Jump to content

Photo

SFN tittar på TV - Tipstråd


  • Please log in to reply
159 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2013 - 21:48

Vilket lyft i 2:a avsnittet. Uppfriskande med en Svensk krimkomedi (eller "Brott&Skratt" som en kompis kallar det) som både är allvarlig och komisk utan att gå överstyr. Jag hoppas att serien får fler avsnitt. Med tanke på att serien har ett riktigt intro så tror jag det är planerna.

 

Edit: 1,2 miljoner tittare såg på avsnittet enligt Moberg själv så det verkar som att det finns en stor chans till fler avsnitt. :)


Edited by Crusader, 08 January 2013 - 23:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 January 2013 - 12:23

TV Heads har bloggat om vad som är på gång på SvT framöver. Bland annat avslöjas det att både Game of Thrones och Tv-cirkeln snart återkommer, men denna gång oberoende av varandra. Andra säsongen av Game of Thrones börjar tjugoförsta januari. Nya Tv-cirkeln ska handla om Girls, vars första säsong börjar tolfte februari.



#28 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 January 2013 - 21:29

På lördag är det reprisstart av Murdoch Mysteries säsong 1 på kanal 9. Missa inte! ;)

 

info om serien. http://www.kanalnio....rdoch-mysteries


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2013 - 12:18

Barnkanalen har visst bestämt sig för att göra superhjälteprogram på sistone. Två sådana bekikade jag första avsnittet av igår.

 

Energina är så här långt rätt fånig, men ändå lite trevlig. Den följer liksom reglerna på ett tilltalande vis. Är man bekant med till exempel Spindelmannen (och kanske då särskilt den senaste filmen) så känner man igen sig. Huvudpersonen Ginas döda mamma var vetenskapare som byggde en subatomgenerator tillsammans med sin lärare Tiberius Doominator. (Tituleras doktor. Information om hans fortsatta funktion i historien får betraktas som överflödig.) Under ett besök på Vetenskapliga Museet får Gina se sin mammas maskin, trycker av någon eller ingen anledning på en knapp och... Ja, ni fattar. När hon märker att hon kan rosta bröd med händerna fattar hon att något har hänt med henne, och när Metroborg (Ja, hon bor självklart i en stad som heter så.) utsätts för ett hot inser hon att just hon själv är den som kan hjälpa till och alltså tar hon på sig en mask. Hon har en elak styvmor också förresten. Vet inte vad hon ska vara till riktigt, men min gissning är att de blir vänner senare. Egentligen hann det inte hända så mycket i första avsnittet eftersom det behövde handla om allt som hände. När det nu är avklarat kanske följande avsnitt kan koncentrera sig bättre.

 

Skrotarna utspelas i Hedvig City, som exotiskt nog (om man ska rätta sig efter vad dialekterna antyder) ligger i Norrland. Skrothandlaren Max har tagit hand om tre föräldralösa syskon och uppfostrat dem att "skrota brottslingar". Alla tre har givetvis olika specialiteter när det gäller hur man tampas med skurkar, och lillasystern är dessutom förtjust i att snacka kaxigt som superhjältar liksom ska. Till hjälp har de också datorn BIRGIT. När första avsnittet börjar är de tre syskonen dock uttråkade för att de aldrig träffar på några ordentliga skurkar utan får nöja sig med enklare hjältedåd som att hjälpa pensionärer över gatan. Men som tur är uppdyker två rånare (Den ena är smart. Den andra pratar skånska.) och så småningom även en galen vetenskapare. Skrotarna fångar rånarna ("Efter en smäll med oss förändras allt. För idag blir ni skrotade.") men det visar sig att de trots allt kommer undan med en halv miljard från Hedvig Citys valutareserv (en byggnad vars inre väggar dekorerats med porträtt av socialdemokatiska partiledare). Våra hjältar känner sig nu oerhört misslyckade och oförtjänta av sheriffstjärnorna de nyligen fått av borgmästaren. De tar av sig stjärnorna och sätter sig och tjurar tills borgmästaren kommer och säger att det inte gjorde något att pengarna blev stulna eftersom de ändå var makulerade (hur det där nu funkar). Då skiter skrotarna i att de har klantat sig och accepterar återigen utnämningen till sheriffer, och allt är fröjd och frid. Intressant kan tyckas att den här serien via inblandade personer verkar ha mer än en koppling till den aldrig släppta superhjältefilmen Kapten Sverige.



#30 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 January 2013 - 17:10

Jag tipsades om Familjen Holstein-Gottorp som går på TV4. Upplägget är lite intressant. Programmet utspelas nämligen i en alternativ tidslinje där Karl XIII efterträddes av sin son Karl XIV Adolf (som i vår dimension dog en vecka efter sin födelse, och alltså aldrig fick vare sig krona eller siffra) och hans ätt är kvar på tronen än i nutiden. Jag gav mig på att kolla första avsnittet i söndags, men efter två minuter avbröts det. Kanske slog TV4:s begränsningar för när ett program får ses till så där lite mitt i aftonen. Lurigt. Och nu när jag har missat första avsnittet föreligger en överhängande risk för att jag skiter i de andra avsnitten också. Någon annan som har sett?

På TV4 upptäckte jag också att den nya säsongen av Kontoret har börjat.

Fast som viktigast av nyligen började program får nog andra säsongen av Game of Thrones betraktas. Men ingen här tycks ha något att säga om det. Är det bara jag som är i takt med SvT:s sändningar? Är alla andra före eller efter mig?

 

Och ett annat tips som nått mig är att Arrow börjar på Kanal 5 i början av februari.



#31 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 January 2013 - 20:36

Ännu ett avsnitt av Game of Thrones beskådat. Inte nog med att man måste klara sig utan Tv-cirkeln den här gången. Man måste klara sig utan forumdiskussion också. Mummelmummel...

 

För övrigt så såg jag ett avsnitt av Allt faller här om dagen. Intressant på ett förvisso inte alldeles nytt sätt. Jonas Gardell spelar alltså Jonas Gardell och Johan Rheborg spelar Johan Rheborg. Därför antog jag att Marie Göranzon spelade Marie Göranzon, men vid närmre efterforskningar verkar hon inte alls göra det. Med andra ord har de gjort samma misstag som Den sista dokusåpan gjorde. Ja, åtminstone tycker jag att det var ett misstag: När själva grundidén med programmet innefattar att kända personer spelar sig själva blir det väldigt konstigt när programmet också innehåller kända personer som spelar andra än sig själva. Hade varit bättre att plocka in okända skådisar till de rollerna. Sedan kan det förstås bli bra på många vis ändå. MEN DET ÄR FEL!!



#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 February 2013 - 22:39

TV Heads har bloggat om vad som är på gång på SvT framöver. Bland annat avslöjas det att både Game of Thrones och Tv-cirkeln snart återkommer, men denna gång oberoende av varandra. Andra säsongen av Game of Thrones börjar tjugoförsta januari. Nya Tv-cirkeln ska handla om Girls, vars första säsong börjar tolfte februari.


Enligt Rundfunks sida får vi klara oss utan Kodjo och Roger i nya Tv-cirkeln. Men Johanna är kvar och hålls denna gång sällskap av Nour El-Refai och Linnéa Wikblad.



#33 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 February 2013 - 17:10

Har börjat kolla på Odessey 5 på netflix. Nån som vet om det blir ett riktigt avslut av serien?


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#34 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 February 2013 - 21:40

Ännu ett avsnitt av Game of Thrones beskådat. Inte nog med att man måste klara sig utan Tv-cirkeln den här gången. Man måste klara sig utan forumdiskussion också. Mummelmummel...
Försöker följa den en andra gång nu, har för mig (utan att gå och kolla upp) att det iaf var lite diskussion när den gick på C+. Svårt att diskutera igen; åtminstone för mig som kan historien utan och innan numera.
 
För övrigt så såg jag ett avsnitt av Allt faller här om dagen. Intressant på ett förvisso inte alldeles nytt sätt. Jonas Gardell spelar alltså Jonas Gardell och Johan Rheborg spelar Johan Rheborg. Därför antog jag att Marie Göranzon spelade Marie Göranzon, men vid närmre efterforskningar verkar hon inte alls göra det. Med andra ord har de gjort samma misstag som Den sista dokusåpan gjorde. Ja, åtminstone tycker jag att det var ett misstag: När själva grundidén med programmet innefattar att kända personer spelar sig själva blir det väldigt konstigt när programmet också innehåller kända personer som spelar andra än sig själva. Hade varit bättre att plocka in okända skådisar till de rollerna. Sedan kan det förstås bli bra på många vis ändå. MEN DET ÄR FEL!!
Jag har inga problem med att det "bara" är Rheborg, Gardell och Schyffert som spelar (skruvade versioner av) sig själva; Göranzon gör sin roll bra och den passar in i galleriet. Är man inställd på att serien inte är någon skrattfest blir den riktigt bra även om den är ojämn. Tyvärr verkar tittarna förvänta sig mer Killing-humor när man kollar på trenden för tittarsiffror.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 February 2013 - 21:36

Har börjat kolla på Odessey 5 på netflix. Nån som vet om det blir ett riktigt avslut av serien?

 

Jag tror inte det. Jag har inte sett den men den fick bara en säsong och enligt vad jag har hört var det mycket som lämnades öppet. (Därför jag aldrig brytt mig om att se den för det låter annars som en riktigt bra serie)

 

Gengångare


En påkostad fransk serie som endast visas i SVT Play. Nya avsnitt publiceras varje torsdag 17.00.

Välkommen till staden där de döda kommer tillbaka.

En sen kväll i en fransk alpstad är flera unga personer på väg till sina hem. Till synes förvirrade och frånvarande går de genom staden. Vad de inte vet är att de varit döda i flera år och att de där hemma absolut inte förväntat sig att de ska återkomma. Chocken blir total för alla parter, men de återvändande har inga planer på att åter lämna sina hem.

Samtidigt börjar staden att drabbas av en serie brutala mord, som på många sätt liknar de som en ökänd seriemördare genomförde för en längre tid sedan. Och snart börjar invånarna i staden att ana att det inte bara är de unga personerna som återkommit från döden.

Allt fler svårförklarade saker börjar hända i staden och mysterierna blir bara märkligare och mörkare. Vad som väntar runt hörnet vet ingen – men tecknen är inte goda. I denna nyskapande franska serie ligger mystiken tät.



Originaltitel: Les Revenants
Produktionsår: 2012
Manus och regi: Fabrice Gobert och Frédéric Mermoud.
I rollerna: Anne Consigny, Frédéric Pierrot, Clotilde Hesme, Céline Sallette, Samir Guesmi, Grégory Gadebois, Guillaume Gouix, Pierre Perrier, Jean François Sivadier, Alix Poisson, Yara Pilartz, Jenna Thiam, Swann Nambotin, Ana Girardot.

SVT Play

 

 

Kan också rekommendera den här serien. Jag har sett två avsnitt nu på SVT play och det är riktigt bra. Passa på nu medan den finns kvar på Play.


Edited by Wylie Times, 07 February 2013 - 21:36.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 March 2013 - 19:41

Nu ska man hinna med Game of Thrones, Girls, Tv-cirkeln, Arrow och Kontoret varje vecka. Det är knappt ibland när man inte har för vana att se på en massa tv. Superhjälteprogrammen på Barnkanalen får stundom sparas till senare. De ligger ju ändå kvar ett tag.

 

Idag såg jag i alla fall Patrik och Johanna. Dokumentär om serieskaparen Patrik Rochling. Diverse andra bekanta seriepersoner syns också till. Den finns kvar på SvT Play i några veckor till.

 

Dessutom kom tv-versionen av Pop och politik tydligen igång igen i onsdags, och kan nu ses på UR Play. Det är ett program jag är väldigt förtjust i (vilket jag tror att jag redan har försett er med ledtrådar om) men det senaste programmet har jag inte sett ännu. Ska väl se till att göra det någon gång, men kanske låter jag det dröja. UR verkar i alla fall ha en trevlig vana att låta saker ligga tillgängliga osedvanligt länge. Jag håller nu på att ta mig igenom tredje radiosäsongen.



#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 March 2013 - 22:12

Nu ska man hinna med Game of Thrones, Girls, Tv-cirkeln, Arrow och Kontoret varje vecka. Det är knappt ibland när man inte har för vana att se på en massa tv. Superhjälteprogrammen på Barnkanalen får stundom sparas till senare. De ligger ju ändå kvar ett tag.


Den gångna veckan har saker hänt i rätt liten utsträckning, så jag har hunnit med alltihop och dessutom kommit ikapp med Skrotarna. Verkar vara sista avsnittet som går på onsdag.



#38 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 March 2013 - 20:48

Ni som har Netflix ska se till att kolla på House of Cards (9.0 på IMDb :o). Har sett tre avsnitt än så länge, och de har varit fantastiska. Tror inte jag sett Kevin Spacey så här bra på åratal.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#39 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 06 April 2013 - 15:16

Kan tipsa om "Memphis Beat" som går på TNT fredagkvällar klockan 21.00.

Man får följa polisen Dwight Hendricks (Jason Lee) och hans kamp mot kriminaliteten i Memphis. 

Första avsnittet var igår och jag måste säga det var uppfriskande med en kriminalserie där man får följa andra fall än massmördare (börjar bli en aningen less på det). Det kanske inte är en höjdarserie men en trevlig bekantskap är det, sen att det är gott om blues och Elvisreferenser gör inte saken sämre.



#40 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 April 2013 - 21:29

Var det någon reklam i avsnittet? Verkar som om TNT slutat med att bryta i avsnitten, har sett några serier där det inte varit uppehåll. kanske bara tillfälligt, hoppas inte det.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#41 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 07 April 2013 - 19:07

Vad jag nu kan komma ihåg (och jag har tom sett avsnittet två gånger) så var det inte reklamavbrott.



#42 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 April 2013 - 23:17

Det tycks vara serieskiftestider på kanalerna. En hel hög av ovan nämda sedda serier är avklarade. Och Girls är det nog bara ett avsnitt kvar av. Men Arrow verkar köra längre säsonger.

 

Ska de båda avslutade superhjälteprogrammen sammanfattas, så har väl båda sina fördelar och nackdelar, men jag föredrar nog Skrotarna framför Energina. Den senarenämnda var lite tjatig. Varje avsnitt börjar med att Dr Doominator rymmer från fängelset och slutar med att Energina tar fast honom igen. Därmed känns det särdeles fånigt att sista avsnittet heter Gina möter Dr Doominator. Sista avsnittet av Skrotarna, för den delen, slutar med att hjältarna dödar skurken utan att fundera så mycket över det. Fast egentligen är han förstås inte död, tydliggörs det. Som superskurkar gör kommer han ju att återkomma. Men är den saken uppenbar även inom historien, eller tycker de här ungarna bara helt enkelt att det är okej att döda skurkar??


Edited by Den Gröne Hämnaren, 12 April 2013 - 23:18.


#43 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 April 2013 - 21:42

Jag har funderat på att efter Tv-cirkeln: Game of Thrones och Tv-cirkeln: Girls borde man göra Tv-cirkeln: Tv-cirkeln.

 

Nu har den idén dock redan blivit snodd av Rundfunk själva. Detta gjorde de till säsongsavslutningen:

 

http://vimeo.com/64140921

 

Min fundering hade väl ett lite mer ambitiöst upplägg, men så blev den ju inte liksom av heller.



#44 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 April 2013 - 13:01

Nu när alla de där serierna är slut ger jag mig på att kolla på tv-versionen av Pop och politik. För säkerhets skull börjar jag med säsong 1 (Är inte säker på om jag har sett alla avsnitt i den.) och så tar jag säsong 2 sedan, tänker jag. Lite störande är att säsong 0 inte låter sig skådas av vem som helst. Men av radioversionen har jag nu i alla fall tagit mig igenom alla avsnitt i alla fyra säsongerna.



#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 May 2013 - 14:42

Tisdagen den 4 juni så startar Bates Motel i SVT1 klockan 22:30.
 
Måndagen den 24 juni så startar Hunted i SVT1 klockan 22:00.
 
Fredagen den 12 juli så startar säsong 4 av True Blood i SVT2 klockan 22:15.

 
Får se om jag ger Bates Motel och Hunted en chans.

Edited by Garm, 13 May 2013 - 20:11.


#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 May 2013 - 20:11

Och TV6 sänder Spartacus: War of the Damned med start fredagen den 24 maj klockan 22:00.

Och det är slutet för den serien då Starz valde att göra som få andra, nämligen att sluta när man var på topp.

#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 May 2013 - 00:45

Här får ni två bra och intressanta tips.

Det första är dokumentärserien Pioneers of Television som tidigare även har visats på SVT. Man kan fortfarande se avsnitten på PBS. Dom fyra avsnitten är som följer.

Miniseries such as "Roots," "Rich Man, Poor Man" and "The Thorn Birds" mastered the art of storytelling. With their epic sagas, these television events kept America riveted night after night. Revisit famous scenes and hear actors talk about the impact of their miniseries on their own lives and on the world.

Superheroes crosses many eras: Superman in the 1950s, Batman in the '60s, Wonder Woman and The Incredible Hulk in the '70s and The Greatest American Hero in the '80s. They all fought villains, rescued the innocent and became role models. The episode features in-depth interviews with Adam West, Burt Ward, Julie Newmar, Lynda Carter, Lou Ferrigno, William Katt and others.

Primetime Soaps. Dallas and Dynasty kicked off the nighttime soap frenzy in the late 1970s, a phenomenon that continued through the last season of Knots Landing in 1993. The episode offers new details about the famous “Who Shot JR” episode of Dallas. Interviewees in this episode include Larry Hagman, Joan Collins, Linda Evans, Patrick Duffy, Diahann Carroll, Linda Gray, Michele Lee, Joan Van Ark and Donna Mills.

Funny Ladies. This episode includes the first standup comediennes to appear on television, including Joan Rivers and the late Phyllis Diller. Funny Ladies also looks at Lucille Ball’s breakthrough on I Love Lucy and the sitcom stars who followed, including Mary Tyler Moore, Betty White and Marla Gibbs. Also, television’s most beloved variety star, Carol Burnett.
 

***


Det andra tipset är den omfattande (15 avsnitt á 1 timme) dokumentärserien The Story of Film som börjar att sändas i SVT2 den 1 juni klockan 21:00.

"Den irländska filmkritikern och fantasten Mark Cousins har skapat en omfattande och personlig berättelse om filmens historia. Serien i 15 delar visar allt från hur det hela startade med Edison och Lumière till dagens filmindustri runt om i världen."

Edited by Garm, 28 May 2013 - 00:47.


#48 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 May 2013 - 14:20

Det första är dokumentärserien Pioneers of Television som tidigare även har visats på SVT. Man kan fortfarande se avsnitten på PBS.


Tack för tipset! Passar bra nu när jag alldeles nyss har sett klart på Pop och Politik. Det visade sig att även säsong 0 gick att se, fast den upphackade versionen av den samma inte gjorde det. Så allt finns fortfarande att skåda:

  • 2009 (1 * 118 minuter)
  • 2010 (1 * 88 minuter)
  • 2011 (6 * 29 minuter)
  • 2013 (6 * 28 minuter)

Minst lika bra tycker jag dock att radioversionen är. Också den är det fritt fram att konsumera:

  • 2009 (12 * 53 minuter)
  • 2010 (9 * 59 minuter)
  • 2011 (10 * 53 minuter)
  • 2012 (10 * 53 minuter)


#49 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 June 2013 - 20:32

På måndag är det dags för Castle säsong 3 på kanal 5 kl 21. Med Nathan Fillion (Firefly)


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#50 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 June 2013 - 13:58

Årets sommarlovsprogram är igång. Malin Olsson är programledare för fjärde året i rad, och upplägget är det samma som tidigare. Fast de har nu en buss i stället för en båt. Varför de har en buss har jag dock inte fått klart för mig. Den tycks stå parkerad i Malmö hela tiden.

 

Jag missade de första avsnitten, och blev således inkastad mitt i en del av serierna som ingår, vilket i vissa fall gjorde mig nyfiken nog att leta upp första avsnittet i respektive serie (eller säsong). Jag såg dem på originalspråk. Det vill säga engelska, tyska respektive ryska. Det ryska programmet var inte så särskilt replikberoende, som tur var, eftersom jag inte kan ryska. Tyska är jag väl i och för sig inte så mästerlig på heller, men ändå tillräckligt kunnig för att fatta det mesta av vad som hände, och för att tänka tanken att man kanske borde se fler tyska program. Ett fjärde program var på franska, och det verkade också intressant, men det lyckades jag inte hitta första avsnittet av någonstans. Och så kan jag ju inte precis franska heller. Dessutom verkar det som att det i detta fallet inte hade hjälpt att se de första avsnitten av Sommarlov, eftersom de tycks ha börjat med avsnitt 11. Förmodar att de tidigare avsnitten redan har visats i annat sammanhang, men när det i så fall skulle ha hänt, hittar jag ingen information om.

 

Ett poäng vill jag ge dem just för variationen i varifrån materialet hämtas. Det är tyskt, ryskt, franskt, kanadensiskt och norskt, men det mesta är brittiskt eller svenskt. Ett minuspoäng ska de dock också ha för att alla de svenska programmen är ickefiktion.

 

Tydligen går Sommarlov även på helgerna nu för tiden. Jag antar att det gjorde det förra året också, fast jag inte märkte något.

 

Fortsättningsvis kan jag nog i alla fall unna mig att hoppa över programmet under flera av veckans morgnar. Men jag ska nog fortsätta följa Den lille riddaren Trenk (Der kleine Ritter Trenk), och måhända även Sommarlägret (Flapacha, où es-tu ?).

 

 

Ett annat program jag blev tipsad om är Sommarskratt. En revy vars rolighetsnivå visade sig variera rätt mycket. Lite gäspig ibland, men stundom också riktigt kul. Och så innefattar den Per Andersson i rollen som Spindelmannen. Detta i ett inledande exempel på vad revyn inte kommer att innehålla. Föreställningen kan ses på SvT Play i några veckor till.

 

 

Och på tal om Pop och politik, så hade femte radiosäsongen premiär i lördags. Men det har ju blott indirekt med tv att göra.