Jump to content

Photo

Eror


  • Please log in to reply
221 replies to this topic

#101 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 17 September 2008 - 18:09

Här är en sån sak jag kommer att lägga till den andra versionen av skaparguiden, en tidslinje som gör det mer överskådligt än när man läser texten.

http://www.griffinde...elinesample.jpg


Lysande Sickan! Mycket bra initiativ.

#102 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 September 2008 - 18:17

Jo, det var en liten wip. Grafiskt kommer det att se ut sådär men texten är inte färdig.

Jag kommer addera det som du tagit upp här och posta den "färdiga" versionen här så att alla kan kolla om jag gjort nåt fel. Tidslinjen är inte 100 ändå, men för att korta ner texten så har jag inte med alla troligen, möjligen och kansken som finns i den utförligare texten i kapitlet.

#103 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 10 February 2009 - 01:10

Tänkte jag måste snabbt få häva ur mig lite storylines som jag tänkt mig... :) Synd att jag inte dryftade en av dom tidigare då den i närmare eftertanke nog hade passat bra som skräckserie.


"Grotesko är död... Länge leve Grotesques!"


Det är dagen efter Nordens Stjärnors största strid... Dr Grotesko är död, hans kropp växte sig enorm av hans svällande demoniska energi, som slutligen brände bort honom i en enorm explosion. Stockholms slott och gamla stad ligger i ruiner... och Nordens Stjärnor försöker samla sig och slicka sina sår, med många fysiskt och psykiskt sargade medlemmar.

Men mardrömmen har bara börjat... För den demoniska energin inom Groteskos kropp kan till skillnad från honom själv inte dö... Och den sprider sig nu som en löpeld, formande nya miniatyrer av demoniska livsformer, lika hans slutliga form! Men utan mänskliga drag! Dom känner ingen nåd! Ingen misskund! Ingen ånger! Bara en alltigenom brinnande instinkt att förgöra allt som lever på vårt existensplan! Kan Nordens Stjärnor samla sig och förhindra hotet från att sprida sig ut från Gamla Stans ruiner till resten av Sverige?? Ja... den som lever får se!

Utspelar sig i modern tid, med i princip alla superhjältar från Norden som ännu är vid liv.


Cyan & Guld

Spore's introduktionsserie. Hela historien utspelar sig i modern tid, men med ett sparsmakat persongalleri. Hela historien utspelar sig under en enda natt, där hela historien är specialskriven fö att lämpa sig för en berättarkonst som stödjer sig mycket på färg, med Outsiders Annual #1 från 1986 som förlaga.
Norden Stjärnor har nyligen insett att deras bas är ett levande väsen, och gruppen är något förbluffade. Samtidigt känner sig Orientens Pärla sig allt mer tveksam till att fortsätta sitt liv som superhjälte, då hennes halsband tappar fler och fler pärlor... Kan hon snart bli kraftlös? Vad händer om det sker under en strid? Sviker hon resten av gänget om hon bara hoppas av, utan att säga något? Svåra frågor.

Lon har börjat låsa in sig själv på nätterna, då hans animaliska sida växer sig allt starkare, han har börjat hitta sig själv ute i stadens utkanter på nätterna, jagandes och springande runt som ett djur. Denna natt är det värre än någonsin, och han slår sig lös från sina egna bojor och ger sig ut i vinternatten. Samtidigt har Orientens Pärla svårt att sova och ger sig iväg ut på en nattpatrull, kan det bli hennes sista? Obemärkt för dom två, är att inte bara dom själva har nyss upptäckt basens natur, utan dess existens ger svallvågor som når långt bortom deras eget universum. Samtidigt som dom två hjältarna beger sig ut i natten, så hoppar nånting bortom mänskligt förstånd just ut ur en lång resa genom den eviga natten. SPORE! Parallelt får vi följa dom tre, då dom kommer närmare en sammanstrålning. Seriens färgskema är tillbakadraget, med dominerande blåa och Cyana färger, tills Spore antar humanoid form i slutet, och en kraftig blixt av guld avslutar serien.

Edited by PredaBot, 10 February 2009 - 01:57.


#104 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 February 2009 - 17:07

Just den sista storyns del med Pärlans pärlor måste vi nog synka ihop så det inte blir för mycket deppande från henne då jag tänkt göra en story med hennes allra sista pärla, och vad som händer efteråt.

Sen så har jag tänkt att pärlorna håller så länge som de behövs, så de tar aldrig slut i dumma situationer utan mer att när Pärlan vilar eller sover en stund efter ett tillfälle så ebbar kraften ur henne. Däremot så tar de ju slut då det är ett begränsat antal. Jag tror inte det är smart att nämna det exakta antalet förän nära sista pärlan-storyn.

Den andra storyn fungerar fint känns det som, som en demonisk hämnd för Groteskos slutliga forms stoppande. Jag vill inte posta vad exakt som händer men vi kan ta det i PM, och vi borde använda fler svenska städer än Stockholm som stridsplatser.

#105 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 February 2009 - 18:23

Tänkte just PM-a dig om det här faktiskt! :) Även Hoffling måste jag prata med, ang. Lon's växande problem med djuriskhet.

Skicka ett PM så snackar vi storyn. ^^

#106 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 February 2010 - 00:52

Han är något "V-temad", ja :) Vitt "V" över masken samt bältet, men annars ser han ganska så "vanlig" ut, för en superhjälte.
här och här har du bilder, om du är nyfiken på hans design

Han skapades för lite mer än ett år sen, så ta inte bion ordagrant, vissa saker har ändrats :)


Jösses! Man skulle nästan kunna ta honom för min egna karaktär Virtus onda tvilling/klon/alternativa universum/elak framtidaversion! XD (På något sätt så känns det problematiskt...A)


Ja, jag blir nervös av förvirring varje gång jag ser en bild på Venge(a)nce. Det är kanske för sent att prata om det nu, men... måste han se ut som Virtus?? Är det inte bättre om han... inte gör det...

#107 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 February 2010 - 15:43

Jag tänker väl så här:

Virtus är en hjälte, Vengeance är en skurk, oavsett hur han än försöker rättfärdiga sina våldsamma metoder.

Medan Hoffe antagligen tycker:

Vengeance delar ut välförtjänad vedergällning till kräk, medan Virtus är en naiv vekling.

Det behövs inte särskilt mycket mer för att förstå skillnaden mellan de två karaktärerna. ;) Att båda skapades av SSS-skapare är bara ett lustigt sammanträffande.

Edited by Virtus, 22 February 2010 - 15:44.


#108 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 February 2010 - 19:08

Ja, de är måhända inte lika till sättet. Det som stör är ju att deras dräkter lockar till förväxling.

#109 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 February 2010 - 22:28

Jag tycker nog de är tillräckligt olika i klädesättet för att mera observant folk ska förstå att de är två helt olika karaktärer.

#110 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 February 2010 - 21:03

Mera observant folk? Litar vi på att det finns sådant? Hm... Nåja... Det skulle förstås hjälpa om de ofta sågs tillsammans på färgbilder i helfigur... men det kanske faller på att de hör till olika universum.

#111 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 23 February 2010 - 22:44

Du, jag var till en början orolig att folk skulle missta Virtus för Ray Ramos El Valiente (Ray är en hyvens kille som bara var glad att det fortfarande finns folk som skapar när jag kontaktade honom och bad om ursäkt för likheterna) men sedan den affären i 07-08 så har det aldrig hänt något liknande.

Så JA, det finns nog tillräckligt observanta läsare. ^^

#112 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 July 2010 - 17:21

Daniel (Schenström), du hade ju gjort en förträfflig grafisk tidslinje över NS och de olika erorna (tidigare i denna tråd). Men jag kan bara se de två första erorna. Finns de senare erorna någonstans också, eller är de på gång? Om inte så kan vi ju spåna ihop dem här tillsammans på forumet. De vore mycket behändiga att ha i ett liknande dokument. Likaså en tydlig uppställning över när olika medlemmar ansluter till och lämnar NS.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#113 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 29 July 2010 - 12:15

Daniel skriver inte tidslinjen längre vad jag vet. Vilka som finns i vilka eror kan läsas i introduktionen i nummer 8 tror jag också.

#114 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 July 2010 - 13:44

Daniel skriver inte tidslinjen längre vad jag vet. Vilka som finns i vilka eror kan läsas i introduktionen i nummer 8 tror jag också.

Men ni alla har en poäng. Nån bör ta det nya ansvaret att uppdatera våran NS seriebibel, så att vi inte hamnar bakom. Vi har en hel del nya grejer som presenteras just nu ju...

#115 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 July 2010 - 14:11


Daniel skriver inte tidslinjen längre vad jag vet. Vilka som finns i vilka eror kan läsas i introduktionen i nummer 8 tror jag också.

Men ni alla har en poäng. Nån bör ta det nya ansvaret att uppdatera våran NS seriebibel, så att vi inte hamnar bakom. Vi har en hel del nya grejer som presenteras just nu ju...


Någon som är villig att ta det ansvaret då?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#116 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 29 July 2010 - 15:34

Jag tänker väl så här:

Virtus är en hjälte, Vengeance är en skurk, oavsett hur han än försöker rättfärdiga sina våldsamma metoder.

Medan Hoffe antagligen tycker:

Vengeance delar ut välförtjänad vedergällning till kräk, medan Virtus är en naiv vekling.

Det behövs inte särskilt mycket mer för att förstå skillnaden mellan de två karaktärerna. ;) Att båda skapades av SSS-skapare är bara ett lustigt sammanträffande.


Hamnade i denna tråden då den uppdaterade,s och hade inte sett er fortsatta diskussion kring Virtus och Vengeance, så flikar in ett snabbt svar, bara. Ursäkta att jag tar upp det såhär 5 månader efter :P

Jag ser absolut inte Vengeance som någon good guy. Han är en skurk. En Punisher-typ, kort och gott. En mentalt instabil snubbe som råkar ha superkrafter och tar ut dem på kräk och slödder.
Sen kan jag hålla med om att Vengeance skulle kalla Virtus för vekling... ;)
skämt åsido, så kan jag då inte se hur folk INTE skulle se skillnad på dem. Deras enda likheter är just V'et på masken, annars skiljer deras dräkter sig rejält (nu har jag förvisso designat om hans dräkt, men även i hans gamla hade jag svårt att se likheten, utöver sagda mask). chanserna är väl större att folk inte ser skillnad på ex. Deadpool och spider-man, för att använda två kända figurer som exempel.

Nej, nu ska jag inte ta upp för mycket gamla diskussioner, ville bara flika in lite snabbt :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#117 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 July 2010 - 16:53

Den slutliga versionen jag gjorde av tidslinjen finns i Nordens-Stjärnorbibeln och innehåller alla eror och karaktärer som gjorts då.

#118 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 July 2010 - 16:58

Vill bara förtydliga. Jag vet att erorna finns beskrivna på olika ställen, men den beskrivning jag efterfrågar är klart tydligare än de andra. Det är en grafisk presentation, men den som finns sträcker sig bara över era 1 och 2. Och eftersom Daniel gjorde den så undrar jag om han även har era 3 och 4 i samma fina grafiska form. Annars bör vi andra slutföra det jobbet, för det är ett litet detektivarbete om man ska skriva manus och vill få allt tidsmässigt korrekt utan sån grafik. Vi bör ta tag i detta i höst, eller vad säger ni?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#119 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 July 2010 - 19:24

Jag säger bara ja.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#120 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 July 2010 - 22:46

Jag undrar bara mest om hur det skulle bli Jeanne Nocturne skulle träffa på Vengeance OwO

#121 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 July 2010 - 05:26

Den grafiska tidslinjen som inkluderar alla eror finns som sagt i senaste versionen av skaparhandboken, på sista sidan (65).

#122 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 July 2010 - 10:05

chanserna är väl större att folk inte ser skillnad på ex. Deadpool och spider-man, för att använda två kända figurer som exempel.


Jo, de är ju faktiskt också rätt lika till utseendet, och är man synnerligen okultiverad kan man säkert förväxla dem. Fast en ansenlig andel av mänskligheten är påläst nog för att veta hur Spiderman ser ut. Det gäller inte de båda V-pojkarna... ännu.

Det är ju förresten inte helt ovanligt med hopblandning av de mer kända figurerna heller. Jag drar mig till minnes att jag en gång i mina unga och obildade år fick syn på det här omslaget.

Posted Image

Jag konstaterade att bilden föreställde Spindelmannen, Fantomen, Stålmannen och en till. (Ledtråd: Det var inte Doom jag benämnde som "en till".)

#123 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 30 July 2010 - 12:04

Heh, jag har fortfarande två seriealbum av denna serie, båda av olika kvalitet

#124 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 30 July 2010 - 14:56

chanserna är väl större att folk inte ser skillnad på ex. Deadpool och spider-man, för att använda två kända figurer som exempel.


Jo, de är ju faktiskt också rätt lika till utseendet, och är man synnerligen okultiverad kan man säkert förväxla dem. Fast en ansenlig andel av mänskligheten är påläst nog för att veta hur Spiderman ser ut. Det gäller inte de båda V-pojkarna... ännu.

Det är ju förresten inte helt ovanligt med hopblandning av de mer kända figurerna heller. Jag drar mig till minnes att jag en gång i mina unga och obildade år fick syn på det här omslaget.

Posted Image

Jag konstaterade att bilden föreställde Spindelmannen, Fantomen, Stålmannen och en till. (Ledtråd: Det var inte Doom jag benämnde som "en till".)


nej, V-pojkarna är inte i 'pools eller Spideys klass av kändisskap. Det tänker jag inte påstå. Men V-pojkarnas dräkter skiljer sig fortfarande ganska rejält, i mitt tycke, så det borde inte vara lätt att blanda ihop dem.
Enda likheten är V'et på masken.

det vore som att säga att alla som kör med domino-masker är lika, etc.
påtal om domino-masker, så kan jag väl förstå att man tror det är Fantomen på bilden. Just den grålila nyansen samt masken. Det gula på bröstet avslöjar ju honom, dock :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#125 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 July 2010 - 17:32

Vad bra att den grafiska tidslinjen redan finns komplett Daniel! Då behöver vi inte göra det jobbet. Men den finns inte med i senaste guiden (som är på 57 sidor). Och de äldre guiderna kommer jag inte åt. Om det inte är för mycket besvär kanske du bara kan ta och lägga upp hela den grafiska tidslinjen som en bildfil här i denna tråd? Eller ordna länk till en äldre guide om det är enklare.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier