Jump to content

Photo

Stardust / Stjärnstoft


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#76 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 June 2008 - 13:05

Jag tänkte just föreslå att du skulle läsa boken om du inte redan hade gjort det. Det är en så vacker och bra bok att jag baxnar varje gång jag läser den. Började för ett par år sedan med ett löfte om att inte läsa den för ofta för jag vill inte tjata ut den. :) Neil Gaiman är ett geni, så enkelt är det och hans böcker (främst Neverwhere och Stardust och några kortare berättelser) är och förblir odödliga för mig.

Även trevligt att du gillade filmen, har väntat på att få läsa vad du tycker. Jag rekommenderar att du ser det lilla extramaterial som finns på utgåvan, speciellt den 30 minuter långa dokumentären om inspelningen. Där berättar Neil lite om hur boken kom till och han tillsammans med andra inblandade guidar en genom skapandet av filmen. Riktigt intressant som alltid att få ta del av Neil's egna kommentarer.

Jag gjorde XC sällskap igår och såg om filmen. Den är om möjligt ännu bättre nu än vad den var dom andra gångerna jag såg filmen. Väldigt storslagen i mina ögon (men det har säkert att göra med hur mycket jag tycker om Neil och just boken filmen utgår ifrån). Jag vidhåller allt jag tidigare skrivit om filmen, allt från att trots ändringarna från bok till film så är det än av dom mer lyckade filmatiseringarna av en bok. Det finns ett antal sådana men oftast är det snarare tvärtom. Till att Charlie Cox är ett utmärkt val som Tristan. Hoppas få se honom i många fler bra roller framöver. Även övriga skådespelare gör bra ifrån sig och man ser glädjen i alla skådespelare att få vara inblandade i detta projektet.

Att denna film blev så bra och lyckad på många sätt, allt från att fans gillade den till att Neil själv tycker om den till att den drog in bra med pengar ökar hoppet om att få se mer av Neils verk filmatiserat, antingen för film eller för TV i framtiden. Tills dess kan man alltid förlora sig i hans berättelser. :)

Som en bonus kan jag posta en länk till låten som spelas under eftertexterna som XC nämner. Framförd av Take That. Så långt ifrån min musiksmak som man kan komma egentligen, men låten är fantastiskt bra och passar perfekt till filmen. Lyssna bara på texten. :)

Avrundar med ett underbart citat från filmen.

"They ruled for 80 years. But no man can live forever, except he who possesses the heart of a star. And Yvaine had given hers to Tristan completely. When their children and grandchildren were grown, it was time to light the Babylon candle. And they still live happily ever after."


Även om jag gillar slutet i boken mer.

En kärleksfylld saga utan dess like. Missar ni den får ni skylla er själva. :P


Så sant som det är sagt.

Edited by Cartman, 25 June 2008 - 16:38.


#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2011 - 21:32

Stardust (2007) [UK/US/IS]
Jag har ju sett den tidigare, men har varit sugen att se om den ett tag nu. Trots att det finns vissa brister i cgin är den snygg visuellt, gillar miljöerna och man har lyckats bra med kostym och rekvisita. Tycker fortfarande Cox påminner om Ted Raimi och uppskattar både Michelle Pfeiffer och Robert de Niro i filmen. En fantasyfilm med något klassiskt över sig i tonen tycker jag - och jag upplever den lika bra som när jag såg den första gången.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)