Jump to content

Photo

Speed Racer


  • Please log in to reply
42 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 April 2008 - 17:06

Är det någon mer än jag som blir mer och mer avskräckt från att se filmen ju mer man ser och hör i form av bilder, musik, filmklipp?

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 April 2008 - 17:24

Jag blir inte det för jag var inget fan av förlagan.

(Och så har jag inte sett något... ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 April 2008 - 18:59

Nä. Men å andra sidan är det här ju en barnfilm, som riktar sig till sådana. Eftersom jag innerst inne är ett stort barn...

...jag kommer att sitta i mitten, rad 3 på premiären.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 April 2008 - 19:49

:lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 April 2008 - 13:44

Bra Peak. Jag räknar med en ordentlig recension efter att du har sett filmen. :D

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 May 2008 - 10:04

I väntan på Peakie så får vi hålla till godo med denna recension från SFX...

Och RottenTomatoes.com givetvis. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2008 - 11:45

IGN - 3 Minutes of Speed

#33 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 May 2008 - 12:29

En riktigt intressant recension av filmen.

Twitch - Speed Racer Review - Live Action Anime Bliss

DAGEN-EFTER-EDIT: First Showing - Speed Racer Review - A Vibrantly Entertaining Live Action Cartoon

Edited by Cartman, 08 May 2008 - 12:02.


#34 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 May 2008 - 22:11

Speed Racer's First 7 Minutes!
Source: Yahoo! Movies
May 8, 2008


Yahoo! Movies has premiered online the first 7 minutes from the Wachowski Brothers' Speed Racer, opening in theaters tomorrow. The big screen adaptation stars Emile Hirsch, Christina Ricci, John Goodman, Susan Sarandon, Matthew Fox, Hiroyuki Sanada, Richard Roundtree, Ji Hoon Jung, Benno Furmann, Kick Gurry, Paulie Litt and Roger Allam.

Click here to watch the 7 minutes in High Definition QuickTime or Flash format!


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 May 2008 - 23:39

Jag gillar Stephen Colberts omdöme av filmen. :D


"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 May 2008 - 14:12

First Showing - Interpreting Speed Racer's Box Office Failure

May 20, 2008
Source: Wall Street Journal

As much as I loved Speed Racer, I have to admit, it was one hell of a giant flop. The film has currently earned only $30 million at the box office with a reported budget of around $120 million - terrible numbers overall. I was pointed towards an article written by Joe Morgenstern of the Wall Street Journal (via Cartoon Brew) recently that analyzes and interprets the failure of the film. Morgenstern explains that "chaos isn't a surefire selling tool, not even when the target audience is sensation-hungry kids," and that the real problem was that the film was way too chaotic and stylized even for kids to really enjoy. I'm not entirely sure I agree with him, but then again, I'm no longer a kid, and I did enjoy Speed Racer.

Morgenstern goes on to say in his article that in his screening, he actually imagined more grand success, saying, "I found myself thinking darker thoughts about the prospect of it being a hit, or, worse still, proving to be the Next Big Thing." But alas, that doesn't seem like a possibility anymore given the film has quickly faded away. Morgenstern continues on discussing the hyperactive state of children today. "But today's kids are under bombardment from all sides. If it isn't some daft descendant of the old 'Speed Racer' series on Saturday morning TV, it's commercials, music videos, video games, text messages, instant messages and, most recently, the rat-a-tat-tat of thoughtlets expressed in microblogs." And the issue, he says, is that "kids need inoculation against media-generated chaos."

I think he makes a very good point regarding why kids weren't exactly sucked into Speed Racer considering there is enough chaos in their lives anyway, but that doesn't necessarily stand up when you think of the other hit children's films recently. More milder and slow-paced films like Ratatouille, Enchanted, Shrek the Third, Charlotte's Web, and Horton Hears a Who were big box office hits, but maybe I'm just missing the point. It's hard to truly interpret the response of a child when you're no longer one, but I think pushing past the level of chaos currently experienced won't necessarily mean they won't like what they're being shown. Instead, I think the marketing failed to attract the kids in a way certain scenes in the film eventually did.

I'm typically in support of Warner Brothers, generally because they're one of two studios (Paramount being the other) that more often than not has their shit together. Just look at 300 or The Dark Knight. Although those are films aimed at my own demographic, they're two huge money-makers that I feel they're promoting perfectly. However, I really felt like they just dropped the ball on Speed Racer. I'm not entirely sure why, but I'd have to say it seemed like it was just too confusing of of a film to sell. On one hand, you have the energy and visuals to sell it to the Matrix crowd, but on the other, you've got to also sell it to the kids. It's tough to juggle a task like that and this time I think they dropped their balls.

Actually, if I really had to interpret it further, I would say it was the Wachowskis originally who ran into a problem balancing the family aspect and the adult aspect. There are a few very messy scenes that don't hold up well, specifically when Royalton and Speed are arguing about the contract, and Spridle and Chim Chim go on a joyride through the factory. To me, it seemed that the Wachowskis wanted to actually tell the story and thought that what Royalton was saying was essential to adult viewers, but sprinkled in Spridle just to hold over the kids. Unfortunately that scene didn't work and there were a few others I can name like that. If those were taken out they, could've also trimmed the runtime quite a bit and kept the attention of kids the entire way through.

Unfortunately, I think the best way to say it is that Speed Racer isn't meant for everyone. But they wanted to try and make it for everyone. And that's where they ran into problems. When there is so much to juggle and so many audiences to please, it sometimes becomes just too challenging of a task. And this time I don't think the Wachowskis did a good job of pleasing every audience that Warner Brothers wanted to sell it to. Although I loved it, ideally in the end, kids didn't. And that contributed to its eventual failure. The lesson to learn? Spend more time in the editing room.



#37 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 May 2008 - 16:48

Ja, jag har faktiskt också hört att den här blev ändå ingen höjdare. ;)

En typisk nedladdnings eller TV-film, om man nånsin ser den. :)

Har endast väldigt vaga minnen av originalet från en 13 år sen eller så, då jag såg några episoder på Tyska RTL. Satellit-tv... den heliga gurun på tidigt 90-tal...

90-tals varianten minns jag däremot betydligt mer av, då jag såg den några år senare, på tv4. Gillade den skarpt, men tror inte jag skulle ha samma tycke för den idag.

Phantom 2040 minns jag från samma tid den med, ( dom få gånger man såg den, då den gick mitt i natten för sjutton) och den har jag alltid känt att den skulle hålla bättre, då manusen var såpass bra. Började nyligen se den igen, och skåda, den var faktiskt ännu bättre nu, då man förstod mer.
DET är en animerad serie dom verkligen borde börja fundera på att göra nånting av, innan år 2040 infaller helst.

#38 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 June 2008 - 15:09

”Matrix”-skaparnas nya film en megaflopp
Men leksakerna kan rädda Warner

”Speed Racer” skulle bli Wachowski-brödernas nya megasuccé efter framgångarna med Matrix.

I stället blev den en megaflopp.

700 miljoner kronor. Så mycket kostade bröderna Andy och Larry Wachowskis ”Speed Racer” att producera.

Och den var tänkt att bli vårens heta box office-succé med intäkter långt över produktionskostnaderna – men efter premiärhelgen i USA i maj hade den bara dragit in cirka 110 miljoner kronor.
”Vi är besvikna”

– Vi är självklart väldigt besvikna. Mors dag-helgen har alltid varit en stark helg för ungdomsfilmer och vi hoppades att vi skulle kunna vända de dåliga siffrorna på söndagen. Det hände inte, tyvärr..., sade Dan Fellman, chef på filmbolaget Warner, till Hollywood reporter efter öppningshelgen.

Men ”Speed Racer”-projektet kan fortfarande gå med vinst, trots filmens knackiga start.
Hoppas på leksakerna

”Speed Racer” skulle nämligen kunna bli årets storsäljande serie leksaker, spår experter på leksaker i tidningen Variety – och till och med sälja bättre än prylarna förknippade med tunga titlar som ”Indiana Jones” och ”Batman”.

– Det kommer att gå väldigt bra för ”Speed Racer”. Även om det hade varit till ännu större hjälp om den blivit en riktigt stor film, säger Brad Globe, produktchef på Warner, till Variety.

– Den kanske inte når upp till de nivåer den kunde ha gjort, i klass med ”Cars”, ”Jurassic Park” eller ”Spider-Man”, men som projekt kan ”Speed Racer” fortfarande bli den största försäljningsindustrin i sommar, fortsätter han.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 June 2008 - 16:40

Premiär idag, dags att flytta tråden. :)

Några recensioner i svensk media.

Svenska Dagbladet - 2 av 6: "Neonchockerna avlöser varandra"

Göteborgs-Posten - 1 av 5

Allt Om Film - 2 av 5

#40 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 June 2008 - 17:47

Vet det och den är nu flyttad.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2008 - 16:41

Peak kan börja spara pengar för den svenska utgåvan av filmen på DVD har ett Preliminärt releasedatum: 2008-10-29 enligt Discshop :)

#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2011 - 17:25

Speed Racer (2008) [US/AU/DE]
En underskattad film. Hela filmen är lekfull och jag gillar hur man vågat ta ut svängarna: det blåa är blåare det röda rödare, det polerade extra polerat och det sprakande sprakande bättre än någonsin på film. Tycker storyn är rätt bra också, även om den i stora drag är en story vi sett förut. Terrängracet är riktigt bra och man märker inte av att det pågår så länge som det gör i filmen. John Goodman gör en riktigt bra roll måste jag säga. (Det råder väl kanske liten logisk kullerbytta när det gäller åldern på de tre sönerna Racer - men det kan jag leva med). Enda riktiga smolket i bägaren är kanske karaktären Spritle som är enerverande rakt igenom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 06 January 2013 - 03:46

En film som på ett mycket begåvat sätt blandar en underbar estestik med en familjär handling och en sådan som även bjuder på en rejäl åktur på mer än ett sätt. Jag vet att en del avskyr den här typen av filmer som förlitar sig så mycket på dess visuella presentation, men jag tycker att filmen är mer än så. Missförstå mig inte, den visuella delen är vrålsnygg enligt mig, men för mig är filmen mer än så. Handlingen är ett bra exempel där man har hittat en ton som passar gammal som ung. Utöver en massa skön racing så bjuds det på ett klassiskt upplägg med hjältar som utmanar skurkar. Speed är en utmärkt hjälte i kampen mot den vidrige Royalton. Båda suveränt spelade av Emile Hirsh respektive Roger Allam. Men dom av filmens karaktärer som jag verkligen gillar så är det lillkillen Spritle som är Speeds lillebror och dennes coola side kick, en apa vid namn Chim Chim. Scener i filmen som jag gillar är Casa Cristo racet som inte går på en stängd bana, det utspelar sig däremot i terrängen, scenen när ninjorna dyker upp och får rejält med stryk samt scenen när Spritle och Chim Chim stjäl godis. Spritle är en skön karaktär som verkligen är lillgammal och han görs så bra och övertygande av Paulie Litt. Tyvärr har han inte gjort mycket sedan den här rollen,men förhoppningsvis så dyker det upp fler bra roller som man kan utforska i framtiden. Andra bra skådespelare är John Goodman som jag alltid har gillat samt Rain, Matthew Fox, Christina Ricci och Susan Sarandon.