Jump to content

Photo

Star Wars: The Clone Wars - Säsong 1


  • Please log in to reply
97 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2008 - 13:36

Skulle nog tro att det är en sådan sak som flera länder översätter rakt av utan att egentligen veta om och var serien kommer gå. Inte omöjligt att den kommer hit, men jag skulle tro det dröjer lite. Sedan är ju frågan vilken kanal den kommer gå på och om dom dubbar serien.

Inte haft tid eller lust att följa serien. Har prioriterat bort en hel del och följer inte alls så många serier via Internetkanalen längre. Men som sagt, jag har för avsikt att se mer framöver och tror det är enklare att göra det när hela första säsongen finns tillgänglig.

Antar att du fortfarande följer den? Vad tycker du om serien hittills?

#52 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2008 - 14:23

Är nog lite partisk när det gäller Star Wars då jag gillar så mycket. Den här serien är väl kanske inte det bästa jag sett ;) om jag säger så men klart sevärd och inte alls så barnslig som jag fick för mig att den skulle vara. Köper säkert alla säsonger för att göra samlingen komplett.

#53 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 December 2008 - 22:27

Jag såg alla avsnitten i veckan och jag trodde väl att det skulle vara mycket barnsligare än vad det faktiskt var. Lite brutal emellanåt och jag hörde t.o.m en svordom vid nått tillfälle. Alla avsnitten har faktiskt varit bra... men inte det senaste dock (Jävla Jar Jar Binks!)

Winter is Coming


#54 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 December 2008 - 16:24

Har nu kollat igenom de 10 avsnitt som kommit. Och det var sevärt, lite ovanligt animerat men man vande sig rätt snabbt. Är i alla fall glad att jag tittade på filmen innan jag började se serien
Sämsta avsnittet var nog det med Jar Jar (1x08)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#55 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 December 2008 - 16:26

Två till alltså som gillar den. Kanske borde ta mig en närmare titt på det hela lite tidigare än vad jag tänkt mig. Finns ju lite ledig tid till det under jul/nyår. :)

#56 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 December 2008 - 16:36

Går ju rätt snabbt att se 10 avsnitt när dom bara är på 22 minuter var.
Jag blev i alla fall sugen på att se om alla Star Wars filmer efter att sett de här och att fortsätta läsa serierna som jag höll på att läsa i kronologisk ordning för ett bra tag sen men avbröt bl.a eftersom jag då inte hade sett tredje filmen och att det blev lite väl mycket Star Wars ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#57 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 December 2008 - 16:45

Nu när många serier slutat eller har sitt lilla uppehåll blir det ju dessutom mera tid över. Är dom uppe i 10 avsnitt hittills? Har även den här serien uppehåll nu? 10x22 minuter ska man väl klara av samt att man kan fortsätta titta om man har lust till det, om nu serien har ett uppehåll. Gillar ju Star Wars så jag har alltid haft som avsikt att se hur den här serien passar in i kronologien och Star Wars-universumet. Får man upp suget på att se övriga filmer i samma veva är det ju bara ett plus.

Här är något man kan hålla ögonen (eller snarare öronen) öppna efter framöver.

George Takei kommer att medverka som röstskådespelare i den animerade tv-serien Star Wars: The Clone Wars där han kommer ge liv åt en Neimoidiansk general vid namn Lok Durd. Dubbelavsnittet som George Takei kommer medverka i sänds i USA med start den 16:e Januari 2009. [Trekweb]


Edited by Cartman, 17 December 2008 - 16:57.


#58 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 December 2008 - 16:56

Avsnitt 11 kommer visas den 2 januari enligt TVRage.com. Så jag antar att man kan kalla det för ett uppehåll.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#59 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 December 2008 - 17:06

Okej, tack. Kan vara bra att veta.

Ska ge det hela ett försök iaf. :)

#60 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 December 2008 - 15:38

Trevligt att "Mr. Sulu" ska vara med som röstskådespelare. Han har ju gjort en en del sådana roller under åren. Får se om man känner igen rösten, den är ganska säregen så det ska väl inte vara några problem.

Klart att du ska ge serien en chans Cartman, du brukar ju testa det mesta. Ibland känns den riktigt träffande på Star Wars-känslan medans den ibland är "ute och seglar". Känns även ganska vuxen i tonen ibland, vilket förra Clone Wars inte direkt gjorde.

#61 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 22 December 2008 - 16:55

För oss som bor i södra Sverige (någon annan här?) så sänder TV2 Danmark serien på söndagar vid nio-tiotiden (barnprogramblocket)
På söndag är det avsnitt sex. Och ja, den är såklart dubbad.

Edited by RockyB, 22 December 2008 - 16:56.


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 December 2008 - 17:13

Dubbad till danska alltså? Låter rätt jobbigt. Inte för att det är något fel på språket utan mest för att det är lite svårt att förstå IMO.

Inte för att jag har tillgång till kanalen, men intressant att den visas där redan nu. Tror jag måste forska lite i om den är på gång till oss med. Ska bara klura ut vart man ska vända sig först.

#63 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 December 2008 - 11:34

Forumets SPOILERtråd för säsong 1

Är det någon mer som tittar och har någon hört om en eventuell utgivning av serien på dvd eller kanske rent av en visning på tv här hemma hos oss?


Nu är det dags. Såg i TV-Tidningen jag köper (Expressens tv14) att det är TV400 som har köpt in och ska visa serien. Det är säkert en hel del som inte har den kanalen men eftersom det iaf är en del av TV4 så kanske serien kommer i repris på en av deras större kanaler framöver.

Hittar ingen info via TV4s egna hemsida så jag kan inte svara på om serien är dubbad eller ej. Skulle snarare gissa på att den inte är det utifrån tiderna den ska visas samt vilken kanal det faktiskt rör sig om.

Del 1 - TV400, Söndag 4/1, Klockan 21:55-22:25
[Repris: TV400, Söndag 11/1, Klockan 14:15-14:45]

Del 2 - TV400, Söndag 4/1, Klockan 22:25-22:55
[Repris: TV400, Söndag 11/1, Klockan 14:45-15:15]

Edited by Cartman, 10 February 2009 - 13:41.


#64 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 December 2008 - 16:26

:rolleyes: till valet av kanal. Den kanalen är det nog inte överdrivet många som ser på.

Bättre än inget, men jag hoppas dom visar den på vanliga Tv4 eller Tv4+ så att flera får möjlighet att se den.

#65 The Invisible Hand

The Invisible Hand

    Cadet Second Year

  • Members
  • 11 posts

Posted 02 January 2009 - 16:53

Ja, trodde TV400 var för typ lite äldre än vad The Clone Wars verkar ha som specificerad målgrupp. :P
Såg nyheten på GalacticEmpire.se kring nyår, men har fullständigt glömt av det efteråt, xD Aja, jag har ju inte sett nåt av avsnitten så jag ska se den iaf. ^^
är en starwarsnörd!1
Star Wars på svenska: GalacticEmpire.se

#66 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 02 January 2009 - 18:05

TV400 utger väl sig för att vara "underhållningskanalen", underhållning som i nöje, skvaller, reality och kärlek, då är det ju lite konstigt att serien går där.
Det logiska hade ju varit TV4 Science Fiction.

#67 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 02 January 2009 - 19:32

TV400 utger väl sig för att vara "underhållningskanalen", underhållning som i nöje, skvaller, reality och kärlek, då är det ju lite konstigt att serien går där.
Det logiska hade ju varit TV4 Science Fiction.


Det är ju en sak att undra över. En annan sak att klicka på "visa nya inlägg" inte funkar.
Varför listas inte era inlägg från 18.05? Har inte varit här sen i går.
Det blir bara ett felmeddelande att inga nya inlägg finns men det stämmer ju inte. Den ljuger ju.

Edited by Supertreck, 02 January 2009 - 19:34.


#68 The Invisible Hand

The Invisible Hand

    Cadet Second Year

  • Members
  • 11 posts

Posted 03 January 2009 - 12:23

Finns ju en TV4-kanal för det mesta, xD Damn, jag har inte TV4 Science fiction. Vet inte om jag har TV4+ helelr, men TV400 (av allt) har vi, så bra det.
är en starwarsnörd!1
Star Wars på svenska: GalacticEmpire.se

#69 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 January 2009 - 13:46

Nu har jag sett dom 8 avsnitt som TV400 hittills har visat.

01x01: Ambush

Okej avsnitt. Lagom dos med action och humor. Dock finner jag att avsnittets samtliga battle droids blir lite väl putslustiga efter ett tag då dom tydligen ska vara avsnittets "comic relief". Gillar inte heller "studsbollen" Yoda. Det är en av flera saker som är sämst med PT. Hade mer velat se Yoda använda sig av kraften och inte fara fram och tillbala överallt med en lightsaber i högsta hugg. Det passar inte bättre i TCW heller kan jag konstatera.

01x02: Rising Malevolence

Trevligt att få se mer av Plo Koon. Man fick se alldeles för lite av honom i PT. Även passande att väva in både General Grievous och skeppet Malevolence i handlingen. Kul att dom har med en medical droid i avsnittet.

01x03: Shadow of Malevolence

Amiral Yularen gör ordentlig entré. Det visar sig vara han som är speakerrösten i början av varje avsnitt. I övrigt ett bra avsnitt där General Grievous under ledning av Count Dooku gör en "hit 'n run" mot en läkarstation och det är upp till Anakin och Co. att skydda stället med en häftig rymdstrid som resultat.

01x04: Destroy Malevolence

Padme och C-3PO! :D Gillar att detta ör det tredje avsnittet på rad där handlingen är sammanhängande. Hade man tagit dessa tre avsnitt och lagt till lite mer så hade det gjort en betydluigt bättre film än vad vi fick förra sommaren. Serien fungerar så mycket bättre än den filmen. Padme ska iaf förhandla om eld upphör men fastnar istället ombord på Malevolence. Anakin och Obi-Wan ger sig ut på ett räddningsuppdrag. En sak jag reagerade över är hur stort Malevolence är på insidan.

01x05: Rookies

En utpost på Rishis måne, som skyddar Kamino från angrepp, attackeras av General Grievous och hans coola, ninjaliknande commando droids. Ett härligt avsnitt där handlingen är lite mörkare än vad jag hade trott. Det hela mynar ut i en "katt och råtta" lek där klonsoldaterna måste skydda sig från infiltrationsförsöket.

01x06: Downfall of a Droid

Liknande upplägg i det här avsnittet som i det förra. En utpost är det enda som står mellan, från att separatisterna ska skaffa sig ett övertag i sektorn. Anakin och Co. har dock en liten överraskning för dom. Mitt i allt tumult kommer R2-D2 bort, med viktig information lagrad dessutom. När Anakin och Ahsoka söker efter R2-D2 får man även en cool scen med ett velbekant ansikten: IG assassin droids. :thumbsup: Häftigt att ta med sådana i ett avsnitt.

01x07: Duel of the Droids

Tar vid där förra avsnittet slutade. R2-D2 är fortfarande ute på vift och dessutom på väg rakt i klorna på General Grievous. Med Anakin hack i häl. Dock är ju R2-D2 inte dummare än att han på egen hand försöker sig på att fly. Återigen ett bra och fartfyllt avsnitt. Gillar avsnittets "showdown" mellan R2-D2 och den något mindre begåvade R3-D6. :D

01x08: Bombad Jedi

Avsnittet har med Jar Jar. Need i say more? Think not! ;) Planeten Rodia som Padme, C-3PO och Jar Jar anländer till är väldigt estetiskt tilltalande. Förhandlingarna går inte som planerat för Padme och C-3PO lämnas ensam med Jar Jar. Givetvis så avlöser den ena incidenten efter den andra när han släpps lös. Tur att Padme kan ta hand om sig själv för varken C-3PO eller Jar Jar är till någon större nytta. Bortsett från Jar Jar så är det ett okej avsnitt, men det hittills svagaste i serien.

Edited by Cartman, 30 January 2009 - 13:46.


#70 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 February 2009 - 13:25

01x09: Cloak Of Darkness

Fortsättning på förra avsnittet. Jedi Luminara ansluter sig. Dooku skickar Asajj för att antingen frita eller tysta Nute Gunray. Måste säga att hon lyckas rätt bra till slut, efter några mindre missöden, så helt oduglig är hon inte. Bra och fartfyllt avsnitt.

01x10: Lair of Grievous

Följer upp dom två senaste avsnitten. Bra och trevligt att serien har så pass mycket kontinuitet trots allt. Vi får se lite mer av Kit Fisto, vilket är trevligt. I jakten på Nute Gunray, efter hans fritagning, så får Kit hjälp av Nahadar, en nyutexaminerad jedi. Dom följer spåren efter Nute till vad som visar sig vara Grievous hideout. Estetiskt tilltalande och passande honom måste jag säga. En liten uppgörelse mellan Fitso/Nahadar och Grievous uppstår där han till råga på allt får två ben avhuggna. Lite oväntat. Även en fight mellan Fisto/Nahadar och Grievous "vakthund" Gore uppstår, rätt läcker design på Gore men annars en ganska tam scen.

Mest intressanta scenen i avsnittet är väl när Grievous ligger för att bli reparerad och hans reparatör undrar över varför han tvingats till modifieringar och Grievous svarar att det är förbättringar och att han gjorde dom frivilligt.

Även intressant scen där det visar sig att det var Dooku som ledde Fisto/Nahadar till Grievous hideout i tron om att Nute var där, enbart för att se om Grievous klarade av situationen eller inte. Inte så populärt från Grievous sida och passande att se lite opålitlighet mellan dessa två.

Edited by Cartman, 02 February 2009 - 17:54.


#71 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 February 2009 - 21:36

SCI FI Wire: Cartoon Network picks up Star Wars: The Clone Wars for year two
Cartoon Network announced today that it has picked up a second season of its hit computer-animated series Star Wars: The Clone Wars from creator George Lucas and Lucasfilm Animation.

The second season is slated to premiere in the fall. The season-one finale of Star Wars: The Clone Wars airs on Cartoon Network on Friday, March 20, at 9 p.m. ET/PT.

The Oct. 3, 2008, premiere of Clone Wars scored as the most-watched series debut in Cartoon Network history, according to Nielsen Media Research. Since its premiere, Star Wars: The Clone Wars, which airs Fridays at 9 p.m., has ranked number one in its time period on all television—broadcast and ad-supported cable, with boys 2-11, boys 6-11 and tween boys 9-14 through January.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#72 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 February 2009 - 11:31

Såg det igår. Inte mig emot, tycker att den hittills har varit helt okej så jag hänger med ett tag till. :)

#73 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 February 2009 - 11:45

Tycker om det här. Framförallt när det fokuseras på andra jedis, som det har varit gott om. Så blir mycket glad av att det blir en andra säsong. :)
Vissa avsnitt har varit riktigt lyckade, t ex Ambush (med Yoda i huvudrollen), Rookies och Lair of Grevious. Finns ännu fler riktigt bra avsnitt, men kommer inte på dem på rak arm...
*Hockey och superhjältar*

#74 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 February 2009 - 11:55

Ambush är helt okej bortsett från när Yoda fightas. Gillar inte det alls. Grön studsboll? Nej tack. ;)

Finns flera bra avsnitt bla. Destroy Malevolence & Downfall of a Droid t.ex.

Själva konceptet för serien är ju bra och kan bli hur intressant som helst. Inte minst när det kommer till karaktärsutveckling av karaktärer vi redan vet om men inte fick något bra grepp om i PT. Även att man kan fylla ut luckorna i klonkrigen då man ärligt talat bara får grunden i PT. Så det finns mycket att fram emot framöver om dom går den vägen.

Edited by Cartman, 10 February 2009 - 11:56.


#75 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 February 2009 - 12:03

Tycker det var coolt när Yoda slogs, han var också lite mer klok eller hur man ska säga här, använde sig av omgivningen mer osv. Han betedde sig mer som en Jedi-mästare än i Epsiod II. :)

Ja, de kan absolut utveckla de andra jedierna mer här, och det har de ju också gjort flera gånger. Ahsoka däremot...kan förstå behovet av henne, men är inte helt såld där.
*Hockey och superhjältar*