Jump to content

Photo

Gengångare (Les Revenants)


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 February 2013 - 17:33

Tipsar om ett franskt skräck-/rysardrama som finns att se på SVT Play: http://www.svtplay.se/gengangare. 

 

Handlar om människor i en fransk småstad som fortfarande bearbetar förlusten av ett antal skolbarn som omkom i en bussolycka för flera år sedan, när plötsligt flera av barnen kommer tillbaka, till synes levande men utan att ha åldrats.

 

Har själv bara sett första avsnittet och det gav mersmak så jag ska se vidare. Visas bara på play, och finns där i en månad till så passa på!


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 February 2013 - 18:55

Har också hört mycket gott om den, men kommer aldrig till skott och ser den. Meh! Har iaf noterat den i kalendern och planen är att ta itu med den så snart Oscars-hysterin är över. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 February 2013 - 20:49

Jag har sett två avsnitt än så länge och kan instämma i att det är en riktigt bra serie (än så länge) Väldigt stämningsfull.  Oscarshysterin och alla andra TV-serier gör att det går i makligt tempo. Men tänk på att den försvinner om en månad nu när hela första säsongen ligger ute på Play så vänta inte för länge.


Edited by Wylie Times, 10 February 2013 - 20:50.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 February 2013 - 20:58

Hm. Sant. Kanske får börja se den under vardagarna. 


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 February 2013 - 21:06

Ett tag sades det att den vid ett senare tillfälle även skulle sändas på vanliga SVT, men jag skulle inte lita helt på det utan passa på att se nu om man är intresserad.

 

Själv har jag sett samtliga avsnitt och kan intyga att det är väldigt sevärt.



#6 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 February 2013 - 21:27

Jag har också hört rykten om att den kommer att visas på vanlig TV men jag skulle inte sätta allt för mycket tillit till det. Sen är det ju så smidigt att kunna se på SVT play. Jag kollar bara på Play numera nu när dom har lagt ut alla kanalerna där också. Kul att någon inser vart framtiden ligger.


"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 February 2013 - 21:38

Jag hade tur som hängde med från början. Annars hade jag nog köat in samtliga avsnitt nu, för jag litar inte heller på att dom verkligen kommer att sändas på vanliga SVT senare.

 

Ja, SVTs satsning på tillgängligheten av sina kanaler är riktigt intressant och spännande. Hoppas att det är startskottet på något riktigt häftigt som gynnar oss alla.



#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 February 2013 - 20:03

Inne på andra avsnittet nu ("borde" se filmer istället men orkar helt enkelt inte), och jag börjar bli såld. Känns som om de hittat en alldeles egen ton i berättandet, det i kombination med intressant handling och stämningsfullt foto.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 February 2013 - 22:30

Sett fyra avsnitt och har svårt att slita mig, men suger på karamellen tills imorgon. Spännande historia och stämningsfylld musik. Me like!

Pst. Victor är ju fruktansvärt obehaglig. Damien någon? :P

Edited by Synon, 18 February 2013 - 22:32.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 February 2013 - 21:01

Jo, hans roll är väldigt obehaglig men framför allt i fjärde växer ju förståelsen något. Och vändingen med Pierre var ju ...intressant :). (Har inte hunnit se mer än fyra avsnitt själv, så jag har ingen aning vad som kommer.)


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 February 2013 - 22:16

Mycket intressant. Och de skruvar upp spänningen för varje avsnitt. Har jag nämnt att jag gillar musiken skarpt? Rysligt bra! Hann tyvärr bara med ett avsnitt ikväll, men vilket avslut! Burr! Ser fram emot imorgon kväll för avsnitt nr 6.

 

Du ska väl se färdigt? Tror det var typ 9 mars som var sista dan.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 February 2013 - 20:03

Jodå, så klart jag ser färdigt! Har svårt att hitta tiden vissa veckor bara - men det ska inte vara några problem att hinna klart till 9 mars.

Musiken är av Mogwai och ska visst släppas 25 februari - i alla fall i England. [Källa]

 

EDIT: Finns visst redan på iTunes :)


Edited by Fiskrens, 20 February 2013 - 20:05.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 February 2013 - 22:12

Tack för tipset! Vi får väl stråla samman här när du också sett färdigt den så får jag se vad du tyckte (och hoppas Garm och Wylie också tittar in då). Har nämligen sett sista avsnittet alldeles precis.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2013 - 00:29

Tanken var att skriva om avsnitten medans jag såg dom, och det gjorde jag på sätt och vis. Men det var mest små notiser hit och dit så jag behöver omvandla dom till lite mer läsvärda åsikter. Det får bli när jag återfår lusten till det. Tråden ska ju ingenstans och med lite tur finns erat intresse kvar för att läsa oavsett när omdömen trillar in. Jag läser i varje fall det som ni andra skriver, med intresse.

#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 March 2013 - 15:59

Såg klart serien i går, och tycker fortfarande att det var helt klart en mycket bra och stark upplevelse. Är lite besviken på slutet bara, känns som om de bygger upp lite för mycket mystik som de sedan inte alls klarar av att svara upp till. Har inget emot öppna frågor och att man inte får svar på allt (snarare tvärtom), men här får man ju i princip inte svar på någonting. Serien/säsongen känns för oavslutad; upplägget för en andra säsong är lite för uppenbart - som för övrigt visst  redan är på väg*.

 

*: på franska, Google Translate ftw :)


Edited by Fiskrens, 03 March 2013 - 10:12.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 March 2013 - 16:17

Jag kände precis som du när jag sett sista avsnittet. Lite tråkigt med en annars bra och spännande serie. Den länken skulle man inte gå till i ipad:en... :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2013 - 00:26

Tack för dina åsikter Fiskrens.

Hur går det för Wylie Times?

#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 March 2013 - 23:26

Jag tycker väl lite som er andra att det är synd att den slutar på ett så öppet sätt. Jag ogillar verkligen när när man skapar en serie och direkt förutsätter att man kommer att få flera säsonger. Det är förstås inget fel i sig att ha en plan som sträcker sig över flera säsonger men när man inte vet hur det kommer att gå anser jag att man bör planera den första säsongen som till största del fristående. Helst ska man egentligen planera alla säsonger så  annars är risken stor att man blir besviken. Nu blir det ju en andra säsong men det är ändå som Fiskrens skriver. Dom bygger upp för mycket mystik som dom inte riktigt klarar av att leverera.


"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 May 2013 - 23:28

Ett tag sades det att den vid ett senare tillfälle även skulle sändas på vanliga SVT, men jag skulle inte lita helt på det utan passa på att se nu om man är intresserad.

 

Jag har också hört rykten om att den kommer att visas på vanlig TV men jag skulle inte sätta allt för mycket tillit till det.

 

lnw1HNt.jpg



#20 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 May 2013 - 20:18

Kul :). En chans till för alla som missade den på Play.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 May 2013 - 22:11

Om jag inte är helt överhopad av andra tv-serier och filmer så tänker jag nog att se om den. Jag tycker att den är så bra att den håller för att ses om så pass nära inpå.



#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 September 2015 - 16:57

Dags för omgång 2 av Gengångare, exklusivt i SVT Play mindre än 24 timmar efter att den har sänts i fransk tv. Jag förutspår att den vid ett senare tillfälle även kommer att visas på en av SVTs vanliga tv-kanaler.

Säsongsstart i SVT Play tisdag 29 september kl. 21.00

http://www.svt.se/ge...ed-en-ny-sasong


Edited by Garm, 22 September 2015 - 16:58.


#23 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 September 2015 - 20:22

Yay! Ser jag fram mot - och snart är det också! :D
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 September 2015 - 23:54

Jag har ingen möjlighet att se avsnitten nu, så jag inväntar tv-sändningarna.

Kul att du också är fortsatt intresserad Fiskrens. :) Jag hoppas att du kan följa detta via SVT Play och framförallt att du tycker att S2 är bra.

#25 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 October 2015 - 13:36

Har sett de två första avsnitten nu. Ett tips från coachen är att se om åtminstone slutet av S1 innan man börjar se S2, för den tar vid direkt utan någon som helst resumé. Och eftersom det gått två år sen förra sändes var jag duktigt vilsen i början! Men man kommer snabbt in i stämningen, som är minst lika bra som förra gången. Den bör serien har nåt eget som gör den klart sevärd.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin