Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 June 2011 - 16:54

Jag har under en längre tid haft för avsikt att se om alla animerade filmer från Disney som ingår i min filmsamling och tanken är att samla alla mina omdömen i en form av samlingstråd som denna får utgöra. Jag ser inte filmerna i någon speciell ordning eller takt, utan mer när jag blir sugen på att se en film. Exakt hur många filmer som jag ska se är oklart i skrivande stund, men det rör sig om ganska många filmer. Vilka det är får bli något för intresserade att ta reda på genom att läsa den här tråden. Givetvis går det bra att kommentera det jag skriver och om någon vill göra mig sällskap nu eller vid ett annat tillfälle så går det utmärkt att använda sig av den här tråden om man skulle vilja.


Disneyfilmer som jag tidigare inte har sett eller som jag vill se om. Tillkommer gör filmer som jag har glömt bort i skrivande stund samt kommande filmer som ännu inte haft premiär.

Fantasia (1940)
Fantasia 2000 (1999)
En Extremt Långbent Film (2000)
Lilo & Stitch (2002)
Råttatouille (2007)
Monsters Studentliv (2013)
Frozen (2013)
Big Hero 6 (2014)
The Good Dinosaur (2014)
Inside Out (2015)
Finding Dory (2015)


Edited by Garm, 29 June 2014 - 23:27.
Korrigering av filmtitel. Tillägg av taggar.


#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 June 2011 - 10:32

Aha. Jag har också några i hyllan, och har inte sett alla. Tänker du förvarna innan du ser en film så att man har möjlighet att se den liksom samtidigt eller får det mer bli lite som det blir?

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 June 2011 - 10:41

Hänger också på i den mån jag kan se filmerna. :) Tänker förbereda med att spela in Mulan när den går här den här veckan. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 June 2011 - 12:39

Trevligt med sällskap. :)

Jag kan lista dom filmerna som jag har tänkt att se så ni vet vilka det rör sig om. Det kommer säkert att tillkomma fler filmer än dessa då jag har för avsikt att se om en del som jag ännu inte har hunnit att skaffat.

När det gäller att säga till innan jag ser en film så ska jag försöka göra det, men ibland kanske jag inte kommer ihåg det. Men låt inte det vara ett hinder, för jag tar gärna del av andras syn på filmerna jag ser även om det inte blir exakt när jag gör det.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 June 2011 - 13:46

Nu har jag i alla fall rotat igenom filmhyllan i det här huset och hittat följande Disney-märkta filmer. Tycks vara lite blandat mellan Classics, Touchstone, DisneyToon och Pixar. Med andra ord tillika blandade förväntningar på om filmerna kommer att vara bra eller dåliga.

  • Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the seven dwarfs), 1937
  • Bambi, 1942
  • Pongo och de 101 dalmatinerna (One hundred and one dalmatians), 1961
  • Svärdet i stenen (The sword in the stone), 1963
  • Djungelboken (The jungle book), 1967
  • Aristocats, 1970
  • Filmen om Nalle Puh (The many adventures of Winnie the Pooh), 1977
  • Mästerdetektiven Basil Mus (The great mouse detective), 1986
  • Vem satte dit Roger Rabbit? (Who framed Roger Rabbit?), 1988
  • Bernard och Bianca i Australien (The rescuers down under), 1990
  • Ringaren i Notre Dame (The hunchback of Notre Dame), 1996
  • Lejonkungen II: Simbas skatt (The lion king II: Simba's Pride), 1998 (Den har jag inte sett.)
  • Tarzan, 1999 (Den har jag inte sett.)
  • Monsters, Inc., 2001
  • Tillbaka till Landet Ingenstans (Return to Never Land), 2002 (Den har jag inte sett.)
  • Björnbröder (Brother Bear), 2003 (Den har jag inte sett.)
  • Musse · Kalle · Långben: De tre musketörerna (Mickey · Donald · Goofy: The three musketeers), 2004 (Den har jag inte sett.)
  • Musses jul i Ankeborg (Mickey's Twice upon a Christmas), 2004 (Den har jag inte sett.)

Dessutom finns här några samlingar med kortfilmer, tv-serie-avsnitt eller klipp (innehållsförteckning framklickbar för den nyfikne):

  • Musses galna sommar (Mickey's summer madness), sex klassiska kortfilmer: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje film var för sig eftersom de förmodligen har gått på tv.)
    Spoiler
  • Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr volym 1 (DuckTales volume 1), sex DuckTales-avsnitt från 1987, men till min besvikelse inte pilotavsnitten: (Den här såg jag för inte så länge sedan, men jag tror att jag av någon anledning blev distraherad så att jag missade delar av den.)
    Spoiler
  • Puh bland molnen (Bearly cloudly), fem avsnitt från Nalle Puh (The new adventures of Winnie the Pooh). Förmodligen är alla från säsong 3, 1990: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje avsnitt eftersom serien gick på tv när jag var liten.)
    Spoiler
  • Nalle Puh - Jullovet (A very merry Pooh year), två Puh-stycken på ett uppenbart tema: (Den har jag inte sett.)
    Spoiler
  • Musse räddar Jultomten (Mickey saves Santa), tre avsnitt från första säsongen av Musses Klubbhus (Mickey Mouse Clubhouse) och ett avsnitt från dito säsong av Små Einsteins (Little Einsteins): (Den har jag inte sett, men min systerdotter envisas med att titta på den hela tiden oavsett årstid, så jag har hört den många gånger och blivit oerhört trött på den.)
    Spoiler
  • Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (From all of us to all of you), tror med tanke på vilket klipp från en nyare långfilm jag har för mig ingår, att den är inspelad från tv 1989

Bland det snäppet svårsorteratare hittas här även tre band märkta Disneydags, ett märkt Disneyklubben samt tre märkta Tecknat.

#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 June 2011 - 14:02

Jag passade på att ändra titeln på tråden till att omfatta animerade filmer i det stora hela och hade på så sätt även tänkt att se dom datoranimerade filmerna som Pixar och Disney har gjort tillsammans och inte enbart dom traditionellt tecknade filmerna från Disney.

Edited by Piranhaconda, 10 August 2011 - 13:34.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 June 2011 - 17:18

Hänger på i den mån jag kan. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 23 June 2011 - 07:25

Någorlunda relevant (kanske)?
ಠ_ಠ

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 June 2011 - 13:00

Den var ju klockren stoffe! Väldigt bra och snyggt gjort. :thumbsup:

Jag lyckades fixa tre filmer (Peter Pan, Pinocchio & Kogänget) igår och ändrade om i mina listor. Jag skulle tro att jag kan få tag på dom viktigare av filmerna som jag vill se men inte har själv och det är huvudsaken.

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 June 2011 - 15:42

Synd att jag är bortrest och har filmerna hemma. Skulle gärna se/se om många av dessa filmer.

Winter is Coming


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 June 2011 - 16:02

Jag vet inte riktigt när jag har tänkt att börja se på filmerna, så du kanske kan vara med trots allt? Annars så får du gärna se om filmerna och skriva lite om dom i den här tråden även om vi andra har börjat. Jag läser allt och försöker att kommentera så gott det går. :)

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 June 2011 - 20:10

Samt en över filmer som jag vill se om under förutsättning att jag kan finna dom dubbade till svenska.

Inget intresse av att se dem på originalspråket?

#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2011 - 13:07

Inte dom äldre teckande filmerna från Disney. Jag är uppvuxen med att dom var dubbade och föredrar att se dom på det sättet. Lite nyare animerad film med kända skådespelare kan jag se med originalspråk. Även om det ofta slutar med att jag ser dom dubbade i alla fall.

Jag har fått tag i ett par till filmer (Lady och Lufsen, Lady och Lufsen II, & Atlantis - En Försvunnen Värld) så jag har ändrat i listorna.

Edited by Piranhaconda, 28 June 2011 - 13:08.


#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 June 2011 - 14:33

Igår ville min systerson se De tre musketörerna, så så blev det. Den fanns visserligen inte med i din lista. Men nu har jag sett den i alla fall.

Postad bild

Eftersom handlingen är någorlunda förutsägbar har jag valt att inte spoilermarkera något över huvud taget... Bara så ni vet.

Ramverket innefattar en fransk trubadursköldpadda (så vitt jag vet ingen kändis sedan tidigare Disney-verk) som av misstag hamnar i programledarfåtöljen och snabbt tvingas berätta något. När han väl finner sig i detta är det ingen tvekan om vad han vill berätta. Berättelsen om de i titeln nämnda tre musketörerna har han med sig som en serietidning och han har redan innan påpekat att han har sånger att sjunga om dem.

De tre musketörerna är i detta fall inte Athos, Porthos och Aramis. Och inte D'Artagnan heller. Men dessa förekommer i början av historien och inspirerar de unga versionerna av Musse, Kalle och Långben (och Pluto?) till att vilja bli musketörer. Musse visar vid ett tillfälle att han har en hatt med de kända musketörernas autografer på. Hur som helst går det inget bra för berättelsens huvudpersoner att bli musketörer. De jobbar hos musketörerna, men får bara sköta de mindre glamorösa uppgifterna.

Chefar över musketörerna gör kapten Petter. Föga överraskande visar det sig så småningom visar att det är han som är skurken. Hans ondsinta plan går ut på att kidnappa prinsessan Mimmi, vilket på något vis ska möjliggöra att han blir kung över Frankrike. Kidnappningen sköter Björnligan (via ett missförstånd baserat på en svåröversättlig ordvits) genom att släppa ett kassaskåp på prinsessan. Hon kommer undan men inser att det skulle kunna vara bra att ha livvakter. Petter löser förstås detta genom att ge henne de tre sämsta livvakter han kan tänka sig. Musse, Kalle och Långben får nu alltså plötsligt sin dröm uppfylld i och med att de snabbutnämns till musketörer.

Det dröjer inte särskilt länge innan prinsessan (och hennes sällskapsdam Kajsa) blir kidnappad (Det är ju så'nt prinsessor gör.) men de tre livvakterna kommer till räddningen. Det vill säga... Kalle är en fegis (vilket övertydligt påpekas lite väl ofta) så han gör kanske inte så mycket nytta. Långben är en klant, men med en stunds tid att fundera kanske smartare än man förväntar sig (åtminstone om man får ta till tecknad logik).

När Petter inser att de livvakter han utsett inte är så värdelösa som han förväntat sig ser han till att göra sig av med dem. Musse blir inlåst i Mont-Saint-Michel men räddas från tidvattnet ("You must be this tall to survive this dungeon.") av Kalle och Långben. Det vill säga efter att Petters underhuggare löjtnant Klarabella har blivit kär i Långben (Ja, alla får varandra.) och bestämt sig för att inte döda honom, och Långben har tvingat Kalle att inte springa sin väg och överge dem som behöver honom (vilket var vad han spontant hellre hade gjort efter att han nästan blev giljotinerad).

Musikalinslag förekommer som i de flesta Disney-filmer, men i den här sjungs det inte till nyskrivna melodier. I stället har nya texter skrivits till klassisk stycken (Strauss, Bizet, Grieg, Beethoven med flera...) och resultatet blir lite varierat. Skulle vara intressant att se hur det gör sig i originaldubben. (En sak som inte gör sig alls i den svenska dubbningen är Kalles röst, som knappt går att uttyda över huvud taget. Jag tror att den engelska rösten är tydligare.) Slutstriden utspelas på operan i Paris (som av någon anledning spelar The pirates of Penzance).

Sammanfattningsvis är det en helt okej film. Storyn är rätt simpel och vissa skämt blir lite uttjatade, men då och då blir den desto skojigare. Pluspoäng för gestaltning av vissa franska miljöer från verkligheten, samt för referenser till andra Disney-filmer. ("Jag tror att de kommer spela Snart är det jag som är kung"!) Jag uppskattar även att de har dragit ihop lite olika Disney-figurer i filmen, men undrar samtidigt varför de inte kunde ha öst på med ännu fler när de ändå var igång. Alla biroller såg ju helt obekanta ut.

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 July 2011 - 16:07

Detta visar sig vara en bra vecka för denna föresats. Syskonbarn är på besök och väljer stundom filmer som passar temat. Senast har systerdottern stått för valen, och till min glädje har det denna gång inte blivit Musse räddar Jultomten. Igår sågs Ringaren i Notre Dame. Då skulle jag iväg på andra äventyr, så jag missade stora delar av filmen, men det gjorde inte så mycket eftersom jag har sett den förr. Men idag valde hon en film som jag inte hade sett, och eftersom jag på grund av ovan nämnda äventyr bara sov två timmar i natt passade det bra att ligga stilla i tv-soffan. Så nu är ännu en Disney-film beglodd:

Postad bild

Faith, trust, and pixie dust!! Den här tyckte jag om! Förväntningarna på uppföljare till Disney-filmer är i allmänhet låga. Men Peter Pan kanske hör till dem som har bäst förutsättningar för uppföljare. Många av filmerna slutar med att prinsessan får prinsen och lever lycklig i alla sina dagar. En film om någon som lever lycklig i alla sina dagar är knappast särskilt spännande. Peter Pan slutar där emot med att etablera just det som den här filmen handlar om.

Alltså: Wendy (Eftersom jag i min barndom läste boken i Jadwiga P. Westrups översättning vägrar jag ganska envist att använda namn som Lena, Tingeling och Landet Ingenstans när jag pratar om detta ämne.) har blivit vuxen och fått en dotter som heter Jane. I den här versionen har Jane dessutom en bror som heter Daniel. Filmen utspelas i början av 40-talet. Med andra ord är tyskarna i sta'n (och om ni skulle glömma bort exakt vilken stad det är fråga om, flyger vi förbi en urtavla som ni kanske känner igen) och bombar (vilket får mig att associera till C.S. Lewis' även i andra avseenden liknande verk).

Wendy har förstås berättat historier om Peter Pan för sina barn, men Jane har vid det här laget slutat tro på dem. Lever man i ett krig kan man inte unna sig sådana barnsligheter, menar hon. Men när hon sover, blir hon en natt väckt och kidnappad av kapten Krok som tar med henne till Aldriglandet. Han avsåg att kidnappa Wendy för att lura Peter Pan i en fälla, men tänkte väl inte på att människor som bor i England har för vana att åldras, och får därför med sig Jane i stället.

Fällan är förresten en ganska stor bläckfisk och fungerar givetvis inte så bra som fälla... med tanke på att Peter överlever den, och Tinker Bell kastar bläckfisken på kapten Krok, vilket leder till att bläckfisken i resten av filmen får ersätta den tickande krokodilen. Den följer alltså efter Krok eftersom han smakar gott, och i stället för att ticka ger den ifrån sig sugkoppsljud. Vad som hände med krokodilen har jag inte förstått. Vet inte om det framgår i första filmen. Det var länge sedan jag såg den. Hur som helst tycker jag att bläckfisken är lite fånig. Kanske mest för att den är samma sak som krokodilen, fast en bläckfisk. Å andra sidan hade det kanske blivit ännu tjatigare att dras med krokodilen i en hel film till... om man nu tycker att kapten Krok nödvändigtvis ska jagas av ett djur hela tiden.

Janes äventyr fortsätter bland pirater, älvor och vilda pojkar. Sjöjungfrur skymtas i förbifarten, men några indianer syns aldrig till. Synd, tänker jag, men hade de inget att tillföra handlingen kanske det egentligen var lika bra.

Musikalinslagen är inte särskilt många, och dem vi får göra inga större intryck på mig första gången jag tar del av dem. Jag funderar på om man borde kolla upp låtarna på originalspråket och blir ännu ett snäpp nyfiknare när jag får klart för mig att en av låtarna är gjord av They Might Be giants.

Till sist lyckas Jane återvända till London. När hon kommer hem, sover hon och vaknar på samma plats som hon sov på när Krok väckte henne. Det tyder alltså på en optativ modalitet (Ja, jag är förtjust i svåra ord.) men den tolkningen krossas till min förtjusning snart när Peter och Wendy återser varandra, och hon och hennes båda barn tillsammans får ta farväl av honom.

Något minuspoäng delar jag ut för de 3d-animerade delarna som inte passar in i den övergripande teckningsstilen, men eftersom jag som sagt uppskattar filmen i dess helhet lägger jag inte så mycket energi på att störa mig på den saken.

#16 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 July 2011 - 21:23

Jag har tittat på No Sail med Kalle och Långben i huvudrollerna. Jag tror de flesta har säkert sett den här kortfilmen någon gång i sina liv och känner till handlingen, men i korta drag handlar det om Kalle och Långben som drar iväg i en segelbåt som slukar mynt och hur det slutar vet ni säkert...
Jag har alltid gillat den här kortfilmen och tycker fortfarande att den är kul. Trots att det händer en hel del under drygt sju minuter så håller kortfilmen ett jämnt tempo. Fast jag undrar än idag hur det där havsvattnet som Långben spär ut med lite salt smakar. Antagligen inte gott. :P

Jag vill även tillägga att jag gillar den här "scenen" väldigt mycket och speciellt färgerna:

Postad bild

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 July 2011 - 15:25

Jag återkommer snart med kommentarer kring det ni båda har sett. Jag är dessutom mer eller mindre redo att sjösätta detta projekt snart så stay tuned!

#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2011 - 14:37

Okej, låt oss sjösätta den här gamla skutan. Den första filmen att gå på plankan är: Trassel (2010). Om någon vill göra mig sällskap så är ni välkommna att göra så. Mitt omdöme förväntas nå vattenytan under morgondagen.

Edited by Piranhaconda, 18 July 2011 - 15:18.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2011 - 15:07

Jahapp... du kunde ju inte börja med Trassel som jag tittar på idag. :P :lol:

Pinocchio har jag inte sett på år och dar... Skall försöka haka på, men har den inte tillgänglig f.n.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2011 - 15:17

Your wish is my command! ;)

Jag såg den ju själv för en vecka eller två sedan så man gör nog rätt i att ta det omdömet först. Ändrar mitt förra inlägg lite och så tar vi Pinocchio vid ett annat tillfälle.

Edited by Piranhaconda, 18 July 2011 - 15:33.


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2011 - 16:32

Tack. :D Tyckte det var lite ödets ironi att du skulle dra fram Pinoccio ur högen samma dag som jag petade in trassel i spelaren. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2011 - 12:12

Trassel / Tangled (2011) [US]
Törnrosa, http://www.grimmstor...s/aschenputtel'>Askungen och Snövit; tre sagor från Grimm som Disney blåst liv i med penna och pensel. Visst Disney kan - liksom många sagoberättare - inte motstå att lägga sin egen hand vid sagan och "förbättra" den lite sällan är det dock ändringar som påverkar upplevelsen negativt. Så kom 2011 och Rapunzel sällar sig till Disney-prinsessorna. Där de tre äldre filmerna känns väldigt klassiska och respektfulla inför sitt ursprung så är Trassel/Rapunzel en väldigt modern take på en klassisk saga.
Filmen är så klassiskt Disney så man har nästan missat målet.
Karaktärerna är på många vis så som vi vill ha dem från Disney, visst jag gillar inte riktigt porslinsdocke-fernissan man lagt på vissa karaktärer, fostermamman ser verkligen plastikopererad ut och Barbie-känslan i Rapunzel kunde vi levt utan (kanske är det därför som jag upplever henne som finare närmare slutet på filmen)... Men samtidigt så påminner de mycket om karaktärer vi redan sett - det är något i ögonen och deras minspel som gör dem väldigt bekanta. Inte för att det är någon större brist men alla Diney-filmer behöver inte se och låta likadana ut.
Humornivån ligger kanske aningen gör högt (något jag känt med fler av de modernare Disney-filmerna), det som räddar överanvändningen av "roliga situationer" är att man för det mesta lyckas med att vara rakt igenom underhållande. Fascinationen filmen igenom för stekpannor är ett av de roligasre inslagen som inte involverar hästen eller kameleonten. Sämre är kanske att filmen har ett par sångnummer för mycket. Missförstå mig inte - det skall vara sångnummer i en Disney-film men det kan bli för mycket av de goda.
Trogen vanan så såg jag filmen med svensk dubb, Måns Zelmerlöv är kanske ingen som jag har så mycket till övers för men hade han lyckats lite bättre med närvaron i sin roll här så hade han passat lite bättre än vad gör. Som det är så är det bara i sångnumret "I See the Light" som han riktigt lyfter.
Sjutton vad negativ jag låter... jag gillade ju filmen rakt igenom egentligen. Disney tar visserligen i från tårna så det räcker och blir över på en del ställen[1] men de har lyckats med en film som är underhållande, rolig, planerad och lagom gullig, den har något för alla.
--
1) Om nu Diney kunde sluta försöka vara så överdrivet klassiskt Disney så skulle det vara optimalt.

Edited by XC, 19 July 2011 - 12:13.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 July 2011 - 13:25

Trassel

Jag håller i mångt och mycket med XC i den lite mer negativa kritik som framförs. Speciellt om den där lite plastiga känslan som man får av den här typen av datoranimerad Disneyfilm. Jag kan inte låta bli att jämföra lite med filmen Prinsessan och Grodan som kom året innan och som var traditionellt animerad och som därför ser mycket mer smakfull ut i sin visuella skrud. I den här filmen så är den visuella biten lite för finputsad och tillrättalagd för att jag ska tycka om den fullt ut. Speciellt när det gäller hur karaktärerna ser ut. Jag har alltid varit mer förlåtande när det rör sig om datoranimation till omgivningar, byggnader, med mera. Jag kan även hålla med XC i det som sägs om att det nästan är ett eller två sångnummer för mycket i filmen. Den hade nog mått bättre av att ta bort ett eller två sådana stycken. Men det här är nog den enda negativa kritik som jag har till filmen för annars så tycker jag om dom andra delarna. Humorn upplever jag nog mer positivt än vad XC verkade göra, men jag tror att vår filmsmak skiljer sig lite åt på just den specifika punkten och det är något som vi visste om sedan tidigare. Främst så tycker jag att hästen är den som verkligen håller fanan högt när det gäller dråpliga situationer som blir så roliga att man rent av skrattar högt vid några tillfällen. Dessutom så gillar jag verkligen hästens envishet i början av filmen. När det gäller ljudspåret så valde jag faktiskt det med originaltal. Jag tror att det mer var en tillfällighet, för jag har inget minne av att medvetet ha valt det. Röstskådespelarna gör ett bra jobb, men jag kom på mig själv flera gånger att uppleva dom som rätt anonyma och jag har fortfarande inte bestämt mig för om det var något bra eller inte. Nästa gång som jag ser om filmen så blir det givetvis att se den med dom svenska röstskådespelarna för att bilda mig en uppfattning om hur dom är. En animerad film kan ju faktiskt bli både bättre och sämre med svenskt tal. Så på det stora hela så tycker jag att filmen var bra, rolig och underhållande. Om än med viss reservation på en del punkter.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2011 - 15:11

Hästen är helt underbar - speciellt när den beter sig som en hund. :D

Just det där med humor har jag märkt att jag reagerar på i många av de senare Disney-filmerna, att man väljer att skapa dråpiga situationer lite för ofta så att säga. Dock skall det sägas att Disney sällan misslyckas med humorn i sina filmer.

En sak som jag glömde i morse/fm:s var att nämna hur mycket jag gillar hur man utformat staden, här är det helt rätt (och välkommet) att köra på i disneys klassiska manér. Väldigt snyggt rakt igenom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 July 2011 - 15:30

Instämmer till fullo. Han formligen kryper längs med marken i samma maner som en spårhund och försöker leta upp ett spår. :D

Jag förstår hur du tänker kring humorn. Jag har en i familjen som resonerar exakt som dig, så det är fler som tycker som dig att det blir lite för mycket av det goda. Även om det som du säger, aldrig blir riktigt dåligt.

Och jag instämmer även i det sista som du skrev om staden och dess utformning.

- - -

Under kvällen så tänker jag se på Superhjältarna (2004).

Jag tror det är lika bra att klara av alla nymodigheter och tillika datoranimerade filmer först för att sedan ge sig på dom riktiga klassikerna. Dessutom så ger det förhoppningsvis XC och eventuellt andra som vill vara med, tid till att skaffa filmerna som ni vill vara med och se på.

XC har redan sett filmen vid ett tidigare tillfälle och här nedan är omdömet.

Superhjältarna / The Incredibles (2004) [US]
Klassiskt koncept till story men som är välskriven och intressant. Slutet känns väldigt disney måste jag säga, inte för att det skämmer filmen. Bjuder på skratt och har några direkt brutala scener. Visuellt är den snygg och animeringen tipp-topp. Musiken är bra och passar in, här och där känns den nästan lite retro. Den är solid, gedigen och tåls definitivt att ses fler gånger.


Edited by Piranhaconda, 19 July 2011 - 15:31.