Jump to content

Photo

Närkontakt / The Fourth Kind (2009)


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2010 - 19:35

Sci-fi thriller med Milla Jovovich med viss (påstådd) verklighetsbakgrund. (Några spoilers tror jag förekommer).

* * *

Storyn som byggs upp är inte på något vis unik, man skulle kunna dra paralleller till både klassiska Arkiv X och filmen Secret Window (med bl.a. Johnny Depp). Däremot så är det ju det här med verklighetsförankringen som gör att man fastnar, den där lilla naggade chansen att det kan faktiskt ha hänt. Trots att det ibland känns lite fejk och dialogen i intervjuerna lite för tillrättalagd följer man engagerat med ändra fram till eftertexternas slut och man hör hur ljudkanalen slår av.

* * *

Som karaktär känns Abigail aningen splittrad, och det är en del av det smarta i den här filmen. I den (förmodade verkliga) Abigail ser vi en bruten kvinna som i det närmaste apatiskt redogör från sin synvinkel om vad som hände i Alaska den där oktobermånaden 2000. Å andra sidan ser vi Milla Jovovich som den starka kvinnan som väljer att slutföra sin makes arbete, som ser mönster i sömnlösheten och tar strid när hon anklagas för sin dotters försvinnande. Motsatserna i de båda versionerna är smart utlagd och driver handlingen framåt.
Milla Jovovich gör ett strålade jobb, där det är svårt att tycka annat än synd om Abigail själv så är det hon som blåser liv i karaktären. Hon ger karaktären dynamik, karisma, styrka och trovärdighet. Så som Abigail själv säkert vill minnas historien; jag tror det är avsikten: man vill belysa kontrasten. Och i slutändan så är det bara synd om henne.
Det finns en del klichékaraktärer också. Som polisen som redan bestämt sig hans kollega som piskas till tystnad, sonen som ilsket kritiserar sin mor och dottern som isolerat sig själv. Kollegan som i slutändan vänder kappan efter vinden. Det är inte så tydligt att det stör, men det skämmer filmen lite. Men det kan vara ett resultat av Hollywoods dramafernissa mer än något annat.

* * *

Tekniskt sett är det en smart film. Sättet man mixar "arkiv material" med nyinspelat material blåser liv i en historia som med all säkerhet skulle ha framstått som platt och ooriginell i ett mer konventionellt drama-dokumentärsformat. Enda lilla bristen här är att "arkiv materialet" kanske inte känns helt trovärdigt alla gånger - Abigail är t.ex. väldigt apatisk redan här. Och flimret på "de rätta ställena" känns mer som en medeltida skräckeffekt än något som inger rysningar. Uppe på det bra musik - speciellt låten på slutet är riktigt medtyckande.

* * *

Trots de små naggarna i kanten så är det en väldigt bra historia man serveras och för den som vill är den nästan trovärdig. Så trovärdig man nu kan få en historia helt byggd på paranormala händelser. Fakta är varken kalla eller etsade i sten på det här området. Det är kul att leka med tanken, men som jag sade tidigare så är det mer synd om kvinnan som står i centrum än något annat.
Den är smart upplagd, välproducerad och spelar på känslorna. Jag upplever den inte som läskig, men faktiskt rätt spännande.
Och oavsett om man tror eller inte, oavsett om man ser filmen som lyckad eller inte - tror jag det tekniska upplägget kommer att återanvändas i flera produktioner. För det gör vad det skall: skakar liv i något som kan vara väldigt svårt att acceptera.


Extra Material / Länkar:
× Officiell Hemsida: theFourthKind.net
× Filmens tråd på forumet #Carty i SSF
× @DuckDuckGo.com
× @MovieZine

Edited by XC, 26 November 2010 - 19:43.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Insert Username

Insert Username

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 61 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 November 2010 - 16:34

Vilken trevlig och välskriven recension det här är. Tack för läsningen. :)

Jag såg filmen för ungefär en vecka sedan och jag tyckte också att den var bra. Som vanligt när en film får stämpeln "baserad på verkliga händelser" hängandes över sig så kan man välja att antingen titta lite misstänksamt på filmen eller se det som någonting som förhöjer upplevelsen.

I regel ska man väl kanske vara lite mer skeptisk än motsatsen om handlingen dessutom kretsar kring det paranormala.

Nu visade det sig vara en bluff den här gången, om man inte är konspirationsteoretiker vill säga. ;)

Men det är välgjort från början till slut och det är svårt att inte ryckas med i filmens handling och dess karaktärer. Milla Jovovich är lite av en favorit hos mig och i den här filmen har hon fått fritt spelrum och verkligen utnyttjat den talang som hon har för sitt yrke. Jag tycker det är både trevligt för min egen del att se en sådan film med Milla. Men det är säkert även bra för Millas egen del om hon gör lite smalare filmer som den här mellan dom stora kioskvältarna som t ex Resident Evil filmerna.

Dom två sista meningarna som du skriver är ett bra sätt att sammanfatta den här filmen på, på ett enkelt sätt.

Någonting som slår mig efter att ha läst din utmärkta recension är att du förmodligen skulle uppskatta filmen "Paranormal Activity" lika mycket som den här. Har du inte sett den än så hoppas jag att du får möjlighet att göra det någon gång. Och vem vet, du kanske bjuder oss på en till recension då? :)

Edited by Insert Username, 30 November 2010 - 16:37.

Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 November 2010 - 17:42

Tack. Milla väljer oftast att göra intressanta filmer, både blockbusters och smalare film. :) Hon är en favorit hos mig också.

Visst har an den där naggande käslan av fejk i bakhuvudet men som du säger är den välgjord och det är inte allt för uppenbar. Tyckte den doftade lätt av "Arkiv X" också, en annan sak som jag upskattade med den.

Paranormal Activity hoppas jag få chansen att se någon gång. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)