Jump to content

Photo

Mission: Impossible (4) - Ghost Protocol


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 June 2009 - 20:26

Mission: Impossible 4 Officially in Development for 2011!

Damn is 2011 starting to look like a great year! Just last week we ran a somewhat sketchy rumor that J.J. Abrams would return to produce another Mission: Impossible 4 with Tom Cruise. It came from a very small blurb in TV Guide - but it looks as if they just beat the Hollywood Reporter to the punch. Now THR is officially reporting that Paramount has put M:i:IV on the fast-track for a 2011 release. It's not a surefire prospect - both Cruise and Abrams have so many other projects in the works, that neither will confirm what they're doing next or if they'll even have the time to get to Mission: Impossible by 2010. We can only hope!

What the THR article does say is that there are two different scenarios that Abrams and Cruise will choose from: 1) they "could reconceive it in a way that is closer to the ensemble approach of the TV series", or 2) they "could reconfigure Cruise as Ethan Hunt in a less front-and-center role, as some kind of mentor to the new M:I crew." This is all very early speculation and no writers have been hired. To be honest, I don't like either of those, but I think they're right in that this franchise might be on its last legs. It needs something new if they're going to keep it running. But is rebooting it, to use that trendy term, the right thing to do?


Edited by Georgia, 18 October 2011 - 18:55.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 October 2010 - 18:30

Nu har titeln bestämt och det blir inte Mission: Impossible 4 utan Mission: Impossible - Ghost Protocol. Och premiären blir 16 december 2011.
Regissör är Brad Bird och medverkar gör (självklart) Cruise himself, Jeremy Renner och inspelning pågår i Dubai.

Källa: Collider

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2012 - 23:19

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

När ett uppdrag går helt fel riskerar USA och Ryssland att hamna i krig. IMF (Impossible Mission Force) beskylls för det hela och blir omedelbart förnekad existens under "Ghost Protocol". Ethan Hunt och hans nya team måste nu hitta vem som ligger bakom det hela och stoppa honom innan han startar ett kärnvapen krig. Och den här gången är de helt ensamma.

Woohoo! Så här ska Mission: Impossible se ut! J.J. Abrams visar att han gjorde rätt val vid regisör att ta över men också att han fortfarande har en stor del med filmen att göra för det är är verkligen en J.J. Abrams film även då han bara var Producent.

Brad Bird (The Incredibles, Ratatouille) visar att han är lika bra på att regisera Live-Action som Datoranimerade filmer och det märks inte att det är är hans första Live-Action film.
Josh Appelbaum och André Nemec visar att de är lika skickliga på att skriva ett Spionfilm manus som till avsnitt av ALIAS i deras första film manus.

Det här är en ren och skär hyllning till Mission: Impossible TV-serien på alla sätt. Manus och regi visar klart var filmer-serien kommer från och det känns som att äntligen är serien på rätt väg och handlar om det som Mission: Impossible ska handla om. Inga överdrivna löjliga stunts där personen igentligen borde ha dött eller extrem action, utan det handlar om att utföra uppdrag med list och planering. Och Ethans team känns taight som det ska göra. Det känns inte som Ethan Hunt och några andra bi-karaktärer utan det känns som ett team där alla är lika viktiga. Och det känns som att de här satte ihop ett team för att vara i framtida filmer istället för att byta i varje film. Det här skulle ha kallats för "Mission: Impossible - The Movie" för det här är hur första (och framför allt andra) filmen skulle ha sett ut och just nu är jag så otroligt tacksam att J.J. Abrams fick ta över serien. Även Tom Cruise, som innan 3:an sa att den nskulle vara hans sista, verkar trivas med hur serien har utvecklats.

Och musiken. Michael Giacchino visar igen att ingen annan än han ska göra musiken i Mission: Impossible filmerna och att det soundet mer troget TV-serierna passar bättre än de rockversioner som var i t ex Mission: Impossible II. Och precis som i förra filmen så vågar han ha med mer musik från TV-serien än bara titelmusiken. Och titelsekvensen var bara helt underbara och man skulle nästan kunna tro att det var piloten till en ny TV-serie. Underbart!

Fanns det något dåligt då? Tja, hur skurken begick självmord var lite antiklimax men samtidigt gillar jag att det sista han fick se var att han hade misslyckats. Till en början hatade jag att det verkade som att Julia hade blivit brutalt mördad eller att de bara hade begått skillsmässa vilket hade totalt förstört förra filmen för mig. Men förklaringen och cameon i slutet var tillfredställande även om jag ansåg att hela den storylinen var onödig. Jag var också orolig att Luther inte skulle dyka upp men även då jag hade velat att han var med mer så var jag nöjd att iallafall se honom igen.
William Brandt och hans kopling till Ethan var också lite onödig plus en aning ologisk att Ethan inte skulle veta vem han var om han hade varit hans livvakt.
En annan sak är väl att Ethan Hunt, som i tidiga filmer har varit idiotiskt våghalsig (speciellt i 2:an) plötsligt besvärades av höjder och farliga stunt kändes lite underligt men också att det var så det skulle ha varit från början.

Älskar ni de klassiska Mission: Impossible TV-serierna och Mission: Impossible III så kommer ni att älska den är. Är ni mer åt Mission Impossible II hållet och föredrog den extrema action och overkliga stunt så kan ni tycka att den här kanske är lite för tam men borde ändå uppskatta den.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 April 2012 - 20:33

Jag håller med Crusader. Det här är en naturlig fortsättning på trean och en hyllning till TV-serien på många roliga sätt. Det är minst sagt ovanligt att en filmserie hittar rätt i den tredje filmen och följer upp med en nästan ännu bättre film. Varken första eller andra filmen kom någonsin i närheten av känslan från TV-serien trots kompetent hantverk. Ja ok, John Woo var aldrig rätt man för Mission Impossible. JJ Abrams som själv haft sin egen spionserie på TV visade sig däremot vara perfekt och Pixar regissören Brad Bird förvaltar arvet på ett mycket bra sätt. Det här är inte revolutionerande på något sätt och det mesta har vi sett förut men det är ändå två riktigt underhållande timmar som tack vare högt tempo aldrig hinner bli tråkigt eller korkat. (ok, kanske lite) Och Mikael Nykvist är bra i en film. Whaaaaaat? Ja han är iaf inte dålig. Klokt nog låter dom Simon Pegg återvända, Jeremy Renner är ett mycket bra tillskott och Tompa...ja, Tompa är Tompa. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2012 - 23:30

Jag vet inte om jag håller med då jag inte sett så värst mycket av tv-serien för att kunna tycka till där. Men visst var det uppenbart att filmen sneglade bakåt i tiden och inte framåt. Känslan i filmklipp, handling (jag menar: USA vs Ryssland, kärnvapen...) och replikerna gav mer intryck av 'gammal' tv-serie än av film. Så det kanske är det som ni menar med hyllning till tv-serien? Inser också att jag missat 3:an och nu funderar jag på om jag inte skulle ta och börja om från början med alla filmerna. :)

Filmen då? Nja, jag erkänner att jag blev lite besviken för jag hade väntat mig mer tempofylld action med härligt avancerade apparater och agenter som leker katt och råtta med skurken (barnsligt förtjust i spionfilmer med hemliga agenter med galen teknik till sin hjälp och skurkar som de lurar hejvilt), men förväntningarna infriades inte. Visst fanns tekniken med, men då det övriga inte satt så föll även det ganska platt. Fotot var inget att yvas över och vissa specialeffekter, som explosionen i Kreml, var mediokra. De 'roliga' replikerna fungerade oftast inte utan kändes mer krystade. Tompa såg mest trött ut, Pegg var smått enerverande ibland, Renner spelade bra men kändes malplacerad och Jane var tråkig. Nykvist gjorde väl sitt bästa, men hans karaktär och manuset gav honom inte så mycket utrymme så han framstod som tämligen blek. Sidospåret med Ethans fru var en axelryckning för mig då jag uppenbarligen missat den delen då jag ej sett trean. Nej, jag kanske tycker annat när jag sett om alla filmerna inklusive trean, men jag tvivlar på det. Något fattades här för att jag skulle tycka den var bra. Inte dålig, men inte heller helt lyckad.

Edited by Synon, 30 June 2012 - 23:34.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 July 2012 - 00:23

Nej, det är snarare det du saknade som var felet innan. :P Tempofylld action och galna stunts var aldrig en del av TV-serien utan den var helt om att en grupp agenter lurar skurkar med hjälp av bla avancerade apparater, oftast för att få skurkarn att förlora anseende eller göra så att myndigheterna fick nys om dem eller fixa så en fiende tog but dem. T ex få en Komunistledare som planerar Kärnvapen krig att verka vara en Amerikansk spion så att hans egna anhängare dödar honom och därmed stoppar hans planer utan att han blir en martyr. TV-serien var väldigt lugn och handlade mer om hur de skulle klara det och lösa problem som uppstår än en massa tuff action. Gör att jämföra: Mission: Impossible II är raka motsatsen till hur TV-serien var. ;)
Jag vet inte om du har sett den engelska TV-serien Hustle men den påminner en hel del om Mission: Impossible
TV-serien förutom då att M:I är om agenter och de använder avancerade apparater.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 July 2012 - 10:02

Nu har jag sett alla filmerna (1-4) och kan bara konstatera att ingen av dem når upp till den första som jag tycker var bäst. Lekfull och charmig, skön underhållning helt enkelt! Har faktiskt beställt tv-serien och det ska bli kul att se hur den är! Får väl återkomma den dag jag tagit mig igenom den. :P

Pst. Nej, jag har inte sett Hustle.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 September 2012 - 13:19

En helt okej film. Varken mer eller mindre. Såg om alla filmer för ett tag sedan och tyckte inte att någon av dom stack ut. Hade bara sett 1-2 tidigare och film 2 har jag aldrig gillat. Jag menar, kom igen, John Woo gör Mission: Impossible? I don't think so. Den första saknar det där lilla extra, men är samtidigt den som jag personligen tycker ligger närmast tv-serien. Film tre var okej, men inte mer än så. Och samma sak kan man väl säga om den här filmen. Snygg så det förslår, cool klippning, tuff musik. Men rätt slätstrukna karaktärer och en tämligen smått ointressant handling. Underhållande att se, javisst. Men inget som jag kommer att minnas någon längre tid.

#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 October 2012 - 10:21

Helt klart underhållande film, på ett ganska skamlöst sätt. Man behåller M:I-typisk agentaction och global konflikt från tidigare filmer, men i den här läggs det till en hel del dramatik och humor genom teknik som all som oftast failar. Ett ganska oväntat steg men också oftast lyckat - ger lite mer mänsklighet till karaktärerna (gillar t ex den trötta blicken Cruise ger när han inser att det givetvis bara är han som kan klättra uppför Burj Dubai, och den lika arga blicken när den handske han slängt bort börjar funka en bit bort). Skurkarna är dock rätt slätstrukna, med Nyqvist längst fram i den skaran. Han får iofs inte så mycket att jobba med heller, men det går inte att jämföra med Philip Seymor Hoffman iskalla affärsman i förra filmen. Fina "cameos" i slutet av av Michelle Monaghan och Ving Rhames, men det gör att man skanar framför allt den senare.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin