Jump to content

Photo

Alcatraz - Säsong 1


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2011 - 14:25

Den här serien kommer jag definitivt ge en chans. :) Jag gillar det som J. J. Abrams har gjort tidigare och klippet nedan var riktigt bra. Dessutom så får jag känslan av en till fullträff baserat utifrån den information som jag har valt att läsa om det här.

http://www.youtube.com/watch?v=t676YoWgPUc&

deadline.com - Fox Unveils 2011-12 Primetime Schedule

FOX MIDSEASON 2012 PRIMETIME SCHEDULE

MONDAY

9:00-10:00 PM ALCATRAZ (new)

ALCATRAZ

From executive producer J.J. Abrams (FRINGE, “Lost,” “Star Trek” and the upcoming “Mission: Impossible – Ghost Protocol” and “Super 8”) and writer and executive producer Elizabeth Sarnoff (“Lost,” “Deadwood”) comes ALCATRAZ, the chilling new thriller centered on America’s most infamous prison and one-time home to the nation’s most notorious murderers, rapists, kidnappers, thieves and arsonists.

Spoiler


PRODUCTION COMPANIES: Bad Robot Productions, Warner Bros. Television, Bonanza Productions Inc.

EXECUTIVE PRODUCERS: J.J. Abrams, Bryan Burk, Elizabeth Sarnoff, Danny Cannon (pilot)

WRITERS: Elizabeth Sarnoff, Steven Lilien, Bryan Wynbrandt

DIRECTOR: Danny Cannon

CAST: Sarah Jones as Det. Rebecca Madsen , Jorge Garcia as Dr. Diego “Doc” Soto , Sam Neill as Emerson Hauser , Parminder Nagra as Lucy Banerjee , Robert Forster as Ray Archer , Santiago Cabrera as Jimmy Dickens , Jonny Coyne as Warden Edwin James , Jason Butler Harner as Associate Warden E.B. Tiller.

GUEST CAST: Jeffrey Pierce as Jack Sylvane



#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 May 2011 - 01:52

Ser klart intresant ut. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2012 - 16:09

Om jag inte minns helt fel så har den här premiär på FOX den 16 januari. Vilket ju är bara runt hörnet

Jag kommer definitivt att ge den en chans då den verkar vara riktigt bra, intressant och spännande. Dessutom så har jag gett J.J. Abrams nytt förtroende sedan jag såg om Lost från början till slut och insåg vilken fantastisk tv-serie det är.

Är det någon mer som skall ge den en chans? :)

#4 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 January 2012 - 17:56

Jag tänker det. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 January 2012 - 15:04

Trevligt. Då kanske vi ses här i tråden efter avsnitten för att diskutera dem.

#6 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 17 January 2012 - 21:11

Lite snabbt så, kändes det som TV-serie Mall A, tyvärr.
Kanske hade jag för höga förväntningar, jag vet inte.
Jag kommer kolla några avsnitt till i alla fall.

#7 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 January 2012 - 03:26

Nej det här var inget vidare. Taffligt berättat med alldeles för mycket krystad dialog som är där mer för att förklara saker än något annat. Är ingen närvarande så pratar huvudpersonen istället högt med sig själv så att utan några som helst tvivel ska fatta vad som händer. Piloten påminner inte så lite om Fringe heller. Låt se, en skärpt kvinnlig polis får ett mystiskt fall som gör att hon kommer i kontakt med en hemlig avdelning inom FBI som utreder ett oförklarligt fenomen. Till sin hjälp tar hon en kufisk men smart universitetsdoktor som är en expert inom området dom utreder. Dessutom dör hennes partner i första avsnittet som en följd av det dom utreder. (ingen spoiler, han dör väldigt tidigt i avnsittet) Dessutom är det förstås en twist där, fast i det här fallet inte om partnern utan om mördaren. Lite originalitet hade kanske inte skadat....

Finge började väldigt stapplande med en inledningsvis mycket träaktig Anna Torv i huvudrollen och Sarah Jones är inte mycket bättre. Istället är det Jorge Garcia som verkar intressant men både han och Sam Neil (som är seriens verkliga tungviktare) får inte mycket att göra i första avsnittet annat än försöka ta sig igenom den krystade dialogen utan att se allt för plågade ut. Sam Neil har definitivt problem med det. Upplägget ser dessutom ut att bli i "prisoner of the week" stil med det mytologiska i kanten, också precis som Fringe startade.

Fringe lyckades å andra sidan att finna sig sjäv mot slutet av sin första säsong. Det återstår att se om Alcatraz kan lyckas med det också. Förhoppningsvis snabbare än det tog Fringe.

Det ska tilläggas att mycket av det som var dåligt i piloten är typiskt sånt som är dåligt i många pilotavsnitt där så mycket som möjligt ska berättas på kort tid och allt ska förenklas så att ingen ska behöva sitta frågande. Det brukar oftast bli bättre när det lugnar ner sig lite grann.

Edited by Wylie Times, 18 January 2012 - 03:27.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2012 - 14:40

Wylie speaks the truth, the whole truth, and nothing but the truth. :)

Jag tycker att du sammanfattar det hela riktigt bra och fångar upp mycket av det som jag också kände när jag såg starten på denna serie. It's like Fringe all over again. Den serien startade lite svagt för att sedan hela tiden bli bättre och bättre med tiden. Med en del undantagsfall där även den serien kan vara lite ojämn här och där. Och även med den skillnaden att jag nog gillade Anna Torv redan från start i Fringe och att hon hela tiden växer med sin roll, medans jag i och med Alcatraz ser ut att få kämpa lite extra för att mäkta med Sarah Jones.

Sedan måste jag säga att det var rätt annorlunda att se Sam Neill i en tv-serie. Något som jag aldrig har gjort tidigare, men jag tyckte att han gjorde riktigt bra ifrån sig. Det är alltid kul att få se en skådespelare som man så starkt förknippar med film, träda in i en tv-serie. Det är inte alltid som en sådan sak lyckas, men Sam visar att det finns undantag från den regeln. Jag gillade även Jorge Garcia som gjorde en insats som var över min förväntan. Där kanske jag är mer förlåtande än vad Wylie är.

Men det är ju onekligen så att det fanns en hel del att förbättra i och med denna start. Som Wylie säger så lider en hel del nya tv-serier av liknande problem, men att det med tiden kan räta ut en del betänkligheter som man kan tänkas ha. I en del fall tar det dock så lång tid att man redan har övergett det hela, eller håller på att göra så. Själv hoppas jag att man kan styra upp det hela rätt snabbt, för jag är rätt kräsen av mig när det gäller just nya tv-serier som man följer från start. Samtidigt så vill man ge det hela en ärlig chans så att man inte missar vad som kan bli en bra tv-serie.

Och intressant att även Wowbagger kände på liknande sätt.

GaterGirl, har du sett starten än och vad tyckte du i sådant fall?

#9 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 January 2012 - 14:51

Nä, har inte sett ännu.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2012 - 15:10

Alright. Men titta gärna in i tråden efter att du har gjort så. :) Det är alltid kul om vi är några som diskuterar det som vi har sett.

#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 January 2012 - 00:43

Wylie speaks the truth, the whole truth, and nothing but the truth. :)


The truth shall set you free! :D

Och även med den skillnaden att jag nog gillade Anna Torv redan från start i Fringe och att hon hela tiden växer med sin roll, medans jag i och med Alcatraz ser ut att få kämpa lite extra för att mäkta med Sarah Jones.


Jag tyckte det dröjde fram till då dom började ge henne mer back story och hon började få spela alternativa versioner av sig själv som jag började blir riktigt imponerad av hanne. Innan dess gavs hon aldrig riktigt något tillfälle att visa det.

Sen måste jag säga att dom verkligen slösat bort Robert Forster. Jag glömmer hela tiden bort att han var med och han är ändå en skådis av Sam Neils kaliber. (om än inte samma igenkänningsfaktor)

I det andra avsnittet försvinner faktiskt en hel del av problemen. Det behövs inte fokuseras lika mycket på exposition och kom kan därför berätta en story. Sam Neil verkar lite mer bekväm i kläderna. och huvudarcet verkar dessutom rätt intressant än så länge.

Edited by Wylie Times, 20 January 2012 - 00:43.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 January 2012 - 22:42

Har sett de 2 första avsnitten. Jag gillade det. Att Lucy också var en av de som försvann misstänkte jag inte.


Alla avsnitt kommer ha ett namn i titeln förutom piloten. På personen de jagar.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#13 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 23 January 2012 - 15:35

Ja det här var en helt ok ny serie måste jag säga.
Någonting jag absolut kommer följa och jag tycker den har potential att blir riktigt bra...

#14 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 January 2012 - 23:53

ep 3.

Svenska säkerhetständstickor från Jönköping. :D Undrar vad rättsläkaren kommer göra med kroppen, förutom undersöka. Först tänkte jag ska de stoppa Kit in en cell fast han inte är levande. :P Inte ens ett tack fick Sams karaktär, han räddade ju pojkens liv, av Madsen. Hörde faktiskt på rösten att personen bakom draperiet var Madsens farfar.

Blev lite irriterad på Doc i avsnittet. Vad det var exakt kan jag inte komma på nu.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#15 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 January 2012 - 23:10

Crazed Alcatraz fans force prison to announce the series is fake
:lol2:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 26 February 2012 - 16:54

Tyckte det första avsnittet var lovande, tyvärr kan jag väl bara hålla med om att den snabbt blir en "run-of-the.mill"-serie. Speciellt irriterad blir jag att han är serietecknare, så seriefanatiker jag är, tycker det bara verkar vara publikfrierier. Och tonen är ju direkt riktad till kidz som gillar lättsmält, snabb underhållning. Nä, jag är grymt besviken det hade kunnat blivit så bra (jag kommer dock se serien ändå, finns ju sämre serier)

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 February 2012 - 13:58

Jag har gett upp. Om inte annat tillfälligt. Jag kan tänka mig att ge serien en ny chans om någon svensk tv-kanal plockar upp serien. Men just nu så finns det annat att se och göra än att följa denna serie.

#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 March 2012 - 14:21

Premiär på TV4 den 9 april.

*

Lite för nära inpå för mig, men jag spelar väl in och ger det en ny chans vid ett lämpligt tillfälle.

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 March 2012 - 13:35

TV4, måndag 9 april, klockan 21:00-22:00 samt 22:10-23:10.

Amerikansk dramaserie från 2012. När polisen Rebecca Madsen undersöker ett mord leder fingeravtrycken henne till en osannolik misstänkt, Jack Sylvane. Problemet är bara att Sylvane som satt på det fruktade fängelset Alcatraz dog för mer än trettio år sedan. Men snart uppdagas det att Sylvane lever och att han inte åldrats en dag. Säsong 1. Del 1 av 13.

*

Amerikansk dramaserie från 2012. Rebecca Madsen och teamet blir tvungen att släppa Alcatrazmysteriet när en krypskytt börjar skjuta ner unga människor. Säsong 1. Del 2 av 13.



#20 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 03 April 2012 - 21:22

Gillar serien. Ingen megahit hos mig men bra nog att följa och jag tycker den blir bättre och bättre nu på slutet. Kändes som en typ polisserie med veckans Alcatraz twist. ;) Men börjar bli mer intressant nu när de böjar ges betydligt mer information och en mer rundad story och inte bara veckas brottsling. Lite synd att det ser ut att inte bli en säsong 2 just när saker börjar bli bättre...i alla fall i min åsikt. :)

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 April 2012 - 22:12

Jag hare nu sett 2 avsnitt och jag gillar också den än så länge. Ingen megahit, som någon sa, men verkligen inte dålig heller. Hoppas bara att den inte blir nerlagd ouppklarad nu.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2012 - 20:53

Spoiler-tråden.

*

[01:01] [01:02]
Saknar det där lilla extra, men Sam Neill är ju bra och stabil. Upplägget 'veckans brottsling' minns jag vagt att det tonas ned. Lika här som i Falling Skies så är det en ointressant maktkamp som pågår, den här är lite mer ologisk än där och den är bättre genomförd här. Skall iaf bli intressant att se hur det hela utvecklar sig, man börjar helt OK iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 April 2012 - 08:14

Sam Neill är ju alltid bra, men jag tycker hans karaktär och story var lite för tråkigt skriven.

Ett gäng logiska luckor som jag dock kan vifta undan (om de inte fortsätter med det :P) och tacksam om de inte fortsätter med upplägget 'veckans brottsling' som de först körde med för det skulle bli urbota tråkigt i längden. Ok avsnitt so far, men inget som sticker ut från mängden. Får se om det tar sig framöver. Kan ju vara lite ringrostigt i början av en serie.

En spark i baken till 4:an: spelade in dubbelavsnitten söndag natt, men förmodar att hockeyn gjorde att starten blev försenad eller nåt för slutet var inte med. :rant:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 18 April 2012 - 12:45

Avsnitt 3

Gillar det fortfarande och intressant att se vem det var de pratade med bakom gardinen. Även intressant att brottslingarna verkar bara dyka upp medans de som jobbat på fängelset verkar ha existerat lite längre.

#25 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 April 2012 - 16:47

En spark i baken till 4:an: spelade in dubbelavsnitten söndag natt, men förmodar att hockeyn gjorde att starten blev försenad eller nåt för slutet var inte med. :rant:

Japp, det blev förlängning och sudden death. Så det var inte tv4s fel. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier