Jump to content

Photo

HALO WARS, Nytt Strategispel på G från skaparna av AoE!


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 September 2007 - 18:37

Jag har nämnt det här spelet innan men jag tänkte starta en egen tråd nu när det finns info om spelet funkar eftersom jag vet att många här är intreserade av Strategi spel. :) Man behöver inte ha spelat HALO spelen för att spela det här utan det är utvecklat så att alla ska kunna spela det, även folk som älskar Strategispel men inte har spelat HALO eller ens hört talas om det. ;)

Posted Image

HALO WARS är, som sagt, ett Strategispel (Typ Age of Empires, StarCraft) som utspelar sig i HALOs universum. Spelet skapas av Strategikungarna Ensemble Studios (Age of Empires serien) och utspelar sig år 2531, 21 år före HALO: CE (Första spelet) och 6 år efter krigets början, när det stora kriget mot The Covenant är som värst.

Spelets kontroll är en utvecklard version av Battle For Middle Earth II kontrollen till XBox 360 och verkar fungera riktigt bra.
Ofta brukar Strategi kontrollen inte funka bra till konsoll men BfME2 funkade riktitgt bra och HALO WARS utvecklas direkt för konsoll.

Den nyaste videon visar många coola grejor som t ex att spelets fordon tar Real Time Damege (Alltså, det syns skada när de blir skadade), alla sorters tupper/fordon har sin funktion och there is always a bigger gun. :D
Grafiken och detaljrikedommen är fantastisk. :)
Jag har nog ALDRIG sett fram mot ett Strategispel så mycket som det här. :hyper


Teaser Trailer
Gameplay Trailer
Ing-game presentation av spelet (Finns även på XBox Live)

Edited by Crusader, 03 September 2007 - 18:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 September 2007 - 22:22

En Homer Simpson dregling till detta! :thumbsup:
Fanns en väldig massa Spartans i detta spel, men senare finns väl bara Master Chief?
Får man nån förklaring nånstans varför det inte finns flera i Halo CE (har inte spelat Halo 2 ännu)

Winter is Coming


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 September 2007 - 22:59

En Homer Simpson dregling till detta! :thumbsup:
Fanns en väldig massa Spartans i detta spel, men senare finns väl bara Master Chief?
Får man nån förklaring nånstans varför det inte finns flera i Halo CE (har inte spelat Halo 2 ännu)

Man får läsa romanen Fall of Reach (Som bla berättar om Master Chiefs bakgrund) som utspelar sig precis inna HALO: CE och berättar om hur The Covenant anfaller planeten Reach och dödar nästa alla Spartans II innan Jorden hinner skicka dem för att anfalla The Covenants hemplanet.
Spartans i det är spelet är Soartans I, mindre kraftfulla och inte alls så bra som de var tänkta men fanns i mycket större nummer.
Master Chief och hans generation fanns det bara 12 av (Tror jag) och de var tränade och genmanuplerade sedan de var barn för att bli Spartan medans jag tror att första Generationen var vuxna som gjordes om till soldater.
Iallafall, alla Spartans är inte borta. Till special versionen av HALO 2 så får man en massa brev där ett av dem är från en av de överlevande till Master Chief och sedan så reste en annan tillbaka i tiden och var med i Dead or Alive. :P
Men bara en handfull finns kvar. Det ryktas om att en av dem kommer finnas med i HALO 3.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 January 2009 - 12:21

Ett DEMO kommer 5:e Februari! :thumbsup:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 17:43

Har nu testat demot och hitils riktigt bra. Ovanligt kraftfull storyline i Campaign för den här typen av spel och det visas bra med riktigt snygga mellansekvenser mellan varje uppdrag.
Håller en bra balans.

Tyvärr så kan inte samma sak sägas om Skirmish som helt saknar balans när man spelar mot A.I. Det hela blir rätt tråkigt i längden (och skit svårt)
Spelets A.I är där aldeles för smart då den bara bygger de starkaste trupperna helatiden. Logiskt sätt är det väl rätt men det är inte så kul att bara kämpa mot Wraiths och Locast helatiden utan att se skymten av en Grunt eller Elite.
Men nu är detta som sagt när man spelar mot A.I. När man spelar mot kom pisar blir det en helt annan sak.
Nu fick man bara pröva på 1 Map men den var jätteliten (man bor ju direkt granne med fiendebasen) vilket oroar mig för att alla Maps ska vara små. (Men kanske är de större i Multiplayer sedan?)
Så vänta er inga långa äventyr på Skirmish med att leta matrial osv i längre tid för det blir helt enkelt att bygga upp så snabbt som föjligt för att sedan anfalla så snabbt som möjligt. Fast Skirmish är ju till för snabba strider så...
Nu fanns det ju bara 1 Map med vanliga inställningar och en typ av strid att välja så möjligen går det att göra andra val eller spela på större ytor.

Som tur är bryr jag mig inte för mycket om Skirmish eller Multiplayern och Campaign delen verkar mer än nog räcka för den ser ut att vara riktigt bra.

Vill påpeka att det var bara Campaign och Skirmish jag provade. Multiplayer fanns inte tillgänglig än.



Deffinitivt en förbokning för mig. :) 27 Feb. :D

Edited by Crusader, 13 February 2009 - 17:51.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 February 2009 - 17:58

Jag testade också demot igår kväll. Jag håller med om storyn och mellansekvenserna. Det ser riktigt bra ut.

Spelkontrollen var bättre än andra RTS som jag provat på konsol men det kommer inte i närheten av att ha tangentbord och mus. Jag önskar att det kommer en PC-version men det verkar inte så. I så fall lär det väl dröja ganska länge.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 18:43

Ja, och potning när det gäller Strategi funkar sällan bra då kontrollerna inte alls funkar likadant.

Kontrollerna här är ju baserade på Battle For MiddleEarth II remaken till XBox 360 där de revolusinerade Strategi-genren till konsoller bland annat med att komma på grejen med låst kamera till pekaren.
Det ända jag hade svårt för var att pekaren rörde sig alldeles för snabbt men det är enkelt att ställa in.
Sedan verkar där saknas möjligheten att pela bort vissa delar av en armé vilket jag saknade. (Alltså att välja alla och sedan peka på dem som man inte vill ha med)
Men i övrigt så funkar det bra.
Lite mindre kontroll på trupperna då det oftast blir alla mot samma mål än att dela upp målen. Jag skulle velat ha möjligheten att t ex kunna göra 8 huvudarméer som man sedan kunde välja med D-pad eller liknande (alltså varje håll motsvarar en trupp).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 February 2009 - 19:15

Ja precis, jag saknade också möjligheten att dela in trupperna i olika squads. På PC brukar man enkelt kunna göra det genom att ctrl klicka på en siffra som sedan motsvarar den gruppen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 21:46

Vill minnas att det gick i BFMEII till konsoll också.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif