Jump to content

Photo

Hobbit: Smaugs Ödemark / The Hobbit: The Desolation of Smaug


  • Please log in to reply
65 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 June 2013 - 23:59

Forumets trådar för övriga filmer i denna trilogi.

 

Film 1 - Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit: An Unexpected Journey.

Film 3 - Hobbit: Femhäraslaget / The Hobbit: Battle of the Five Armies.

 

/Garm.

 

 

*** *** *** *** *** *** ***

 

 

Lustigt att vi inte redan har en tråd för den andra Hobbit-filmen.

 

***

Idag kom det en första bild på Evangeline Lilly som Tauriel. Hon berättar även lite om sin karaktär.


“She’s slightly reckless and totally ruthless and doesn’t hesitate to kill.”

“Tauriel is the head of the Elven Guard. She’s a Sylvan Elf, which means she’s of a much lower order than the elves we all became acquainted with in The Lord of the Rings. She doesn’t hold the same kind of status that Arwen or Galadriel or Elrond or Legolas do — she’s much more lowly. She sort of goes against the social order of the elves a little bit.”

“She will definitely have a love story.”

“Tauriel’s relationship with Legolas is significant. They’ve known each other since they were children, and Legolas’ dad, [Elven king] Thranduil, has a soft spot for Tauriel and sees something very special in her. So if you grow up side by side, and your dad has a very special spot in his heart for this young woman who’s a fantastic warrior, I think it’s hard not to notice her. That’s probably as much as I can say.”

“I know beyond a shadow of a doubt that there are going to be people who will totally hate Tauriel, think that she shouldn’t be in the movie, that it’s a betrayal of Tolkien, and no matter what I do it won’t be right. There will be everything between that and people who adore her and think it’s such a fun thing to have added to the film. I kind of got prepped for that being on Lost, because we had avid fans who were really extreme in their feelings about the show and its characters. But I think if anyone knows how to respect Tolkien, it’s Peter, Fran and Phil. And Tauriel fits perfectly in that world.”
 
23j0qvq.jpg


Edited by Garm, 24 July 2014 - 15:43.
Korrigering av filmtitel. Tillägg av länkar. Tillägg av taggar.


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 June 2013 - 08:28

Är väl ingen som är intresserad av den...  :whistle:

Skämt åsido: bra att du fixade en ny tråd för den för jag tror den diskuterades lite i tråden för första filmen. http://www.scifinytt...p?showtopic=849

 

Själv är jag inte så ivrig att se fortsättningen då jag tyckte första filmen var mest en ok film. Men visst lär jag gå och sen den iaf på bio ska tilläggas. Lika bra att köra på när man väl börjat.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 June 2013 - 09:50

Handlingsmässigt borde 2:an kunna bli den bästa av filmerna, med tanke på allt som ska klämmas in. Om man går på titeln och hoppas att de inte klämmer in hela Smaug-delen i en film finns det ju även hopp om en "Star Wars V", dvs en lite mörkare mittendel. Men nu kanske jag tar i, jag har hur som helst förhoppningar om att det blir en sevärd film. Tror PJ kan ro iland det här.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 June 2013 - 13:06

Ah, så det finns hopp! :)


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 June 2013 - 15:53

Är Tauriel nypåhittad för filmen, eller är hon plockad från något annat av Tolkiens verk?

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 June 2013 - 16:37

Hon är ny vad jag förstår.
  • »Tauriel is a fictional character from Peter Jackson's feature film adaptation of J.R.R. Tolkien's The Hobbit. The character does not appear in the original book, but was created by Peter Jackson and Fran Walsh as an expansion of material adapted from the book, and first appears in the second film in that trilogy, The Desolation of Smaug, to be released December 13, 2013. She is a Woodland Elf whose name means "Daughter of Mirkwood", and is the head of the Mirkwood Elven guard. She is played by actress Evangeline Lilly.« — [en.wikipedia.org]
  • »Tauriel was a Silvan Elf of Mirkwood. She has been described as a warrior and head of the Wood-elf guard.[1] Her character was invented by Peter Jackson for The Hobbit (film series) and will be played by Evangeline Lilly.[2]« — [tolkiengateway.net]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 June 2013 - 21:52

original.jpg

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2013 - 08:43

Mäktig bild. Visar på viss självsäkerhet när man gör en dörr till centerpiecen på en bioposter. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 June 2013 - 14:54

Jag gillade också postern. Jag uppskattar att man använder sig av relativt dova färger. Det enda som egentligen lyser upp postern är Bildo och titeln på filmen.

Imorgon (eller om det var på onsdag) sägs ju den första trailern göra debut. Den ska bli intressant att se.

Och på tal om se, så borde jag försöka att se första Hobbit-filmen i dagarna. Ingen på det här forumet lär väl ha missat hur mycket jag tycker om Peter Jacksons filmer och hur skeptisk som jag har varit till hela Hobbit-projektet. Så med lite tur kan jag bjuda på ett intressant omdöme.

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 June 2013 - 11:50

Ser fram mot dina tankar kring första filmen, Garm.

 

Får se om de vågar visa lite mer Smaug nu i trailern, att man inte ser någonting på postern får mig att börja tro att de kommer mörka honom ända fram till premiären. Tråkigt isf, men kanske förståeligt med tanke på att det nog kommer komma en bild-för-bild-ananlys av trailern ungefär fem minuter efter att den är släppt...


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 June 2013 - 15:54

Jag tror inte att man kommer att visa så mycket av Smaug. Jag minns däremot en omröstning som TORN hade innan trailern till den första filmen kom, och då ville övervägande delen inte se mer än nödvändigt. När man sedan gör en omröstning inför trailern till den här filmen så fanns det en större önskan om att se Smaug. Resultaten nu är 63.38% för, 25.36% emot och 11% vet inte. Och PJ är ju rätt bra på att pejla av vad fans vill ha, så det blir intressant att se vilken linje han går på. Själv säger jag varken bu eller bä om att få se Smug. Jag säger inte nej till det, samtidigt klarar jag mig tills filmen går att se, om det skulle var så.

 

På tal om trailern så är det idag som den släpps. TORN skriver följande.

 

 

Today is the big day! The first trailer for The Hobbit: The Desolation of Smaug will be released worldwide at 1pm EDT/10am PDT (All Timezones).

 

Many people are asking us where the trailer will debut. We do not yet know precisely where the launch will occur. When we do, we will let you know! However, we do suggest keeping an eagle eye on the following in the meantime:

 

* The official Hobbit movie facebook page.
* Peter Jackson’s facebook page.
* The Warner Bros. Youtube channel
* The Apple trailers page.

 

 

Trevligt att du ser fram emot mitt omdöme till den första filmen. Det ligger nog inte så långt in i framtiden, det handlar mest om att hitta tid till att kunna se filmen.


Edited by Garm, 11 June 2013 - 15:56.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 June 2013 - 21:18



#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 June 2013 - 15:10

Vad skönt att jag hade fel om Smaug. Han såg i alla fall stor ut :). I övrigt tycker jag trailern var OK, ger lagom mycket pepp inför filmen.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 June 2013 - 16:18

Trailern har fått rätt bra reaktioner. Den berömdaste är den här:

 

 

 

En video som Peter Jackson tyckte så mycket om så han gjorde en uppföljare:

 

https://www.facebook...151697149436171

 

 

Jag vill ge en tyst minut till fansen från den första videon som troligen dog när de såg den andra videon. :P


Edited by Crusader, 12 June 2013 - 16:18.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 12 June 2013 - 18:05

Det är något sjukt fel med den där trailern som Garm la ut. Jag har försökt att se den 2 gånger och båda gångerna har datorn stängt av och startat om. Något dylikt har aldrig hänt mig tidigare. Nä, den där trailern är det nog lika bra att inte se... :angry:



#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 June 2013 - 22:00

För mig är det inga som helst problem att se trailern som jag länkar till. Någon annan som upplever samma problem som Libby?

Jag tycker att trailern var helt OK. Dock tycker jag att Smaug såg ut att vara inklistrad (i brist på bättre beskrivning) i scenerna mot slutet. Det var något med Smaug mot bakgrunden som inte riktigt stämde. Men som tur är representerar inte en trailer slutresultatet av själva filmen.

#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 July 2013 - 13:22

PJ rapporterar på Facebook att både Ian McKEllen och Orlando Bloom har gjort sina sista scener. Bloom själv gjorde ett fint avslut :)

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 July 2013 - 21:29

Ny produktionsvideo.

 



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2013 - 21:29

Ida på Wired Science har plitat ihop sig en intressant och framförallt läsvärd liten krönika om den nya karaktären Tauriel.

Man kan säga mycket om Tolkien, men kanske inte att han var duktig på att krydda midgård med kvinnliga karaktärer.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2013 - 22:22

Sist i inlägget är en bild på Tauriel och Legolas. TORN fick bilden av Entertainment Weekly.
 
Sedan så har TORN fått nys om en rejäl sändning av spoilers från en tysk filmtidning kallad Cinema. Det är dock oklart om hurvida informationen är sann eller falsk.
 

German Magazine Cinema, has published a pretty fascinating article all about the second Hobbit movie, “The Hobbit: The Desolation of Smaug,” dropping casual spoilers as if they are common knowledge. What is a little odd is that the magazine doesn’t make clear where it gets quotes from Peter Jackson or Evangeline Lily or Orlando Bloom and it sure doesn’t make clear where all the spoilerific plot information comes from. We can’t vouch for the accuracy of the quotes.
 
Friends at thorinoakenshield.net have a full online translation of the print publication and since we aren’t German speakers, we can’t say if anything is lost in translation, but it reads pretty clearly.
 
Here are some highlights but if you read beyond this point, expect full-on potential spoilers! (We can’t say if they are true or not, but the writer surely dishes the info matter-of-factly.)
 
****Seriously, last chance, major potential spoilers!****
 

Spoiler

 
Those are the highlights and you can read the full translation right here, from ThorinOakenshield.net along with scans of the magazine’s pages while the German publication can be found online here, but we didn’t find a link directly to the article.

 
Op0kJ6u.jpg



#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 August 2013 - 03:18

Saxat från en artikel av TORN, publicerad tidigare under kvällen.

 

The back cover of a 2014 Hobbit calendar from SD Toys reveals something interesting — what we believe is a new image of the shapeshifter Beorn, as played by Mikael Persbrandt.

 

/.../

 

But first, the image from SD Toys!

Say hello to Beorn!

 

/.../

 

Well, apparently the image IS real because Warner Bros. has asked us to remove it. Sorry about that, folks. If you were lucky and got in fast, you have seen Beorn in human form. If you weren’t, you might still be able to find it if you dig around the internet a bit.

 

Och sökte gjorde jag. Titta vad jag hittade. :D

 

Längst ner i högra hörnet. Klicka på bilden för större storlek. Inte den bästa av bilder eller upplösning, men alltid något.

 

Spoiler


Edited by Garm, 10 August 2013 - 03:19.


#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 October 2013 - 15:06

Ny trailer:


Avslöjar inte så himla mycket nytt. Beorn som björn, Smaugs röst . Misstänker också att Tauriel kommer att dö i den här eller (mer troligen) nästa film, eftersom Legolas har en crush på henne - och hon inte finns med annars i mytologin .
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2013 - 00:46

Bra trailer, även om jag tycker att alla (inklusive dom till LotR) känns så lika i upplägget. Jag störde mig lite på Smaugs röst, den var inte som man hade förväntat sig och den bar väldigt lite spår av Benedict Cumberbatch och jag blev förvånad över att man inte har tagit vara på hans karakteristiska röst lite bättre. Men det är förhoppningsvis en vanesak som sätter sig bättre när man har fått se filmen i sin helhet. Sedan så är jag med Fiskrens på noterna om att Tauriel nog kommer att vara en karaktär som tas av daga innan filmtrilogin har nått sitt slut. Dessutom måste jag säga att av det här materialet att döma så känns Evangeline Lilly fel i den rollen. Men även där hoppas jag att det är en vanesak. Jag hade gärna sett Beorn i sin mer mänskliga skepnad, men där håller dom oss på halster lite längre.

 

Men gnället till trots så var trailern bra och gav mersmak. Det ska bli trevligt att få se filmen och som jag mår nu så kan jag nog rent av göra det på bio, som sig bör med dessa filmer.



#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 October 2013 - 00:11

Det hoppas jag verkligen, Garm! =) Dessa filmer är helt klart riktigt rejäla bioupplevelser, och bör åtnjutas på en riktigt maffig 3d-duk i 48 fps.

 

Jag tycker det ser bra ut, inte dåligt alls. Jo, tjejen är ny, men vet ni, det gör inte så mycket. Var emot det själv, men märkte att det gör inte så mycket egentligen, filmen ser såpass välgjord ut ändå.

 

Smaugs röst gillade jag personligen, han låter riktigt hagalen och elak ut!



#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 October 2013 - 00:11

Det skulle vara intressant att få se en film i 3D och 48 fps bara för att kunna ta del av formatet och när möjligheten nu ges tillsammans med den här filmen så är det väl bara att slå till.
 
Det har hänt lite nytt sedan senast. Warner Bros. har kommit med en förbättrad version av den senaste trailern. Inget nytt material, utan den sägs bara se bättre ut. Jag har inte tittat på den själv så jag kan inte avgöra huruvida det är sant eller ej.
 
Sedan så har vi fått en ordentlig bild på hur Mikael Persbrandt ser ut i sin mer mänskliga form som Beorn. Inte alls som jag har föreställt mig, men det kanske blir bra i slutänden.

Spoiler

 
Och så har vi fått två tv-spots till filmen.
 

 


Edited by Garm, 05 October 2013 - 00:12.