Jump to content

Photo

Superman: The Man of Steel


  • Please log in to reply
412 replies to this topic

#376 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 April 2013 - 03:15

I en intervju med EW släppte Zack Snyder ännu en bomb om Superman i den nya filmen. Han kommer inte vara allergisk mot Kryptonit. Faktum är att Kryptonit kommer inte ens finnas med i filmens universum. Istället kommer hans svaghet vara kännslor och humör. Han blir lättare uppretad, irriterad och arg eller känner sig ensam och vilsen.

En annan sak som berättades är att han redan var speciell på hemplaneten och alltså inte var en helt vanlig Kryptorian utan hans krafter har möjligen ett annat ursprung.

Det här är något som retar upp serietidningsfansen ännu mer än att han saknar röda kalsonger medans de som inte bryr sig om serierna så mycket tycker att det låter intresant.

 

Källa

 

 

Själv orkar jag inte bry mig längre. Jag reagerade på dräkten som de flesta andra när det kom men den ena överaskningen efter den andra blir tröttsam. Det är uppenbart att det här inte kommer bli klassiska Superman utan något nytt så lika bra att vänta med risa/rosa den tills man har sett den.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#377 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 April 2013 - 17:10

I en intervju med EW släppte Zack Snyder ännu en bomb om Superman i den nya filmen. Han kommer inte vara allergisk mot Kryptonit. Faktum är att Kryptonit kommer inte ens finnas med i filmens universum. Istället kommer hans svaghet vara kännslor och humör. Han blir lättare uppretad, irriterad och arg eller känner sig ensam och vilsen.

 

Jag tycker bara det är bra att man uforskar en annan öm punkt än kryptonit, som känns hemskt uttjatat vid det här laget. Bättre att man fokuserar på hans känslor och hur de påverkar honom. Jag tvivlar på att hans humör skiftar "lättare" än vanliga människor, utan att han är precis lika emotionellt sårbar som alla andra.

 

En annan sak som berättades är att han redan var speciell på hemplaneten och alltså inte var en helt vanlig Kryptorian utan hans krafter har möjligen ett annat ursprung.

 

Enligt en av artiklarna som super85 postade i slutet på sidan 15 är det tydligen så att nästan alla kryptonianer är genetiskt manipulerade medan Kal-El är naturligt framavlad, vilket ska vara olagligt på Krypton. Så begreppet "vanlig kryptonian" är väldigt relativt. Dock tror jag inte att det har något att göra med hans superkrafter, utan förmodligen är det jordens lättare gravitation och energin från solen, precis som den klassiska Superman.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#378 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 April 2013 - 20:03

Han kommer inte vara allergisk mot Kryptonit. Faktum är att Kryptonit kommer inte ens finnas med i filmens universum.

Tja... De lär väl inte någonsin kunna etablera att kryptonit inte finns, så vem som än får maka uppföljarna har ju möjlighet att introducera den. Tills dess kan vi ju glädja oss åt lite omväxling.

 

 

 

Jag tvivlar på att hans humör skiftar "lättare" än vanliga människor, utan att han är precis lika emotionellt sårbar som alla andra.

Det hade dock varit i linje med vissa saker som i förbifarten påståtts i gamla silver (eller om det nu är bronze) age- berättelser. Det kan ungefär sammanfattas som att allt Stålmannen gör, supergör han. Det innefattar, enligt en serie som jag tror att jag har i en Gigant-tidning här någonstans, att när han blir rädd så blir han superrädd.



#379 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 April 2013 - 21:44


Jag tvivlar på att hans humör skiftar "lättare" än vanliga människor, utan att han är precis lika emotionellt sårbar som alla andra.

Det hade dock varit i linje med vissa saker som i förbifarten påståtts i gamla silver (eller om det nu är bronze) age- berättelser. Det kan ungefär sammanfattas som att allt Stålmannen gör, supergör han. Det innefattar, enligt en serie som jag tror att jag har i en Gigant-tidning här någonstans, att när han blir rädd så blir han superrädd.
 


Ligger något i det du säger. I serierna är han ogtast svår att få mur balans men när man väl får det så blir det ordentligt och håller i sig. Oftast är det grunden till när han gör lite halvgalna beslut. Detr kommande TV-spelet Injustice är ett bra exempel där han blir envåldshärskare och styr Jorden med en järnhand efter att Metropolis och sprängts och Lois och Jimmy blivit dödade.
Finns en hel del serier där Superman har gått överstyr pga sitt superhumör.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#380 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 April 2013 - 21:48

Filmens officiella synopsis har nu släppts:
 
 

 

A YOUNG BOY LEARNS THAT HE HAS EXTRAORDINARY POWERS AND IS NOT OF THIS EARTH. AS A YOUNG MAN, HE JOURNEYS TO DISCOVER WHERE HE CAME FROM AND WHAT HE WAS SENT HERE TO DO. BUT THE HERO IN HIM MUST EMERGE IF HE IS TO SAVE THE WORLD FROM ANNIHILATION AND BECOME THE SYMBOL OF HOPE FOR ALL MANKIND.

THE FILM ALSO STARS FOUR-TIME OSCAR NOMINEE AMY ADAMS (THE MASTER) AS DAILY PLANET JOURNALIST LOIS LANE, AND OSCAR NOMINEE LAURENCE FISHBURNE (WHATS LOVE GOT TO DO WITH IT) AS HER EDITOR-IN-CHIEF, PERRY WHITE. STARRING AS CLARK KENTS ADOPTIVE PARENTS, MARTHA AND JONATHAN KENT, ARE OSCAR NOMINEE DIANE LANE (UNFAITHFUL) AND ACADEMY AWARD WINNER KEVIN COSTNER (DANCES WITH WOLVES).

SQUARING OFF AGAINST THE SUPERHERO ARE TWO OTHER SURVIVING KRYPTONIANS, THE VILLAINOUS GENERAL ZOD, PLAYED BY OSCAR NOMINEE MICHAEL SHANNON (REVOLUTIONARY ROAD), AND FAORA, ZODS EVIL PARTNER, PLAYED BY ANTJE TRAUE (UPCOMING THE SEVENTH SON). ALSO FROM SUPERMANS NATIVE KRYPTON ARE LARA LOR-VAN, SUPERMANS MOTHER, PLAYED BY AYELET ZURER (ANGELS AND DEMONS), AND SUPERMANS FATHER, JOR-EL, PORTRAYED BY ACADEMY AWARD WINNER RUSSELL CROWE (GLADIATOR).

ROUNDING OUT THE CAST ARE CHRISTOPHER MELONI (UPCOMING 42) AS U.S. MILITARY MAN COLONEL HARDY, HARRY LENNIX (STATE OF PLAY) AS GENERAL SWANWICK, MICHAEL KELLY (THE ADJUSTMENT BUREAU) AS STEVE LOMBARD, AND RICHARD SCHIFF (TVS THE WEST WING) AS DR. EMIL HAMILTON.
 

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#381 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 April 2013 - 22:34

Trots kryponitgrejen så är jag fortfarande taggad, det känns som det varken kommer göra från eller till. Och att hans svaghet är känslor kommer ju förmodligen göra hans personlighet mörkare och lite mindre boyscout och helylle som han framställts tidigare på film. Att Goyer och Nolan är inblandade blir bara mer tydligt för varje nyhet som kommer ut om denna film.


Winter is Coming


#382 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 April 2013 - 02:51

Ny trailer!

 

Får mig att undra om det inte är så att Kal-El's födelse startar ett religiöst krig på Krypton som leder till dess förstörelse (om Krypton nu förstörs i filmen, jag tar inget förgivet med den här filmen) och att det är orsaken att Zod kommer till Jorden, för att döda honom.

Trailern styrker också idén om att han aldrig kommer heta Superman i filmen.

 

Ska bli intresant att se resultatet. Vissa tror den kommer floppa (pga förändringarna). Vissa hoppas att den kommer floppa (för att få en ny reboot som är mer trogen serierna). Men de flesta verkar tro den blir en stor succé (pga Dark Knight och Watchmen).

Själv så tänker jag vänta dömma filmen tills jag har sett den. Men jag skulle ljuga om jag inte erkände att den nya trailern får den att se rätt lovande ut.

Visst, vissa saker stör mig fortfarande. Som Kryptonit, förlite rött i hans dräkt, Jenny Olsen istället för Jimmy Olsen (om det är hans syster eller inte kvittar), designen och lite annat smått (fast Lois hårfärg, svart Perry White och Brittisk Clark Kent stör mig inte så mycket eller att Whitney Fordman karaktären från Smallville är med). Men jag ska försöka att inte låta det påverkar mig innan jag har sett filmen.

 

 

En sak jag kom tänka på nu. Undrar om han kommer vara civil något. Jag menar, hur ska han kunna klä sig som Clark Kent utan att någon (framförallt Lois) märker att Clark och Superman är samma person? Speciellt i den här filmen? Får mig att undra om han kommer ha någon hemlig identitet i den här filmen.


Edited by Crusader, 17 April 2013 - 03:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#383 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 April 2013 - 08:46

 

Crusader

 

Bara för att  Kryptonit inte är med i filmen, så har de verkligen inte sagt att Kryptonit inte existerar i  filmens  universum

 

Känns  som du övertalkar det som sagts.  Kryptonit och Lex Luthor har använts för mycket i filmer, så det är mer än logiskt att man gör något annorlunda i en reboot.  Man har Zod kvar som en "kvarleva" av tidigare film och TV-versioner av Stålis, men annars är det väldigt mycket  "Batman Begins" över  Man of Steel. Lite modernare och lite nytt liksom.  Man har sagt att Kryptonit inte är med i filmen. Man har inte sagt att  "Kryptonit existerar inte och kommer inte att existera" i de här filmerna. 

 

Trailern ser väldigt bra ut, och jag tycker den får fram det bra att man givetvis har Dark Knight Trilogin som en "ritning" för Man of Steel, men det inte är lika mörkt eller deprimerande, eftersom karaktären är annorlunda än Batman.

 

Ser mycket bra ut.

 

Noter med lite Spoilers:  Ser ut som att Lexcorp syns i en byggnad, med amerikansk-färgade bokstäver. Yay! Lexcorp! vi slipper nog en Luthor som är en snuskig mäklare.

 

Noter 2: Dräkten ser betydligt bättre ut än den som Superman har i serierna nuförtiden.

 

Noter 3:  Undrar om filmen avslutas med att Clark får jobb på Daily Planet och tar på sig glasögonen? 


Edited by super85, 17 April 2013 - 10:05.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#384 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 May 2013 - 23:18

En intervju med Henry Cavill avslöjar förvånande att Christopher Nolan inte har haft något med filmen att göra mer än att få den att bli av. Han har aldrig besökt inspelningen eller pratat med skådespelarna. Men enligt Goyer så har han haft något med planeringen av grunden till manuset att göra och namnet på filmen. Möjligen har Zack Snyder ringt och pratat med honom om filmen men utöver det så har hans inblandning varit ytterst liten.

 

Eftersom många säger att det är en Christopher Nolan film och att det märks på info om filmen och trailrarna så undrar man hur resultatet blir då det uppenbarligen är en väldigt Zack Snyder-ig film och inte alls har en massa Nolan. Inte för att det är dåligt. Jag ser fortfarande fram emot det. Jag tyckte bara det här var ett mycket intresant avslöjande.


Edited by Crusader, 12 May 2013 - 03:19.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#385 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 May 2013 - 08:59

WB har postat (rätt typisk promo grej)bilder på Nolan där han snackar med Snyder på inspelningen. Samtidigt som Nolan tillsammans med Goyer får sitt namn som story/manus credit. Utöver det så var Nolan inblandad med  val av regissör och skådespelare, och  Nolans historia med Hans Zimmer lär ju ha bidragit till Zimmers inblanding med musiken. Zimmer som tidigare flera gånger nämnt att han  inte var intresserad/inte vågade  ta över Superman från John Williams. Nu är det ju givetvis Snyders film , den filmades ju t om delvis samtidigt med The Dark Knight Rises.  Nolans inblanding i filmen är en typisk  producent roll och tonen på filmen känns väldigt mycket Nolan&Goyer. Själva fotot ser ut som Zack Snyder som försöker filma något mer "realistiskt". Men det ser ändå rätt annorlunda ut i jämförelse med Nolans/Pfister stil.


Edited by super85, 29 May 2013 - 15:10.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#386 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 June 2013 - 12:10

Senaste trailern. Ser fantastiskt bra ut.

 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#387 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 June 2013 - 20:26

Ser oförskämt bra ut! Har även sett lite olika klipp från diverse talkshows som alla pekar på samma sak.


Winter is Coming


#388 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 June 2013 - 23:15

Den har öppnat bra på biograferna, 200 miljoner dollar på 3 dagar. Blir det Iron Man 3 klass på denna tro?


Winter is Coming


#389 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2013 - 07:44

Vad menar du med klass? på biointäkterna? ,  kommer ju klart vara en ny franchise för WB efter att Dark Knight Trilogin är avslutad. Filmen är som du sagt en kioskvältare, men tror att Nolans Batman filmer är närmast den ton (fast med klara skillnader) filmen kan jämföras med.  Tonen är ju lite som natt och dag mellan Iron Man 3 och Man of Steel.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#390 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 June 2013 - 19:37

Jag menar givetvis biointäkterna :)


Winter is Coming


#391 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 23 June 2013 - 21:16

Ah, då bara jag som är förrvirrad :).  Den har dragit in 210 miljoner i USA och 398 miljoner totalt world wide efter ungefär en vecka. Alltså mer än vad Superman Returns drog in totalt. 

 

Den har dock börjat få sällskap av många stora filmer nu, och  t ex Monsters University och World War Z spoöade den i USA den här helgen. Får se om filmen har vingar/ben (eller mantel? ;)  ) för att hänga kvar och ta in pengar.  T ex båda Iron Man uppföljarna och Hunger Games droppade mycket första helgen, men fortsatte sen att dra in pengar. 

 

http://www.superhero...x-office-update


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#392 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 June 2013 - 16:09

Min recension. Innehåller vissa spoilers men inget som borde sabba filmen för någon.

 

 

Man of Steel

Regi: Zack Snyder Manus: David Goyer&Christopher Nolan

 

I rollerna: Henry Cavil, Michael Shannon, Amy Adams, Russel Crowe,Kevin Costner m.fl

 

 

 

För att fira Supermans 75:e jubileumsår så valde Warner Brothers&DC Comics skickliga människor att ”reboota” Superhjältarnas superhjälte Stålmannen. Christopher Nolan och David Goyer som lyfte Batman (en franchise totalt körd till botten) till den populäraste (solo) superhjälten bland både publik och kritiker med deras ”Dark Knight Trilogi”, fick uppgiften.

 

Att reboota Superman efter att man inte varit tillräckligt nöjd med Bryan Singers ”Superman Returns” från 2006 var inte alltid någon prioritet hos WB. Karaktären har dragit in pengar i diverse andra ”format”, TV-serier, animerade filmer, leksaker, men Singers dyra ”Superman Returns” ansågs bekräfta att Stålmannen inte var tillräckligt ”het” för en modern publik, trots att den drog in en skaplig mängd pengar på bio.

 

 

Enligt filmskaparna så hade David Goyer problem att komma på storyn till tredje Batman-filmen, så han började prata om tankar han hade om Superman till Christopher Nolan. Nolan använde sen sitt credd (vilket han har tonvis med efter sina kioskvältare åt Warners och DC Comics) för att övertala WB. Som regissör valdes Zack Snyder, en regissör med en väldig utmärkande visuell stil.

 

Valet av Snyder ansågs som något vågat. Snyder har historia hos WB med att ha gjort både ”300” och ”Watchmen”, men hans senaste filmer, t ex ”Sucker Punch” hade i stort sätt floppat, och ”Watchmen” (som dock gått bra på hemmavideo) var som bäst en ”sådär” framgång för WB.

 

 

Så hur är filmen?  För det mesta väldigt bra. Inte alls felfri, men väldigt bra.

 

 

Man gör en film

om Stålmannens ursprung, Krypton, Smallville, Metropolis, alla aspekter av karaktären som visats flera gånger förut, men man blåser nytt liv till det. Det görs annorlunda. Själva handlingen påminner en hel del om Batman Begins. Det känns typiskt Nolan och Goyer att använda Flashbacks som de gör här. Jag gillar effekten. Att Clark reser runt världen, jobbar lite här och där, och då och då räddar människor, samt att han är skäggig J, bidrar till att mycket känns som Batman Begins.  Vilket jag är rätt säker på  att manusförfattaren Goyer vet, eftersom han skrev Begins ;).

 

Tonen är ”modernare” i den grad att man visar att Clark är ensam, vet inte sin plats i världen, och blir mobbad i skolan, samt hur han har svårt med att tampas med sina super-sinnen. Det funkar. Det är kanske inte sådär väldigt originellt numera med karaktärer som känner sig ensamma och har en jobbig bakgrund, men man får det att fungera.  Jonathan Kent (Costner ett naturligt val för rollen) vill i den här versionen att Clark ska dölja sina krafter, han älskar sin son, men litar inte riktigt på att han ska klara av att leva så att världen känner till honom. Den biten är förstålig, och känns äkta, men leder senare till den typen av “var det verkligen nödvändigt?” grejer som David Goyers manus ofta har.   Grabbarna som spelar Clark som liten är bra, Henry Cavill som Clark/Kal-El är närmast perfekt.  Diane Lane är också trovärdig som Clark Kents adoptivmorsa. Enda problemet jag har med henne är att hennes accent låter ibland lite udda, låter inte som så man pratar i Kansas.

 

 

 

Snyders still är något ”anpassad” för den här filmen. Vissa människor försökte få in att trailersen såg ”helt ut som en Nolan film”. Snyder försöker sig (känns det som) på en naturalistisk stil med ”Man of Steel”. Det påminner mer om t ex Terrence Mallick än Nolan.Som en hybrid mellan Mallick och Snyder. Sättet att filma (t ex action-scener) känns inte som Nolans.

 

 

 

Öppningscenen på Krypton (den biten i MoS som känns mest som en typisk Snyder film) är maffig. Allt med kristaller och disco som man sett (för) många gånger förut har ändrats till en riktigt cool värld, lite medeltida, mycket scif-fi, samtidigt som den har vibbar av seriernas Krypton.

 

I den här filmen så föds inte Kryptonier naturligt, utan man avlas till olika klasser, knegare, krigare eller vetenskapsmän.   En av filmens twister som jag kan avslöja (eftersom trailern visat åtminstone sekvenser av det) är att lilla Kal-El är den första babyn som fötts naturligt på Krypton på väldigt länge.  Det är en passande twist tycker jag.  Att folk inte föds naturligt utan avlas fram till olika klasser, är väldigt John Byrne inspirerat (vilket Goyer nämnt), inte för att  det är någon rakt av kopia, men   kul att filmskapare för en gångs skull går till serierna istället för att använda sig av Richard Donners Superman The Movie.  Krypton är ingen trevlig plats, vilket är något jag alltid uppskattat med Byrnes Stålis-serier från 80-talet.

 

Annan inspiration från serierna som jag kan namedroppa är  Waid/Yu’s  ”Superman: Birthright”,  Geoff Johns &Gary Franks ”Superman: Secret Origin”, och  Grant Morrisons (Jor-Els tal är i stort sätt ord för ord kopierat)  ”All-Star Superman”.

 

 

 

Filmen är fylld med små och stora twists som ändrar det man är van att se med Superman. Tror att mycket av detta är för att Snyder, Goyer , och Nolan vill verkligen att mata in att detta inte har något att göra med tidiga film/tv-versioner av Superman.

 

Det andra som ger Nolan vibbar är den väldigt starka roll-listan.

 

 

Henry Cavill, som flera gånger tidigare varit nära att få jobbet som Superman (och James Bond, och andra stora roller) är lika perfekt som en modern Superman, som Christopher Reeve var för 70–80-tals versionen av karaktären. Cavill har charm, ett perfekt Superman-leende, och har en stark närvaro.  Cavill får inte en gigantisk mängd repliker, men de han får så leverar han, och även i tystare scener så säljer han sin insats så att man direkt köper att det är Stålis vi ser.  Att han fysiskt är i toppform bidrar givetvis till detta. Hollywood har ju blivit mycket bättre på att anlita folk som tar jobbet med att spela superhjältar seriöst, men ändå finns den folk som på något sätt måste försvara “Michael Keaton casting”, man får alltid en bild av seriefans som aldrig besökt ett gym och ser något av sig själva i sådant castande, att om någon inte är i bra bra form så kan man relatera bättre till någon spinkig(eller gubbfet) mes som superhjälte. Som tur är så har Zack Snyder andra intressen och Cavill är i löjligt bra form.

 

 

 

 

 

Clarks Smallville-päron är bra castade men det är även hans Kryptonska. Russel Crowe gör en bra insats som Jor-El och det är trevligt att ha en Jor-El som också känns baserad på serietidningsversionen. Både han och Lara (Ayelet Zurer) är bra castade. Om något så är ”trovärdig” rätt ord att beskriva alla i filmen.

 

 

Amy Adams blir direkt min favorit bland de som spelat Lois Lane. Hon känns som en reporter, och hennes kemi med Cavill fungerar från första scenen. Jag gillar att efter ha sett en Superman film så är den starkaste känslan av Lois Lane den att hon är en intelligent person och trovärdig modern reporter.   

 

Perry White (typiskt Hollwood race-swappat till Laurence Fishburne) visas inte speciellt mycket, men han han får en riktigt bra scen framåt slutet.

 

 

 

Skurkarna är som vi sett på trailers. Elaka Kryptonier som invaderar jorden.  Michael Shannon gör ett proffsigt intryck som Zod. Det är en annorlunda version än Terrence Stamps charmiga diktator.  Zod här känns inte som galen, förrän kanske slutet när han spårar ur totalt. Jag gillar hur det är gjort, det är en general med ett jobb att göra.  För övrigt så behöver Kryptonierna ett nytt hem, och givetvis blir det Jorden.  Anjte Traue som spelar Faora (folk tänker Ursa från Superman II men den filmen ändrade namnet till Ursa, hon hette Faora i serierna) är nog den bästa “badgirl” som en superhjälte-film nånsin haft.

 

 

 

När det gäller Action så har Znyder valt att ösa på utav helvete. Det känns intensivare, brutalare och elakare än Avengers. Det är en prestation i sig att filmen har mer action än Avengers.  Det lite intressanta är att actionscenerna känns betydligt farligare här. I Avengers så accepterar publiken nog att när aliens invaderar och skyskrapor exploderar, ja då dör folk. Men eftersom Snyder filmar allt med en farligare ton (mycket handkamera etc) så känns det som åskådare liksom att ”undrar hur många tusen dog i den där explosionen?” . Detta är givetvis något Snyder gör med flit, men det är ändå en rätt intressan grej.  Avengers känns som popcorn, det här känns farligt och elakt.    Super-fighterna i Superman II ser verkligen taffliga ut i jämförelse med hur folk slungas igenom skyskrapor i den här filmen. När det gäller superhjälte-slagsmål så är detta det bästa som gjorts. Enda problemet är att Snyder borde ha haft lite mer variation på det hela, när han valt att göra så pass långa sekvenser.  Superman VS Zod på slutet är kraftfullt, och eftersom jag läst så många versioner av Stålis så har jag inget större problem med det.  

 

Hans Zimmer gjorde ett strålande jobb med musiken till Dark Knight Trilogin och träffar rätt även med ”Man of Steel”.   Mina favorit-stycken av musik är “Flight” “ A Hero Emerges” och ”Arcade”.  Om någon saknar John Williams Superman-tema så går det att kolla på de fem tidigare Stålmannen filmerna. Lite samma grej som att Danny Elfmans Batman theme skulle inte passa in i Dark Knight filmerna, så skulle inte Williams Superman theme passa in här.

 

 

David Goyer och Nolan gör ett manus som är ett bra ursprungs-manus till en franchise.  Här finns ändringar och aspekter som många fans kommer ha problem med. Oväntade twists, viktiga grejer som görs i  ”fel ordning” osv. Jag kan förstå om det känns ovant, men det är meningen också. En del av charmen för mig är att man inte exakt vet hur det ska gå och hur de ska introducera viktiga grejer av mytologin.  Snyder, trotts sin något mer ändrade stil har sina fingeravtryck över hela filmen.   Män med muskler utan tröja, män som offrar sig själva för något “bättre” etc..      Snyder passar på att lägga in tydliga referenser till kända DC karaktärer, både Lex Luthor och Bruce Wayne har en viss närvaro i filmen.

 

 

De svagare grejerna i filmen är de obligatoriska Jesus-referenserna.  De flesta som känner till Superman har under åren märkt de tydliga likheterna som Superman har med t ex både Moses och Jesus.  I Man of Steel så väljer Snyder och Goyer att slå publiken över ansiktet med det. Så övertydligt är det.   Filmen handlar ju om en ung Superman, men man måste vid flera tillfällen tjata att han är 33 år gammal;).  Den referensen är troligtvis den mest subtila man har i filmen, de andra var sådana att jag småfnissade åt dem.  Snyder har ofta lite ironi och sådant i sina filmer, och han har själv kort kommenterat att “Det är inte jag som hittat på kopplingen med honom och Jesus” så jag tror detta är något med glimten i ögat.  En grej som är lite ”hrmf” är de lektioner unge Clark lär sig, man förstår hela “Man gör något åt en annan person, för att beskydda den” lektionen han tvingas lära från Pa Kent på hemskt sätt, men mycket med hela det uppläget från Goyer tillhör den typen av ”bumps” hans manus ofta har.  Goyer är jättebra med stora koncept, och ibland små karaktärs-scener, men det finns brister i hans skrivande.

 

 

Filmen har av vissa beskrivits som ”kall”, vilket den inte är, den är ibland tung, ovanligt tung för en film om Stålis. Men det finns charm, folk som ler,glädje (Superman flyger för första gången) det finns t.o.m. lite humor i den. Gnället över avsaknad av humor etc känns också mer som om man förväntade sig Donner/Singer versionen. Och om man gör det så blir man säkert besviken.  Men för mig så var det här förbannat underhållande. Och så är det en skön revansch för Superman, som enligt diverse fullgubbar och fullgummor klassats som ”gammalmodig” och ”svår att sälja” de senaste åren.

 

 

4 Stjärnor av 5.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#393 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 June 2013 - 22:47

Man of Steel (2013)
 
Planeten Krypton håller på att gå under pga de felaktiga beslut som folket har gjort de senaste århundraden. Jor-El ser bara en chans att rädda sitt folk. En ny start på en annan planet för att utveckla sig på nytt och låta den äldre världen gå under. Men General Zod håller inte med. Han vill återskapa Krypton till sin forna storhet. Jor-El's ända hopp är att skicka sin ända son, den första som blivit naturligt född på hundratals år, till en annan värld och bära med sig det genetiska matrial som krävs för att återuppliva hans folk, och samtidigt beskydda den nya världen, Jorden, och hindra att den går samma öde till mötes. På  Jorden, kommer han vara en gud. En man av stål.
 
En stjärnspäckad Sci-Fi Thriller baserad på Superman serietidningarna.
Amy Adams spelar en mycket bra, och trovärdig Lois Lane. Om än en aning för snäll, kan man tycka. Men man hann aldrig riktigt lära känna henne.
Henry Cavill spelar en väldigt klassisk Clark Kent (som påminner väldigt mycket om Tom Welling's version, speciellt minspel och hårstil) men en aning modernare variant av Superman, utan att ändra karaktären. Den här Superman kan se mycket hårdare ut och har inte samma stenkoll på humöret som den klassiska hade, något som stämmer mycket med serierna just nu också. Men han kan också visa den mjuka vänliga sidan också. Det ända är väl att Superman och Clark Kent ibland blandar sig väldigt mycket så att Superman beter sig som Clark Kent ibland. Lite som att istället för att Clark Kent är hans hemliga identitet (som det är i serierna) så är det Superman som är den hemliga identiteten. Men det kan också bero på att han precis börjat som Superman och ännu inte har 2 identiteter. Vilket leder till hans hemliga identitet och frågan hur han ska kunna hålla den? Lois springer omkring och kallar honom öppet för Clark, inte för att nämna hur enkelt det var för henne att hitta honom och hans riktiga identitet, något som halva Smallville verkar känna till. Och dessutom berättar Superman öppet var han är uppväxt. Han beter sig lite mer som en människa med superkrafter, än en väktare över mänskligheten. Jag hade inte blivit förvånad av att se honom sitta och spela Poker med soldaterna i slutet som polare.
 
Jag blev lite besviken över var hur han fick namnet Superman. Zack Snyder hade sagt att han ville det skulle ske snyggt och hur viktigt det var att timingen var korrekt och att Lois Lane var den som gav honom namnet. Vilket får mig att förvånas när namnet bara plötsligt dyker upp som något som soldaterna börjat kalla honom. Även då Lois sa det först så hann hon bara säga "Supe".
Sedan kan jag väl hålla med om att Jesus referenserna blev lite tjatiga tillslut.
Det leder till Jonathan Kent vars död jag tyckte kändes onödig och blev onödig i slutändan. Och jag har svårt att tro att Clark Kent skulle kunna bara se sin far dö sådär utan att göra något. Det känns inte som att det passar karaktären. Inte för att jag begriper varför de var tvugna att döda karaktären överhuvudtaget. I filmversioner och TV-serier envisas de om att döda honom vilket han inte är i serierna. Kunde ha varit dags för något nytt? Sedan måste jag erkänna att jag hade velat se lite mer av hans barndom och ungdom. Framförallt med Lana.
 
En sak jag uppskattade mycket var att allt stod inte på Supermans axlar. Jag gillade att han var tvungen att sammarbeta med människorna och att de tillsammans besegrade Zod's folk. Jag gillade att de räddade Jorden tillsammans och att Dr. Emil Hamilton hade en avgörande roll. Jag hoppas bara att de har en plan med att han också försvann och att de inte dödade honom redan i första filmen då han är en av Supermans viktigaste allierade.
 
Filmen har också vissa skämt som nog bara Superman fans känner igen. Som t ex hur han räddar en fallande Lois Lane flera gånger (3?) i filmen. Ett återkommande skämt i serierna sedan början då Lois oftast hamnade i fara genom att ramla från bygnader osv. Det finns flertal klassisk serier som börjar med att Superman flyger genom staden när Lois åter igen kommer fallande från en bygnad med justr de orden i textrutan. :P
 
Filmen har också en hel del hintar till andra DC-karaktärer och andra versioner av Superman. Alessandro Juliani, känd från Smallville, t ex hade en cameo. Whitney Fordman, en karaktär skapad för Smallville, var med som en mobbare när Clark gick i skolan. Reklam för Sullivans Truck & Tractor repair ger ännu en hint till Smallville. Carol Ferris, Green Lantern's tjej, var med i slutet. Tillochmed Christopher Reeve hade en cameo i filmen. Sedan var där ju också en massa hintar till DC-universumet. LexCorp, Wayne Enterprises, Blaze Comics (Booster Gold), Utopia Casino (Tony Gallo, Kryptonits upptäckare) logorna t ex.  Och S.T.A.R. Labs nämns, fast de har ju sitt ursprung i Superman från början och är dessutom med i de flesta DC-serierna på ett eller annat sätt.
Den allra största är väl Supergirl vars skepp blev Superman's bas i filmen (kolla länken). Eftersom hon är 20000 år äldre än Clark så lär hon väl inte vara hans kusin. Undrar hur hon överlevde i alla år.
 
Jag har väldigt svårt att veta vad jag tyckte om filmen. Mina känslor är blandade. Jag älskade mycket av filmen men det var också något som gnagde i bakhuvudet genom helafilmen, jag kan bara inte sätta fingert på vad det är. Kanske är det bara min bild av vad Superman är som gör att vissa saker inte passar för mig, jag vet inte. De ändrade ju rätt mycket på reglerna också.
En sak jag kände var att filmen hade förmycket action. Rättare sagt, 2:a halvan av filmen var bara ction och första halvan bestod hälften av action (fast bättre än med The Avengers som bara hade action). Jag hoppas att det här är bara för att sätta igång filmserien för även då jag älskar action så vill jag också ha drama som jag känner hör till karaktären. Superman utan drama är för mig som Batman utan detektiv-delen. Det känns som att många karaktärer inte fick träda fram så mycket pga det. Men, som sagt, jag hoppas att det bara är för att det är första filmen och att de får mer tid till sådant i nästa. T ex så förstår jag varför Lex Luthor inte var med (men LexCorp var), för han hade ingen plats här och jag förstår varför Jimmy Olsen inte var med utan hans syster istället.
 
Ang. slutet så ser jag inte det som lika kontroversiellt som andra. Då de som är vana vid filmerna och liknande vet att Superman aldrig dödar så vet de som läser serierna att varje version av karaktären har dödat någon en gång vilket sedan ger honom den starka vägran att någonsin göra det igen. I serierna före 52 semi-rebooten så hade Superman t ex dödat en alternativ General Zod från en annan dimention för att rädda Jorden vilket gjorde att han sedan vägrade döda såmycket som ett djur. För mig så hört det till den moderna Superman att han gjorde det en gång men aldrig mer och jag tycker de gjorde rätt i att tvinga honom till det här. En sak jag inte gillade var att Clark och Lois blev ihop redan i första filmen. Inte för att jag menar att de skulle dra ut på det i oändligheten men det kändes inte rätt. Och jag undrar hur gammla fans reagerar då många av dem fortfarande inte gillar att de blev ihop i serierna. Att sedan Lois fick veta att Clark hade superkrafter redan innan Superman kom till gjorde mig inte lika mycket, kanske för att jag redan sett det i Smallville. Hade det här varit för 5 år sedan så hade kanske reaktionen varit annorlunda och mer negativ. Jag bara saknar lite grejen med att Lois inte vet att Clark och Superman är samma person. Jag hade velat se det iallafall en liten stund. Men vem vet, kanske det var minnes-kyssen han gav henne i slutet? Hon kanske har glömt allt? ;) :P (Jag skämtar bara! Snälla gör det inte så!!!) :D
 
Jag vet inte riktigt vad för betyg jag ska ge filmen. Som en Sci-Fi Thriller så får den högt betyug men den ska vara så mycket mer. Den ska vara en Superman film och där vet jag inte riktigt hur jag känner. Det känns som att det är en film jag måste smälta och sedan se igen för att få grepp på mina känslor. Så det blir inget betyg men jag vill poängtera att jag deffinitivt inte fann den dålig utan den ligger högt.


Edited by Crusader, 29 June 2013 - 04:30.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#394 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2013 - 19:34

Bra och intressantta tankar. Men några punkter jag undrade över 

 

 

 

 Carol Ferris, Green Lantern's tjej, var med i slutet. Tillochmed Christopher Reeve hade en cameo i filmen. Sedan var där ju också en massa hintar till DC-universumet. LexCorp, Wayne Enterprises, Blaze Comics (Booster Gold), Utopia Casino (Tony Gallo, Kryptonits upptäckare) logorna t ex.  Och S.T.A.R. Labs nämns, fast de har ju sitt ursprung i Superman från början och är dessutom med i de flesta DC-serierna på ett eller annat sätt.

 

Det ryktades om en Christopher Reeve cameo, t om någon visade bild på en kille i kostym och hatt som påminde om Clark Kents utstyrsel i de gamla filmerna. Men vad jag såg så var det aldrig bekräftat. Däremot så i en scen  rätt  när Superman kämpar med World Engine så ser han väldigt mycket ut som Christopher Reeve när han spelade rollen.  Alessandro Juliani är väl snarare med för att han bor i Kanada,där delar av filmen var inspelad i, likadant med han, Kryptonska doktorn som var samma skådis som spelade en Lex Luthor klon i Smallville. T om Amy Adams var med i ett tidigt Smallville-avsnitt.  Hon soldaten på sluten är garanterat en nod till Carol Ferris, men jag tror att hon var creddad som "Carrie Farris". 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#395 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 July 2013 - 16:26

Bra och intressantta tankar. Men några punkter jag undrade över 
 

 Carol Ferris, Green Lantern's tjej, var med i slutet. Tillochmed Christopher Reeve hade en cameo i filmen. Sedan var där ju också en massa hintar till DC-universumet. LexCorp, Wayne Enterprises, Blaze Comics (Booster Gold), Utopia Casino (Tony Gallo, Kryptonits upptäckare) logorna t ex.  Och S.T.A.R. Labs nämns, fast de har ju sitt ursprung i Superman från början och är dessutom med i de flesta DC-serierna på ett eller annat sätt.

 
Det ryktades om en Christopher Reeve cameo, t om någon visade bild på en kille i kostym och hatt som påminde om Clark Kents utstyrsel i de gamla filmerna. Men vad jag såg så var det aldrig bekräftat. Däremot så i en scen  rätt  när Superman kämpar med World Engine så ser han väldigt mycket ut som Christopher Reeve när han spelade rollen.

 

Det var den jag menade. Jag märkte det när jag såg filmen. När jag skrev det här så trodde jag det var bekräftat men det är det visst inte. Men det sägs att de digitalt ändrade ansiktet.
 

Alessandro Juliani är väl snarare med för att han bor i Kanada,där delar av filmen var inspelad i, likadant med han, Kryptonska doktorn som var samma skådis som spelade en Lex Luthor klon i Smallville. T om Amy Adams var med i ett tidigt Smallville-avsnitt.

Jo, det är ju klart. Fast det känns som en lite väl tillfällighet.
 

Hon soldaten på sluten är garanterat en nod till Carol Ferris, men jag tror att hon var creddad som "Carrie Farris".

Hmm, det har du faktiskt rätt i.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#396 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 July 2013 - 11:17

Johanna Koljonen har recenserat filmen på Weird Science, och hon tycker inte att filmen är dålig utan att den är rent ut sagt sk*t. Så usel att hon är arg på den en vecka efter att hon sett den!
 

Alltså, man får göra dåliga, osammanhängande filmer. Men då ska det vara lågbudgetdesperation eller likgiltighet för intern logik som är orsaken och slutresultatet säljas som en kul grej bara. Men den här filmen trailrades som en seriös reboot, som ett emotionellt starkt drama. Det är det inte. Det är hundratals miljoner kronor med ren skit.


Det hon klagar på är främst manuset, som hon tycker är väldigt splittrat + har ett antal luckor av rang. Jag lägger mig inte i hur rätt hon har i sina åsikter (som hon så klart har rätt att ha) eftersom jag inte sett filmen, men jag brukar tycka att hon har vettiga sådana. Och det är alltid kul att läsa en välformulerad sågning! :) Vore kul om någon av er som sett filmen läser detta och kommenterar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#397 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 July 2013 - 22:01

Såg Man of Steel på bio i söndags. Hade tänkt skriva vad jag tyckte om den samma dag, men det tog ett tag för mig att komma på hur jag skulle uttrycka mig. Tror det i alla fall delvis beror på att så mycket var annorlunda i den här tolkningen att jag hela tiden jämförde med tidigare filmer, TV-serier med mera och ville vänta tills jag hade processat det hela. Ungefär som när jag såg Amazing Spider-Man och jämförde med de tre första Spider-Man filmerna.

 

Som sagt, den här versionen av Superman skiljer sig dramatiskt från vad man tidigare sett av figuren, vilket kom som en chock för mig till en början. Och jag som tyckte jag hade förberett mig så bra genom att acceptera de skillnaderna man var medveten om innan man såg filmen. Men i efterhand är just det faktum att så många saker har ändrats något som jag är väldigt glad för. Det är mycket med filmerna med Christopher Reeve som jag föredrar, men det är också mycket här som jag gillar och rentav ser som förbättringar.

 

Bland det jag gillar bättre här är att man känner mer hur ensam Clark är. Det är inget helt nytt, men det är mer centralt än vad man fått se tidigare. Han bryr sig också mycket om andra människor, både släkt och vänner och folk han inte kännert, fast jag hade velat se mer av Clark som person, som t.ex. vad som gör honom smart nog att fixa jobbet på Daily Planet som han får i slutet av filmen och om han velat bli reporter sedan tidigare eller haft andra drömmar.

 

Lois är riktigt bra tolkad och vad jag speciellt gillar är att hon får reda på Clarks hemlighet innan han ens hunnit bli Superman. Jag föredrar att hon är smart nog att spåra upp hans bakgrund framför att hon inte har nån aning om att Clark och Superman är samma person. Att hon till och med respekterar att han inte vill bli upptäckt och påpekar hur lätt det skulle kunna vara för någon annan att avslöja honom gör det ännu bättre. För att inte nämna att hon bidrar så mycket med att kämpa mot Zod & Co och t.o.m. interagerar med Jor-El. Att Clark sedan väljer att jobba på samma tidning som hon tolkar jag som att han litar på henne och vill ha hennes stöd/hjälp även i framtiden.

 

Clarks utveckling görs i en omkastad ordning med flashbacks istället för i en linjär ordning och man utforskar saker man inte sett lika mycket, som Clarks reaktion när han flyger för första gången och hur hans jämnåriga uppfattar honom under hans barndom. En grej jag funderade mycket på är hur det är att ha superhörsel och kunna höra när folk säger elaka saker om en, så jag uppskattade att de tog upp det. Medan jag gillade den biten, önskar jag att man hade fått se mer av hur Clark var som vuxen innan han reste världen runt och hur han interagerade med andra invånare i Smallville. Medan jag förstår hur Jonathan tänkte i sitt sätt att skydda sin son, framstod han som lite väl hård. De hade gärna kunnat visa en mer varm och kärleksfull sida av honom, vilket hade jämnat ut honom. Det mesta av det kan jag ha överseende med eftersom det var intressant att se att det ledde till en konflikt mellan far och son. Dock lämnar det något av en bitter eftersmak när Jonathan uppoffrar sig genom att hindra Clark från att rädda honom från tornadon. Hade föredragit att Clark försökt hjälpa honom, men misslyckats.

 

Jag har även tänkt en del på vad som kan hända i en uppföljare. Man of Steel utspelar sig i en värld där mänskligheten får kontakt med utomjordingar för första gången, så i nästa film skulle vi få se Jorden efter att den har överlevt en rymdinvasion. Även om den här filmen har en mer realistisk ton, undrar jag om nästa film inte visar ett mer futuristiskt Metropolis då man försöker pusha på den vetenskapliga utvecklingen.

Om de använder Lex Luthor, tror jag att han kommer spela en stor roll i återuppbyggnaden, antingen som affärsman, vetenskapsman eller både och. Det skulle vara typiskt honom att förvänta sig att hyllas som Metropolis' räddare, men bli avundsjuk på Superman som får de hyllningar som Lex anser att han gjort sig förtjänt av. Oavsett om nästa skurk blir Lex eller nån annan, hoppas jag i alla fall att konflikten blir mer psykologisk. Missförstå mig rätt, det är kul att Superman äntligen fått en actionpackad film, men för min del får det bli mer av en hjärnornas kamp nästa gång.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#398 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 July 2013 - 11:01

Inte sett filmen än men det verkar som folk ogillar att det blir en actionrökare sista halvan? Är det inte det vi velat se i alla dessa år? Eller lider den av taskigt manus?


Winter is Coming


#399 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 July 2013 - 08:02

Vissa älskar det, vissa tycker att det är för mycket. Jag gillade det för det mesta, men tyckte att Snyder kunde ha trimmat scenerna till lite kortare, och provat lite variation i dem.  Det känns som Snyder velat visa att han kan göra en Superman-film med mer action än i "Avengers" och att han velat ta igen det som tidigare Superman filmer kritiserats över, t ex att Superman Returns inte hade tillräckligt med action.

 

Delvis så lyckas ju Snyder väldigt bra, men som sagt, men kunde ha trimmat action-scenerna en smula och gjort lite variation på upplägget.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#400 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 July 2013 - 22:52

Tack för det, känns som om jag kommer gilla den film

 

Inte tillräckligt med action i Superman Returns? Minns inge action alls från den filmen :P


Winter is Coming