles känner jag ingenting alls eftersom jag inte har några positiva minnen av dessa.

Det är en väldig skillnad att vara född i rätt generation eller inte när det gäller sånt här, se bara hur en del lovordar de 90-tals serier en annan skyr, det var de första serier de läste och därför håller de dem högt.



#82262 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 14:23 in Serietidningar: Spoilers

The Goddamn Batman menar du? :D
Jag vet inte vad jag ska tycka om den serien riktigt, jag chockas inte så svårt som en del gör av den men orkar heller inte följa den mer än de första nummerna, är den så illa att det stör alltså tycker ni?



#82253 Andra versioner av etablerade superhjältar?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 11:40 in Serietidningar

Är det bara jag som tycker att det börjar bli tröttsamt med varianter på etablerade manliga hjältar?
Alltså Batgirl/woman/boy Supergirl/man/woman/boy Spider-girl/woman/kid/gris etc.
Ofta har de inget verkligt samband heller som om jag som nybliven hjälte skulel stjäla Spider-mans namn och design, mycket osannorlikt.

Jag förstår att det görs för att hjälpa upp intresset för den nya tidningen men alltså de blir bara skal av vad den manlige hjälten är utan riktig egen mening eller mål i längden.
Fins även med andra namn än orginalet som den där Wolverine-girl tex som har nåt X namn.

Sen ogillar jag den här familjetrenden som med Batman den ensamme hämnaren i mörkret, jovisst du med förtifjorton kopior som ränner runt i samma stad och är Batman-lite versioner blah!
Det räcker med Batmans nu TACK! ge huvudkaraktären lite omtanke i stället för en ny ihålig kopia.

Äkta familjekonsellationer kan säkert funka som med FF men det är ju en helt annan sak än en mystisk skuggkrigare som bekämpar brottslighet på EGEN hand.

Jag förstår att det är frestande att exploatera en figur som säljer med kopior som kan ge några spänn mer, men det är lite tröttande, dock är det inget nytt men är ständigt pågående trots att det i princip alltid i längden givit rätt misslyckade resultat.



#82249 Nedlagda serier

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 10:13 in Serietidningar

De hade isf rätt Turtles är de löjligaste karraktärer man kan tänka sig, vad förvånade de måste ha bivit när det slog och de tjänade pengar på dumheterna :D

Också dessa missade jag, när de var populära så var jag för gamal redan men i detta fall käns det riktigt skönt, minns hetsen som var kring figurerna.



#82248 Fantastic Four 2 (spoilervarning)

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 07:40 in Filmer

Fel röst med tycker jag, kändes inget Doom alls tycker jag.



#82247 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 07:37 in Serietidningar: Spoilers

Alltså en trevlig och snäll Batman är en tråkig Batman, självklart måste han vara lite vriden för att intressera, dock finns det gränser.
Men de har väl gjort ett försök till ändring nu iom det nya one year later tror jag, har inte läst ett dugg av de titlarna ännu dock.
Jag har så mycket äldre serier jag vill läsa, folk glömmer att det fins så mycket de aldrig läst som är bättre än mycket av det som ges ut nu.

Jagar suicide squad nummer och Nexus av Mike Baron bla, alltså de som bara läser moderna serier missar massor av bra serier.



#82246 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 28 June 2006 - 07:31 in Serietidningar

Ledsen men jag har läst Moores Wildcats och inte ens han kan dölja de pinsamt löjliga 90-talskarraktärerna, de är helt enkelt ogenomtänkta och fåniga från grunden(inte presis allihop men rätt många av dem).
Det är inte nåt av hans bästa arbeten på långa vägar heller och det är lätt att leva utan att ha läst de tidningarna.
Jag skulle droppa det fåniga teamnamnet omedelbart det riktigt sjunger om tider som borde glömmas.

Ska den här Morrison ta över alltihop eller, fasen varenda serie är det snart han som tar över hehe :)


Angående antihjältar som Punisher, jag tycker en del av det kan vara ritigt underhållande, underhållningsvåld och bra oneliners, vad är problemet är det inte fint att gilla sådant?

Lobo, kul till en början men extremt överanvänd i allt och överallt på 90-talet vilket inte funkar för en parodifigur.



#82189 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 15:30 in Serietidningar: Spoilers

Nej håller inte riktigt med om New X-men det var en bra VARIANT men absolut inte nåt annat, jag håller fortfarande på Claremonts X-men som de som betyder nåt, men jag gillar New X-men med men mycket som händer är väldigt flummigt, drömvärldsaktigt, figurer talar på sätt de aldrig gjort förr osv.

JLA var iaf väldigt bra jag brukar tycka det teamet med alla stora kanoner inblandade ger rätt trista äventyr, men Morrison gjorde det bra.

Nu är de här inget mot hans Doom Patrol eller Invisibles tex, där kunde man få huvudvärk nästan, det är nog en smaksak egentligen hans stil är han ganska ensam om och det är nog lika bra :D

Angående Morrison på Batman, varför inte han kan ju få göra ett försök så får vi se vad som kommer ut, men instant classic tror jag inte på med allt han gör.



#82188 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 15:23 in Serietidningar

Tja, lite djup var han med, kolla på Silver Surfer hehe :D
Det är en av de andra serierna jag tycker är fel på nåt sätt, Kirby ville att figuren skulle vara som ett barn i början som mer och mer upptäkte och anpassade sig till vår värld, men Lee ville absolutr att han skulle vara en tidigare person som grubblade över livet, trist tycker jag som faktiskt tycker Kirbys idé låter intressantare.

Och OBS angående Cap. America jag ogillar honom inte utan det är mer som med Superman för min del, ett ointresse, om det fanns riktiga kanonserier med figuren som jag läst och gillat skulle jag säkert gilla figuren mer med.



#82173 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 13:26 in Serietidningar

Faktum är att han var till för att slå Hitler på käften, se bara första nummret från 1941.
Nåt förverkligande av sig själt osv är nog mer sentida funderingar, han var den amerikanske supersoldaten(egentligen rätt fachistiskt tänkande det där) som drog ut i kriget innan USA själva gjorde det.
Sen slogs det naziz o japanazis o vad nu allt det hette på käften hehe.

Han käns för mig lite som om han är bortsprungen från DC, han passar illa med Marvels silverage figurer med alla sina problem och egenheter, även om de förstås försökte passa in honom på 60-talet.
De 60tals serierna med nyuppväckta Cap är bland det tristaste Marvel har att erbjuda från den perioden för övrigt imho.

Han har sålt en hel del tidningar i sitt hemland men eftersom han i princip är en vandrande amerikansk flagga är han inte mycket för andra länder då finns bättre figurer, Marvel hade säkert velat ha honom stor som Stålmannen, men se det funkar inte pga hans allt för nära förknippande med USA.

Det är ingen figur jag aktivt ogillar på nåt sätt men ingen jag sätter på någon topplista heller, funkar fint i Avengers som ledare och strateg, men i sina egna tidningar ska det mycket till för att det ska intressera mig.



#82161 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 07:32 in Serietidningar: Spoilers

Morrison gör inte allt bra, han tycks ha fått ett uppsving nu ett tag men alltså han kan vara väldigt skum och obegriplig, figurerna agerar helt utanför sina personligheter och i en drömvärld eller något, men så länge han inte används på för stora mainstreamserier så funkar han nog.
Jag gillar hans Animal man väldit mycket men där kunde han göra vad han ville utan att det störde någon liksom, många upptäckte ju inte Morrison föränn han skrev New X-men men som sagt han var underlig redan före hehe :lol:
Men tycker man Seaguy är en bra serie så klarar man nog det mesta i den vägen, jag begrep just ingenting av det.

Har hört att hans Superman är back to basic på nåt sätt och populär, jag har inte läst det pga att jag som Kermit helt förlorat intresset för Superman och egentligen bara tyckt elseworld storys med honom varit bra de senaste 10 åren eller nåt.

Ska ge mig på Ostranders Grimjack nu, äventyr i en stad som består av en massa dimensioner, gudar, robotar, monster (lite steampunk så att säga)allt finns där och huvudrollsinehavaren är en gammal ärrad slags hyrsvärd eller liknade, mycket roande 80-talsserie.

Har ett par tpb av Grells Jon Sable Freelancer med som handlar om en snubbe som är barnboksförfattare på dagen men legoknekt om natten, mycket hårdkokt ganska typiskt Grell som har både skrivit och tecknat serien.

Finns så förbaskat mycket bra serier även utanför de big two, jag hinner inte med att läsa.

Angående Sable, gillade denna
Posted Image



#82160 X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 07:21 in Serietidningar

Fel formulerat av mig, de är engelska, men jag undrade om de inte kan ge ut nån eller några sånna hårdinbundna på svenska, mina engelska är softcovers.