Jump to content

Photo

Wonder Woman


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2009 - 23:00

Mina recensioner brukar ha lite spoilers och även så den här gången.




Wonder Woman

Regi:Lauren Montgomery, Manus&Story: Michael Jelenic,Gail Simone
I rollerna: Keri Russel, Nathan Fillion,Alfred Molina,Rosario Dawson.




Den fjärde av DC Comics/WBs mer ”vuxna” och våldsammare animerade långfilmer ”Wonder Woman” är en en väldigt lyckad film om en karaktär som få verkar ha grepp om. Otaliga försök har gjorts att göra spelfilm om amason prinsessan Diana(som alla stupat i manus stadiet), den första kvinnliga superhjälten,och den viktigaste karaktären DC har i sitt bibliotek tillsammans med Superman och Batman.

På 75 minuter lyckas producenten Bruce Timm och hans team visa Warner Brothers hur man kan göra en häftig Wonder Woman film som har allt man vill se och gör det coolt och väldigt underhållande. Vi får se amazoneras historia i en tuff nästan ”300”-inspirerad sekvens innan förtexterna som visar allt från krigande amazoner, Ares (fint uber-elakt spelat av Molina) ,och till slut hur Diana födds från lera.Man kan inte sluta imponeras hur bra manusförfattaren Michael Jelenic tillsammans med Gail Simone (som för övrigt skriver Wonder Womans serietidningsäventyr) lyckas trycka in allt på den korta tiden de har.

Steve Trevor (charmig och rolig Nathan Fillion) kraschlandar i amasoners ö Themyscira och en tävling hålls där vem som ska ta det utomstående mannen tillbaka till sin hemvärld. Fillion är riktigt kul som charmerade mansgrisen Trevor och jag skrattade högt åt ett par av hans skämt. Budskapet och handlingen med hela filmen blir sen om förhållandet mellan män och kvinnor, och även om hut svårt det är för huvudkaraktären att anpassa sig i ”mans world” efter ha levt i typ tusentals år i en gömd ö enbart bebodda av krigarkvinnor som slutat kriga. Nu är ju inte filmen enbart av detta. Ares som hållts fången på ön rymmer och börjar starta en massa elakheter och Diana får jobbet att förutom skjutsa hem Trevor med osynliga planet så ska hon även sparka Ares häck.

Keri Russel överraskar på ett positivt sätt, har aldrig riktigt sett Felicity som en stark amazonkrigare men hennes röst fungerar bra som Wonder Woman. Resten av casten gör ett bra jobb, ett varumärke med nästan alla WBs DC produktioner, röstskådisarna håller bra nivå. Värt att nämna är att Rosario Dawson ger också ett starkt intryck som den aggresive Artemis.


Animationen är väldigt bra. Jag har alltid gillat Bruce Timms still på DCs karaktärer och med långfilmerna så har hans produktioner en betydligt större budget än i hans tv-serier och det märks. Filmen är väldigt vacker med alla landskap och detaljer.Actionsekvenserna sparkar r*v. Lauren Montgomery är en väldigt duktig actionregissör,alla actionsekvenser är välgjorda och passande för en karaktär som Wonder Woman. Våldsnivån är väldigt hög för en animerad film. Huvuden kapas och blod sprutar då och då i alla de långa krigs scenerna där armér av amasoner slåss med svärd och pilbågar. Men det är passande för karaktären och hennes del av DCU. När Superman och Batman har sin ”all life is sacred” kod så är Wonder Woman trotts att hon är en superhjälte, till hjärtat en amasonkrigare. Då är det passande att några huvuden kapas.


Jag tror också att Gail Simones imput har hjälpt att göra filmen så här lyckad. Jag skulle inte ha något emot att Simone och Jelenic skulle få skriva en live-action film med Wonder Woman. Filmen har alla de kända grejerna från serietidningarna, världen den utspelar sig är relativt neutral på det sättet att det är inga referenser till Gotham City eller Metropolis, men filmen slutar med en kul nod till karaktärens fans. Lite likt hur Batman Begins slutade fast klart synligare ;) . En intressan grej som man valt att göra är att Wonder Woman flyger inte. Åtminstone inte i första filmen. Hon har med sitt osynliga flygplan som används på ett rätt roligt sätt på slutet. Det förklaras inte hur hon får tag på dem, men jag antar att det handlar om magi. Amasonerna visas så att de inte har något high-tech på sin ö, men eftersom Wonder Womans dräkt är en hyllning till den symbolen Steve Trevor har på sin uniform och osynliga flygplanets design är väldigt lik det plan Steve använde.



Den här filmen bevisar att man kan göra en jäkligt bra film om Wonder Woman även i live action (inget här är omöjligt att göra i en spelfilm) och jag tror att det här är något både män och kvinnor skulle vilja gå och se på bio. Det här är en bra film som jag kommer att se om på DVD flera gånger. Rekommenderas.



4 stjärnor.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight