Jump to content

Photo

Top of the Lake


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 September 2013 - 14:20

 

@XC: Jag håller i princip med dig om allt. Dock så har jag aldrig upplevt Matt som en undvikande karaktär. Jag tycker snarare att han känns väldigt konfrontativ i merparten av sina scener.

Jag fick inte riktigt till formuleringen. Vad jag menade var att karaktären är 'undvikande' i sin relation till storyn. (Undfallande var kanske mer träffande, om än inte helt rätt det heller). Han är väldigt dominant och aktiv men bidrar egentligen till väldigt lite.

 

Okej, då förstår jag vad du menar. :)


Edited by Garm, 11 September 2013 - 14:21.


#27 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 September 2013 - 09:22

Avsnitt 4 (ikapp! :thumbsup:)

 

Som sagt, inte lika starkt som 3:an även om tillbakablickarna var obehagliga. GJ fick vara aningen mer närvarande, vilket var bra (visste innan att hennes roll i serien är "liten men viktig"). Robins och Johnnos förhållande är ju starkt men man vet inte vad det kan leda till; kan inte låta bli att tänka att mammans sista önskan till Robin skulle kunna vara en föraning, och inte bara något känslomässigt (hon hade ju nyss träffat GJ, och denne verkar ju ha förmågan att locka fram det innersta hos folk). Att mamman sen dör kändes rätt naturligt: hon hade förlikat sig med sin sjukdom. Al's frieri kändes väldigt konstigt tyckte jag, väldigt taget ur luften och affärsmässigt. Och jag misstänker att Robin aldrig kan förlåta att han - som det verkar - var väldigt overksam 15 år tidigare (får vi säkert se mer av). Kul annars att se Lucy Lawless igen, hon verkar ha åldrats med värdighet.

 

Det bästa med den här serien är ändå att den inger sån osäkerhet: man har väldigt lite känsla för vad som kan komma framöver, men kan inte låta blir att fundera och engagera sig. Bra manus och regi, alltså.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2013 - 16:05

Härligt Fiskrens! Och jag håller ned dig om allt. Jag tycker också att serien verkligen är välgjord då man får tid att både spekulera och analysera. Just osäkerheten om vad som komma skall, är påtaglig i samtliga avsnitt än så länge.

Jag är också nyfiken på varför mamman ville att Robin skulle hålla sig borta från Johnno. Vet hon också om att han är Matts son? Känner hon till något som Robin inte gör? Eller fick hon en föraning om något efter sitt besök hos GJ?

En sak som jag har känt med Al, är att han precis som Johnno är väldigt beskyddande av sig. Speciellt gentemot Robin. Återstår att se om det är av betydelse eller ej.

Och så kom jag att tänka på en förklaring till varför Matt hade problem med närhet då han var med Anita, kanske att han har svårt att få till det när det kommer till sådant? Att han är impotent eller något liknande? Har hört att det kan vara ett vanligt beteende.

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2013 - 20:08

04: Ett avsnitt som slackar av lite - kanske för att det är lite mycket Robin+Johnno=Sant-scener. Jag är lite misstänksam mot honom och minns att en av de första sakerna han sade till Robin var: "Jag visste inte att de skulle". Jag tror Robin hade rätt, det var bilen han vinkade på, men han var kanske inte medveten om vad han serverade henne till. (Och kanske är det kopplat till varför Robins mamma envisades med att Robin skulle hålla sig borta från honom). Dock tror jag inte han har ont upsåt gemtemot Robin, han är som tidigare nämnts väldigt beskyddande. Als frieri kom helt ur det blå och även om det funnits små vinklingar till att han har mer än bara ett professionellt intresse i Robin kom det helt som en överraskning. Antingen såg han att ringen var borta (visst var den det va?) och chansade eller också försöker han skydda henne från Johnno. Patologens omdöme av den lokala polisen inger ju inte direkt förtroende och stärker mina misstankar att Al inte har enbart rent mjöl i påsen. GJ hade en trevligare roll i avsnittet och jag gillade skarpt scenen hon har mot Robins Mamma, klart, koncist och rakt på sak. Lucys roll var försvinnande liten och jag noterade att man gjort ett bra jobb med att få henne se ut som någon som vem som helst. Visst är det så att den där nallen dyker upp lite här och där. Jag börjar tro att björnen är en ledtråd.

Mycket i det här avsnittet stärker min tanke att Robins uppgift är egentligen inte att finna Tui (hon var bara den utlösande faktorn) det finns mer som brygger i staden som någon behöver städa upp.


Edited by XC, 14 September 2013 - 20:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2013 - 23:25

Härligt att du har sett avsnittet nu XC. Din teori om att Johnno kanske vinkade in bilen men inte riktigt visste vad han gav sig in på känns lika troligt som att han mycket väl visste, alternativt inte alls hade något med det att göra. Annat än att han inte ingrep. Jag hoppas att man får veta mer om den saken i kommande avsnitt. Det där med att Robin hade tagit av sig ringen och att Al därför kanske chansade när han friade har jag inte tänkt på. Men nog borde Al ha förstått redan tidigare att hon var involverad med Johnno. Och dessutom borde han ju ha vetat om att hon har/hade en kille som hon tog en paus ifrån. Det är därför som jag upplever det hela som konstigt. För nog kändes det seriöst menat alltid. Jag tror att han har en baktanke med det hela, vad återstår att se. Det patologen sa var ju intressant. Det verkar inte som att Al och hans mannar direkt har engagerat sig i tidigare dödsfall och försvinnanden i staden. Och sedan kan jag inte släppa det där med att han kanske drogade henne när hon var på besök. Så Al kanske inte är så ärlig som vill tro att han är. Jag håller med om Lucy. Med lite tur så är hon mer delaktig i nästa avsnitt. Jag tycker att hon gjorde en bra insats och det är alltid lika härligt att se henne au naturel. Hon om någon kan spela alldaglig utan att det känns tillgjort. Det där med nallen har jag inte tänkt på faktiskt. En intressant iakttagelse av dig. Kanske att det betyder något viktigt. Och visst kan det vara så att själva resan inte är att hitta Tui utan om människorna som försöker att göra det. Specifikt Robin med tanke på vilken resa som vi nu beskådar. Och kom ihåg det som GJ sa till henne i ett tidigare avsnitt. Något i stil med; fråga - "How are your knees?", och varför hon undrade det - "You're going to come down hard."

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2013 - 19:40

Mmm. Johnno är lite av ett jokerkort än så länge. Vem vet det kan till och med vara så att han deltog, kände sig pressad till det lite. Det skall hur som haver bli intressant att se om det kommer fram vad Robins mamma ställde sig emot.

 

Al var absolut seriös, han borde vara medveten om att Robin redan är involverad med Johnno men han är också fast övertygad om att denne kommer "trilla dit" igen.

 

Det slog mig när Robin var vid graven att den där typen av nalle synts till tidigare i något avsnitt. Tror till och med en av ungdomarna hade en - när Robin pratade med Ben-samlaren. Det kan också vara så att efter en säsong Jessica Fletcher så är jag lite pussel-skadad. ;)

 

Mmm. Jag minns den där kommentaren som GJ petade ur sig. Då tolkade jag det som att hon "bara" avsåg Robins arbete (att hon kom till hålan från storstaden och skulle ställa allt till rätta). Men jag tror att Robin har en hel del reliker kvar från ungdomen som hon kommer behöva häva ur sig. ... Eller också hade hon helt enkelt en Aerosmith-låt på hjärnan just då. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2013 - 23:32

Det där med att man vill lägga pusslet själv är ju det bästa med den här typen av serier. Gillar sådant skarpt, även inom filmer. Det är inte alla som gör det så bra som här. Och du har säkert rätt i att man är lite "skadad" efter att ha följt Jessica Fletchers framfart. Hehe.

 

Du har rätt, när du nämner det så minns jag faktiskt att en av ungdomarna hade en teddybjörn när Robin träffade dom efter besöket hos killen som inte pratade med någon. På tal om honom, visst är det han som i början av första avsnittet messade Tui när dom satt på bussen? Robin följde ju även efter honom när hon skulle ut på en av sina joggingturer. Och man har sett honom ge sig av med kanoten och han gömde även något i en grop i marken. Ska vi gissa på att det är han som hjälper Tui att hålla sig undan och kanske rent av har sett efter henne så att hon får föda och dylikt.

 

Jag hoppas också att man får reda på varför Robins mamma bad henne att hålla sig borta från Johnno. Med tanke på hur angelägen hon var om det så tycker jag att det borde vara en sak som man kommer att berätta. För det kändes som att det var av vikt när hon sa det. Och när vi fick se dom där återblickarna så verkade det ju som att dom andra killarna som våldtog Robin hetsade Johnno. Om det var till att delta fick vi ju aldrig se, men det skulle inte förvåna mig heller. Det vore intressant med svar som belyser den frågan.

 

Jag håller med dig om Al. Jag tänkte inte på det, men han sa ju vid något tillfälle att Robin inte skulle ty sig till Johnno för att Al var övertygad om att han skulle trilla dit igen, som du skrev. Det känns ju som att Al vill ha Robin, och att han inte är rädd att visa det. Jag tycker att det här har tilltagit ungefär i samma takt som Robin och Johnoos relation har tagit fart.

 

Haha, nu fick du allt till det. Tänk om den låten spelas i något av kvarvarande avsnitt, då skulle du bli lite paff, inte sant. Jag tolkade nog det som GJ sa bokstavligt första gången och sedan efter något mer avsnitt så fick jag känslan av att det nog faktiskt skulle bli tufft för Robin. Men det är nog lätt att mer ta det bildligt också. Det som GJ har sagt tidigare har ju visat sig stämma, så hon är ju en klart intressant karaktär.



#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2013 - 08:51

Fick för mig här att börja se Mord och inga Visor-boxarna när jag klarat av Dark Angel. Är inne på säsong 2 nu. :) Jag fick för mig att den där björnen dykt upp tidigare i serien också - men det kan vara ren inbillning.

 

Jag dubbelkollade första avsnittet - har det kvar som tur är - och det är han som messar henne. Och Robin nämnde ju när hon pratade med honom att hon sett i Tuis telefon att han messat henne.

 

Haha. Jag har svårt att tro att den dyker upp här - men man vet aldrig. Kanske släpper dem en skiva med soundtracket som spelas GJs huvud sedan? :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2013 - 23:08

Jag tittar på Mord och inga visor lite då och då. Jag är i början av säsong 4. En riktig kultserie. Du inbillar dig säkert inte när det gäller björnen. Detta verkar vara en miniserie med en massa budskap. Idag slog det mig att det finns religiösa undertoner, några exempel är att flera av karaktärernas namn återfinns i Nya Testamentet. Matt(hew), Mark, Luke, John(no) och ägorna kallas ju för Paradise. I det senaste avsnittet så pratade dom om the serpent in paradise vilket är dubbelbottnat och en annan sak som jag undrar om det spelar någon roll är hjorthuvudena. Ett återfinns ju redan i seriens intro och det har även dykt upp hjorthuvuden i alla avsnitt på ett eller annat sätt. Den viktigaste iakttagelsen kring det är nog det i senaste avsnittet då dom börjar att prata om något som kallas för The Brown Room, efter att ha hittat en massa suspekta bilder gömda i en fil i Bob Platts dator. Där återfinns ett hjorthuvud som man dessutom zoomar in, vilket känns som att det är meningen att man ska lägga märket till det. Och bortsett från dom första bilderna på Bobb Platt så är dessa andra fulla med människor och det ser även ut som att det idkas sexuellt umgänge, kanske inte frivilligt sådant. Så kanske att det finns flera saker som det och björnen som leder oss i rätt riktning, om man tittar noga.

 

Tack för att du kolla upp det där med killen, Jamie.

 

*** *** ***

 

Så är det femte och näst sista avsnittet sett. Och det var riktigt bra. Jamie åker fast för att ha snattat förnödenheter som han med största säkerhet skulle ge till Tui. Dock så kan man undra var han fick flaskan med rohypnol från? All knark i trakten härstammar väl från Matt, men någon mer koppling än så tror jag inte på.

 

Al hade en minst sagt pissig taktik för att få Jamie att prata och berätta mer om var Tui befinner sig. Människan verkar ju vara helt bindgalen i vissa situationer och den där gnagande känslan som man har inombords att Al egentligen är ett riktigt praktarsel växte sig starkare efter det här avsnittet. Och jag tänker inte bara på den här scenen, utan även den när Al tar med sig Robin på sin båt och så dyker Matt upp som en gubbe i lådan. Varför följer Robin med Al så blint? Och vad var det som dom skulle prata om? Det fick vi ju aldrig svar på eftersom Johnno dök upp och hämtade Robin. Vilket kanske var lika bra, för annars kanske Robin aldrig hade kommit i land igen.

 

Vi får veta att Matt äger Robins mammas hus. Så det finns en koppling mellan familjerna. Något som får mig att undra om Matt och Robins mamma hade någon form av relation tidigare? Är Robin kanske rent av styvddotter till Matt, det vore ju en chock för oss alla. Men så illa kan det väl inte vara.

 

Robin försöker att övertala några av kvinnorna som jobbar hos Matt, att ställa upp och vittna mot honom då Robin vill åtala Matt. Men ingen vill hjälpa till och man kan på sätt och vis förstå dom eftersom det här är en stad där man tar hand om varandra och Matt förser dom med pengar, även om dom kommer från knarkaffärer.

 

Och vem var det som sköt mor Robins hus efter att hon hade pratat med tjejerna? Matt?

 

Tui fyller år och firas av många av vännerna. En fin scen och det var över huvud taget trevligt att få återse Tui igen.

 

Senare så får några av Matts mannar upp ett spår efter Tui och hon och Jamie måste fly hals över huvud från sin provisoriska bosättning. Här följer några riktigt spännande scener då man tror att Tui faller mot en säker död, men så visar det sig att det var Jamie som hade bytt kläder med henne. Snacka om uppoffring. Speciellt med tanke på att han dör. Lite senare så får vi även veta av Jamies mamma att han var homosexuell, så han kan ju i varje fall inte vara far till Tuis barn. Han var bara en god vän och värnade om henne. Och en riktigt kraftfull och fin scen är den mot slutet när man sammanstrålar i kvinnolägret på Paradise för en minnesstund för Jamie och en oerhört vacker cover av Björks låt Joga spelas.

 

Mmm. Har jag missat något? Säkert, så jag får väl fylla i efterhand. Och den här miniserien bjuder verkligen in för en omtitt. Och det blir en lång väntan tills man får se upplösningen.


Edited by Garm, 19 September 2013 - 22:36.


#35 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 September 2013 - 12:25

Avsnitt 5

 

Mmm, svårt att hålla sig en vecka till upplösningen nu, speciellt efter de där framåtblickarna i slutet på avsnittet (ett grepp jag inte var helt såld på men gillar mer och mer). Jo, Al är helt klart en ful fisk, börjar tro att det är han som är bakom det mesta. Och att han betedde sig som han gjorde i det här avsnittet tyder ju på att han börjar bli pressad. Båtscenen och framför allt jakten på Tui var verkligen dramatiska (även om jag faktiskt anade bytet av jacka i den senare). Schysst att se att Tui är så stark och rår sig själv - hon är verkligen sin fars dotter ;).

 

Allt mer pekar på att balansen i samhället som rått så länge sakta håller på att försvinna iom med kvinnokollektivets och Robins uppdykande, framför allt begravningen på slutet visar ju på det. Och tack för att du satte låten på slutet, Garm: kände så väl igen den men kunde inte placera den (och missade att kolla eftertexterna?) :)


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2013 - 23:04

Yeah, yeah, yeah! Tack för omdömet Fiskrens. Det är alltid en fröjd att få läsa och ta in. Jag håller med dig i allt, bortsett från att jag inte var lika duktig som dig och förstod att Tui och Jamie hade bytt kläder i ett led att förvilla Matts mannar.

 

Det där med att man får en glimt av nästa avsnitt är inte heller jag speciellt förtjust i. Ofta avslöjar det lite för mycket och sedan känns det inte som något man egentligen behöver. Däremot blev jag nästintill hel till mig av det som GJ sa. Det återknöt ju till det jag tog upp i ett tidigare inlägg, om det där med att Robin skulle gå på sina bara knän innan hon hade kommit till vägs ände.

 

Tui är helt klart en stark tjej. Jag gillade scenerna mot slutet när hon börjar att skjuta för sig själv. Jäklar så stark hon är, men samtidigt så sårbar. Tjejen som spelar Tui är verkligen en fynd måste jag säga. Hoppas att vi får se mer av henne i framtiden.

 

Det känns, som du skriver, att Al är en av dom fulare fiskarna i vattnet. Och att han börjar bli pressad, vilket väl gör att han kanske begår något misstag snart.

 

Vad tror du för övrigt om mina spekulationer i föregående inlägg. Om dom religiösa undertonerna samt det där med hjorthuvudena? Kanske att jag bara överanalyserar en del saker.

 

Låten kände jag igen direkt, jag är svag för Björk. Jag minns inte om det stod med något om musiken i eftertexterna, men jag tror inte det. I serien så framförs ju låten av Melissa, som gestaltas av musikern Georgi Kay. En kul observation som jag gjorde först nu när jag ville hitta covern på nätet.



#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2013 - 13:18

05: Det börjar dra ihop sig mot slutet, det märks. Som det verkar så verkar Matt och Al i någon form av samförstånd och det är ju rätt uppenbart att Matt antagligen betalat av villan åt Al. På sätt och viss kändes det som ett litet halvkladdigt misstag av honom att försätta Robin i ett läge där hon står öga mot öga med Matt på ett ställe som hon inte kan fly från utan hjälp. Jag hade hoppats på motsatsen om Al, men den lilla polisstationen i Matt-land kommer antagligen skakas om i sina grundvalar.

Jag tänkte aldrig på möjligheten att Jamie och Tui skulle byta kläder, men det borde varit uppenbart och det kom inte som någon överraskning. Av någon anledning så kändes det också som en ledtråd att Tuis närmaste vän var homosexuell, antagligen var det lätt för henne att öppna sig för honom; Jamie verkar f.ö. vara en stark karaktär som står vid hennes sida genom allt det här. F.ö. verkar alla ungdomarna (jag antar att alla är knutna till det där barista-projektet) vara måna om Tui.

Dock lade Garm märke till en sak jag inte tänkt på - något som man borde anat tidigare: möjligheten att Robin och Johnno är halvsyskon*; det skulle förklara varför Robins mamma aldrig gillat att de umgås. Och med tanke på att Matt var en av Robins förövare så stärker det en av mina känslor: alla vägar leder till Matt.

Det verkar som om många söker sig till GJ och hennes Paradise för ett stöd de inte finner i sin egen stad. Som om staden långsamt gör sig redo att resa sig från Matts envåldsstyre. Och Garm hade rätt om GJs uttalande om att Robin skulle gå ned för räkning, troligtvis kommer det ha med hennes egen våldtäkt att göra - och polisens agerande efteråt.

Efter förra avsnittet lurade jag lite på om Pratt var pappa till Tuis barn, Tuis kommentar nu att hon inte minns något tyder på att hon utsats för rohypnol (som jag har för mig åstadkommer minnesluckor). Dock blir jag som övriga konfunderad vart Jamie fått sitt och varför han bar det på sig... Kanske från mamman, som i sin tur fått/stulit det från Matt? Kanske säljer hon rentutav?

Hjorthuvudena: De har en betydelse, kanske är det en symbol för ett slutet sällskap? Och en del av mig undrar nu om det inte fanns ett hjorthuvud även hemma hos österrikaren de hängde?

 

(Ber om ursäkt om jag låter lite osammanhängande men jag skrev ned mina intryck i den ordning de slog mig).

 

Som övriga i sällskapet här, det blir en tung väntan på upplösningen. Och jag utesluter inte att se om den här någon gång.

 

Tack Garm för tipset om sångerskan, gillade också låten och skall kolla upp artisten närmare. :)


Edited by XC, 18 September 2013 - 13:21.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 September 2013 - 23:02

Wohooo! Tack för omdömet. Riktigt nära inpå när avsnittet sändes dessutom. Guldstjärna till dig.

 

Vad tror du om dom religiösa aspekterna som jag tycks kunna se i serien? Något som du håller med om eller avfärdar som överanalysering från min sida?

 

Hjorthuvudena kan mycket väl betyda ett slutet sällskap som du säger. Om jag inte minns helt fel så tror jag att sådana har fått representera just det i annat som man har sett. Tv-serier, filmer, osv. Det där med var dom dyker upp är olika. Men jag vill minnas att det fanns ett sådant hemma hos österrikaren. Och fan vet om det inte finns ett hos Al med. Hemma hos Matt finns det. Baren inne i stan. Osv. I början avfärdade jag det som att dom bor i lantlig miljö och säkert jagar en hel del. Men symboliken har blivit mer tydlig under avsnittet och det som fällde avgörandet var den där fokuseringen på hjorthuvudet på The Brown Room.

 

Man undrar ju vad Matt har att berätta för Robin som är så viktigt. Det blev ju inte av på båten, men i förhandstitten på sista avsnittet så verkar det bli en liknande scen då Matt och Robin satt vid ett bord och Matt sa att han hade något att berätta och som inte var lätt att göra. Själv så gissar jag att jag är inne på rätt spår om att Johnno och Robin är syskon på något sätt. Halvsyskon känns väl mest troligt. Lite äcklig tanke om ett incestuöst relation mellan dom två. Men det är ju inte hugget i sten att jag har rätt eller ens är nära i mitt antagande. För den här serien är bra på oväntade vändningar.

 

Jag håller med om att samarbetet mellan Al och Matt är det som har betalat Als leverne. Som jag skrev i tidigare inlägg så är det väl Matt som har sett till att hålla hela samhället över vattnet. Och dom som har gått emot honom har säkert fått det tufft.

 

Jupp, jag tolkar det också som att Tui har flera riktigt omtänksamma vänner. Det var väl bara Jamie som vågade att ta steget fullt ut och faktiskt hjälpa Tui. Eller så var det överenskommet så. Men jag skulle tro att alla sluter upp bakom Tui om det skulle behövas. Och det ska bli intressant att se om dom andra ungdomarna på något sätt är inblandade i det sista avsnittet.

 

Jag tror även att Robins fall kommer att kretsa kring hennes förflutna, som t.ex. att hon och Johnno kan vara halvsyskon. Och hur hon tar på sig så mycket arbete och alltid vill allas väl. Men även det som hon var med om tidigare i livet som våldtäckten du nämner. Det är nog många bäckar små i det här fallet. Hoppas bara att hon inte helt tappar fotfästet. Jag vill gärna se att hon tar sig igenom allt det som hon bär inom sig och som måste ut.

 

Jag håller med om att GJ och syftet med hennes kvinnoläger i slutänden kommer att handla om hur alla reser sig upp och plockar ner Matt till jorden igen. Sedan är det säkert en resa på ett inre plan för alla inblandade, men jag gissar på att syftet med dessa kvinnor är att bryta sig loss och att gå vidare.

 

Det där med vem som är pappa till Tuis barn har jag funderat mycket på. Jag är inte så säker på att vi kommer få ett svar på det. Jag är inne på samma tankegång som dig, att hon troligtvis blev drogad med rohypnol och därmed kanske inte minns vem det är. Som hon skrev på lappen i det första avsnittet "no one" och det kan ju betyda just det, att hon helt enkelt inte minns vem eller vilka det var.

 

Kanske att Jamies mamma fick med sig rohypnol med sig hem eftersom hon jobbar hos Matt med just knark. Och att Jamie tog den ifrån henne av någon anledning. Antingen för att skydda någon som skulle blivit utsatt för knarket, eller för att skydda modern på något sätt.

 

Ingen fara hur du skriver ner det hela. Jag tycker att det var förståligt och väldigt intressant. Tack.

 

Och det var så lite med musiken och låten. Eftersom jag själv var intresserad så tyckte jag att jag kunde nämna det här utifall att någon mer ville veta.

 

Och kul att du med finner serien så bra att du vill se om den. Jag har sett en annan bra miniserie i samband med sändningarna av denna, mest för att jag ska stå ut. Även om den som sagt är väldigt bra och var värd att se om. Men utan den så hade jag nog inte kunnat hålla mig utan sett allt i snabbare tempo. Tur att jag fick lite hjälp med karaktären. Hehe.



#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2013 - 11:55

Någon som slog mig i går morse när jag gick hem från jobbet. (Alla som jobbat natt vet att det är mellan 3-6 på morgonen man är bäst rustad att lösa alla världs- och ilandsproblem). Är att måste rohypnolen komma från Jamie? Finns det någon chans att Al (tex) planterat den i Jamies väska för att få honom att framstå som förövaren? Jag tror iaf att rohypnolen hör ihop med med vad som skedde i "det bruna rummet", Jamies mamma kan vara inblandad (men jag anar att hon inte är det mer än att hon jobbar för Matts knarkfabrik). Tui kanske blev indragen i den härvan med? Hur som haver håller jag med om att det går ihop med att Tui skrev "No one" på lappen. (Och kanske kommer vi inte få reda på vem som är pappan, för det blir ju mindre och mindre centrerat kring den problematiken).

 

Att Robin och Johnno skulle vara halvsyskon känns väldigt troligt. Frågan är då när Matt fick reda på vad Robin var, före eller efter våldtäkten, och vet resten av byn till det? Var det ens på frivillig basis iaf? Kan ju vara därför som teaserklippen på slutet visar att Matt vill bekänna - men bara för Robin?

 

Jag förstår vad du menar med religiösa toner där, även om jag tror att det mer handlar om ett slutet sällskap och inte religion. Jag tror att det är det sällskapet som gjorde att mäklaren Pratt var så rädd för något och kände att han måste lämna stan.

 

Matt är kanske den som håller många av innevånarna uppe - men också den som håller de flesta nere. Typ att han medvetet försatt sig i en situation där många (Al tex) är beroende av hans stöd för att överleva ekonomiskt. För att stärka sin egen indirekta makt. Helt klart så skakas hans lilla makt-pyramid i sina grundvalar nu.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 September 2013 - 14:02

Sant, när man har hållit ångan uppe till den grad att man snart automatiskt slår ifrån, det är då som man brukar vara som mest kreativ och komma på dom mest oanade sakerna.

 

Det beror väl på vem som tog in Jamie till stationen, det var ju något som vi aldrig fick se on screen i avsnittet, men om det var Al så skulle han mycket väl kunnat plantera flaskan med rohypnol i ett steg att lägga faderskapet ansvarig för våldtäkten på Jamie. Och då kan man ju dra det ett steg längre och fundera över om Al rent av är den skyldige till att Tui blev våldtagen? Visst, han kan ju även skydda någon annan, som t.ex. Matt, men eftersom Al känns indragen i det hela så seglade han upp som en klar misstänkt om man går efter teorin om att det var han som såg till att flaskan återfanns i Jamies ägodelar. En helt klart intressant och trovärdig teori.

 

Jag tror inte att Tui blev insyltad i knarkaffärer. Helt orimligt är det väl inte, men hon känns inte som en sådan person. Det gör väl inte någon av ungdomarna egentligen, så det är mer troligt att rohypnolen antingen kom från mamman, och att Jamie sedan av någon anledning lade beslag på den, eller kanske mer troligt, det som du är inne på och som jag spann vidare på.

 

Jag har förlikat mig med att man kanske aldrig får veta vem som våldtog Tui. I början av serien ville man veta, men allteftersom så står det klart att den biten är viktig, men inte så viktig att det står och faller med vem som är den skyldige. Serien vill ju förmedla mer än så, och som du själv har skrivit tidigare så är väl det bara en del i seriens helhet.

 

När det gäller dom religiösa bitarna så vet jag inte hur mycket man ska läsa in i seriens handling och hur mycket som bara är en fond i det stora hela. Som att skaparna av serien vill att vi ska se vilka likheter det finns, men att det sedan inte betyder mer sett till själva handlingen. Bra att veta att jag inte är helt ute och seglar i varje fal,l utan att även du har sett kopplingen.

 

Det där med relationen mellan Matt och Robin är klart intressant. Jag är också nyfiken på när Matt fick veta, om andra också vet om det och hur Robin kommer att reagera. Frågan är också om Johnno vet om det, men inget har sagt. Vet Al om det t.ex. Jag skulle i det här läget gissa på att varken Robin eller Johnno har en aning. Robins mamma visste, men kunde eller ville inte säga något. Jag tror även att Matt inte har sagt något tidigare för att det dels inte har funnits någon anledning och för att det kanske först nu har gått upp ett ljus hos honom att hon har ett förhållande med Johnno. Al kanske fick veta av Matt och därför såg till att dom både kunde prata ut på båten. Hade han vetat om det tidigare så borde han nog ha tagit tillfället i akt att säga det till Robin, i ett försök att splittra hennes och Johnnos relation och sedan stiga in själv i bilden lite mer. Det hade ju varit till hans fördel eftersom han också gillar Robin. Och resten av samhället kanske är rätt ovetande.

 

Matt är säkert den som har spelat ut hela samhället till sin fördel. Men andra har ju också tjänat på det. Så länge dom är på hans sida så har du det bra och människor är ju vanedjur som snabbt ställer om och finner sig tillrätta. Det är ju som bekant svårare att bryta sig loss. Men det är väl det som många gör eller kommer att göra får jag en känsla av. Att dom må förvisso ha det rätt bra, men att dom nu har börjat skönja att man kan ha ett ännu bättre liv utan en envåldshärskare som styr och ställer.



#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2013 - 17:54

Mmm. Insyltad vet jag kanske inte om jag kanske menade - men om rohypnol användes så tyder det på att hon blev "upplockad" på något sätt. Skulle iaf tippa på att April utsattes för samma sak också. Ingen går att utesluta - det kan rentutav vara mäklaren som är pappan. Eller Aprils mördare, kanske rentutav båda? Någon form av fest för "likasinnade" hade han iaf varit på. (Bara spekulationer givetvis, men det var länge sedan som en tv-serie fick mig att vilja ha svar på så många frågor).

 

Mmm. Kanske ville Matt bara väl där på båten, men inget han gjort tidigare har ju varit med omtanke för andra.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 September 2013 - 22:55

Mmm, det ska bli intressant om man får veta vad som egentligen hände Tui. Antingen var det ett rent överfall där man sedan drogade och förgrep sig på henne, eller så är det någon som hon känner som på något sätt drogade och/eller kanske lockade med henne någonstans. Men ju mer jag tänker på det så får jag en känsla av att man inte kommer att få så detaljerade svar, vilket man väl kan köpa även om jag är nyfiken och skulle vilja veta hur det hela gick till. Minus själva våldtäkten som jag klarar mig utan.

 

Kopplingen som finns mellan den andra tjejen som patologen pratade om och Tui är att det nog rör sig om samma förövare. Det bara känns så. Kanske att det rent av är någon som förser staden med minderåriga att förgripa sig på. Lite av en pedofilring. Men det kan även röra sig om en eller ett fåtal som likt ett slutet sällskap ägnar sig åt sådant. Men visst, man kan ju säga att även det är samma sak trots att det inte sker i en större skala.

 

Visst kan Matt ha velat väl, speciellt om han nu är pappa till Robin. Men som du säger så gör han sällan något för andra utan att han själv ska ha någon vinning av det.

 

Sant, den här serien är av den bästa sorten, där man blir inbjuden till ett smörgåsbord fullt av spekulationer, analyser och diskussionsvänligt material. Och för en gång skull blev vi ju några personer som följdes åt från start till slut i "svensk tv-takt", något som är och har varit riktigt trevligt. Det fungerar ju att se en sådan serie själv också givetvis, men det är ju alltid trevligt att ha någon att diskutera avsnitten med.


Edited by Garm, 20 September 2013 - 23:03.


#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 08:36

Eller någon semi-hemlig sex-klubb eller liknande.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2013 - 21:57

Sant. Det ena behöver inte utesluta det andra.



#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 September 2013 - 23:01

Nedräkningen har börjat. ;) Bara 21 timmar och 44 minuter kvar till upplösningen av vad som utan tvekan är det bästa som har sänts på svensk tv under 2013. Ställ mat-och-sovklockan så ses vi här i tråden efter 22.45.


Edited by Garm, 22 September 2013 - 23:01.


#46 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 September 2013 - 03:37

04:37 test test test

Edited by Garm 2.0 (Test User), 23 September 2013 - 03:38.


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 September 2013 - 23:58

Så, lite fick man allt svar på även om jag fortfarande ställer mig frågande till om Matt verkligen var Robins pappa? Jag menar, visst sägs det så uttryckligen i avsnittet men jag tänker även på att dom pratade något om att Robin skulle göra ett DNA-test för att verkligen försäkra sig om saken, men fick man någonsin reda på resultatet? Jag tyckte det verkade som att det bara var Johnno som genom resultaten fick veta att Matt inte var hans pappa. Fast å andra sidan kan ju det resultatet kanske bara ha varit något som Al fingerade. Eller läser jag in för mycket i den scenen? Och var Matt verkligen pappa till Tuis barn? Al vill ju ge sken av det med något provsvar som han viftar med mot slutet av avsnittet då han besöker kvinnokollektivet i Paradise, men det faktum att han sedan hade Tui drogad i soffan i sitt hem på slutet gör ju honom minst sagt tvivelaktig. Och Al sedan, vilket jävla svin! Jag anade att han inte hade rent mjöl i påsen, men scenerna som uppdagades mot slutet var lite av en chock. Det man ägnade sig åt där hade man nog gjort många gånger tidigare och hade inte Robin satt stopp för det så vem vet vad som hade hänt. På tal om det, lite konstigt att Al lät henne lämna in polisbrickan men inte tjänstevapnet. En miss, eller visste han att det skulle sluta som det gjorde? Eller chock och chock, jag tyckte bara att det var tio gånger värre än det jag trodde att han skulle vara kapabel till att göra. Speciellt om man betänker hur han var med tjejerna i scenerna innan, då dom är och hälsar på Tui i kvinnokollektivet i Paradise. Han verkar ju ha tillgång till många ungdomar att välja mellan på det där cafét som han var involverad i och så kan han både slå av och på sin charm och fungerar inte det så gör säkert hot och att droga dom, det. Så när det gäller vem som är far till Tuis barn så kan lika gärna han vara det. På tal om Tui och barn så kändes hela den scenen lite konstig. I början när hon fullt påklädd låg och vred sig i vad som såg ut att vara enorma smärtor, med den smått förvirrade Putty som var där för att hjälpa till, så kändes det trovärdigt. Men sedan i den andra sekvensen så hade hon fått av sig byxor, fött fram barnen och hade inte längre det minsta ont. Visst, jag har inte fött barn så jag vet inte hur det är eller känns. Men det blev sådana kontraster. Och jag kan bara tänka mig att det kanske är sju resor värre att föda barn när man är så ung. Så det hela kändes lite konstigt. Annars så tycker jag att Tui reagerade som många nog gör efter att precis ha fått barn, speciellt om man är så ung. Att man är lite frånvarande, har svårt att ta till sig det hela och rent av distanserar sig till barnet istället för att ge barnet det som den är i behov av. Och jag har sagt det förr, men tjejen som spelar Tui är verkligen riktigt bra. Matt gick ju ett väntat öde till mötes, kanske att jag inte hade gissat på att han skulle bli skjuten av Tui. Och det blev ju Johnno med, jag blev lite överraskade att han klarade sig för han såg ut att bli skjuten rätt så ordentligt. Frågan är bara hur Robin och Johnno visste var dom skulle hitta Matt och Tui. För om jag inte minns fel så sa väl aldrig Matt till sina söner var han skulle, så när dom sedan tipsade vidare så kan dom inte ha gjort det med vetskap om var Matt skulle. Jag tycker att GJ fick större utrymme i detta avsnitt och hon hade mycket vishet att förtälja. Intressant att hon bara fick nog och sedan lämnade allt och alla bakom sig. GJ levererade dessutom en del av avsnittets i särklass bästa repliker. Riktigt vasst av Holly Hunter och av manusförfattarna. Tror det var allt jag funderat på och som jag fick ner. Får lägga till mer allteftersom annars och sedan kanske ni andra tar upp sådant som jag nu inte kommer ihåg. Jag ser fram emot att läsa vad ni tycker och tänker.



#48 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 September 2013 - 08:51

Bra avslut, men jag kan inte låta bli att känna en viss besvikelse över att i princip allt föll ut som vi hade spekulerat. Undantaget var väl då att Johnno trots allt inte var Matts son, det tyckte jag istället var en lite enkel lösning på den problematiken. Det hela blir ju faktiskt lite av ett inlägg i gendebatten; Johnno fortsätter att vara "god" trots att han vuxit upp i samma familj som sina ruttna ägg-bröder för att han har en annan pappa (å andra sidan kunde Robin bryta mönstret, och Matt var ju aldrig heltigenom "ond", så jag vet inte vad jag vill säga med det här egentligen ;)).

 

Matts hädangång skedde lite väl snabbt, Robins "resa" kunde också fått lite mer djup och slutet kunde gjorts mer spännande tycker jag - Robins upptäckt kunde fått mer dramatik. Kändes som om det var lite väl många trådar att knyta samman för en timme. Handlade lite om sättet saker filmades på/iscensattes, så det kanske hade med budget att göra också (tänker t ex på barnets födelse där). Men GJ levererade igen, och slutet på den historien väckte en del tankar om vad det där kollektivet egentligen var och hur det uppstått.

 

Som helhet en mycket bra serie, som tyvärr inte klarade av att hålla upp för de högt ställda förväntningarna i sista avsnittet.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2013 - 13:06

06: Med sista avsnittet så knyts säcken ihop, ungefär som tittaren väntat: Matt är pappa till Tuis barn, Robin är Matts dotter och Al insyltat i barnsex-klubben. Visst, för mig kom det också som en överraskning att Al tycks ha drivit den (i sin källare no-less) men samtidigt är jag inte förvånad. Liksom barista-eleverna var "rekryterna", jag skulle tippa att Jamie antagligen plockade på sig rohypnol (kanske rentutav av misstag) under en session i Als källare. Men ändå så levererar inte sista avsnitt med samma kraft som tidigare avsnitt, överraskar väldigt lite kanske därför att det är dags att ge svar inte ställa mer frågor. Det lyckas man väl med sisådär. Jag ser inga anledningar att betvivla Als utsago för labbresultaten, det verkar osannolikt att han skulle våga ljuga om dem. Och Robin uttryckte ju tidigt i avsnittet en ovilja till att dna-testa sig och Matt. Kanske valde Johnno att chansa att hans egen mor var ute och sladdade när han blev till. Och även om det kändes udda att Robin fick behålla tjänstevapnet så lämnade hon också in brickan frivilligt och spontant när hon lämnade rummet. Vapnet var antagligen inget Al tänkte på just då; troligtvis ville han bara ha bort henne från utredningen (och det fick han ... iaf officiellt). Vi vet inte vad Mäklaren Pratt var så rädd för, utövade Al kanske utpressning på sina kunder också för att hålla dem på mattan efteråt? Luke och hans bror står kanske för ett av avsnittets finare ögonblick när han ringer Johnno om att Matt gett sig ut på jakt efter Tui; här kan man bara spekulera i om han också pratade med helikoptern för att få reda på vart Matt var på väg. Tuis födsloscen är lite underligt klippt, främst för att tidsuppfattningen i serien är lite svår att hålla reda på; det känns inte direkt som om det passerat 3-4 månader under avsnittens gång. Men uppenbarligen måste det passerat en hel del tid mellan dess att Putty hittar Tui tills dess att hon försvinner bakom trädstammen och levereras sonen Noah. Ett bra avslut, men som lämnar tittaren lite otillfredsställd, upplösningen levereras som en checklista och detaljerna avhandlas kort och koncist utan krusiduller i en rasande fart.


Edited by XC, 24 September 2013 - 13:07.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 September 2013 - 15:27

Jag håller med er båda om att man inte riktigt fick till det i detta avsnitt. Visst, det är bra och så, men det lämnade inte samma avtryck som en del av dom tidigare avsnitten gjorde och en del känns framstressat och bara underligt. Sedan hade man kanske lnskat sig att man inte redan hade listat ut allt, att man kunde ha gett oss något mer oväntat och att man kanske även hade haft fel på någon egen spekulation. Nu blev det lite av att man hade en checklista och bara rev av den, vilket gjorde att även om man blev nöjd över att ha gissat rätt så blev man aldrig riktigt tillfredsställd. Jag kan tänka mig att Jamie fick med sig rohypnolen från Al, vi vet förvisso inte om han också var utsatt för övergrepp, men inget är ju omöjligt. Han kan dessutom ha tagit med sig flaskan för att kunna sätta dit Al, men att det hela misslyckades då han togs för snatteri med flaskan på sig. Jag håller med om att man blir lite fundersam på vad det var som Pratt var så rädd för, bortsett från att han uppenbarligen medverkade i aktiviteterna i Als källare. Men det känns ju troligt att Al utövade makt efteråt för att behålla deltagarna i sitt grepp. Matts död kändes lite framstressad och hela scenen blev lite abrupt. Att han tog med sig barnet för att bevisligen döda det kan ju tyda på att han var far till det, något som jag kom att tänka på idag. Så nu är jag mer övertygad om att så är fallet än vad jag var efter att ha sett avsnittet igår. Att robin och Johnno visste var Matt skulle kan ju förklaras med att Luke och Mark tog kontakt med han som körde helikoptern och fick kordinater. Och som XC skriver så finns det ju ingen anledning direkt att betvivla provresultaten som Al presenterar i slutet på att Matt var pappa till Tuis barn. Undrar om Al visste om sedan tidigare att Matt var far till barnet, eller om han bara spelade förvånad? Och hela delen med när Tui föder sitt barn var underlig. Det kan ligga något i det som XC skriver, att man inte riktigt upplever tiden på samma sätt som den framställs i serien. I en del avsnitt vill man ge sken av att Tui varit försvunnen i flera månader men det är inget vi som tittar egentligen känner av. Men en tanke kan ju vara att det gick en bra tid från att Putty dök upp hos Tui och hon var i svåra smärtor, till att hon hade fött barnet. Men det var inget som jag själv upplevde. Men det förändrar ju egentligen ingenting i att hela födsloscenen var mindre trovärdig just till själva födandet, från värkar till att barnet var levererat. Så där får man lite bakläxa eftersom jag är av uppfattningen att man kunde ha gjort den mer realistisk. Det kan ju ha att göra med det som Fiskrens är inne på, hur man har valt att iscensätta det hela på ett visst sätt och om det har att göra med budget. Men nog kunde man väl på ett enkelt sätt kunnat ha framställt födseln lika dramatiskt som det är när Tui ligger vrider och vänder på sig i extrema smärtor. Fan, hon ser ju nästan ut att vara på väg att spricka som en ballong och det var inte annat än att jag vred på mig själv i obehag. Och så sitter hon sedan på huk nästintill helt oberörd, utan smärtor och har fött sitt barn helt på egen hand och utan komplikationer. Wtf, liksom. Men färdigältat om det nu. Jag håller med Fiskrens om att man undrar hur kvinnokollektivet uppstod och vad dess syfte var. Här får jag lite vibbar av dom där religiösa tonerna som jag var inne på tidigare, men jag har så dålig koll på religion. Annars skulle man ju nästan kunna se GJ som en högre uppsatt och vis profet. Jag läste en annan teori som var lite kulig, den gjorde gällande att GJ var Jane Campions alter ego eftersom dom är så lika varandra till utseende och sättet att vara, men det vete fan vad jag ska tycka om. GJ är och förblir en intressant karaktär och allt det hon sade och gjorde i det sista avsnittet i kontrast till genom hela serien gör att man undrar lite över vem hon var och vad hennes syfte var. Jag kan hålla med om det Fiskrens skriver att Robins resa kunde ha blivit ännu mer djup, jag trodde nästan att hon skulle vara helt nere för räkning efter att ha fått se framåtblicken i förra avsnittet då GJ pratar med henne om att vara nere på knäna och att hon skulle dö till sig själv. Men man lyckades inte riktigt med den biten. Hon kändes mer trasig, eller vad man ska säga, i tidigare avsnitt och här knöt hon mer ihop säcken och gjorde det man kunde förvänta sig av henne. När det gäller scenerna då hon lämnar in polisbrickan men inte pistolen så köper jag förklaringen som XC ger. Det är inget som jag refelkterade över medan jag såg avsnittet igår. Men man får lite perspektiv till saker och ting när det hela får sjunka in lite. Och Robin tycker jag känns lite odramatisk mot slutet då hon upptäcker vad Al pysslar med i sin källare. Som Fiskrens skriver så kunde det ha varit lite mer nerv i dom scenerna. Jag blev inte så chockad av det som uppdagades, man kanske skulle ha kunnat göra det annorlunda. Och av vad jag nu i efterhand har läst så är det fler som tycker samma sak. Att det sista avsnittet över huvud taget lämnade lite att önska.

 

Vill också redan nu passa på att tacka er båda för att ni också var intresserade av att se denna miniserie, gjorde så och dessutom diskuterade det hela här gemensamt. Sådant här borde vi göra mer ofta. Det har varit mycket givande och oerhört trevligt. Tack som fan! :D


Edited by Garm, 24 September 2013 - 15:29.