Jump to content

Photo

Sagan om Isfolket


  • Please log in to reply
67 replies to this topic

#51 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 August 2008 - 17:37

Japp, fick min bok i dag, när jag är klar med Warrior Princess skal jag läsa den :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#52 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 September 2008 - 23:16

Nu är bok 3 (Avgrunden/Depths of Darkness) på väg hem till mig.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#53 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 September 2008 - 15:16

Har nu läst nr 2 bok, den er väl ok, men jag undrer om inte boken tappar lite i översättningen. Jag tyckar språket er lite barnsligt. Jag har inte läst den på svenska eller danska, så vet inte om språket också er lite barnsligt på svenska ? Jag har tänkt mig läsa resten av serien :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#54 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 September 2008 - 17:09

Böckern tappar lite i översättningen, ja (en del saker skulle jag absolut ha översatt annorlunda om jag gjort det), men å andra sidan är de svenska så dåligt redigerade att det nog tar ut sig själv.

De första böckerna är lite udda på det viset att Sandemo själv inte riktigt var säker på hur långt hon kunde gå med vissa saker. Förlaget ville ha sex med, så därifrån kommer sexscenerna iaf. Sandemo var väldigt försiktig med det övernaturliga i början, eftersom hon tydligen inte riktigt visste vad förlaget tyckte om sådant. Så demoner och sånt dröjer ett litet tag.

Jag har nog nämnt det tidigare, men jag tycker att serien tar ordentlig fart i och med bok 13. Och i nästa bok (och de närmaste böckerna) är det mycket Danmark med iaf.. ;)

Sol har iaf hittat ett bra sätt att lösa problem på, tycks det.. :P Fast ett litet blodtörstigt...

Kapitel 1 för "Depths of Darkness" har förresten lagts ut också: http://www.margitsan...Chapter-One.pdf

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#55 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 September 2008 - 10:13

Sol har iaf hittat ett bra sätt att lösa problem på, tycks det.. Fast ett litet blodtörstigt...


Ja det har hon :P Hon er den mest intressant karaktär just nu :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#56 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 October 2008 - 14:01

Nu har bok 4, "Yearning" släppts.

Som vanligt så finns kapitel 1 på hemsidan: http://www.margitsan...g-Chapter-1.pdf

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#57 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2008 - 14:47

Tack for tipset :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#58 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 November 2008 - 22:32

Nu har jag bok 5, "Mortal Sin". Bok 6, den sista boken i år, kommer väl den 4:e December vad jag förstår. Jag tänkte jag skulle sammanfatta de sex första böckerna lite noggrannare då och hoppas på att försäljningen gått så pass bra att de vill fortsätta. Vad jag förstår planeras bok 7 ("Ghost Castle", eller vad den nu blir att heta) att komma ut i mars/april.

I väntan på bok 6 så kan jag ju kommentera böckerna en aning iaf.

Som fantasy är serien inget vidare än så länge, mestadels för att de stora fantasyelementen dyker upp senare. Om man skall jämföra bok 1-6 med 7-12 så vinner 1-6 med stor marginal, eftersom jag anser att del 7-12 är den sämsta delen av serien (men det ger utdelning senare iaf, så det är inte helt bortkastat).

Bland bok 1-6 så är de bästa böckerna: 3 ("Depths of Darkness") och 6 ("Evil Inheritance"), medan den sämsta är 5, "Mortal Sin". Resten hamnar mitt emellan nånstans.

Och, som tidigare nämnt, serien tar ordentlig fart i och med bok nummer 13, där ett flertal starka böcker gör att serien gör ett ordentligt uppsving. Inte minst på fantasy-fronten.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#59 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 10 February 2009 - 22:24

Jag läste hela serien för lääänge sen och det var min introduktion till fantasy överhuvudtaget.
jag läste alla på Svenska och tyckte att det var grymt bra. nu är dom ju inte så "djupa" utan funkade mest som action äventyr med lite romantik och kärlek, samt att det blir riktigt bra efter bok 10-13 nån gång (när margit vågade ta ut svängarna med mystiken). Tjusningen var att få följa generation efter generation, och varje gång någon skulle föda så var det spännande att se om mamman skulle överleva och om barnet var fött med gula ögon och spetsiga axlar :)

Tyckte serien höll måttet hela vägen (med toppar och dalar) förutom sista boken som var riktigt usel.

Helt klart läsvärt imo.

Edited by King Cobra, 10 February 2009 - 22:25.


#60 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 January 2012 - 17:30

Appropå isfolket så gick jag en runda på nätet nu för att se vad folk tycker och tänker om serien där ute, och har kommit fram till att ingen verkar gärna erkänna att de läst serien, trots att den sålt miljoner.

Varför skäms man över att man läser en viss bokserie? Det må primärt vara tantsnusk, men det är även imho helt okej fantasy och betydligt bättre än andra "stora" bokserier (Jean Auel's "Earth Children" (första två böckerna var väl okej, men det spårade ut rejält efter dem) och diverse vampyrromantiska serier bland annat). Känns lite roligt att läsa om vuxna kvinnor som gömmer Isfolket-böckerna under sängen... ;) Ett exempel är sista frågan här: http://www.svd.se/ku...dar_1290513.svd

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#61 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 31 January 2012 - 20:37

Syrran hade några isfolket-böcker men jag kom mig aldrig för att läsa dom (Var för upptagen med att smygläsa hennes Judith Krantz böcker.)
ಠ_ಠ

#62 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 January 2012 - 21:23

:lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#63 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 January 2012 - 21:56

:lol:


Jag har inget att skämmas över. För jag har aldrig läst dom :P
(läser annat istället) ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#64 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 February 2012 - 11:25

Imponerande, med tanke på att hela isfolkssagan med spinoffs (83 böcker på 250 sidor styck) borde ha sugit musten ur de flesta.

Hm... Om jag nu tar mig igenom Robert Jordan, tror jag inte att jag vågar mig in i det där sedan. (Men kanske hellre det än att läsa alla femhundrasextiosex Kitty-böckerna.) Verkar ju ändå intressant på några vis.

#65 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 July 2013 - 22:08

Nu ska Storytel ge sig på att ge ut Sagan om Isfolket som ljudbok. Uppläsare är Julia Dufvenius. Man siktar på att ge ut samtliga 47 böcker. Men man verkar dela upp det hela lite. 5 nu och 5 till hösten. Så det tar väl ett tag innan alla finns ute. Om man nu kommer så långt.

 

http://www.storytel....agor-for-vuxna/

http://www.storytel....bunden-bok-6324 (med ett smakprov)

http://www.storytel.se/om-storytel (info om vad Storytel erbjuder för typ av tjänster)

http://www.storytel.se/abonnemang (info om deras abonnemang)



#66 RayH

RayH

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 25 December 2013 - 21:34

Hej.

Ny på forumet här. Hittade en tråd om Isfolket och det är riktigt kul. Kan berätta för er att dom även finns som serieböcker för nedladdning utguvna av Schibsted i Norge. Det är jag som tecknar dom.

Länkar finns här:

Bok 1: Förbannelsen. Bygger på Margits två första böcker

https://itunes.apple...571846831?mt=11

Bok 2. Nattskygge. Bygger på Margits 3:e bok Avgrunden (Boken om Sol)

https://itunes.apple...634485149?mt=11

Bok 3. Tisteln och Rosen. Bygger på Margits bok 4 och bok 5.

https://itunes.apple...735087356?mt=11

 

Just nu pågår arbetet med vår 4:e bok, vilken bygger på "Det onda arvet ( Kolgrim, ni vet)

Hej svejs

Ray
 



#67 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 December 2013 - 00:02

Kan ju också påpeka att serien ges ut (igen) på engelska. I e-boksformat den här gången. Tillgänglig på Amazon, Kobo osv. Hoppas de kommer längre än förra försöket.

 

Del 3 kommer i januari. Och ljudboksversionen av bok 11  har nyss släppts på storytel.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#68 RayH

RayH

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 18 July 2015 - 07:10

Kan nu berätta att våra böcker i serieform om isfolket kommer att släppas i höst som riktiga böcker på svenska.
www.saganomisfolket.com
Går att förboka redan nu