Jump to content

Photo

Bokrean 2009


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 November 2008 - 15:38

Bokrea-regler splittrar bokbransch

För att få en sammanhållen bokrea i februari har Svenska Bokhandlareföreningen satt upp några regler, enligt branschtidningen Svensk Bokhandel: Ingen handlare ska få sälja reaböcker före klockan 00.00 den 24 februari, ingen får skicka ut kataloger med årets reaböcker före den 19 februari och ingen får ta emot förhandsbeställningar.

Men den sista är en regel som splittrar bokhandlarna, både på nätet och i butikerna.

Näthandlaren Adlibris tänker inte säga nej till förbeställningar och samma gäller för bokhandeln Hedengrens. Men Bokias vd Martin Barden är istället positiv till den nya regeln.

- Allt färre ser någon ekonomi i förhandsorder. Vi kommer att tillämpa överenskommelsen. Förutsatt att det inte bara är Bokia som gör det, säger han till Svensk Bokhandel.

Personligen har jag inte gått på bokrean på flera år, här i XC land har det varit i princip samma utbud på Fantasy-fronten i snart 10 år. Men jag tycker det här med förhandsbeställningar är ett otyg. Skall man kunna förhandsboka böckerna på bokrean så kan man väl lika gärna lägga ned den?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 November 2008 - 15:45

Håller med. Känns ju lite löjligt att ha en bokrea i "fysisk" form om folk redan har lagt vantarna på böcker genom förhandsbokning.

Själv fyndar jag mindre och mindre för varje år och gör dom bästa fynden på olika nätshoppars reor i vilket fall som helst.

Edited by Cartman, 21 November 2008 - 15:46.


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 November 2008 - 15:46

ingen får skicka ut kataloger med årets reaböcker före den 19 februari

Inte många dagar man har på sig att kolla utbudet på ju.

Som XC säger; Det har ju inte varit så mycket nytt på fantasy fronten de senaste åren precis.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 November 2008 - 19:36

Rent generellt så har bokrean tappat väldigt de senaste 5 åren (eller mer). Få böcker av intresse, mest bara att de pumpar ut sånt som garanterat säljer i massupplagor och långt ifrån vad en bokrea borde vara - att man säljer ut sådant som är på väg ut, är halvgammalt etc. De borde göra om konceptet till ngt helt annat och ändra både upplägg och fokus. Jag tror att folk tröttnar mer och mer på det som är nu.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 22 November 2008 - 17:00

Ja det tror jag också, jag hittar aldrig nått heller på bokrean.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2008 - 10:05

Nya regler hotar stoppa bokrean

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2009 - 08:58

Nu kan man förhandsboka på CDON :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2009 - 22:46

På Bokus också, katalog kan man kolla genom Akademibokhandels sida länkas från Bokus.

Är det här något att införskaffa: Tusen år av fantasy : resan till Mordor - Bokus bokhandel 99kr.

Eller man kanske ska skaffa sig den här: Ultimate Encyclopedia Of Fantasy - Bokus bokhandel
119kr på Akademibokhandeln
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2009 - 08:35

Tusen år av fantasy recenserade de i populär historia för inte så länge sedan. En bok jag själv haft planer på och köpa.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 February 2009 - 12:07

Lite länkar. :)

Bokrea @ Science Fiction Bokhandeln
Bokrea @ CDON
Bokrea @ Adlibris
Bokrea @ Bokus
Bokrea @ Bokia
Bokrea @ Akademibokhandeln

Har Tusen år av fantasy och kan rekommendera den varmt.

En annan bok som Bokia har och som kan vara intressant är Fantasy Encyclopedia av Judy Allen, med illustrationer av John Howe. Någon som har läst den?

Är det någon som har läst Diamantsvärdet och träsvärdet del 1 & 2 av Nick Perumov?

Såg att dom två böckerna fanns med på bokrean och jag har varit intresserade av att läsa dom tidigare men inte kommit till skott.

Info bok 1
Info bok 2

Edited by Cartman, 16 February 2009 - 14:48.


#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2009 - 13:47

Då har man varit ute på bokrean :)
Fanns inte många ex kvar av böckerna jag köpte, så det var nog tur att jag var iväg i dag på dagen och handlade
Det blev:
Tusen år av fantasy : resan till Mordor
Ultimate Encyclopedia Of Fantasy
Fantasy Encyclopedia
Den Magiska Kokboken :lol:
och
Gudar & Gudinnor i Antik Mytologi
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2009 - 13:58

Den Magiska Kokboken


Låter kul faktisk :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2009 - 14:06

Någon vänlig själ som kan svara på detta?

En annan bok som Bokia har och som kan vara intressant är Fantasy Encyclopedia av Judy Allen, med illustrationer av John Howe.

Någon som har läst den?

Är det någon som har läst Diamantsvärdet och träsvärdet del 1 & 2 av Nick Perumov?

Såg att dom två böckerna fanns med på bokrean och jag har varit intresserade av att läsa dom tidigare men inte kommit till skott.

Info bok 1
Info bok 2


Edited by Cartman, 24 February 2009 - 14:06.


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 February 2009 - 14:10

Jag tycker det är tråkigt att det nu för tiden görs så mycket "reaböcker" (dvs kartonnerade med uruselt papper för att det skall vara billigt till rean).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 February 2009 - 14:21

Det var inte ett svar på Cartys fråga. ;)

Cartman: Tyvärr har jag inte löst den, så jag kan inte hjälpa dig med ett omdöme. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2009 - 14:30

Tyvärr Carty, har inte läst böckerna.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2009 - 19:23

Tack ändå. :)

Har varit på bokrean nu men det blev inte mycket köpt. Det mesta jag ville ha var slut :( , så jag får satsa på att fynda på Internet istället.

Hittade iaf Leonard Maltin's Movie Guide 2009 för 39:- och den jag har sedan tidigare är så pass gammal att jag uppgraderade.

Hittade även Dexter: Dunkla Drömmar som pocket för 43:- Har den redan i original men tycker det för 43:- kan vara kul att läsa den på svenska också.

#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 26 February 2009 - 10:32

Jag hittade ine dom böckarne på engelska nån stans :( ( Nick Perumov )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 February 2009 - 12:02

Dom har nog inte ens getts ut på engelska skulle jag tro.

#20 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 30 March 2009 - 02:06

Nej, de är inte översatta.

De är inte särskilt bra heller. Jag har skrivit ett par recensioner i arkivet här:
http://www.catahya.n...recensioner.asp

Den andra delen av första boken (två volymer) tog mig två månader att släpa mig igenom. Normen är att jag läser en tjockare bok än så i ett svep, utan att lägga ifrån mig den. Läste tio sidor, stod inte ut mer, lade undan. Väntade några dagar, upprepade. Et cetera.

#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 March 2009 - 10:38

Tack för länken. Jag ska läsa recesnionerna lite senare. Jag köpte aldrig böckerna på rean då bok 1 var slut överallt, men jag funderar på att köpa första boken i pocket framöver.

Edited by Cartman, 31 March 2009 - 10:40.


#22 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 April 2009 - 15:37

Årets bokrea mer lönsam än fjolårets | Kulturnyheter | SvD
Trots tidiga uppgifter om ännu ett dåligt år för bokrean verkar 2009 års upplaga ha blivit en framgång, skriver branschtidningen Svensk Bokhandel. Försäljningen sjönk visserligen, men då även inköpen var lägre blev lönsamheten god.

- Det blev bra mycket bättre än förra året, säger Åhléns inköpschef Robert Cotte till SvB, och får medhåll från ansvariga på Akademibokhandeln och Coop.

Någon risk att bokrean läggs ner till nästa år finns därför inte.

- Att rean skulle vara död gäller definitivt inte, säger Bokias inköpschef Carl Magnusson till tidningen.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.