Jump to content

Photo

Det var det snålaste vi har hört...


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 July 2007 - 13:58

Det var det snålaste vi har hört...

Sommarens snålhetstävling är i full gång på Dinapengar.se och SEB. Mängder av tävlingsbidrag har skickats in de senaste veckorna, och några veckovinnare har röstats fram. Här är några av de bästa exemplen på svenskarnas snålhet.

1. Svågern som vägrade lämna parkeringsplatsen förrän parkeringstiden han betalt för hade tickat ut.

2. Killen som brukar återanvända plastbestick och plastmuggar, och diskar dem för hand.

3. Pensionärstanten som tog bussen tillbaka till mataffären för att kräva tillbaka 50 öre när kassörskan slagit in fel sorts potatis.

4. Föräldrarna som krävde betalt av sin son när han flyttade hemifrån och tog med sig några möbler från sitt pojkrum.

5. Tjejen som tog med sig lunch till sig själv när hon kom på besök till sin väninnas nya lägenhet.

6. Chefen som ville att personalen skulle använda gamla kuvert till dagskassan för att inte slösa med resurserna.

7. En mormor som spädde ut den sista filmjölken med vatten för att få ut allt ur paketet till barnbarnens frukost.

8. Paret som för 20 år sedan blev hembjudna på middag till vänner, hade med sig en present och fick korv stroganoff med ris och öl att äta. Men när det var dags att gå hem ville värdparet ha 50 kronor per skalle för maten.

9. Blinddaten som inte ens erbjöd sig att betala för sin mat och biobiljett, men sträckte fram sitt SF-kort för att få bonuspoängen. När kassören frågade om hon ville utnyttja gratisbion som hon hade tillgodo sa hon att hon skulle spara den till helgen.

10. Kompisen som efter semestern vägrade dela kostnaden för de två mjölkpaketen med sju övriga personer, eftersom hon var laktosintolerant.


:lol2:
Nr. 8 och 9 var nog det snålaste jag hört talas om :blink:
Nr. 10 kan jag faktiskt förstå, fast det är frågan om en sådan liten summa. Varför betala för något man inte har druckit/ätit av.

Någon som råkat ut för något liknande?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2007 - 14:09

:lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 July 2007 - 14:28

Håller med. Nr 10 var ju förståligt. Sedan Nr 5 behöver ju inte vara av snålhet. Jag har flera tillfällen haft kompisar som komi8t och hälsat på och tagit med sig egen lunch. Kan ju tillochmed vara tvärt om att tjejen inte ville snylta på sin tjejkompis.
Nr 9 var ju det värsta jag hört. Men Nr 3 var ju bra ju inte snålt, bara korkat. :P

Min Farbror borde platsa på den listan. Han är extremt snål. En gång t ex så skulle min pappa hjälpa honom att såga träd i skogen och han gjorde bara en matsäck till sig själv. (De bor långt från oss så min pappa sovde över där) Och han har aldrig smör på sina mackor för han tycker det är dyrt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 03 July 2007 - 18:04

Skrämmande när man får reda på hur folk igentligen är. Snålhet har jag heller aldrig förstått. I och för sig går jag efter mottot "pengar på banken är ett monument över hur tråkigt man har haft det". Som ni kan förstår så har jag väldigt roligt.
"There once was a man from Nantucket..."

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 July 2007 - 21:45

Jag avskyr snåla människor! Nr 8 och 9 var det värsta jag någonsin hört!

Winter is Coming


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 July 2007 - 15:34

Sabla snålt! Läsarnas bästa historier, del 2

För några veckor sedan utlyste SEB och Dinapengar.se en snålhets-historie-tävling.
Tävlingen över, men ämnet berör tydligen, för berättelserna om gnidna medmänniskor har fortsatt att trilla in i vår mejlbox, från så vitt skilda håll som Nederländerna, USA och Karlaplan.
Vi vill inte undanhålla er dessa historier. Så här är de!

"Min farsa hade varit i affären för att handla köttfärs. Vid frysdisken hade han stött på en gubbe som undrade varför han inte hade med sig en egen förpackning till köttfärsen, för det hade minsann han.
Gubben gick sen fram till personalen i affären och bad dom lägga upp köttfärs på förpackning han hade med sig. Min farsa kom hem och berättade för resten av familjen. Så fick vi oss ett gott skratt!"

"Min mor hade bjudit hem ett par på middag. Paret var känt för sin enorma snålhet trots att dom var välbeställda och boendes på Karlaplan. När dom anlände till middagen hade dom med sig en 'blombukett' som gåva.
Men det visade sig att dom hade slagit in paketet själva och det var helt tomt när min mamma öppnade det! Paret ojade sig och spelade teater och sa att dom förmodligen hade 'tappat' blommorna på vägen.
Kvinnan i familjen var känd för sin snålhet och för snål för att köpa socker, så hon brukade ta hem styckförpackade sockerbitar från jobbet.
Drack man te hemma hos henne var det sockret från jobbet som hon 'bjöd' på. Min mamma fick ta med sig egna tepåsar när hon skulle dit på besök."

"Att dricka Euroshopper starköl för 0,35 euro är nog bland det snålaste som finns. En sak kan jag säga: Det tar ordet fulöl till helt nya nivåer!
Med vänliga hälsningar från Stefan i Nederländerna."


"Min arbetskamrat som kopierade upp streckkoden på en svensk ölburk, klippte ut och klistrade på streckkoderna på 200 importerade ölburkar för att kunna panta dem..."

"Jag hälsade på en barndomsvän i Uppsala.
Vi blev bjudna på pizza och öl hos ytterligare en kompis från samma tid. Vi köpte med pizzor, på hans begäran.
När vi skulle gå fick jag betala för min öl och för min pizza, men kompisen slapp. Vi var vid tillfället runt trettio år alla tre och hade välbetalda jobb."

"Vi var tre kompisar som skulle köpa glass på en glassbar. Jag och kompis A köpte två kulor plus en tredje kula för 3 kr - som det kostade om man redan köpt två.
När kompis B skulle köpa glass ville han bara köpa den extra kulan för 3 kronor. Han skulle få det, ansåg han, för att vi andra köpt så mycket. Han lyckades tjata sig till det efter långa, pinsamma 30 minuter."

Vi har fått in tre snålhistorier från Harvey Rosenbloom i Fort Lauderdale i Florida, USA. Han hörde talas om den svenska snålhetstävlingen och tyckte att han hade mycket att bidra med. Här är hans historier - helt äkta, enligt honom själv - i översättning:

"En vän till oss ägde en restaurang nära ett stort område med bostadsrätter.
Folk stal ofta bestick och tallrikar. Han brukade säga, om sina gäster, att de uppenbarligen hade flyttat till Florida för att utrusta sina kök med stöldgods från krogar.
Han kom överens med sina anställda om att signalera diskret om de såg att en gäst försökte att stjäla.
En dag signalerade en servitris att ett par hade tagit ett salt- och ett pepparkar. Paret gick till kassan för att betala. Då sa min vän, restaurangägaren:
– Det blir 20 dollar.
Mannen sa: – Varför så mycket som 20 dollar? På min nota står det 15 dollar.
Ägaren svarade:
– 15 dollar för måltriden och 5 dollar för salt- och pepparkaren som ni har i handväskan.
Frun spelade väldigt förnärmad:
– Anklagar du mig för att stjäla?
Min vän svarade: – Jag anklagar er inte för någonting. Men om ni öppnar väskan och salt- och pepparkaren inte är där, så får ni måltiden gratis.
– Jaha. Men salt- och pepparkar kostar faktiskt bara 3 dollar i affären här i närheten. Så varför skulle jag betala dig 5 dollar? replikerade kvinnan till min väns stora förvåning. Men han fann sig och svarade:
– För att affären inte fyller salt- och pepparkaren åt dig."

Ytterligare en Floridahistoria från Harvey Rosenbloom:

"Vi dricker inte vin, för jag är allergisk. Vi har vänner som älskar vin och som vi ofta går ut och äter med. När vi betalar var för sig, beställer de aldrig vin.
Men när äter på restauranger som insisterar på att ge endast en nota per bord (vilket är vanligt här i USA) och vännerna vet att vi delar notan rakt av, beställer de alltid vin."

Och så den sista snålanekdoten:

"Jag känner en man som fick en hjärtattack på en restaurang. Ambulanspersonalen kom, stabiliserade hans hjärta och började köra i mannen i ambulansen. Då frågade hustrun om de kunde vänta ett ögonblick. Hon ville nämligen in i restaurangen igen och fråga om de kunde ta med sig maten de knappt hunnit äta - inslagen."


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2007 - 15:40

Det är ju inte riktigt klokt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 July 2007 - 15:44

Den där sista var ju extrem. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 July 2007 - 15:55

Det där paret från Karlaplan slog nog priset med blommorna :lol:
För att inte tala om:

Min mamma fick ta med sig egna tepåsar när hon skulle dit på besök."

Jag brukar förstås säga åt kompisen att ta med sig mjölk om hon kommer och fikar (oplanerat), men det har mer med att göra att jag inte dricker mjölk så jag har aldrig det hemma.

Och som andra plats kommer nog snålhetshistorian nr.2 från USA.
Fast den skulle jag nog kalla som otroligt fräckt egentligen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 16 July 2007 - 22:11

2. Killen som brukar återanvända plastbestick och plastmuggar, och diskar dem för hand.

Det brukar jag göra. Varför slänga dem? De är bra att ta med sig om man ska någonstans, och man slipper ta nya hela tiden, jag förstår inte varför man ska slösa på plast i onödan. Det är inte bra för miljön!

En del av berättelserna tycker jag inte är så farliga faktiskt. Jag tror jag har rykte om mig att vara lite snål, men jag vet inte om jag håller med om det. Jag avskyr snålhet som handlar om att snika på andra människor, det skulle jag aldrig kunna göra. Men snålhet som går ut på att vara sparsam med resurser eller om man måste klara sig på dålig ekonomi, det tycker jag bara är lovvärt. Finns det något jag föraktar är det folk som lever över sina tillgångar.

Ett snålexempel från min gammelmoster... Hon skickar återanvända julkort där gamla adressen är överklistrad med papper. Hennes julklappar är hopplockade från hemmet, ett år fick min farfar en påse ljusstumpar. Det är det dåliga formen av snålhet. :rolleyes: