Jump to content

Photo

Uppföljning till 3001?


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 TilleTeamM

TilleTeamM

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lund
  • Interests:Läsning, körsång, filmproduktion och flyg.

Posted 26 December 2010 - 13:01

Kära forum,

Här skriver en gammal SciFi-fan, som bättrat sig på ålderns höst. Jag läste nyligen
Arthur C Clarkes "2061" och senaste boken "3001". Min fråga är säkert gammal som gatan,
men jag skulle gärna vilja veta. Har Clarke skrivit någon uppföljare till "3001 The Final
Odyssey"?

Efter att jag läst boken kändes det som om det finns en fantastisk story, som bygger
på hur utomjordlingarna ska reagera på det uppladdade viruset. Det känns också som att en
uppföljare skulle kunna ta upp problemet med Dave "Halman". Vad jag förstår så blir han
i slutet av boken lagrad digitalt i ett media som även fått med sig det ödersdigra viruset.
En uppföljare skulle kunna ta upp problemet med att aktivera lagringsmediet, alltså väcka
Halman till "liv" igen, och även ta itu med hanteringen av viruset.

Snälla, är det någon som känner till om Clarke skrivit en fortsättning på 3001?
Mejla gärna: tilledyk@hotmail.com

Mvh.
/Tille, TeamM

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 December 2010 - 13:08

Hej, nix, 3001 blev den sista i serien. Det var väl också, vad jag vet, hans "sista" bok (om jag inte missminner mig så skrevs de som kom ut senare tillsammans med andra. Som, jag antar, skrev det mesta om inte allt av materialet. Clarke var ju rätt så gammal vid det laget.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 TilleTeamM

TilleTeamM

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lund
  • Interests:Läsning, körsång, filmproduktion och flyg.

Posted 27 December 2010 - 22:45

Hej, nix, 3001 blev den sista i serien. Det var väl också, vad jag vet, hans "sista" bok (om jag inte missminner mig så skrevs de som kom ut senare tillsammans med andra. Som, jag antar, skrev det mesta om inte allt av materialet. Clarke var ju rätt så gammal vid det laget.


Vad synd... Det känns lite som på 70/80-talet när jag läst "Flodvärlden" (""To your scattered bodys go") och
"Den Fantastiska flodbåten" av Philip José Farmer. När jag läst den senare så var jag övertygad om att
det måste ha skrivits en avslutande tredje bok. Jag var tonåring vid den tiden och jag minns att jag fick tag
på Philip José Farmers adress efter långt letande (det här var alltså före internetrevolutionen!), och skrev
ett brev till honom. Brevet kom i return några månader senare med "adressat okänd" (fast på engelska så
då).

Ca. 15-20 år senare promenerade jag omkring i ett antikvariat i Malmö och upptäckte till min förvåning
en pocketbok skriven av Philip José Farmer. OCH DET VAR DEN! Den avslutande delen i serien! Även om boken
var på engelska så köpte jag den och läste ut den... Vilken känsla att äntligen ha hittat den!

Om det är någon som inte läst trilogin så kan jag rekommendera den. Den är en av de böcker som fick mig
att fortsätta att läsa böcker, förmodligen de böcker som givit mig det häftigaste bokminnet överhuvud taget!

Det har blivit många science fiction böcker genom åren. På 70/80-talet plöjde jag och en kompis oss igenom
Kristianstad Stadsbiblioteks lista över sci-fi-böcker. Han vann... Men vilken häftig resa det var... Isaac
Asimov, Arthur C Clarke, Philip José Farmer, Sam J Lundwall, Alfred Elton van Vogt, Boris och Arkadji
Strugatski, Cliffort D Simak, Robert A Heinlein och många fler.

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 December 2010 - 23:40

Jo, jag känner igen det där. Min SF-utbildning utfördes primärt på Ludvika Stadsbibliotek där jag läste mig igenom det mesta på SF/Fantasy-hyllan. Fattar inte hur man klarade sig före Wikipedia egentligen.. Har blivit alldeles för bortskämd nu för tiden när det gäller att hitta fakta.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 28 December 2010 - 22:58

Jag tycker att serien är för lång som den är. Clarke borde ha satt punkt efter 2010, för det var då han tydligen fick slut på bra idéer. 2061 känns som ett överflödigt mellankapitel som skrevs för att knyta an till Halleys komet och det mesta av 3001 består bara av Clarkes rundtur av sin ideala framtidsutopi, innan han mot slutet plötsligt kommer ihåg "Oj, jag måste ha med en upplösning också" och hastar fram det där antiklimatiska slutet med viruset.

Ett annat inslag som var lite irriterande var det återkommande retkonnandet. En serie som spänner över 30 verkliga år behöver inte vara fullt detaljtrogen men när nyckelhändelser ändras eller ignoreras från en bok till nästa så stör det mig.

#6 TilleTeamM

TilleTeamM

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lund
  • Interests:Läsning, körsång, filmproduktion och flyg.

Posted 30 December 2010 - 22:16

Jag tycker att serien är för lång som den är. Clarke borde ha satt punkt efter 2010, för det var då han tydligen fick slut på bra idéer. 2061 känns som ett överflödigt mellankapitel som skrevs för att knyta an till Halleys komet och det mesta av 3001 består bara av Clarkes rundtur av sin ideala framtidsutopi, innan han mot slutet plötsligt kommer ihåg "Oj, jag måste ha med en upplösning också" och hastar fram det där antiklimatiska slutet med viruset.

Ett annat inslag som var lite irriterande var det återkommande retkonnandet. En serie som spänner över 30 verkliga år behöver inte vara fullt detaljtrogen men när nyckelhändelser ändras eller ignoreras från en bok till nästa så stör det mig.


Är det någon som vill hålla en tia på att det inom 5 år kommer en film som bygger på hela boksviten? Det finns en intressant plot i det faktum att "Halman" lagrats tillsammans med viruset, och det finns även en intressant plot i hur utomjordlingarna kommer att reagera när de drabbas av virusangreppen som överlämnades till Halman.

Hmm... hittade just detta:

http://clarkesuniver...87-c698d7f5c6eb

/TilleTeamM

Edited by TilleTeamM, 30 December 2010 - 22:19.


#7 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2011 - 14:51

Jag vet inte varför du citerar mig, då det du skriver inte har något samband till vad jag skrev men i alla fall... det kommer knappast att hända. "Nyheten" du länkar till är från 2004 och vi ser fortfarande inte någon skymt av vad den talar om. Rendezvous with Rama och Childhood's End är två andra berättelser av Clarke som har varit uppe för filmatisering men inte blivit av. Den typ av "high concept"-SF som han är känd för är mycket svårare att sälja nuförtiden än lättsmält välling som leksaksrobotar och superhjältar, så självklart satsar filmbolagen stort på vällingen istället. Inte ens etablerade varumärken som Star Trek kan produceras numera utan att vattnas ur och marknadsanpassas till tonåringar och det är i princip varför jag är alltmer ointresserad av vad drömfabriken prånglar ut under etiketten Sci-Fi.