Jump to content

Photo

Arthur C. Clarke award 2010 till China Miéville


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 April 2010 - 21:35

China Miéville har fått 2010 års Arthur C. Clarke Award för sin roman The City and the City. Tredje gången för honom, mer än någon annan. Och boken kan varmt rekommenderas!

http://www.suvudu.co...arke-award.html

Edited by Fiskrens, 30 April 2010 - 21:36.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 25 May 2010 - 22:09

China Miéville har fått 2010 års Arthur C. Clarke Award för sin roman The City and the City. Tredje gången för honom, mer än någon annan. Och boken kan varmt rekommenderas!

http://www.suvudu.co...arke-award.html


Har flera gånger varit på gång att börja läsa The City and the City, kanske ska göra slag i saken. Jag har tidigare bara läst Perdido Street Station av Miéville och jag tyckte mycket bra om den trots att handlingen ibland kändes lite osammanhängande. Miévilles starka sidor tycks vara språket och hans förmåga att skapa fascinerande miljöer. New Crobuzon är en av de märkligaste skapelser jag någonsin stött på i en bok. Har du läst båda? Vilken tycker du är bäst?
ಠ_ಠ

#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 May 2010 - 22:39

Vet inte om de går att jämföra riktigt, de är så olika. Men jag håller nog "The City and the City" för att vara snäppet bättre av de två, främst för den underbara settingen - och att han faktiskt lyckas hålla den uppe genom hela boken.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2010 - 00:07

Vet inte om de går att jämföra riktigt, de är så olika. Men jag håller nog "The City and the City" för att vara snäppet bättre av de två, främst för den underbara settingen - och att han faktiskt lyckas hålla den uppe genom hela boken.


Aha, vad bra. Det var annars ett problem med Perdido Street Station: Det kändes lite grann som om författaren kom av sig i andra hälften av boken.
ಠ_ಠ

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2010 - 11:17

Vad är det här, en diskussion om SF-litteratur på Sci-Fi Nytt? Milda moskoviter, det måste ha blivit väldigt kallt i helvetet.

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 May 2010 - 20:09

Nähä du, Perdido Street Station är minsann klassad som "Weird Fiction" (och måste nog sägas ligga närmast Fantasy). Så här är nog bara småkallt ;).

Men om du läst "The City and the City" skulle jag gärna vilja veta vad du tycker.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin