Jump to content

Photo

Phillip Pullman's The Golden Compass / Guldkompassen


  • Please log in to reply
112 replies to this topic

#51 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 10 October 2007 - 12:30

Jag som inte ens läst böckerna än. Tycker dom verkar så tråkiga oc "barnifierade" eller hur jag nu ska uttrycka det. Ser dock fram emot filmen som jag tror passar mig bättre än att läsa förlagan.

#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2007 - 11:02

The Golden Compass Gets Two Final and Very Fantastical Posters! - CanMag

[img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/darkmaterials/compassposter8.jpg[/img] [img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/darkmaterials/compassposter9.jpg[/img] <<-- Klicka för större.

Tjusiga posters har man tagit fram till den här filmen iaf. :D

Edit: Hittade större bilder på Cinematical

Edited by XC, 11 October 2007 - 12:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 12:34

Mycket fina posters. :wub:

#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 October 2007 - 08:54

Fransmännen har en ny poster:
Posted Image
hittad på CanMag

Edited by XC, 24 October 2007 - 08:55.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2007 - 20:14

Cinematical har en artikel där det spåna om och hur den religiösa biten i filmen kommer att påverka inkomsterna i från den.

Film Clips: Will Controversy Around 'Golden Compass' be Box Office Gold? - Cinematical

Personligen så tror jag inte att de religiösa knäppskallarna kommer att påverka så mycket, för precis som det nämns i artikeln så gick ju knappast Harry Potter franchisen på knä... :)

Edited by XC, 02 November 2007 - 20:14.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 November 2007 - 09:50

Vi är då inte svältfödda på snygga posters till/från GC. :P

Nya karaktärsinriktade posters:
The Golden Compass Character Posters! (Part I) - CanMag
The Golden Compass Character Posters! (Part II) - CanMag

(Direktlänkar inte, ImgRed ligger för tillfället nere och det är alldeles för många bilder direktlänka).

Edited by XC, 03 November 2007 - 09:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 November 2007 - 09:55

Grymt snygga posters! :) Premiären börjar närma sig med stormsteg. Jag ser verkligen fram emot den här filmen :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#58 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 November 2007 - 19:00

http://www.moviezine...kompassen.shtml

Läsvärd artikel om filmen på svenska(!) :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#59 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2007 - 19:09

Fastnade för det här.

"De här berättelserna har allt en filmmakare kan önska sig, här finns en fängslande historia, fascinerande rollfigurer, magi och filosofiskt djup – allt som gör det möjligt att göra en vacker film", förklarar Weitz. "Berättelsen är underbar, den handlar om sådant som verkligen har betydelse, om människans själ, om lojalitet, vänlighet och den fria viljan. När man regisserar en film måste man vara helt och hållet hängiven varje aspekt av berättelsen och när det gällde det här projektet kände jag ingenting annat än ren passion."


Låter ju oerhört bra och det känns mer och mer som att filmen har rätt regissör. Kommer ihåg att jag var lite tveksam till en början när han kom på tal.

#60 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 November 2007 - 21:04

Låter ju oerhört bra och det känns mer och mer som att filmen har rätt regissör. Kommer ihåg att jag var lite tveksam till en början när han kom på tal.


Håller med dig helt och hållet. Mindre än en månad kvar nu :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2007 - 11:49

Ytterligare 4 postrar har levererats.

International The Golden Compass Character Posters - CanMag

Tror det börjar gå inflation på Golden Compass postrar. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 November 2007 - 10:48

SCI FI Wire | Compass Sequels Back To Back?

Chris Weitz, who wrote and directed the upcoming fantasy film The Golden Compass, told SCI FI Wire that the proposed second and third films in the series will be shot back to back, but the go-ahead will depend on how the first film does financially. The Golden Compass is based on Northern Lights, the first book in Philip Pullman's His Dark Materials trilogy.

"I think that would be the best way to do it, for certain," Weitz said in a group interview in Beverly Hills, Calif., on Nov. 29. He added: "Once people are familiar with the first book, that puts things on a much better financial grounding, and then, I think, yes, two and three absolutely have a built-in audience."

The Golden Compass is set in an alternate universe and centers on young Lyra (Dakota Blue Richards), a headstrong girl who becomes the key to saving her world from the authoritarian Magisterium. It sets in motion events that would be resolved in the next two movies.

Whether those films see the light of day depends on how the first movie does, and it is rumored to have cost more than $200 million to make. "I would imagine, if the film does well in the sort of way that you expect a sort of blockbuster to do, then they'll make two and three," Weitz said. "And, God forbid, if the film should bomb, and I end up in a ditch somewhere, I'm sure they won't go ahead and make it." The Golden Compass opens Dec. 7. 


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 November 2007 - 13:19

Bara en vecka kvar nu :) Känns väldigt spännande det här och självklart hoppas jag på att filmen får sina uppföljare, annars skulle det känns lite konstigt :(

Jag har fått min morsa att börja läsa böckerna och hon verkar gilla dem skarpt :) Tror hon har börjat läsa tredje boken nu, så jag ska lugnt släpa med mig henne till biografen och se filmen nästa helg när jag kommer hem igen :) Men innan dess...tenta (och tentaplugg) :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#64 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 December 2007 - 07:59

Ska bli spännande och se den här filmen nu när jag läst boken (har precis börjat med bok 2).
Får se om det blir på bio, vet att min mamma vill se filmen eftersom hon (sträck)läste böckerna för ett par månader sen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#65 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 07 December 2007 - 08:02

Idag har filmen premiär och jag måste ta och se den i helgen. Annars blir jag väldigt, väldigt besviken :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#66 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 December 2007 - 00:32

Jag var och såg filmenm igår. En ganska angenäm bioupplevelse. Kommentar från filmtipset:

His dark materials-böckerna tillhör mina absoluta favoriter. Till skillnad från Harry Potter och Sagan om Ringen är de mer intressanta, mångbottnade och har djup, vilket tyvärr inte märks särskilt mycket av i filmen. Filmatiseringen lider av samma problem som de senaste Harry Potter-filmerna; mycket ska hinnas med och därför blir det väldigt mycket förkortningar och förenklingar. Karaktärerna får aldrig den presentation de förtjänar och mycket har ändrats och förkortats. T.ex. slutar filmen tidigare än boken, vilket känns lite fegt men förståeligt då boken slutar på ett våldsamt och sorgligt sätt. Alla de här förändringarna var dock väntade och jag är inte besviken på filmen. Den är spännande, intressant och väldigt snygg. Jag tycker de har lyckats bra med karaktärer och miljöer som för det mesta är precis som de skildras i boken. Speciellt är det kul med alla daimoner som springer omkring överallt. Skådespelet är överlag mycket bra. Jag är väldigt imponerad av Dakota Blue Richards som gör rollen som Lyra perfekt. Det känns jätteskönt att barnskådespelarna, speciellt Roger, inte är några fotomodellsbarn som i många andra Hollywood-filmer, utan ser ut som barn gör mest. Filmen får en fyra, men det beror kanske på att jag håller förlagan så högt. Jag tror att jag hade uppskattat filmen mer om jag var yngre, kanske 10-12 år, men jag ser helt klart fram emot uppföljarna.


With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 December 2007 - 00:48

Filmen verkar ha blivit en flopp borta i USA. Den har spelat in väldigt lite pengar för att vara en så pass påkostad filmen. Enchanted hade hälften av budgeten och spelat in betydligt mer pengar. Det talades ju om att spela in två filmer till back to back, men efter det här resultatet? Kanske inte så troligt. Det ser dåligt ut för det. Synd, för den verkar intressant.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#68 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 December 2007 - 10:08

Jaopp, då har man sett den i alla fall, gjorde det igår. Jag hade i och för sig precis återhämtat mig ifrån en grym baksmälla som kan ha påverkat mitt humör, men jag tyckte det var en helt okej film, men ingen Potter eller Sagan om ringen - de filmerna har åtminstone för mig mer känslomässigt djup än den här.

Världen som den utspelar sig i är rätt cool dock, nordiska influenser och en helt annan tidsålder än t ex Sagan om ringen eller Stardust. Välspelat var det och skickligt gjort det mesta, men något kändes lite platt för mig åtminstone, men en väldigt stark trea får den i alla fall.
*Hockey och superhjältar*

#69 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 December 2007 - 13:32

Jaopp, då har man sett den i alla fall, gjorde det igår. Jag hade i och för sig precis återhämtat mig ifrån en grym baksmälla som kan ha påverkat mitt humör, men jag tyckte det var en helt okej film, men ingen Potter eller Sagan om ringen - de filmerna har åtminstone för mig mer känslomässigt djup än den här.

Världen som den utspelar sig i är rätt cool dock, nordiska influenser och en helt annan tidsålder än t ex Sagan om ringen eller Stardust. Välspelat var det och skickligt gjort det mesta, men något kändes lite platt för mig åtminstone, men en väldigt stark trea får den i alla fall.


Ta och läs böckerna, vet jag :) Jag är rätt övertygad om att du skulle gilla dem :)

Skulle vara väldigt tråkigt om det inte blev några uppföljare, för även om första filmen inte var helgjuten finns det verkligen potential :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#70 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 December 2007 - 13:44

Får ta och göra det någon gång. Är det precis som med allt annat i genren en trilogi?
*Hockey och superhjältar*

#71 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 December 2007 - 13:52

Japp. Men så visst jag kan avgöra från Philip Pullmans hemsida så är det fler böcker på gång.

1. Guldkompassen (eller 'Northen Light' som den hette innan amerikanarna döpte om den).
2. Den Skarpa Eggen.
3. Bärnstenskikaren.

Sedan utökades trilogin med boken Lyra's Oxford (vet inte om den är släppt på svenska ännu).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#72 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 December 2007 - 14:23

Jag skulle se den med en vän i helgen men vi hamnade på Cronenberg's Eastern Promises istället. Bra film det med men inte riktigt vad det var tänkt. Jag gör ett nytt försök till nästa helg då jag går själv och inte beöver ta hänsyn till någon annan... ;)

#73 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 December 2007 - 15:50

Cartman, Guldkompassen är nog lite barnvänligare än Eastern Promises. Vad tycker du om "naken-scenen"? :P Väldigt obehaglig film som gjorde mig lite besviken...

Lyra's Oxford finns inte översatt på svenska och räknas ju inte heller till trilogin. Det är lite mer av en companion-bok om jag förstått det rätt. Har inte läst den men får nog ta och rätta till det :) (men den verkar inte gå att köpa nånstans? Den kanske inte trycks längre? :( )

XC har du någon info om de här eventuellt kommande böckerna i serien? Jag kan inte hitta något och jag skulle nog bli lite besviken om inte Pullman kunde låta sitt mästerverk "vila i frid".
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 December 2007 - 15:54

Det är inte mycket som antyder det, men följande rad är ganska talande:

This [boken Lyra's Oxford] is a sort of stepping-stone between the trilogy and the book that's coming next. (Källa)

Men bara för att det kommer en bok till så behöver det ju inte innebära att den nödvändigtvis tar vid är bärnstenskikaren slutade. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 December 2007 - 16:01

Eastern Promises var precis som A History of Violence lite av en besvikelse. Cronenberg kan bättre än såhär, se bara på t.ex. The Fly, Naked Lunch och Crash. Nakenscenen ger jag inte mycket för ;) men mitt kvinnliga sällskap uppskattade den destå mer. Hon gillar även Viggo sedan tidigare så hennes lycka var nog gjord iom den scenen, även om den inte enbart är till för ögongodis.


Jag tycker ditt omdöme för Guldkompassen var intressant skrivet och jag vet att vi delar samma filmsmak i en hel del så det ska bli kul att få se filmen snart.