Jump to content

Photo

The Chronicles of Narnia


  • Please log in to reply
65 replies to this topic

#1 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 06 May 2005 - 16:36

Trailern till The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe har olagligt smygit sig upp på nätet: http://www.worldofkj.com/Narnia.php
Och den är snygg! :D

Publikens jubel på slutet var kul, något liknande händer aldrig här <_<

Edited by Johannes NA, 06 May 2005 - 16:37.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 May 2005 - 16:42

Och verkar lovande... Posted Image Fick vibbar av "skräckis för barn" goes "Lord of the Rings"... Filmen verkar defenitivt mer lovande änd en gamla TV serien. (Som jag älskade när jag var liten om jag inte minns fel). Böckerna är iaf snudd på underbara.Posted Image

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 May 2005 - 16:45

Ja det var en bra trailer :D

Det er verkeligen en måste se film :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 May 2005 - 18:06

Snygga bilder. Mycket lovande inför fullängdaren. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 May 2005 - 18:12

Ser lovande ut!

Jag älskar böckerna (och den gamla Tv-serien) så jag hoppas förstås att det här också blir bra! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 July 2005 - 15:27

Trailen ser riktigt grym ut, skönt att vi fortfarande kan se framemot storslagna fantasy-filmerna. Min första tanke var "Sagan om ringen-ripoff"...så där häftig var inte den tecknade filmen jag såg som barn. Har i sommar plöjt igenom hela Narnia-serien (tack för att bibliotek finns) för att se om böckerna motsvarar det som jag såg på bio..vilket böckerna istort sett gjorde. De innehåller häxor, elaka dvärgar, drakar, prinsar o prinsessor, episka slag och allt annat som ska finnas i fantasy.

Men jag ställer mig frågande till om de sju böckerna håller som filmserie. De tre första fungerar bra eftersom de utspelar sig i samma tidsålder (Narnias Guldålder) men de senare böckerna utspelar sig mellan 300 och 1000 år senare. Det finns ingen övergripande handlig ex förstöra en härskarring eller besegra en ond tyrann istället det handlar mer om att barnen gör små korta besök i Narnias som påverkar dess historia. Visst är det kul att läsa om andra världar och Lewis alegori om lejonet Aslan (Jesus) men jag tror att den som gör filmen kommer att få vissa problem med uppföljarna eftersom Narnia-böckerna saknar cliffhangers som tvingar en att läsa nästa bok för att få reda på t ex om Kung Peter överlevde Calamoriernas anfall eller liknande.

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2005 - 11:54

Det beror på var i böckerna första filmen slutar! :P :D

Det kan hända att man räknar med att första filmen skall vara så pass medryckande/engagerande att man vill se tvåan, om så bara för att se vad som hänt sedan sist. Harry Potter filmerna/böckerna har ju egentligen inte heller några cliffangers - och de filmerna går ju ganska hyffsat både på Bio och DVD/VHS.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 July 2005 - 14:33

Sant Potter saknar också cliffhangers men det finns en bakomliggande historia som löper som en tråd genom böckerna/filmerna nämligen vad som hände hans föräldrar och att Harry är den ända som kan stå emot Voldermort (eller hur den nu stavas). De andra lärarna som Proffessorn (Glömt hans namn) håller hela tiden inne med hela sanningen för Harry men för varje film (har ej läst böckerna) får han reda på mer om sitt förflutna. Det krävs ju ingen större fantasi för att förstå att den sista boken kommer innehålla ett avgörande möte mellan Voldemort och Harry. Något sådant saknas i Narnia-serien, de är underhållande men de är väldigt löst sammanfogade...

Delarna är till skillnad från i "Sagan om Ringen" större än helheten skulle man kunna säga.

Men jag kan hålla med vad du skriver att de beror på var i första boken de slutar om de blir en cliffhanger eller ej. Dessutom är det inte helt omöjligt att de ändrar i handlingen här och där för att göra den mer filmisk..

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2005 - 14:47

Precis min åsikt!

En notering värd och nämna är ju att Tolkien ursprungligen skrev en bok som hette "Lord of the Rings" men som av förlaget delades upp i tre delar (Felowship of the Ring, Two Towers och The Return of the King) för man ansåg att boken skulle bli för lång (och dyr misstänker jag), och därför valde och korta ned den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 July 2005 - 18:11

Blev lite nyfiken på om quicktime hade lagt ut trailen så jag surfade dit..råkade trycka på fel Narnia-trailer och fick istället en film om Weta Workshops arbete med filmen (de som gjorde rustningar mm till LOTR).

Det märks tydligt att de har jobbat med LOTR innan..precis som med den var det ett överdrivet nitiskt arbete i deras vapensmedja. Fick bland annat se bilder på kentarurer i rustning, vilket är något som garanterat inte finns med i boken i vare sig text eller orginalillustrationen. När jag sedan såg om den riktiga teaser-trailen visades jättelika armeer uppställda inför slag. Troll/Orch (odjur) i rustning vs. Människor och Kentaurer i rustning. Inget fel med maffiga stridsscener tvärtom..men i boken företreddes den goda sida mestadels av djur av olika slag och en och annan människa och inte av Rohans riddare eller Gondors armé. Verkar som regisör och manusförfattare tagit sig stora friheter men jag tror att filmen kommer vinna på det. Undrar om Lewis hade tyckt likadant om han levat...

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2005 - 18:34

Det var väl så att Lewis inte iöht lade någon större vikt vid själva slaget (var ett tag sedan jag läste böckerna)?

Ny inspelningen av Narnia kom i kölvattnet på succen med LotR, och med sammarbete med Weta så antar jag att det bara är naturligt med likheter. (Har för mig att det tom ryktades om att Peter Jacksson himself skulle filma Narnia om inte Andrew Adamson hunnit före till rättigheterna. (Numera vet vi att det är lika bra - eftersom PJ siktade in sig på Bilbo istället)...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 July 2005 - 18:46

Det var väl så att Lewis inte iöht lade någon större vikt vid själva slaget (var ett tag sedan jag läste böckerna)?

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom det bara var några veckor sedan jag läste böckerna så kan jag säga att Lewis lägger ned ganska stor vikt vid slaget (Kanske inte som Tolkien), han beskriver djuren och barnens hjältemod, Aslans uppgörelse med Häxan. Att det är ganska våldsamt får man reda på av illustrationerna och i viss mån texten, många skadade och dödade efterslaget. Men det är absolut inget episkt fältslag med skinande rustningar. Snarare Björnar och Leoparder som slåss med Jättar, Ekorrar som slåss med dvärgar, möss och kentaurer som slåss med vargar och troll + några få människor som slåss med svärd och pilbågar, de flesta är barn.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2005 - 19:10

Det är avgjort läge och läsa om böckerna ... igen ... det märker jag det. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 July 2005 - 19:24

Det är avgjort läge och läsa om böckerna ... igen ... det märker jag det. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Njae..det är väl upp till dej själv. Om du låter bli kan du fortfarande behålla ditt ljusa minne av Narnia...och slipper bli sur över att filmerna inte är som böckerna.

Själv har jag aldrig varit ett Narnia-fan, läste böckerna mest för att jag var nyfiken in för filmen och om Lewis böcker påminde om polaren Tolkiens.

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2005 - 20:02

Det är avgjort läge och läsa om böckerna ... igen ... det märker jag det. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Njae..det är väl upp till dej själv. Om du låter bli kan du fortfarande behålla ditt ljusa minne av Narnia...och slipper bli sur över att filmerna inte är som böckerna.

Själv har jag aldrig varit ett Narnia-fan, läste böckerna mest för att jag var nyfiken in för filmen och om Lewis böcker påminde om polaren Tolkiens.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en tendens att se en film som bygger på en bok som en egen berättelse helt avskilld från boken den egentligen bygger på. Åtmindstone första gången... Det gör att man kan uppskatta filmen lite bättre.

Många tror jag glömmer bort att en film är en återberättad historia, och ingen god historieberättare kan motstå att "förbättra" historien. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 July 2005 - 18:59

Många tror jag glömmer bort att en film är en återberättad historia, och ingen god historieberättare kan motstå att "förbättra" historien. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Så sant, är bara förvånad att de har vågat att "förbättra" Narnia genom att göra den tuffare med riddare etc. Själv tycker jag det bara är bra men jag kan tänka mig att en del Lewis-fans (inte minst hemlandet i England) kommer att kritisera att de har förvandlat denna klassiska barnbok till Peter Jackson-action.

Du kan väl tänka dig vilken kritik som skulle komma om någon i Sverige vågade göra en LOTR-inspirerande nyinspelning av "Bröderna Lejonhjärta".

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2005 - 11:34

Många tror jag glömmer bort att en film är en återberättad historia, och ingen god historieberättare kan motstå att "förbättra" historien. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Så sant, är bara förvånad att de har vågat att "förbättra" Narnia genom att göra den tuffare med riddare etc. Själv tycker jag det bara är bra men jag kan tänka mig att en del Lewis-fans (inte minst hemlandet i England) kommer att kritisera att de har förvandlat denna klassiska barnbok till Peter Jackson-action.

Du kan väl tänka dig vilken kritik som skulle komma om någon i Sverige vågade göra en LOTR-inspirerande nyinspelning av "Bröderna Lejonhjärta".

<{POST_SNAPBACK}>


De behöver ju nödvändigtvis bli sämre... Jag kan ju inte svara för alla andra - men visst vore det läkert med "Bröderna Lejonhjärta" i LotR tappning? Jag skulle nog ta emot filmen med stående ovationer! :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 July 2005 - 13:29

har inte läst nån av böckerna men har sett tv-serien. såg trailern på bio den kommer jag säkert kolla på, när den kommer
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#19 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 August 2005 - 23:38

Var på bio idag och innan filmen visades en Narnia-trailer som var så läcker ...! :D

Man lockades verkligen att se filmen och effekterna var mycket snyggt gjorda.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 November 2005 - 20:14

Kommer ihåg Narnia serien som gick på tv för en massa år sedan, jag älskade den serien! Tror att filmen blir lika bra!

Winter is Coming


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 November 2005 - 16:53

C.S. Lewis - Turning In His Grave?
http://www.sliceofsc..._his_grave.html

Source: CNN Entertainment
Written by: Uncle Sam

In a letter to a BBC producer named Lance Sieveking, the late C.S. Lewis (died in 1963) wrote that he would be extremely unhappy with any attempt to make his "The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and The Wardrobe" into a live-action on-screen feature.

He did suggest he might approve of a cartoon version, but only if Disney was not involved.

"I am absolutely opposed...to a TV version," Lewis said in the letter. "Anthropomorphic animals, when taken out of narrative into actual visibility, always turn into buffoonery or nightmare...at least with photography."

Lewis commenting on Walt Disney had this to say, "Cartoons (if only Disney did not combine so much vulgarity with his genius!) would be another matter. A human pantominie, Aslan would be, to me blasphemy."

Well C.S., I hope you're not watching because not only is Disney behind this gigantic undertaking, it's coming to a screen as big as a house.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 30 November 2005 - 18:42

Ha, ha! Stackars Lewis, men samtidigt tror jag att han kunde ha ändrat åsikt om han fick se vad bra filmer man kan göra med den nya teknologin. Den nya tekniken kan göra böckerna rättvisa och locka fler att läsa böckerna.

Jag ser i vilket fall som helst fram emot att få se filmen. Trailern var himla bra och det såg visuellt vackert ut med vacker och medryckande musik. Kan nog bli en mycket bra film!

Edited by Sötnosen, 30 November 2005 - 18:43.

Posted ImagePosted Image

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 December 2005 - 12:53

Ha, ha! Stackars Lewis, men samtidigt tror jag att han kunde ha ändrat åsikt om han fick se vad bra filmer man kan göra med den nya teknologin. Den nya tekniken kan göra böckerna rättvisa och locka fler att läsa böckerna.

Jag ser i vilket fall som helst fram emot att få se filmen. Trailern var himla bra och det såg visuellt vackert ut med vacker och medryckande musik. Kan nog bli en mycket bra film!


Allvarligt talat så tror jag inte Lewis skulle uppskattat var det har gjort med hans livsverk. Visst kommer filmerna att bli bra och underhållande för en ung publik idag...men efter att ha sett trailen måste jag säga att det känns som Narnia på steroider. Riktigt så maffigt är inte slaget beskrivit i boken. (Se mina tidigare inlägg). Kentaurer i superdeluxecyberrustning finns inte i Lewis Narnia, därmed inte sagt att det blir kul att se det.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2005 - 14:04

Jag gillar den gamla TV-serien. Men att blanda tecknat med filmning på det sättet har alltid stört mig, så jag tror inte det kan bli sämre. Visserligen har det ju hänt en del sedan böckerna skrevs och perspektiven ändrats men jag tycker ändå att man borde hålla sig så nära böckerna som möjligt. (Därmed inte sagt att det motsatta enbart skulle åstadkomma en dålig film.)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 December 2005 - 15:11

Expressen har en akrtikel om Narnia filmen. Lite highlights nedan:

Queert
http://expressen.se/...?d=893&a=491038

Prisa Herren! Två år efter Mordors fall får vi äntligen en ny, grandios saga att fly verkligheten med. Och den kommer nästan aldrig att ta slut, för Disney/Walden äger filmrättigheterna till alla sju böckerna om Narnia. Julen är räddad, åtminstone fram till 2011. [...]

Och vem springer lilla Lucy ihop med först av alla, på andra sidan garderoben? Om inte faunen Herr Tumnus, som i den här filmen blivit den mest bedårande fjolla som tänkas kan (är James McAvoy nästa gayikon, efter Elijah "Frodo" Wood?). [...]

Andrew Adamsons Häxan och lejonet är ett storartat exempel på hur en film kan väcka en historia till liv. Framförallt har Adamson moderniserat de fyra syskonen, som hos Lewis inte äger större djup än vad barn tilläts göra på 40-talet. [...]

På det hela taget så verkar det som en positiv artikel. *Vill se filmen*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)