Jump to content

Photo

Var hör webserier hemma?


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 11:45

Borde verkligen den här tråden (Dragon Age: Redemption) ligga på TV-forumet - spel eller kanske Program, Teknik och Internet känns väl mer relevant? Det här går ju trots allt inte på TV?

Edited by Robert Jonsson, 15 February 2011 - 21:21.
Skrev om inledningen så den blev mer tydlig, efter delningen.

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2011 - 14:47

Jag vet inte. Var fanns Sanctuary när den var en webserie? Vi kanske skulle starta ett forum för webserier? :P

Btw, hur många av serierna vi skriver om på TV ser vi på en TV? Jag ser iallafall de flesta på min dator. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 16:47

Jag ser en stor skillnad i "producerat för TV2 och "producerat för webben", men det är kanske bara jag? Nåja, bara en tanke som slog mig. Den kändes bara väldigt malplacerad här. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 February 2011 - 19:48

Kan faktiskt hålla med dig i denna fråga, Robert! :)

Jag är en av de få (?) som faktiskt följer tv-serier på TV. Om jag inte köper dem på DVD dvs.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2011 - 19:52

Alla webbserier har hamnat i spoilerdelen här på TV-forumet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 19:58

Tja, då finns det ju predikat för det då. Känns märkligt, men inget mer med det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 February 2011 - 20:01

Kanske skillnaden är att de andra varit knutna till en tv-serie för det är väl inte denna? :unsure: Nåväl, spela roll! Blir vi överrösta av dylika "fristående" webbserier kanske vi kan snacka om vars de ska hamna?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2011 - 20:18

Ingen webbserie har varit kopplad till en TV-serie, men några av dom har blivit TV-serie efteråt.
Och eftersom det är en (rörlig) serie man tittar på på en skärm så hamnar de här.

Men nu är det inte det som ska diskuteras.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 21:19

Jag delar tråden helt enkelt och flyttar den rätt.

Sådär. Då var det gjort. Som sagt var, jag tycker det känns väldigt klumpigt att ha dem där och jag verkar inte ensam om det.

Så, vad vill ni kära medlemmar? Skriv vad ni tycker webserier hör hemma och varför de hör hemma just där.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2011 - 21:29

Min åsikt är att de hör hemma i TV-Forumet. Eftersom det är en serie det är frågan om.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 February 2011 - 22:02

Jag håller med Georgia.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2011 - 22:31

Min åsikt är att de hör hemma i TV-Forumet. Eftersom det är en serie det är frågan om.

Jag anser samma sak och håller med Georgia. Om den går på TV eller inte har inte med saken att göra IMO.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 February 2011 - 22:34

Det må vara en serie, men det är ju ingen TV-serie. Och det är väl vad det forumet handlar om? Sånt som visas på traditionell TV. :P Så logiskt sett borde webbserier ligga i Internet-forumet, men visst kan det trots allt läggas i TV-forumet, men då under egen benämning: Webbserie. Så det blir tydligt att det är webben det handlar om. Annars är det bara förvirrande imo.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 23:08

Personligen håller jag med Synon helt i allt vad hon skriver. Nu är det ju inte särskilt mycket webbserier ännu som flödat över forumet, men det kommer bli vanligare med sådan i framtiden så det kan vara av principiell vikt att diskutera det nu redan. Beskrivningen på Internet-forumet säger ju klart och tydligt att de ska ligga där (för det är tips till hemsidor där vi ser dem, inte något som man laddar hem och ser). Men samtidigt kan jag förstå resonemanget för att man kan likna det vid en TV-serie.

Som sagt var, just nu är det kanske inte sådär jätterelevant men i framtiden kan det bli väldigt förvirrande då man blandar webbserier och teveserier. Spontant känns det med andra ord, inte helt fel att instifta ett eget forum som heter Webbserier och flytta alla trådar dit (ser att det finns ett par) så man har allt samlat på ett ställe.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 February 2011 - 23:15

Spontant känns det med andra ord, inte helt fel att instifta ett eget forum som heter Webbserier och flytta alla trådar dit (ser att det finns ett par) så man har allt samlat på ett ställe.

Låter som det vettigaste tycker jag. Då kan man även lägga till filmer som släpps exklusivt på nätet också.

Edited by Wylie Times, 15 February 2011 - 23:16.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 February 2011 - 10:37

Jag håller med om att Webbserier skulle behöva ett eget forum. Men jag tycker inte att det hör hemma under Program, Teknik och Internet som är ett hjälp och tippsforum, inte ett där man ska ha en massa film och serietrådar, IMO. Lite som att Serietidningsfilmer innan var i Serietidningsforumet vilket inte var så jättemånga just då men nu är typ nästan hälften av de filmer som vi skriver om.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 February 2011 - 10:40

Webb Tv-Serier har hamnat i TV:Spoilers hittills. När vi snackar nya forum, handlar det om nya underforum till TV/Film eller är det helt enkelt dags för ett nytt underforum? "WebbTV" eller liknande där film och tv som produceras exklusivt för webben kan diskuteras?

Jag håller med Georgia och Crusader. Program, Teknik och Internet är inte ett forum att snacka om TV/Film.

Låt mig också påminna er om att "YouTube-tråden" ligger i TV:Offtopic därför att Peak ansåg att den hörde hemma där. ;)

Edited by XC, 16 February 2011 - 10:40.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 February 2011 - 12:47

Jag kan tycka att det vore på sin plats med ett nytt underforum för detta. Som någon påpekade lär väl det bli mer och mer vanligt med webbserier.

YouTube-tråden ja... den som jag aldrig hittar... :P

Edited by Synon, 16 February 2011 - 12:47.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2011 - 15:55

När jag skrev, ett eget forum så menade jag förstås inte under Internet-tråden. Utan på samma nivå som Tv och Film ligger, för att förtydliga. givetvis skulle även trådar osm YouTube-tråden också hamna där. Jag kommer ta tag i det lite senare idag och skapa ett sådant, förutsatt att Peak inte säger "Nej, usch och fy fan".
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 16 February 2011 - 15:59

Youtube tråden är omöjlig att hitta utan en sökning.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 February 2011 - 16:22

Jättebra SoD, glöm inte att ta med officiella kortfilms tråden då också. :) (Ligger i Film: OT om jag inte minns fel).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2011 - 16:43

Forumet är skapat!

Jag kommer börja flytta över alla ämnen nu dit. alla som jag hittar. Så säg gärna till om jag missar ämnen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 February 2011 - 17:00

Angel of Death med Zoë Bell - Sci-Fi Nytts Forum?

Serien finns visserligen som film på DVD nu också - men tråden handlar om Webbserie-versionen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2011 - 17:34

Flyttat!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 February 2011 - 17:36

Youtube tråden är omöjlig att hitta utan en sökning.

Det har jag aldrig förstått. Den är ju trotts allt klistrad. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif